marți, 10 decembrie 2013

Pornind de la o idee

Totul a început cu un anunț sec făcut în treacăt de un executiv. La început a stârnit rumoare, apoi au venit bancurile. S-a umplut netul de bancuri, reinterpretări și miștocăreli. Și, după ce lucrurile s-au așezat, opiniile savante ale celor care încercau să demonstreze de ce nu se poate s-au estompat. Miștourile au încetat, iar viața merge înainte și o concurență acerbă este pe cale să înceapă.

Cam așa s-ar rezuma cele întâmplate după anunțul de-a dreptul șocant al lui Jeff Bezos. Utilizarea dronelor pentru livrarea coletelor comandate la gigantul Amazon a fost, cu siguranță, un anunț de-a dreptul șocant. Părea că nimeni nu s-a gândit la așa ceva. Pur și simplu metoda livrării automate ține mai mult de SF decât de realitate. Asta au spus atât opinioniștii de net cât și indivizii cu ștaif, cunoscătorii domeniului cu pricina. Însă, în spatele muntelui de opinii lucrurile stau radical diferit.


Într-adevăr, dezvoltarea livrării automate prin intermediul dronelor are limitările sale. E greu de imaginat cum va putea un elicopter să livreze un colet la etajul 80, camera 3. Cine va garanta că cel care ridică pachetul este cel care a făcut plata? Cum vor fi rezolvate erorile? Sunt atâtea întrebări încât, pe bună dreptate, bancurile au justificare. 

În plus, mai este un zid de netrecut în acest moment: reglementările aeronautice. În principiu, tot ce zboară - cu excepția păsărilor și a insectelor - trebuie să se conformeze unor reguli stricte. Există culoare de zbor, limitări de survol s.a.m.d.,  toate cuprinse într-o legislație complicată și greoaie. Introducerea unor mașinării automate care să zboare liber deasupra orașelor, la joasă înălțime, e greu de imaginat în prezent. Din punctul de vedere al autorităților, acceptarea unui asemenea sistem e aproape imposibil de acceptat. 

Există, în primul rând, amenințări la siguranța a cetățenilor. Ce te faci dacă-ți pică în cap un elicopter rămas fără baterie sau dezechilibrat de „intersectarea” cu un cablu aerian nesemnalizat?  Sau dacă o rafală de vânt aruncă un asemenea echipament într-un geam al unui imobil? Există numeroase scenarii care n-au fost luate în considerare. Ca să nu mai vorbim despre posibilitatea unor accidente între echipamente operate de companii diferite. Miroase a drum înfundat, nu-i așa?

Ei bine, eu cred contrariul. Jeff Bezos a făcun un simplu anunț, a prezentat o idee, un proiect aflat în stadiu incipient. Drumul până la materializare e lung, însă nu imposibil. Cu siguranță există o groază de probleme, desigur că sunt provocări. Aveți dreptate atunci când spuneți că e complicat. Însă, toate acestea sunt doar chestiuni care se cer rezolvate, nu ziduri de netrecut. Ce înseamnă livrarea automată la domiciliu? Pur și simplu o revoluție! Transformarea totală a comerțului în general, eficientizarea maximă a domeniului. Să faci o comandă, iar produsul să-ți ajungă în 30 de minute... Asta da minune. Că e greu sunt de acord. Însă e imposibil să fie imposibil! Piatra a fost deja aruncată, urmează valurile!

Lucrurile nu s-au lăsat așteptate. La numai o săptămână de la anunțul lui Bezos, DHL a anunțat că realizează o serie de zboruri experimentale pentru noul model de livrare. Experimentul este realizat în cooperare cu o farmacie din Bonn. În timp ce Bezos se gândea să livreze în marile aglomerări urbane, cei de la DHL au găsit o nișă interesantă: livrarea rapidă a medicamentelor în zonele greu accesibile. Într-adevăr, dacă stai într-un sat izolat și ai nevoie urgent de medicamente, livrarea acestora prin intermediul dronelor e mult mai eficientă din punct de vedere economic. 

Desigur ne aflăm într-un stadiu incipient, însă suntem foarte aproape de o revoluție a serviciilor poștale. Nu trebuie să ne așteptăm că într-o luna sau într-un an ne va bătea robotul la ușă pentru livrarea comenzii, însă, în mod sigur, tot modelul poștal se va schimba fundamental. Livrările automate vor fi vectorul principal al schimbării. Un sistem vechi e pe cale să se înnoiască fundamental. Suntem în fața unei noutăți absolute și, în același timp, al unei oportunități uriașe.

8 comentarii:

  1. Cu eficienta actuala a bateriilor si costurile carburantului, expedierea aeriana ar avea niste costuri insuportabile per KG transportat. Pana nu apar super-acumulatori, sunt vise.

    RăspundețiȘtergere
  2. da,da. calatoria tip "engage" va economisi si mai mult. este evident ca acest lucru se va intampla candva.suntem la stadiul incipient deocamdata dar va fi o oportunitate uriasa.

    RăspundețiȘtergere
  3. http://www.ted.com/topics/drones
    aici gasiti mai multe informatii despre folosirea dronelor, inclusiv si pt transportul coletelor. In legatura cu costurile...totul depinde de pretul petrolului...


    RăspundețiȘtergere
  4. De aproximativ un an incerc sa imi conving apropiatii ca intr-un viitor nu prea indepartat transporturile de marfa se vor face cu masini/trenuri fara sofer, iar meseria de transportator este printre cele sortite disparitiei, precum cea de dactilografa, ori centralista. Folosirea unor aparate de zbor in locul masinilor nu mai pare decat o extindere fireasca a enuntului

    RăspundețiȘtergere
  5. Ideea o sa esueze atunci cand vor aparea furturile aparatelor cu tot cu ce transporta. Metodele sunt multiple, de la furtul dronei atunci cand aduce pachetul pana la lovirea lor din zbor cu alte drone.
    Oricum problema cea mai mare a lor e autonomia si nu prea sunt vesti bune in domeniul acumulatorilor. Plus ca acumulatorii au eficienta energetica foarte mica, iarna devini inutili, etc.

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu nu pricep un singur lucru. Cum, dupa articolul de vineri te mai preocupa si alte probleme? N-ar trebui sa faci pasi numai in directia de a te pune la adapost? Sau crezi ca pana la "sfarsitul distractiei" mai e ceva timp? Timp care-ti da posibilitatea sa faci bani cu care te pui la adapost!?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Incearca sa inlocuiesti "a face bani" cu "a face ceva". In realitate asta ar trebui sa ne preocupe.
      Articolul de vineri vorbea despre un sfarsit de ciclu, nu de un sfarsit al lumii. Indiferent de ceea ce se va intampla cu petrolul si/sau cu banii oamenii vor continua sa traiasca. De multe ori sunt inteles gresit. Faptul ca vorbesc de un final al unui model nu inseamna ca trebuie sa ne punem streangul de gat. Mai degraba sa acceptam provocarile si sa incercam sa le facem fata.

      Ștergere
    2. Nici nu credeam ca vorbesti de un sfarsit al lumii. Doar de o schimbare majora a paradigmei. Totusi, daca esti convins de iminenta schimbarii, de ce nu folosesti timpul ramas pentru pregatirea schimbarii, orice ar insemna asta? Sau mai bine spus, de ce nu pare aceasta pregatire a schimbarii principalul vector al blogului? :) Sper ca am fost suficient de clar. Evident, nu ai de ce sa-mi dai un raspuns, doar ca eu de cand am realizat ca lumea se va schimba, sunt un pic cam obsedat, mereu gandindu-ma ca nu o sa-mi ramana suficient timp pentru a face tranzitia lin,

      Ștergere