marți, 23 noiembrie 2010

O confirmare necesara


În luna mai a acestui an insistam asupra apariţiei Google Edition. Ca şi acum, post-ul de pe blog apărea cu o oarecare înrârziere faţă de ştire, motiv pentru care câţiva prieteni m-au urecheat pentru delictul de "evoluţie întârziată" :-). Aşa cum am explicat atunci, mişcarea era prea importantă pentru a fi trecută cu vederea, fiind o dezvoltare esenţială atât pentru Google cât şi pentru viitorul cărţilor digitale.

Lansarea de atunci fost confirmată magistral de un contract pe care firma din Mountain View l-a semnat săptămâna trecută cu Editura Hachette Livre, cel mai mare editor din Franţa. Este vorba de un contract care permite Google scanarea şi vinderea cărţilor Hachette pe care editura le consideră nereeditabile. Este vorba de un număr de aproximativ 50 000 de titluri de limbă franceză cuprinzând literatură sau lucrări academice. La o primă vedere, acordul pare o jucărie, dar dacă ne vom apleca ceva mai atent asupra subiectului, putem lesne să ne dăm seama că, în realitate, avem de-a face cu o nişă pe care Google este forţa dominantă.

Cărţile despre care vorbim sunt cărţi rare, pe care, până acum, le găseai prin anticariate sau care circulau multiplicate la copiator. Nici nu e de mirare să se întâmple aşa deoarece acest tip de cărţi au un public extrem de mic. Chiar şi la publicare, multe dintre acestea sunt ori sponsorizate, ori suportate de către autor(care garantează achiziţionarea unui anumit număr de exemplare). Cu toate că vorbim despre un public extrem de rarefiat, acesta este oarecum constant în timp, ceea ce se constituie într-o piaţă destul de bună. 

Pentru Hachette, avantajele sunt multiple. Pe de o parte reuşeşte să obţină un venit dintr-un domeniu din care cu siguranţă nu mai obţinea nimic. Pe de altă parte, are un control deplin asupra preţului cărţilor, un domeniu sensibil asupra căruia editorul a insistat foarte mult în relaţia sa cu ceilalţi distribuitori(mă refer în special la tensiunile pe care le-a avut cu Amazon şi care au avut ca efect retragerea unor titluri de la vânzarea pe Amazon).

În cazul Google avem de-a face cu o mare victorie datorită notorietăţii editorului Francez. Chiar dacă acest contract pare nesemnificativ, este de aşteptat ca marile edituri să ia în considerare în prima fază cel puţin această oportunitate. După care, uşor, uşor vor încerca oportunităţile oferite de mediul digital, ceea ce va avea ca efect propulsarea Google în fruntea distribuitorilor de carte. 

Nu fac apologia firmei din Mountain View, dar remarc viziunea de care au dat dovadă de-a lungul timpului. Spre exemplu, în momentul în care au lansat Earth şi Google Maps, mişcarea a fost copiată imediat de către competiţie. Numai că scopul final al Google era acela de a intra pe piaţa GPS şi probabil, într-un final, de vindere a publicităţii prin acest nou canal. La fel s-a întâmplat şi cu Google Books. Concurenţa a sărit să copieze ideea mai mult pentru a putea oferi motoarelor proprii de căutare un izvor de surse în plus, în timp ce Google plănuia cea mai mare reţea globală de distribuţie a conţinutului digital. O reţea care, cel puţin până acum, nu are concurenţă. Să fim bine înţeleşi: construcţia Amazon sau prostiuţele de distribuţie ale Apple sunt nişte jucării pe lângă dezvoltarea coerentă a celor de la Google. Probabil că primul care va trebui să reacţioneze şi să-şi regândească strategia va fi Amazon, deoarece dezvoltarea exclusivă în jurul Kindle se va dovedi de-a dreptul păguboasă.

6 comentarii:

  1. E interesanta perspectiva ta, chiar sunt de acord cu ea.
    Trebuie insa sa admiti ca si Amazon a intru-un fel adeptul unei strategii coerente cu Kindle, pe care toti incearca sa o copieze. Personal am achizitionat un Kindle si pot spune ca e pana acum cel mai util device pe care l-am achizitionat. Citesc carti de me multe device-uri dar ceea e cu adevarat util e ca e prima oara cand simt ca cei de la amazon chiar s-au gandit sa imbunatateasca user experience. In special cu cartile in engleza sunt nevoit sa caut in dictionar destul de des, iar Kindle vine cu un dictionar build-in pe care il poti activa foarte usor. Apoi text to speech merge foarte bine, si e util cand esti putin obosit si nu ai chef sa te concentrezi neaparat la scris, sau sa iti exersezi engleza.
    Concluzia mea e ca modul de a citi se va schimba, iar ebook read-urile mai evoluate vor avea destui adepti, deci mi se pare ok strategia Amazon.

    RăspundețiȘtergere
  2. Offtopic: M-ar interesa opinia ta legată de ”zvonurile” care circulă în ultima vreme conform cărora ar putea urma o criză alimentară. În cazul în care o să scrii un articol pe tema aceasta, îți multumesc anticipat.

    RăspundețiȘtergere
  3. "dezvoltarea exclusivă în jurul Kindle se va dovedi de-a dreptul păguboasă"

    Daca nu stiai, Kindle exista ca app si pe iPhone sau Android. Ce dezvoltare exclusiva? Acuma vrei sa il ai si pt Windows? Pt ce? Exista un reader bun cu Windows?

    Si apoi, Amazon este destul de solida, nu stiu de unde le scoti. Nu cred ca vor suferii prea mult de pe urma Google pentru ca nu orice produs poate fi livrat gratis si digital cum vrea Google.

    IMHO, Amazon are competitie mult mai mare din partea eBay-ul decat din parte Google.

    RăspundețiȘtergere
  4. Anonim: Am atacat subiectul inca din octombrie. Vezi aici.
    vingarzan: Ai mai avut o opinie ciudata si in articolul cu Apple, asa ca nu mai insist. Vreau sa-ti pastrezi opiniile pentru momentul in care realitatea te va contrazice. In momentul ala n-o sa te rog decat sa-ti ceri scuze.
    P.S. "suferi" e cu un i, nu cu doi. Asta asa, prieteneste :-)

    RăspundețiȘtergere
  5. mkay, o sa imi cer scuze cand va fi cazul ;-).

    Dapai la articolul cu Apple au fost destui care mi-au dat dreptate. Si nici amu nu ai explicat deloc de ce nu am dreptate.

    Daca tot sustii ca dezvoltarea Amazon este exclusiva, poate explici in ce sens crezi asta, pentru ca tocmai ti-am dat exemple ca de fapt poti sa citesti ebooks cumparate de pe Amazon pe cele mai folosite platforme.

    Poate ca nu ai observat dar:
    - ca inovatie, Kindle iti ofera in pretul initial al device-ul, fara abonament sau alte prostii, access gratis la reteua Whispernet. Ba chiar iti dau si un browser experimental. Asta inseamna ca oriunde exista o retea 3G, poti sa iti primesti cartile si sa faci browsing gratuit, fara sa te doara capul de roaming.
    - ai auzit de Amazon Elastic Cloud?
    - Amazon au avut viziuni grandioase mult inainte ca Google sa apara. Logo-ul A->Z se refera la faptul ca vor sa ofere toate cartile, de la A la Z.
    - ce zici de long-tail si modelul lor de business?

    Ca sa nu mai zic, ca mai zici ca iTunes ar fi "jucarii" pe langa ... ce? Pana una alta, aia e cea mai mare platforma de distributie media (legala :-p) audio/video online. Nu e perfecta, dar ia uita-te ce probleme are Google TV - pai acolo "dezvoltare coerenta"?

    RăspundețiȘtergere
  6. La capitolul acesta iti dau dreptate. Insa gandeste la un fapt: e posibil ca pe termen mediu/lung, Google sa piarda teren in fata celor de la Facebook.
    Gandeste-te ca (nu am verificat) de curand o stire spunea ca Gmail nu mai apare in optiunile de importare a prietenilor in Facebook. Mai mult, Facebook va introduce in viitorul apropiat un client de email.
    Personal cred ca cei doi giganti sunt deja intr-o concurenta directa acerba si tind sa cred ca Facebook va castiga.
    Nu am studiat cat castiga cei din urma din publicitate, dar am impresia ca in ultimii ani si-au triplat sumele din aceasta sursa de venit.
    Eu as paria banii pe Facebook, cel putin daca vorbim de profit pe termen lung.

    RăspundețiȘtergere