miercuri, 16 ianuarie 2013

Socialu' si cautarea

Ieri fătucile de la Bloomberg m-au înnebunit toată ziua încercând să anticipeze evenimentul pus la cale de Facebook. Preopinenții, care mai de care, își dădeau cu presupusul, făceau scenarii, dădeau cifre s.a.m.d. Pe scurt, se abera la greu așa cum se face la orice televiziune de știri atunci când trebuie să umple cu ceva timpul de emisie. Într-un final misterul a fost dezlegat, iar Mark ne-a prezentat "revoluționara" facilitate, anume funcția de căutare(răutăcios fiind, vă voi reaminti că această funcție exista deja, dar probabil mai era nevoie de ceva flex de marketing). 

Cei mai frenetici dintre opinioniștii de serviciu au găsit resursele necesare pentru a se entuziasma. Cică dacă Facebook a intrat pe segmentul de căutare Google e ca și mort. Cu siguranță opinii de acest gen nu dezvăluie numai faptul că n-ai habar de tehnologie, dar, mai rău, arată cât de naivi pot fi unii dintre cei care trăiesc cu impresia că sunt lideri de opinie. A confunda o funcție care sortează chiloții cunoștințelor cu complexitatea unui motor de căutare este, din punctul meu de vedere, o prostie fără margini.


Probabil cei care și-au pierdut timpul și banii cu acțiunile Facebook ar fi sperat ca băiatul în tricou să anunțe că a găsit o metodă revoluționară de a face ceea ce ar trebui să-i ceară imperativ statutul de companie listată, anume bani. Degeaba anunți tu că îmi oferi posibilitatea de a pune întrebări cursive în caseta de search. Cu ce mă încălzește pe mine, investitor, că atunci când melteanul bagă un search cu întrebarea „ce a făcut tovarășii mei în bulgărika anu' trecut?” îi apar instant pozele cu sarmale, dive supraponderale și cârnați? Cel mult mă îngrijorez la gândul că noua facilitate va necesita putere de calcul mai mare adică, surpriză!, o creștere a cheltuielilor. 

N-o să mai insist foarte mult cu prezentarea situației deoarece sunt convins că marea majoritate a celor care citesc acest articol sunt de acord cu mine și au înțeles exact la ce mă refer. Sunt totuși frapat de faptul că nimeni nu i-a explicat încă băiețașului de la Facebook un lucru cât se poate de bun simț: când ești cotat la bursă trebuie să faci bani. Bursa nu e nici campus, nici o gagică impresionabilă la orice răhățel vopsit în roz. Pe burse nu se vorbește decât despre bani și dacă nu știi să-i faci mai bine taci. 

În încheiere voi spune că nu reușesc să înțeleg cum de Facebook a ajuns la peste 30$/acțiune.  Pur și simplu nu-mi pot explica de unde au unii această rezervă imensă de credulitate și naivitate. Dacă Graph Search este răspunsul(mai precis evenimentul care a fost înglobat în prețul acțiunii), cu siguranță că cei care au mizat pe rețeaua socială și-au luat o nouă țeapă. De altfel, cotațiile care au luat-o în jos după anunțarea „revuluționarei” facilități spun totul, lăsând extrem de puțin spațiu pentru comentarii. 

6 comentarii:

  1. da esti short rau pe baiatul cu perciuni

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am castigat ceva bani cu shortarea FB, dar acum chiar nu mai am niciun chior pe ei. Nu-i nimic personal, e doar realitatea. Ma rog, fiecare poate sa creada ce-o vrea. :-)

      Ștergere
  2. Nu am vazut inca cum este implementata facilitatea dar nu as ignora-o complet ca potential de a genera venituri.

    Search-ul social poate sa fie o facilitate care creste timp-ul petrecut pe site si care permite advertiser-ului o targetare mult mai buna (ex: cand caut ce au facut prietenii mei la SKI o reclama la echipamente de ski sau statiuni in care se poate practica acest sport ar trebui sa aiba o rata de click fff buna).

    Daca este implementat corect ar lua ce este mai bun in ambele ecosisteme: anticiparea de intentie de cumparare pe cuvinte cheie de la google la care se adauga targetarea de varsta, sex, locatie si alte date demografice pe care facebook le are deja despre useri.

    George,

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca cineva cu intenţii de cumpărare nu foloseşte facebook.
      Cei care caută ce au făcut prietenii lor la schi vor fie să "se râdă", fie să-şi mai aline obsesiile faţă de... schiori. De aici şi până la principiile de targetare a "reclămii"... perfecte intervine lipsa totală de interes a utilizatorului faţă de mâzga publicitară aglomerată şi... necăutată.

      Deci, dacă search-ul este implementat perfect, acţiunea mega business-ului securist tot către 3 cenţi se îndreaptă.

      Ștergere
  3. Cum are efect publicitatea pe un sait de poze cu ...luna din piscina hoteluluisau a strandului-un cur fara slip, nu pot a pricepe...Utilizatorii obisnuiti cauta amuzamentul sau noi ocazii de divertisment sexual.Nu cred ca se uita cineva la bannere, flash macros si alte agataturi adevrtisment.
    dar ce mi se pare o porcarie mai mare, demna de era dot comurilor, e cotatia aberanta de 300 de parai pentru o actiune la o astfel de companie.Ce cretin poate da atata credit la *cartulia fataurilor* ???

    RăspundețiȘtergere