luni, 28 octombrie 2013

Dotcom 2?

Într-o discuţie generată de un articol recent, mă declaram sceptic în ceea ce priveşte acţiunile Facebook. Intrarea mea într-o asemenea discuţie poate părea unora cel puţin dubioasă şi aceasta din cauză că este cunoscută poziţia pe care o am în legătură cu acest emitent. De fiecare dată am subliniat slăbiciunile companiei şi am recomandat evitarea. 

Piaţa vede însă lucrurile radical diferit. Facebook aproape şi-a dublat valoarea într-un an, iar temerile incipiente abia dacă se mai aud. Noi, denigratorii de altădată, ar trebui ori să facem linişte ori să trecem gălăgioşi în tabăra învingătorilor. Nu de alta, dar când eşti contrazis de realitate e timpul să faci o pauză. Altfel rişti să fii consecvent precum boul. 


Sillicon Valley pare a-şi trăi din nou viaţa glorioasă. Banii mustesc, ideile prind contur şi totul pare frumos. Peste tot se discută despre sume astronomice.Vrei să lansezi un site care face ciorbă online? OK, dă-i drumu'! Leagă-i câteva funcţíi sociale, fă-i un app pe măsură şi gata! Lungul drum către succes e de fapt scurt. Trebuie doar să te mişti odată cu valul. O lecţie care funcţionează dintotdeauna.

Şi totuşi, revenind la subiectul articolului, e clar că banii nu se fac din critici. Am criticat Facebook, iar reţeaua şi-a dublat valoarea. Desigur, în apărarea mea n-aş avea decât ceva argumente de ordin logic. Spre exemplu aş remarca o învăluire în tăcere a dinamicii numărului de utilizatori. De asemenea, aş putea sugera că până acum Facebook doar a demonstrat că poate fără a putea. Nu înţelegeţi la ce mă refer? Facebook a demonstrat că poate face bani din tehnologia mobilă, dar n-a făcut bani de-acolo. A demonstrat că poate face bani din publicitatea vândută pe propriul site, dar n-a făcut mare lucru. Nu sună oare la fel ca la momentul IPO, atunci când Facebook sugera că poate? Oare cât timp ne vom mai hrăni din iluzii?

În acest punct oricine-mi poate spune că aberez şi că toată vorbăria mea e contrazisă de realitate. Ce mai poţi spune atunci când realitatea te calcă pe grumaz? Păi ai putea spune, spre exemplu, că dacă Facebook s-a dublat, Netfix s-a cvadruplat. Şi asta tot într-un an. Mai vreţi exemple? Daţi un ochi pe burse şi veţi observa că am avut un an de excepţie. Tehnologia pare a ne fi înghiţit cu totul. 

Orice creşteri nebuneşti nu ne pot duce cu gândul decât la un singur lucru: bubble. Mă uit cu uimire la Twitter care a generat un nou val de entuziasm? Poporul e fascinat că Twitter a făcut bani din vânzarea de statistici. Interesant, dar oare câţi bani se pot face din vânzarea de date? Şi câtă credibilitate mai ai în faţa utilizatorilor tăi după ce află că le vinzi viaţa pe bucăţi? Încercaţi să vedeţi câţi dintre cei care se află în lista voastră de prieteni pe diversele reţele de socializare îşi folosesc numele real, câţi şi-l schimbă punând o poreclă sau altceva? Este un semn clar de neîncredere, e momentul în care "utilizatorul captiv" lucrează împotriva reţelei. Îşi dă nume fals, acţionează "pentru a da bine" sau pentru a părea ceea ce nu e şi, în final, când apare alternativa, părăseşte corabia. E comportamentul standard care ar trebui să ne ridice semne de întrebare şi în privinţa acurateţii datelor analitice scose la tarabă. 

Suntem în anticamera unui nou "Dotcom Bubble"? E o întrebare. Dacă facem o comparaţie între modul în care erau evaluate companiile tehnologice atunci şi acum, putem spune că investitorii sunt ceva mai circumspecţi. Atunci chiar se aruncau banii la gunoi şi orice prostie putea să intre la tranzacţionare. Acum, în afară de idee, trebuie să mai faci şi proba că se pot scoate ceva bani din acea idee. Este oare suficient? Ei bine, eu mă încăpăţânez să cred că nu! Atâta vreme cât o firmă nu e o maşină de produs bani n-are sens să te încurci. 

Cei care visează creşteri fabuloase după ce au investit o mică avere în acţiunile nu ştiu cărui ciudat nu fac altceva decât să viseze. Piaţa, după momentele de iraţional devine neiertătoare. Aceasta probabil urmează să se întâmple în curând. Chiar dacă poate nu vom avea de-a face cu o bulă de dimensiunea celei din 2000, cu siguranţă trebuie să urmeze o corecţie severă pe acţiunile acestor emitenţi. Când se va întâmpla nu putem şti cu exactitate, dar cred că momentul e aproape. Personal cred că acum e perioada de marcare a profitului şi de aşteptare.

5 comentarii:

  1. pe termen suficient de lung suntem toti morti. pe termen scurt e mai complicat. o gherla ramane tot o gherla. mergi cu elefantii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ha ha ha. Foarte inteligent! Vezi sa nu dau de tine pe-acolo. :-))

      Ștergere
    2. Pe termen scurt e mai complicat. Când ies toți deștepții odată, cam toți devin proști ca noaptea... în zori de zi.

      Anonimul cretinel imi aduce aminte de clientul standard de la caritas... "sa fie o escrocherie? Fugi de aici, costel prostel a scos deja de 2 ori, si-a vandut si apartamentul si da'cia, și a depus tot. Îți dai seama cât va câștiga?"

      ... bagă bani!!! :))

      Ștergere
  2. Este bubble dar banii trebuie bagati undeva, nu? cam putine locuri au ramas neatinse de sindromul bubble asa ca..."bag bani, baga bani".
    daca astazi s-ar duce vestea despre investitii intr-o zona neatinsa de bubble, maine s-ar transforma deja in bubble

    RăspundețiȘtergere
  3. "Facebook reported solid quarterly earnings. Advertising on mobile devices now accounts for half its revenues, up from 14% in last year’s third quarter; it is concentrating on improving the targeting of ads, rather than the quantity of them, to increase sales. Facebook also admitted for the first time that the number of American teenagers using it had declined; one recent poll found only 23% of teenagers listing it as the most important site."

    The Economist (02.11.2013)

    RăspundețiȘtergere