miercuri, 21 ianuarie 2009

Fiat Chrysler

Mă opresc astăzi din seria dedicată noii evoluţii a crizei pentru a prezenta o ştire care merită toată atenţia. Fiat a achiziţionat 35% din Chrysler LLC, obţinând cu această ocazie biletul de intrare pentru cea mai mare piaţă auto din lume.

La prima vedere ştirea pare şocantă. De unde are Fiat bani pentru a investi şi, mai mult, cum are curaj să investească într-o afacere aflată aproape în prăpastie? Ei bine, aici e toată esenţa ştirii. Fiat nu a dat niciun ban pentru cele 35% din acţiuni ci a permis celor de la Chrysler accesul la tehnologia lor de fabricare a autovehiculelor de mici dimensiuni, eficiente din punct de vedere al consumului. Aceasta va uşura intrarea americanilor pe o piaţă destul de concurenţială , beneficiind de o tehnologie care, de altfel, i-ar fi costat enorm. Pe de altă parte, Fiat va reveni pe piaţa americană unde, numai pentru a putea să vinzi trebuie să cheltuieşti o avere. Atât pentru Chrysler cât şi pentru Fiat afacerea este excelentă, fiecare obţinând un beneficiu major fără a investi niciun ban. Alianţa este condiţionată de obţinerea pachetului de ajutor din partea autorităţilor americane.

De ce am vrut să prezint această ştire? Simplu. Ea arată ce se întâmplă când ai un manager excepţional. Am scris în mai multe rânduri despre Sergio Marchionne. El este omul care a schimbat definitiv Fiat, aducând o nouă viziune în interiorul grupului italian. Întotdeauna a surprins prin modalitatea oarecum neobişnuită prin care a tratat problemele. Nu mai departe de decembrie 2008 şoca printr-o declaraţie în care afirma că Fiat este o firmă prea mică pentru a rezista crizei, aşa că va face toate eforturile pentru a se alia cu orice producător care va dori acest lucru. Primul pas l-a făcut cu Chrysler, iar următorul, cel mai probabil, cu PSA Peugeot Citroen. Este un exemplu clar de manager impecabil, capabil să înţeleagă criza şi să acţioneze pentru salvarea organizaţiei proprii. În timp ce unii nu fac altceva decât să se lase copleşiţi de criză, alţii găsesc metode creative şi pragmatice pentru a o depăşi. Aceasta, până la urmă, face diferenţa între mediocritate şi excelenţă.

10 comentarii:

  1. Chrysler va cumpara tehnologie de la GM prin filiera Fiat->Opel->GM.
    Nu era mai simplu sa treaca strada?

    RăspundețiȘtergere
  2. Anonim de unde ai dedus ca tehnologia se va cumpara de la GM?
    Cred ca bati campii. N-ai inteles ca nu e vorba de nici un ban?

    RăspundețiȘtergere
  3. chrysler a cedat 35 la suta din actiuni pt accesul la tehnologie. TU BATI CAMPII daca spui ca asta nu inseamna ca a cumparat tehnologie. tehnologia asta - GM/Fiat Premium platform - obtinuta dintr-o colaborare Fiat si GM 'The platform was mainly developed in Sweden by Saab, with input from Alfa Romeo, Holden, and Opel/Vauxhall.' 'both companies retain the rights to continue developing Premium-derived models'

    RăspundețiȘtergere
  4. Anonim: cand dai 35% din nimic, nu mi se pare a fi tocmai o plata. GM nu ar fi preluat niciodata o participatie la Chrysler pentru ca, pur si simplu, nu are nevoie de asa ceva. In alta ordine de idei, din cate-mi dau seama, nu este vorba de platforma GM/Fiat premium, ci de tehnologioa de fabricare a masinilor mici(probabil motoarele multijet/tJet).
    Cristi: Am rugamintea ca, in cazul in care vei da o replica, sa folosesti un limbaj adecvat. Nu as vrea ca dintr-o confruntare de idei sa ajungem la invective. In caz contrar ma voi vedea nevoit sa nu aprob publicarea comentariului.

    RăspundețiȘtergere
  5. pe langa platforma gm, chrysler obtin si 3 MILIARDE de dolari de la guvernul american. 35 la suta din ei nu sunt nimic, nu?

    RăspundețiȘtergere
  6. am uitat - da un search dupa GM/Fiat Premium platform si o sa vezi ca platforma nu inseamna doar tren de rulare ci si 'placement and CHOICE of engine and other powertrain components' in mare 'tehnologioa de fabricare a masinilor mici'

    RăspundețiȘtergere
  7. Anonim: Este foarte posibil sa ai dreptate. Nu ma pricep foarte bine la inginerie/tehnologie auto iar de judecat judec numai prin prisma business-ului. Singura mea rezerva este reprezentata de faptul ca nu s-a specificat in comunicatele celor doua firme numele platformei. Am vazut ca si BMW este interesat de platforma asta si vad ca tot cu Fiat vrea sa colaboreze...

    In ceea ce priveste cele 3 mld., fii sigur ca nu va ajunge niciun cent la Fiat! Aia sunt ai lui Chrysler, pana la ultimul banut! Iar GM nu s-ar fi bagat in alianta cu Chrysler nici daca le-ar fi cedat toata participatia. Doar nu-si mai luau inca un mort in curte...

    RăspundețiȘtergere
  8. mortul astepta o mostenire. :)
    asa e banii sunt ai lui chrysler, dar 55 la suta din chrysler e al fiat(pot sa mai cumpere oricand inca 20 la suta pt 25 mil).
    daca eu am o afacere falimentara si te rog sa o salvezi tu cu tehnologia pe care o detii si cu abilitatile tale de management, cedandu-ti 35 pana la 55 la sta din ea si garantadu-ti ca tata o sa mai bage niste bani seriosi cu care sa te poti juca, ai face-o? dpdv financiar tu nu vii cu nimic, dar daca reusesti faci cateva miliarde cel putin.
    intrebarea mea era de ce fiat? tehnologia era deja in sua, iar manageri gaseau ei ceva. problema e ca nu mai au incredere in resursele proprii. o sa spui ca nu se baga nimeni ca au si ei problemele lor, dar afacerea era prea profitabila sa nu se gaseasca cineva. NU mai au incredere in oamenii lor. chrysler a considerat ca are sanse mai bune la bani daca aduce pe cineva din afara tarii.
    P.S. cetatenii americani baga 3 mld intr-o companie pe care o vand cu 125 mil dolari

    RăspundețiȘtergere
  9. Anonim: N-ai dreptate. Daca nu era Fiat, Chrysler ar fi cautat mult si bine un partener. Iar in ceea ce priveste managerul, crede-ma ca nu sunt multi, iar din cei care sunt nu stiu cati ar prefera sa intre intr-o hazna.

    In ceea ce-i priveste pe cetatenii americani, las-o balta! Au bagat si vor mai baga o caruta de bani in diverse chestii. Si naivitatea are pretul ei!

    RăspundețiȘtergere
  10. dincolo de toate aspectele banesti ale problemei, sa inteleg ca americanii s-au trezit si nu o sa mai cumpere masini de alea monstruoase care consuma doua canistre la suta de kilometrii ?! poate radacinile crizei se afla si in acest consum fara cap-si-coada.

    RăspundețiȘtergere