miercuri, 17 octombrie 2012

Iluzia anonimitatii(II)

În urmă cu un an(vezi aici) vă vorbeam despre planurile incipiente ale giganților cardurilor pentru utilizarea în scopuri comerciale a datelor utilizatorilor. Încă de-atunci mi-am exprimat îngrijorarea față de această nouă realitate. Și nu am fost singurul deoarece numeroase organizații au atras atenția asupra tentativei de terfelire a intimității.

Pare însă că publicul este mult mai ignorant decât ne-am putea imagina. Reacțiile au fost destul de limitate, iar viața și-a văzut de mersul său înainte. Ceea ce le-a permis celor două mari organizații de carduri să-și continue demersurile și să încerce depășirea limitărilor legale pentru a-și duce dezideratul la îndeplinire.

Primii pași sunt deja făcuți, în SUA fiind în desfășurare o serie de experimente menite a maximiza veniturile acestor organizații de pe urma datelor personale ale utilizatorilor. Spre exemplu, VISA permite transmiterea de SMS-uri publicitare către clienții săi. Pentru a nu avea probleme de ordin legal, SMS-urile sunt transmise celor care acceptă acest serviciu în schimbul unor discount-uri la anumite cumpărături. 


Mastercard însă vrea să meargă mult mai departe. Cu toate că pe moment pare a fi renunțat la tentativa de a intra pe piața publicității targetate, face pași importanți în direcția acestui tărâm al făgăduinței. Întrucât încă sunt numeroase probleme de ordin legal, compania intenționează să comercializeze pe moment analize asupra tranzacțiilor cu cardul. Chiar dacă aceasta vi se pare o bagatelă, lucrurile nu stau chiar așa. Compania este capabilă să livreze elemente de o acuratețe excepțională, să identifice trenduri și să ofere un avantaj strategic clienților. În funcție de parametrii existenți în sistem, clienții sunt segmentați, se identifică posibile ținte de marketing și elemente pe baza cărora aceștia pot fi agățați. Existența unor asemenea informații pot oferi celor interesați un avantaj strategic. Pentru derularea programului său, Mastercard colaborează cu BlueKai un veteran al tehnologiilor inteligente de marketing.

Pentru a fi corecți trebuie să specificăm faptul că în tot acest proiect Mastercard protejează datele utilizatorilor săi. Nu sunt livrate date personale ale clienților ci rezultate agregate care conferă celor care le utilizează avantaje strategice cât se poate de clare. Este însă primul pas care se face și aceasta pentru că oamenii nu conștientizează faptul că inclusiv comportamentul pe care-l au ține de intimitatea lor. Datele livrate de giganți precum Mastercard sau VISA sunt deosebit de periculoase tocmai datorită acurateții lor. Chiar dacă mulți vor fi împotriva a ceea ce afirm, cred că inclusiv comportamentul consumatorului ar trebui să facă parte integrantă din contractul de confidențialitate a datelor. De ce spun asta e cât se poate de simplu. Chiar dacă organizația respectivă oferă numai date agregate, în funcție de cât de specifice sunt segmentele studiate, clientul poate fi identificat de către cel care are raportul prin metoda inversă, analizând clienții care-i sosesc în urma unei anumite campanii. 

Consider că asistăm deocamdată la un prim pas concret care se face în direcția „vânzării comportamentului”. Tentația targetării directe a indivizilor exitenți în imensele baze de date ale organizațiilor de carduri este extrem de mare și poate aduce beneficii fabuloase. Desigur, încă sunt piedici de ordin legal, dar cred că, până la urmă, acestea vor fi depășite. Mai mult, prin intermediul noilor tehnologii și dispozitive, organizațiile respective vor fi capabile să culeagă date din ce în ce mai specifice, teleportându-ne într-o lume orwelliană. Dar până atunci va mai trece ceva timp și e posibil ca acest joc de-a datele clienților să se întoarcă împotriva „conspiratorilor”.

Nu în ultimul rând trebuie să înțelegem că, în ceea ce privește intimitatea, nu numele este cel mai important. Să fim serioși. Ca posesor al unor baze de date, numele nu-mi folosește decât atunci când se trimit scrisori sau când un operator call center se adresează respectivului. Atât. În rest nimic. Cel mai important element, cel de care am cea mai mare nevoie, este comportamentul consumatorului. Iar comerțul cu acest comportament este extrem de periculos.

6 comentarii:

  1. Google face acelasi lucru la un alt nivel. La nivel de stat, Germania a tinut capul de afis, acum cateva luni, cu o lege controversata, care permitea companiilor folosirea datelor personale in scop publicitar.

    RăspundețiȘtergere
  2. Răspunsuri
    1. Hmm, supra-apreciezi respectivul model. Nu cred ca are vreun mare viitor.

      Ștergere
    2. Probabil ca da. Dar ar fi interesanta o hawala bazata pe bitcoin... S-ar naste un cyberpunk islamist. Mai sunt alterative la plastic de genul m-pesa, destul de raspandita in Africa si Indonezia.

      Ștergere
  3. Poti folosi un card cu debit anonim,desi-i incomod.
    Dar relax, in cinci ani vom avem toti un RFID sub chelie, sau cu VIRAT cine-i interesat poate sa stie si cind ai consumat the musical fruits (un pirt se vede la infrarosu destul de clar).
    Revenind la subiect, cu scuze pentru intermezzo, multi consumatori - in schimbul unor oferte, trenduri (e.g. "what's hot in Miami now", gindeste-te ce posibilitati sint aici) si mai ales rabaturi si ieftiniri - isi inregistreaza cumparaturile (facute cu sau fara card) pe site-uri care sint doar fatade ale unor institute de promovare. De ce ne-am opune vointei maselor? Ai vazut comportamentul pe coorbook? Oamenii vor sa fie vazuti, ceea ce nu face ideile firmelor de carti de credit chiar peanuts, dar nici mult mai mult.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Intr-un fel ai dreptate, dar exista un mare DAR. E dreptul oricui sa devina cobai de marketing, insa,din pacate, pe langa cei care accepta, sunt luati la gramada si ceilalti.
      Utilizarea unui card anonim(care oricum in RO nu exista) nu te scuteste de dezvaluirea comportamentului tau. Asa cum am spus, numele nu e foarte important...

      Ștergere