luni, 26 mai 2008

Sârşitul erei Microsoft

Ar fi trebuit să scriu acest articol în momentul în care Yahoo a respins oferta gigantului din Redmond. Cred că ar fi fost un moment mai propice, dar la acea dată am hotărât să nu comentez eşecul preluării. Însă, faptul că se prefigurează un nou trend în industria IT m-a făcut să-mi revizuiesc opiniile.

Cred cu tărie că refuzul Yahoo a fost o prostie, iar acţionarii companiei au dreptate atunci când sunt nervoşi. De ce? Simplu, o preluare la preţul propus de Microsoft le-ar fi permis un exit rezonabil din afacere. Odată cu refuzul nu mai pot decât să asiste cum Yahoo va continua să scadă, pe fondul unei "îmbătrâniri" a produselor oferite şi a incapacităţii de a "culege" mai mulţi bani de la clienţii proprii(la ora actuală, Yahoo are mai mulţi vizitatori decât Google, dar veniturile sunt jenante). Ceea ce este interesant este viitorul Microsoft.

Acum, poziţia gigantului din Redmond pare de neclintit. Cu o cotă de peste 90% din piaţa sistemelor de operare şi cu o mulţime de alte produse care practic au acaparat piaţa, este greu de crezut că va exista ceva care să deranjeze "balaurul". Numai că lucrurile sunt pe cale de a se schimba, iar marea ameninţare vine de pe web. Mulţimea de aplicaţii web 2.0 ameninţă deja piaţa aplicaţiilor software tradiţionale(instalabile local), iar această piaţă este cea de pe care Microsoft îşi culege profitul. Nu voi aminti decât Google Docs, Flickr sau aplicaţiile de mapping(fie că vin de la Google, Yahoo sau Microsoft). În afară de acestea, există un număr extrem de mare de alte proiecte care acoperă nevoi diverse, de la gestionarea finanţelor personale până la montaj video sau audio. Pe piaţa aplicaţiilor enterprise, lucrurile se văd şi mai limpede. Aplicaţiile de Customer Relationship Management, ERP samd par a se descurca mult mai bine în noul mediu. Şi e logic să fie aşa atâta timp cât, numai pentru a-ţi instala pe serverele tale o asemenea aplicaţie, ai nevoie de o echipă de IT-işti. Şi nu mai amintim celelalte costuri implicate(hardware, licenţe, mentenanţă, dezvoltare, etc.). Comparaţi toate acestea cu un abonament pe care-l plăteşti la salesforce.com şi care începe de la 20$/utilizator/lună.

Întorcându-ne în curtea Microsoft, observăm cum o mulţime de nemulţumiţi de "performanţele" Windows Vista decid să facă downgrade-ul la XP sau cum Open Office, Mozilla şi alte aplicaţii mai mult sau mai puţin gratuite muşcă din cota de piaţă. În ceea ce priveşte aplicaţiile web, singura dezvoltare ceva mai vizibilă a Microsoft este Windows Live, o platformă care, din punctul meu de vedere, s-a născut moartă. Putem spune că acum compania lui Bill Gates arată ca în perioada în care Netscape făcea legea pe piaţa browserelor şi a serverelor web. Atunci, cu o mişcare violentă, Microsoft i-a scos din business. Acum însă lucrurile sunt schimbate şi, sincer, nu prea văd cum gigantul s-ar putea reinventa. Rămâne să vedem...

Un comentariu:

  1. As avea ateva remarci de adus:
    - cota de piata de peste 90% este doar pentru masini client si nu pentru servere, dar e adevarat ca se observa o cretere si pe acest segment
    - Web 2.0 nu va putea sa inece total aplicatiile "traditionale", motivele fiind mai multe: design'u aplicatiilor web trebuie inca imbunatatit mult pentru a fi chiar ergonomic, lumea e inca in general conservatoare, calculatorul ar depinde de legatura la internet etc
    - Microsoft are produse pentru/pe Web 2.0 (incearca sa vezi Office Live - se integraza cu clienti Office, Microsoft Expression reprezentand o suita de aplicatii pentru a crea situri compatibile cu standardele W3WC, Office SharePoint Server 2007 - o platforma puternica de colaborare, CMS, BI etc si care are o versiune mai "usoara": Windows SharePoint Services 3.0)
    - nu neg ca e possiblia o regresie a companiei, dar mai avem de asteptat lovituri mult mai tari...

    RăspundețiȘtergere