marți, 25 noiembrie 2014

Chestii istete

A nu profita de carenţele publicului actual înseamnă a nu face bani. Ştiu, sună cinic, dar până la urmă asta e realitatea. Când eşti pus în faţa unei mase din ce în ce mai naive(spun aşa pentru a nu-i jigni pe prietenii mei feisbucişti) e şi păcat să nu aplici metode simple şi eficiente de manipulare. Cu cât minţile cărora te adresezi sunt mai simple, cu atât strategiile simple sunt mai eficiente.

Pentru azi am pregătit o lecţie scurtă despre scandal provocat, buzz mediatic şi modalităţi de a întoarce lucrurile în favoarea ta. Cum trebuie să fim ancoraţi în realitate am cules datele din media. Media care e şi ea compusă în mare măsură din feisbucişti şi poate fi ghidată extrem de uşor spre propriul profit. Să vedem deci cum stau lucrurile.


Ieri am aflat cu surprindere că, norocoşii care duminică în creierii nopţii se dădeau cu browserul pe emag au dat lovitura secolului cumpărând produse ieftinite din greşeală. Iar ieftineala aia e fix una adevărată, nu vreo jucărie. Oamenii au luat telefoane de ultimă generaţie, televizoare 3D, echipamente IT s.a.m.d. la preţuri la care nu te-ai fi gândit vreodată. 1leu un televizor 3D? Câţiva lei un ultrabook de ultimă generaţie? Sună bine, nu? Evident! Atât de bine încât ştirea a făcut înconjurul netului, fiind prezentă peste tot. Site-uri de ştiri, televiziuni, reviste de chiloţi, ce mai, întreaga mass media a rămas şocată de eveniment. Feisbuciştii au intrat în delir. Cred că rata de share şi like a sărit pe tavan. Mai mult, oficialii magazinului au anunţat că-şi asumă eroarea iar preţurile vor fi păstrate. O pierdere de peste un milion de lei care este asumată de comerciant fără alte comentarii suplimentare. Excepţional!

Şi-acum să vedem care e realitatea. Prin ianuarie 2008(sper să nu mă înşel) am avut de-a face cu o defecţiune a emag-ului. Nişte memorii flash Kingmax au stat vreo patru ore pe site la un preţ de 15 lei în loc de 118 lei. Timp destul pentru a se face peste o sută de comenzi. A ieşit un mini scandal pentru că dinspre companie veneau semnale diverse: ba că se anulează, ba că se acceptă doar în limita unei singure bucăţi pe comandă, ba că se acceptă toate. Câteva ore mai târziu, după ce oficialii nu răspunseseră la telefoane, se anunţă că toate comenzile vor fi onorate. Şi uite-aşa feisbuciştii a repurtat prima victorie(sic!).

N-am stat foarte aproape de fenomen, dar parcă-mi amintesc de o chestie similară prin iulie 2010, eMag-ul iar are o defecţiune. Iar se dau laptop-uri şi alte produse de top cu preţuri de zece ori mai mici. În total e vorba de 248 de comenzi din care compania pierde în jur de 150 000 RON.Oficialii anunţă eroic faptul că-şi asumă pierderile. Feisbuciştii aflaţi la a doua victorie "e în delir"(sic!).

Dacă-mi mai storc creierii parcă-mi amintesc şi de o campanie pe email care anunţa că emag are o listă de preţuri greşite. Nu ştiu cum le-a mers acea campanie. Ceea ce observ fără efort e faptul că serverele emag suferă de aceeaşi problemă din doi în doi ani. Desigur, "pierderile" înregistrate sunt din ce în ce mai mari, dar la fel şi expunerea mediatică. Anul acesta, jurnaliştii tocmai au făcut o reclamă nebună pe gratis retailer-ului online. Iar feisbuciştii, evident, au mai repurtat o victorie. Şi vor avea nenumărate victorii de-acum înainte. Garantez pentru asta!

Ce trebuie să înţelegem din această întâmplare? În primul rând că masele au o memorie scurtă şi că reacţionează rudimentar-instinctiv. O chestie veche, adusă în prim plan de Gustave le Bon. Când reuşeşti să mobilizezi masele, manipularea devine cu atât mai simplă cu cât masa mobilizată e mai mare. Din punctul meu de vedere, cei de la emag au reuşit extrem de bine, perfecţionându-şi metoda de-a lungul timpului. E o lecţie care demonstrează cât de simplu, ieftin şi eficient e marketingul făcut deştept.

8 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adevarul e ca m-am saturat pana peste cap de imbecilii obraznici.

      Ștergere
  2. Chiar in vinerea reducerilor Emag afisa pentru unele produse care ma interesau preturi mult mai mari decat alte magazine gen Altex, Media Galaxy.
    Prin mall-uri asa de dimineata lumea era mai mult la plimbare, am vazut o singura persoana cu un televizor in brate.
    Ma asteptam ca sezonul acesta de reduceri nu le-a mers tare bine vanzatorilor cu reduceri inchipuite, asteptam reactia Emag cu suma totala vanduta. Intr-adevar nimic de genul nu a aparul ( inafara de Flanco raportand vanzari sub asteptari) si subit pica preturile la Emag din "eroare de server".

    RăspundețiȘtergere
  3. Ca tot e la subiect, tocmai ce am primit si eu acest link:
    http://www.agromonitor.ro/media/cartofi-un-leu-kilogramul-blec-fraidei.jpg

    RăspundețiȘtergere
  4. emag si-a suparat fanii terminand stocurile de televizoare si laptopuri de 500 lei, anuntate cu surle si trambite, fix iin 4 minute....trebuia o compensatie, nu?...marketing pentru prosti...nu stim cate televizoare de 500 lei au fost pe stoc vineri dar stim exact cat a costat greseala de duminica...

    RăspundețiȘtergere
  5. "Greseala" de duminica s-a facut la resigilate. Adica au scapat de stocurile de prin depozite de secăndhenduri. Nu s-a "gresit" la stocuri ci doar la preturi, cica din greseala au impartit la 1000 tot ce avea pretul peste 1000. Oricine cunoaste putina programare stie ca probabilitatea ca asemenea serie de greseli sa aiba loc (pentru ca e nevoie de mai mult decat una) e mai mica decat probabilitatea de a castiga la Loto fara sa joci (da, exista, joaca vecinu si scapa la tine in balcon biletul castigator).

    Avand in vedere seria de "coincidente", cine crede ca a fost o greseala atunci probabil crede si in Santa Klaus.

    RăspundețiȘtergere
  6. nu-i chiar "pe gratis", costul este la nivelul diferenței dintre costul de achiziție al produsului (inclusiv cel de stocare,...) și prețul la care tranzacția de vânzare s-a realizat efectiv
    putem discuta de eficiența cheltuielilor de publicitate, respectiv 1 leu "cheltuit" (prin costul de mai sus) la numărul de potențiali cumpărători "infectați" prin mesajul de media preluat de mai toți

    RăspundețiȘtergere
  7. Plus ca vreo doua luni de acum incolo, majoritatea retardatilor vor sta pe site-ul emag si vor da refresh din 5 in 5 minute.... :) :)

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)