marți, 5 iunie 2012

Bataia hartilor

După ce Google a lansat în premieră serviciul său de hărţi, subiectul a devenit interesant şi pentru alte firme care încercau să intre în lumea Web 2. Aşa a apărut concurenţa din partea Yahoo şi Microsoft. Viziunea şi diferenţa tehnologică au făcut însă ca Google practic să nu-i simtă pe pretendenţi. A fost, din punctul meu de vedere, o demonstraţie de forţă din partea celor din Mountain View, arătând lumii întregi puterea noii viziuni susţinută de paradigme precum Ajax/Web2.0. 

Un episod interesant al evoluţiei aplicaţiei celor de la Google este strâns legată de iPhone. Când Steve a lansat jucăria de la Apple, Google Maps a fost un element central. Şi, de-atunci, iPhone şi Google Maps au făcut casă bună, o mare parte din traficul Google venind dinspre utilizatorii iPhone. Desigur, având în vedere evoluţia Android, procesele legate de patente şi celelalte şicane dintre cei doi giganţi IT, era cât se poate de clar că lucrurile nu puteau rămâne aşa. Şi, iată, cu paşi repezi, dependenţa Apple de Google în ceea ce priveşte serviciile de hărţi este pe cale să se sfârşească.

Cu toate că pare hazardat, începând din acest an, Apple intenţionează să înlocuiască serviciile de hărţi de la Google cu propriul produs. În timp ce Apple se bazează pe baza proprie de clienţi, Google se bazează pe experienţa câştigată. Este un front major, o luptă care nu poate trece neobservată. Pentru cei implicaţi înseamnă cheltuieli masive în cercetare, dezvoltare şi marketing. Pe moment, Google pare cel avantajat, dar să nu ne grăbim. Apple a demonstrat că poate fi un competitor serios şi, în plus, are bani de cheltuit în orice domeniu ar dori. Aceasta înseamnă că vom avea parte de o luptă pe cinste care, din punctul de vedere al consumatorului, nu poate fi decât benefică.

Din punct de vedere strategic, Apple vrea să-şi recucerească proprii clienţi. Pare o luptă simplă, dată fiind popularitatea religiei Apple. Din acest punct de vedere probabil nu vor avea parte de greutăţi, dar eu unul cred că pentru supravieţuirea pe termen lung serviciul de mapping de la Apple va fi nevoie de mult mai mult decât secta proprie. Şi de-aici încep întrebările. Va putea oare Apple să fie suficient de deschisă pentru a putea atrage dezvoltatori din afara propriei baze? Va şti să culeagă profit din gratuităţi? Sunt întrebări simple, dar care sunt esenţiale pentru succesul proiectului. De cealaltă parte a baricadei, Google nu-şi poate permite să piardă baza de clienţi a Apple. Traficul care vine de-acolo înseamnă profit şi, cel mai probabil, vor fi alocate fonduri generoase pentru susţinerea bătăliei pe acest front. 

Ce va ieşi e greu de intuit. Nu ştiu de ce cred că, peste ceva timp, cei de la Apple se vor întreba serios dacă a meritat să bage banii în hărţi. Spun aceasta pentru că eram obişnuiţi cu un alt tip de acţini din partea Apple. Până acum ei au fost campionii inovaţiei, al pătrunderii pe teritorii noi. Lupta pentru un teritoriu deţinut de alţii se poate dovedi mare consumatoare de resurse în timp ce beneficiile financiare pot fi incerte. Rămâne să vedem spre ce nivel ne va conduce această luptă. Ca şi concluzie repet ceea ce am mai spus în articol: pentru consumator va fi benefic şi pentru beligeranţi costisitor. 

2 comentarii:

  1. google maps nu mai e gratis nelimitat; exista o limita zilnica de cereri

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E vorba de utilizarea API-ului maps(pt. developeri), nu de aplicatia Google Maps. Oricum, si in aceasta privinta, concurenta s-ar putea sa schimbe acest "amanunt".

      Ștergere