joi, 15 ianuarie 2009

Auto-sufocare


Opiniile pe care mi le-am exprimat pe vremea când unii se jucau cu taxa de primă înmatriculare /poluare au fost clare şi, ceea ce mă întristează, previziunile de atunci încep să se îndeplinească. Jocul politicianist se întoarce, aproape ironic aş putea spune, împotriva celor care tunau la adresa suprataxării importurilor second hand. Atunci primau interese electorale. Disperarea unora de a se vedea aleşi a condus la una dintre cele mai mari bâlbe legislative. Şi, pentru că întotdeauna e loc de mai rău, imbecilitatea deciziilor luate stă ca o secure deasupra a aproximativ 300 000 de angajaţi direct implicaţi în această industrie. Ceea ce am văzut zilele trecute la Mioveni a fost doar începutul. Continuarea se va vedea din ce în ce mai clar în restanţe la credite, scăderi ale consumului şi creşteri ale cheltuielilor statului. Asta evident, pe măsure ce veniturile la buget vor fi violent diminuate.

Să ne înţelegem: pentru afacerile la negru ale unor samsari şi pentru iluzia unor victime care-şi imaginează că fac vreo afacere plătind bani serioşi pe nişte rable de provenienţă dubioasă s-a reuşit punerea pe butuci a unei întregi ramuri industriale. Cine are de câştigat din asta? Evident nimeni! Parcul auto a fost invadat de "jerci" cu un grad de siguranţă îndoielnic, taxe nu s-au plătit, iar când se va pune problema scoaterii rablelor din circulaţie, tot noi vom avea de suferit întrucât costurile pentru această operaţiune vor fi suportate de la către statul român. Asta pentru ca un Gigel să poată dormi în Parlament sau la Guvern.

Asistăm acum la una dintre cele mai teribile lovituri date economiei noastre. Evident, nişte repetenţi au propus ca măsura salvatoare stimularea consumului, operaţiune care ar fi o mare prostie. De ce să stimulezi consumul auto atâta timp cât, pe general, trendul cumpărării de maşini e crescător? Nimeni nu-ţi va cumpăra Logan dacă o lege idioată îi permite omului să-şi aducă maşină veche plătind taxe mai mici decât pe o maşină nouă.

Colac peste pupăză, UE ne demonstrează că taxa e anti-europeană. Asta îmi place la nebunie. Când "Granzii Europei" încalcă fără ruşine regulamentele şi legile stabilite tot de ei nu mai sunt antieuropeni, dar când nişte amărâţi încearcă să-şi protejeze industria sunt "băgaţi la cremenal". Evident, în acest caz nu trebuie să suferim de mania persecuţiei! Asta se întâmplă tot din cauza prostiei noastre. Noi suntem cei care nu putem emite o lege clară, în "spirit european", care să limiteze drastic intrarea rablelor în ţară.

Din păcate, prostia începe să-şi arate colţii. Criza va accentua situaţia explozivă din acest domeniu şi, fără să exagerez, cred că riscăm să ne scufundăm mult mai mult decât ne-am fi imaginat. Cei care se joacă acum cu taxele ar trebui să înţeleagă că Logan-uri se pot construi şi în Rusia şi în Turcia şi chiar şi în Franţa. Iar relocarea se poate face mult mai rapid în condiţiile actuale de criză. Atenţie! Suntem deja pe un teren minat!

16 comentarii:

  1. Vezi sa nu te trezesti cu o demostratie pe blog - e un subiect sensibil. Poate initiaza realitatea TV o campanie de suspendare a blogului, sa te vedem atunci :P

    Eu cred ca nu trebuie sa plangi de vina victimelor - ei stiu exact ce cumpara, si daca o "victima" iti zice ca e mai bine sa dea 5000EUR pe o masina decat 7000EUR pe un Logan, atunci ai face bine sa-l crezi.

    Acestea fiind zise, da, o taxa auto ar fii salvat industria romaneasca constructoare, nu, nu mai are nici o importanta acum.

    Eu propun urmatoarea campanie: prima de stimularea consumului de 2000E de la guvern pentru fiecare autoturism nou cumparat. In schimbul primei esti obligat sa pui un banner pe luneta "Eu sprijin economia Romaniei". Daca pui banner-ul pe e masina straina, datoria cetateneasca a trecatorilor este sa ti se sparga geamurile, farurile, cauciucurile, etc.

    RăspundețiȘtergere
  2. Treaba cu taxele la importuri (se poate aplica pt. orice produs, nu numai auto) e cu doua taisuri: trebuie gasit un balans intre stimularea industriei interne (daca taxa e prea mica, industria interna e lovita) si mentinerea competitivitatii industriei interne (daca taxa e prea mare, scade pericolul competitional al importurilor, care poate duce la scaderea productivitatii/competitivitatii industriei interne).

    Mi-e teama ca toate statele europene (si nu numai) vor incepe sa impuna taxe pe importuri, ca masura de protectie a industriilor interne.

    RăspundețiȘtergere
  3. Omule, te urmaresc de ceva timp si dupa cum abordezi subiectele (ff ok) tind sa cred ca locuiesti in Ro, asa ca te intreb:

    De ce nu te stabilesti in alta parte?

    RăspundețiȘtergere
  4. pacat de tine, te credeam mai inteligent, sincer ... de fapt mi-am pierdut increderea de cand mi-ai cerut sa-ti sterg bucata de articol citat pe blogul meu. sincer, dpdv al economiei de piata, libera si alte alea, care se presupune ca ar exista pe piata europeana, esti varza. parerea mea, de ne-economist ...

    RăspundețiȘtergere
  5. Sa traiti,

    iubesc la nebunie cheia docta in care va scrieti textele. deasemenea sint incintat de siguranta cu care identificati erorile date in sistem de functionarea defectuoasa a pietei pe termen scurt. apropo, ma scuzati ca intreb ca timpitul, dupa ce standarde ati indetificat dumneavoastra personal categoria rablelor? nu am gasit fundamentele acestei afirmatii si ma gindesc ca poate v-a scapat problema printre degete din graba de a salva zona asta economica performanta...
    Multumesc anticipat pentru lamuriri!

    RăspundețiȘtergere
  6. Dacia Mioveni trebuie sa invete ce e aia competitie, concurenta, eficienta etc E sub patronaj francez, de ce nu o ajuta guvernul francez?

    RăspundețiȘtergere
  7. Canadianu' : Multumesc pentru aprecieri :-))
    Te-am pus sa stergi textul pentru ca nu prea-mi plac blog-urile facute din copy&paste. Daca asta e lipsa de inteligenta, atunci e OK, sunt de acord cu tine.

    wwamby: Apreciez umorul! Lasand gluma la o parte, probabil esti si tu de acord ca o masina cu peste 300 000Km careia nu i s-a mai facut revizia de pe la 200 000, careia smecherii ii schimba pedalele, volanul pentru a o face prezentabila si-apoi o vand ca masina cu 80 000Km e o rabla. Cam asta e ceea ce se importa la noi.

    DanP, All: Putem vorbi pana maine despre legile economiei de piata. Suna frumos pe hartie, dar pana sa incepem v-as ruga sa meditati putin asupra legii volkswagen. Inca e valabila!

    RăspundețiȘtergere
  8. Urmaresc blogul si in general gasesc pareri pertinente la care subscriu sau cel putin inteleg sa ader. Din pacate faptul ca intr-o ramura privata a economiei lucreaza 1 om sau 300 de mii nu trebuie sa imi ingradeasca intr-un fel libera decizie. Daca eu consider ca un produs este mai bun ca altul este alegerea mea si pana una alta spatiul economic EU este cel in care cu surle si trambite ne-am luptat sa intram. Nu inteleg de ce eu in romania trebuie sa sustin o fabrica cand in conceptia mea acea fabrica produce masini proaste. Mi se va impune asta ? Foarte bine voi pleca din tara - am drept de libera circulatie si voi merge unde vad cu ochii. E asta o solutie?

    RăspundețiȘtergere
  9. vorbind serios singura autoritate pentru moment care poate stabili calitatea de rabla a unui autovehicul este RAR-u' . in rest... cel mult avem parte numai de vorbe. iar exemplu dumneavoastra are aceeasi valoare ca celo prezentat la greu anul trecut pe tv cu doamna care avea o pensie de 3 RON. dupa ceva vreme am aflat ca domnia sa nu contizase niciodata in viata el la fondul de pensii! nu zic neaparat ca vina trebuie trecuta in dreptul sau, dar haideti sa vedem despre ce vorbim mai exact. si in final vreau sa ma declar cu ... inzecirea taxei de mediu daca se va aplica nu pe calitatea de produs autohton ci in functie de standardul EURO, respectiv de la EURO 3 inclusiv, in jos. daca nu sa o punem mai bine de o actiune "Dansez pentru tine" in scopul salvarii industriei autohtone si in varianta, pe care as paria, ca nu ne iese direct la salvarea poporului roman. si atunci ne mai ramine sa vedem ce facem cu proprietarii francezi ai Dacia...

    RăspundețiȘtergere
  10. Da! De fapt, nu vreau sa se inteleaga din asta ca fac vreo apologiei Daciei ca masina(ce-i drept din text asta rezulta)... Ideea pentru care sustin o initiativa similara taxei de prima inmatriculare(care nu avantajeaza numai Dacia, ci masinile noi, indiferent de marca) este simpla: comertul cu masini noi genereaza investitii si crestere. Chiar daca masina nu e produsa in Romania, concesionarul trebuie sa aiba un showroom, un service s.a.m.d. Asta inseamna locuri de munca, impozite, taxe etc. Importul semilegal de masini second nu genereaza nimic. Doar bani la negru si un parc auto gata depreciat(Polonia este cel mai relevant exemplu).

    RăspundețiȘtergere
  11. E interesant cum o lege clar anti-concurentiala isi gaseste justificari sociale si e acceptata pe baza lor. Mai trist este ca se intampla si in US, unde GM foloseste aceeasi tactica ca sa santajeze guvernul.

    RăspundețiȘtergere
  12. buuuuuun! deja se vede o largire a orizontului, un soi de generozitate a ideilor de la care te-ai fi asteptat de la inceput de la cineva care trateaza subiecte mari ca... trend-urile. acuma insa mi-as permite sa fiu eu un pic mai... sa-i zicem aplicat. cred ca pe noi ne doare exact dacia. daca se vind masini noi altele decit dacia imi imaginez, si tin sa precizez asta acum pentru ca eventual opiniile mele sa fie corijate de catre un specialist in materie, ca nu facem decit sa crestem deficitul de cont curent, iar asta, ne invata prin intermediul televizorului domnul presedinte al bnr, nu este deloc indicat la ora actuala. si atunci? mi-as permite o mica divagatie ca sa vedeti de unde isi trage seva idea mea. avem un inotator care se descurca destul de bine in ape adinci, numai ca datorita conjuncturii actuale, disparitia momentana a unei cantitati importante de apa din bazin, incepe sa cam ia bataie la greu. ce facem: scumpim taxa de inscriere in concurs si atunci vom avea un numar mai atit de mic de concurenti la start incit al nostru asa cum este acum sa nu retrogradeze chiar daca reuseste sa cistige cursa numai la reluare sau incercam sa venim cu ceva apa de undeva pentru ai asigura cit de cit conditii sa se salveze dar intr-un mediu cit mai concurential care sa-l faca sa transpire un pic pentru asta? din aceasta dilema nu putem iesi! :) acum inapoi la dacia. eu n-as creste taxele si nici macar nu as da direct bani companiei (daca asta s-a inteles din exemplul dat). as garanta pur si simplu creditele pe sectorul auto pina in... sa zicem 10.000 euro. si nu cu banii mei. ci cu un fond european, mondial, fmi-istic, ... sa nu uitam ca numai muncitorii sint romani, patronii sint francezi, ca atare ar fi mai mult decit potrivit ca sa vedem cum functioneaza solidaritatea europeana in situatii ca aceasta, nu vi se pare? as mai adauga ca... in timp ce majoritatea jucatorilor pe piata masinilor noi au facut oferte destul de tentante pentru a stimula vinzarile, dacia nu a scazut a taiat un cent din pret si a oferit numai un set de anvelope de iarna. asta luind in considerare ca partea romana din conducere a adus vorba acum o zi intr-o declaratie de posibilitatea reducerii pretului cu 500 pina la 1.000 euro, brutal reprimata printr-un comunicat oficial difuzat... ieri, ca sintem trecuti de miezul noptii. in schimb abunda declaratiile oficialilor francezi care vorbesc de somaj... suna oare asta a... negociere in forta din partea francezilor? ma indoiesc pentru ca avem de a face cu unul din popoarele exportatoare nete de civilizatie :) acum incheie mult prea lunga mea interventie, pentru care imi cer scuze, prin a va ruga sa nu priviti cu precadere nici pe viitor spre binele "poporului" , fie el chiar si cel muncitor, eludind chiar partial bunastarea fiecarui participant la societatea asta administrativa numita stat. haideti a se poate! sper...

    RăspundețiȘtergere
  13. Radu: Ai perfecta dreptate. Si eu sunt adeptul unei concurente libere, dar aceasta in conditiile in care toti participantii sunt fair. In general noua ni se arunca in fata principiile pe care suntem obligati sa le respectam, in timp ce in celelalte state se practica un protectionisn desantat. Asta e realitatea din pacate.

    Anonim: Crede-ma ca-mi sunt la fel de dragi francezii precum iti sunt si tie. Sunt de acord si cu faptul ca adopta o pozitie de forta la momentul acual, ca au profit din activitatea pe care o desfasoara la Dacia(doar e capitalism!) si ca, daca ar fi dupa ei, ar trebui ca romanu sa fie obligat sa aiba cel putin doua dacii noi. Nu aici e problema! Problema sunt salariatii implicati in aceasta industrie. E vorba de 300 000 direct implicati(Dacia Daewoo/Ford, furnizori ai acestora, importatori, dealeri etc.). In cazul in care Renault decide ca e mai ieftin sa-si mute liniile la Avtovaz o sa vezi cum furnizorii directi vor pleca in 24 de ore si cum business-uri perfect viabile vor pica peste noapte. Ca sa nu mai vorbim de orase intregi precum Mioveniul. Asta ti-ar ridica problemele sociale la un nivel extrem, iar nota de plata s-ar achita tot din banii tai.
    In general, cand decizi ca poti sa-i faci papucii unui investitor e bine sa ai ce pune in loc. Nu de alta, dar ceea ce estimezi ca poate fi o adiere se poate transforma in uragan, iar pe vremurile acestea tulburi poate degenera in orice.

    All: Ma bucur ca acest subiect a starnit atatea opinii pro si contra. M-as bucura daca am continua aceasta discutie(deocamdata tot sub forma de comment-uri) si sper ca, in urma "duelurilor" verbale sa scap neacuzat de comunism/socialism/etatism/protectionism sau te mai miri ce altceva :-)). Oricum, intrucat subiectul este interesant promit sa revin cu un post in care sa argumentez cu cifrele care m-au facut sa trag semnalul de alarma.

    RăspundețiȘtergere
  14. Anonim: Am uitat sa mai comentez o idee de-a ta, cea referitoare la garantarea creditelor. Ar fi OK daca nu s-ar face pe banii statului roman, dar in mod sigur nu va sari UE sa faca o asemenea pomana(nici n-ar avea cum). Oricum, garantarea nu inseamna nimic pe o piata bancara fara surse.

    RăspundețiȘtergere
  15. acuma sint mai sceptic ca UE nu va sari cu un asemenea fond de garantare. cred ca din aceasta ecuatie excludeti un factor pe care altminteri il folositi ca argument in expunerea dumneavoastra de motive: arbitrariul de dincolo de fatada principiala. sa nu uitam ca REnault este un fabricant francez, iar francezii sint taticii interventionismului de partid si de stat. ca atare poate nu ar fi rau ca in loc sa platim inca un bir aiurea sa incercam sa-i dam lui sarkozy un sms, mesaj pe messenger, ... , ceva, explicindu-i situatia si dorinta noastra de a ajuta tarata de imposibilitatae da a face rost de fonduri. cred ca o usoara fermitate in modul nostru de a negocia ar putea aduce ameliorari la care nici nu ne-am gindit situatie...
    apoi problema cu fabrica din Rusia. nu credeti ca ar fi chiar cazul sa ii luam noi bilet de avion domnului presedinte francez de la dacia ca sa se dumireasca la fata locului, daca nu a facut-o deja, ... ce printi sintem noi :) ca stat comparativ cu rusia!? participatiile renault la fabrica din rusia au fost facute cu cifrele pietei rusesti in fata, una care inainte de criza devenise cea mai mare din europa, peste cea germana, in nici un caz cu scopul de a o inlocui pe cea din romania. acuma nu stiu daca cifrele pe care le aveti va spun acelasi lucru insa dacia merge foarte bine la export! in tarile UE! ei au probleme pe piata romaneasca. asadar... mai putina frica si ceva mai multa cutezanta poate nu ar strica din partea solutiile pe care le oferim pe post de pragmatism versus "politicianism". si ceea ce sustineti este tot un soi de "politiacinism" dar de data aceasta tinind de apartenenta la un grup profesional. adica este cel ami simplu lucru recomandat de un profesionist. daca imi permiteti o divagatie se aseamana cu tratamentele stas, clasice, date de medici la maladii traditionale. in acest caz insa putina viziune nu ar strica vorbine, repet, de trenduri.
    haideti ca se poate! sper...

    RăspundețiȘtergere
  16. Prin masurile protectioniste ale lui citronelu, piata auto s-a dezvoltat nenatural la noi in tara.
    Acum in situatie de criza, nefiind un organism natural, nu poate fi viabil si va muri.
    Daca ar fi evoluat in conditii normale de piata nu ar fi atins aceasta hiperdezvoltare si ar putea trece, sigur cu dificultatile inerente, peste criza.

    RăspundețiȘtergere