marți, 22 iunie 2010

Vuvuzela


Nu cred că există cineva pe această lume care să nu fi fost cel puţin distras de sunetul asurzitor şi enervant al vuvuzelei. Mai multe televiziuni importante au decis filtrarea acestui sunet deoarece, conform unor studii, persistenţa sa este pentru unii atât de enervantă încât îi determină să schimbe canalul. Chiar şi "cenzurată", vuvuzela a atras atenţia tuturor devenind cel mai de succes produs al actualului Campionat Mondial.

Foarte puţini ştiu însă că vuvuzela este o poveste de succes... chinezească. Într-adevăr, un produs tradiţional al africanilor a ajuns să se constituie într-un monopol chinezesc. Nu, nu e nicio exagerare! Peste 90% din vuvuzelele existente în Africa de Sud sunt de provenienţă chinezească, compensând astfel economic lipsa naţionalei Chinei de la Turneul Final.  Fabricile chinezeşti au produs câteva milioane de vuvuzele devenind astfel lideri mondiali de necontestat în producţia acestor "sofisticate" echipamente de produs zgomot. Mai mult, unele companii şi-au diversificat producţia ajungând la câteva zeci de modele diferite! Cu toate că pare un business de succes, după terminarea Campionatului Mondial, vânzările de trompete vor avea parte, cu siguranţă, de un regres puternic, iar producătorii vor trebui să se reorienteze.

Din punct de vedere al banilor rezultaţi din această afacere, China trece pe locul secund. Preţul de vânzare al unei vuvuzele la producător este de 2-3 yuani(0.28-0.42 $), în funcţie de cantitatea comandată. Preţul final în Africa de Sud este cuprins între 20 şi 60 lante(2.6$ - 7.8$). Aceasta înseamnă că, din tot business-ul, chinezilor le rămâne un procent  de ~10%. Evident, acesta este un calcul superficial deoarece nu am introdus în ecuaţie şi restul costurilor suportate de comercianţi, dar, în mare, se poate constata cu ochiul liber că grosul profitului nu le rămâne chinezilor.

Cu toate că avem de-a face cu un business "temporar", este uimitoare capacitatea chinezilor de a acţiona acolo unde este o oportunitate. Chiar dacă pentru unii nu înseamnă mare lucru, modalitatea lor de a acapara piaţa cu preţuri mici ar trebui să ne dea de gândit. Şi aceasta pentru că, în scurt timp, strategia preţului mic ar putea fi înlocuită cu cea a unicului producător(sau a unuia dintre puţinii producători existenţi). Iar atunci chiar nu va mai conta care este cotaţia yuanului.

7 comentarii:

  1. Sunt pline tarabele din Dr. Taberei de vuvuzele chinezesti.

    RăspundețiȘtergere
  2. Vuvuzelele sunt echivalentul "de criza" al sirenelor, trompetelor cu aer comprimat din butelii tip spray.
    Au doua avantaje: sunt mai ieftine si aer de suflat este din belsug.

    RăspundețiȘtergere
  3. Vuvuzela Concerto in B Flat: http://madisonian.net/2010/06/16/4401/#more-4401

    RăspundețiȘtergere
  4. Costurile de reconfigurare pentru linia de productie sunt minime. Fabricile chinezesti produc o mare varietate de ebiecte de plastic. Toate sunt produse prin injectie in matrita. Odata ce au facut rost de matrita , o pot folosi practic la nesfarsit. Cand nu mai au nevoie de ea o pun din nou in depozit si revin la productia de baza - slapi, ratuste de baie si alte lucruri de plastic.

    P.S. Oare cu ce vopsesc chinezii vuvuzelele in culorile astea vii? Remeber Matel?

    RăspundețiȘtergere
  5. Gandalf Goes to the World Cup:
    http://www.youtube.com/watch?v=7B2LPxggvqY

    RăspundețiȘtergere
  6. "modalitatea lor de a acapara piata cu preturi mici ar trebui sa ne dea de gândit"

    Pe mine, ca si potential consumator de vuvuzele, de ce nu m-ar bucura faptul ca cineva le produce mai ieftin (gratis fiind idealul)?

    "strategia pretului mic ar putea fi înlocuita cu cea a unicului producator"

    Banuiesc ca asta va tine doar pana reapar alti producatori, nu?
    Si asta in functie de cat de mult se renunta la strategia pretului mic.

    RăspundețiȘtergere
  7. @sorin_f

    ca si potential cumparator de vuvuzele e ok, ca si producator de obiecte plastice ar trebui sa iti dea de gandit.

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)