vineri, 29 martie 2019

Spionul

Fără doar și poate viitorul e mult mai distopic decât ni l-am fi imaginat noi. Nebunia se instalează ușor și sigur, lăsându-ne - parcă într-un exces de sadism - să vedem cum ne scapă libertatea printre degete. Azi am mai descoperit un element banal, dar care ne va transforma și mai mult societatea într-o colonie penitenciară.

E vorba despre mașină, banala mașină fără de care nu mai putem. De mai multă vreme(mai precis cam de prin anii 80) la englezi  se discuta despre instalarea unor senzori care să raporteze autorităților ce anume face proprietarul mașinii. Toată nebunia a plecat de la alcoolismul ridicat al insularilor, astfel încât prima propunere se referea la dezvoltarea unui senzor care să nu permită pornirea mașinii dacă se detectează aburi de alcool în atmosferă. O propunere cretină deoarece în mașină pot fi detectați aburi de alcool și dacă ți s-a spart o sticlă cu băutură sau dacă cel din dreapta e abțiguit. 

Au fost și câțiva producători auto care, din servilism și sperând că vor da lovitura, au instalat ceva senzori de acest tip în mașini. Dispozitivele au fost atât de populare încât mașinile dotate cu bagatelele anti-alcool au ruginit în parcuri căutându-și în zadar un stăpân. 

Ați fi naivi dacă v-ați imagina că discuția s-a oprit aici. Nici vorbă, la un moment dat autoritățile engleze au venit cu o nouă idee: instalarea în toate mașinile a unui dispozitiv-spion care să alerteze poliția la fiecare încălcare a regulilor de circulație. Asta se întâmpla spre sfârșitul anilor 90, iar cei mai mulți englezi au făcut haz de noua idee creață a autorităților. Comicii au preluat-o din zbor întrebându-se dacă n-ar fi cazul ca acele mașini să fie dotate și cu imprimante, astfel încât cel care plătește hârtia necesară amenzii să fie tot șoferul infractor. 

Pe vremea aceea le ardea de haz întrucât tehnologia era încă într-un stadiu destul de limitat, astfel încât foarte puțini puteau să întrevadă ceea ce va urma. Iată-ne în anul de grație 2019, an în care Consiliul European pentru Siguranța Transportului(așa-i că nu știați că există o asemenea bâzdâganie?) a prezentat o hotărâre care va fi implementată începând cu 2022. Toate mașinile care vor fi vândute începând din acel an vor avea un dispozitiv care va monitoriza limitele de viteză pe segmentul de drum pe care se află mașina. Dispozitivul va fi dotat cu GPS(pentru stabilirea vitezei, a sensului de mers și a locației) și va comunica cu semnele de circulație inteligente plasate pe stradă. Astfel, la fiecare detectare a unei limite de viteză, dispozitivul va încetini automat mașina pentru a se încadra în limita oficială. Partea bună e că, pentru a evita eventualele dezastre(gen accident cauzat de tăierea vitezei într-o depășire cu mașină venind din partea opusă), șoferul va putea ocoli cerbicia dispozitivului prin apăsarea puternică a pedalei de accelerație. Asta însă va declanșa avertizarea sonoră în habitaclu(gen sunetul pentru centuri) și va alerta autoritățile transmițându-le coordonatele GSM, direcția de deplasare și viteza. 

Este un prim pas, un prim spion care se va implementa transformându-ne mașinile în denunțători. Nu vă imaginați că tehnologia și mania controlului se vor opri aici. Cu siguranță vor urma senzorii pentru monitorizarea depășirii în zone în care e interzis acest lucru, cei pentru distanța față de autovehiculul din față s.a.m.d. Practic, bancul cu imprimanta va avea o perfectă aplicabilitate, transformându-se în realitate. Poate doar, din rațiuni ecologice, desigur, nu va mai fi utilizată hârtia, ci notificarea directă prin mail, Facebook, Twitter sau Instagram. Și, cine știe, poate că din spirit de solidaritate, cerberii de la FB îți vor da și-o suspendare între șapte și treizeci de zile pentru încălcarea limitei de viteză. Vi se pare că glumesc?

23 de comentarii:

  1. Foarte bine. Soselele vor fi mai sigure si teribilistii vor fi depistati repede si facuti inofensivi. Exista deja si pe Dacia asa-numitul "limitator de viteza". Stii ca intr-o zi/perioada circuli doar in oras? ti-l setezi la max. 50km/ora si nu te doare capul de radare. Poti apasa tu pedala din nebagare de seama si mai mult, tu tot cu max. 50 km/ora te deplasezi. Iar daca ai o situatie periculoasa si ai nevoie brusc de viteza, prin apasarea puternica a pedalei iesi din limitarea de viteza. O sa comunice computerul de bord asta la autoritati? Asa...si? Te vei justifica, daca vei fi intrebat: "a trebuit sa evit un accident". Problema apare daca tu faci asta constant, repetat -pai cate accidente ai tu de evitat, nene, pe zi?

    E de asteptat, dupa computer si telefon, ca si masina, nu doar sa primeasca date din afara (harti, starea drumurilor, meteo, etc.) ci sa si transmita. Asta e mersul :) .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce-mi mai plac inconștienții care-s bucuroși să rămână în fundul gol pentru că „așa e bine”. Să vezi ce bine va fi când vei da cu subsemnatul pentru că l-ai înjurat în mașină pe-un polițai prost și, desigur, mașina va transmite, că doar e normal, nu-i așa?

      Ștergere
    2. Va transmite tot si se va sti daca soferul a adormit sau se certa cu nevasta cu cateva secunde inainte de-a se infige, cu viteza maxima, in masina ce venea din sens opus...

      Ștergere
    3. Cui si la ce foloseste,iubitorule de tehnologie??

      Ștergere
    4. E simplu, actionati romaneste nu mai bateti cimpii, deconectati siguranta "denuntatorului" atasat sistemului electric. Daca nu se poate fiind bine "gindita" in mortii masii, luati-va bicicleta, ca oricum masinile sunt pe duca, ele apartinind lumii industrializate. Avioanele, auroturismele, propietatea privata nu-si mai au locul in era post industriala.
      Din nou, va agitati degeaba, mai bine sa ne folosim energia pentru a ne face citi mai multi prieteni care gindesc la fel, sa stringem legaturile cu familia, ca acolo-i cheia succesului in a reusi sa invingem ACEL CEVA ce vine in spatele sustenabilitati!!

      Ștergere
  2. Iar in privinta comunicarii cu semnele de circulatie, si acum si tot la Dacia, daca e echipata cu Media Navigation, esti avertizat sonor (chiar enervant de sonor) de depasire acolo unde sunt limitari de viteza pe traseu -o fi rau? nu mi se pare. Pasul urmator e sa te si parasca la autoritati -sau poate si asta e implementat, de un' sa stim?! :) ...

    RăspundețiȘtergere
  3. Pai nu ti se parea cat de cat ok sistemul de supraveghere chinezesc . Ziceai ca e cinstit ca e pe fata....nu ca la noi ascuns...!!! Na ca o sa fie si la noi pe fata! Vreo problema????

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce spun eu, ce înțelegi tu. Am spus că în timp ce ăsta al nostru e ascuns, ăla al lor cel puțin e transparent. Asta nu înseamnă că aș fi dispus să fiu urmărit aiurea de către un sistem intruziv.

      Ștergere
    2. Amice, daca tot nu ai nimic de ascuns de ce nu ne postezi matale aici numele, cnp, adresa unde stai si am mai dori daca se poate acces la camera aia web de pe pc-ul lui matale??.
      Mie imi plac astia care nu au nimic de ascuns dar nu o pun in practica!!culmea e ca postezi si anonim!?!??...abia dupa aceea te voi crede ca esti pentru spionare!

      Ștergere
    3. Amice, esti idiot?

      Ștergere
    4. Poate ca da, dar cand ma uit in jur prind curaj!!!

      Ștergere
  4. Si, pana la urma, spioneaza ce? Spioneaza comportamente potential periculoase pe drumurile publice. Cimitirele si, mai nou, santurile de pe marginea drumurilor sunt pline de cruci in memoria celor ucisi pe sosele, de teribilismul lor sau, din pacate, al altora, morti nevinovati. Sigur, eu sunt jmecher si daca nu ma vede nimeni, de ce sa respect restrictia de viteza? La fel cum se uita in jur cel cu cainele scos afara la plimbarea de rezolvat nevoile. Nu ma vede nimeni? Nu respect regulile, sa le respecte fraierii. Asadar, votez pentru spionare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Drumul către iad e pavat cu bune intenții. Ține minte chestia asta.

      Ștergere
    2. "Spioneaza comportamente potential periculoase pe drumurile publice"
      Gresit! Spioneaza TOT, inclusiv pe apostolii corectitudinii si justitiarii soselelor.

      Ștergere
    3. Anonim, gindesti umanist. Corectarea/ prevenirea comportamentului potential periculos NU ADUCE BANI IN BUGET si nu se incadreaza in planul actual. Traiesti inca in trecut. Snap out of it! cum zic partenerii nostri

      Ștergere
  5. Cam da, asta face si eCall. Vine Over The Air Update si Advanced Diagnostics Data. Toate semnalele din masina ( 5k ) pot fi transmise la OEM....aproape in timp real.. Si OEM-ul poate rula servicii, sau rutine de diagnoza pe masina ta fara sa stii. ( la fel ca si cu telefonul "destept" )

    RăspundețiȘtergere
  6. Poate e timpul sa scrii ceva si despre TCU. Nu cred ca lumea ar fi mai buna, dar cred ca o gramada de oameni ar afla ce au in masini. Da. E vorba despre acea cutiuta numita telematic control unit. Cea pentru care a platit producatorul masiniii desi piesa nu are nici un fel de rol in functionarea masinii. Un fel de cadou de la prducator. Plus SIMul de date cu roaming activ valabil pe intreaga perioada de utilizare a masinii pentru care producatorul masinii plateste lunar abonament? S-au ticnit cu totii? Sau poate nu?
    Stie cineva ce fel de date se transmit prin acea cutiuta catre producator? NU.
    A semnat posesorul masinii ca este de acord ca date culese (locatie GPS, viteza, parametri motor, etc) sa fie transmisi catre producator in mod discretionar si fara nici un fel de control? NU.
    Stie cineva ce face producatorul cu acele date? NU.
    Banuieste cineva ca remote se pot dezactiva functii ale masinii inclusiv pornirea sau deplasarea? NU.
    Iata o problema care nu are acoperire in "media".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce spui aici suna a gol in capul iubitorului de denunturi prin 5G de mai sus, care sustine cu tarie revolutionara Spying-Human Beeing Total Control is good

      Ștergere
  7. "Cui si la ce foloseste?"... Ne foloseste celor inca vii, pentru cresterea sigurantei pe drumurile publice. In loc de cutie neagra, ca la avioane. Dupa fiecare catastrofa aviatica se cerceteaza cauzele accidentului, se trag concluzii si se schimba ceva, in sensul cresterii sigurantei zborului. Statistic, cati adorm la volan? -acum nu se stie, dar daca s-ar putea sti si numarul ar fi semnificativ, atunci s-ar putea limita, la fel ca la soferii profesionisti, numarul de ore in care poti conduce intr-o zi. Masina (cele noi sigur) iti invata stilul de conducere, ar fi simplu ca dupa 8 ore sa refuze sa inainteze, daca nu se schimba soferul. Iar daca unii (cati oare?) se sinucid intrand in alte masini, trebuie cu siguranta schimbat ceva la testele alea psihologice.

    RăspundețiȘtergere
  8. Te indepartezi de subiect...Vorbeam de controlul automobilului de catre cine o face, nu despre inregistratoare de parametri de mers pe drum. Daca tu accepti sa urci intr-un automobil propriu care impune stil de condus si actiuni , ca taxiurile din Total Recall-controlate Remote de nu-stiu-cine, drum bun si cale batuta.
    Eu unul vreau sa conduc automobilul cum vreau eu-respectand Codul Rutier pe cat pot.
    Sa nu-mi dai exemplu din aviatie, ca nu pilotez avioane personale.
    Comunism redivivus: propietatea unui autovehicul(ca si a oricarui bun) este considerata o relicva a trecutului ce trebuie imperios eliminata din societatea "luminoasa"pentru toti marxistii mai vechi si mai noi,spalati pe creier cu progresul(IoT,AI,Smart Techs; Nano techs, Autonomus Vehicles etc etc etc)
    Priveste video-urile cu Remote Vehicle Control de pe net,e ceea ce vor sa faca curand, la scara planetara. Condusul autovehiculului in sensul clasic al expresiei, vor sa-l trimita in istorie dar mai ales, own car driving shall be an elite privilege.
    iar tu te aliniezi celor care spun E bine ca ne conduc altii...

    RăspundețiȘtergere
  9. Pentru mine e mai importanta securitatea pe drumurile publice, pentru tine e mai importanta libertatea de a conduce cum crezi tu de cuviinta, cu viteza cu care consideri tu ca se poate aborda un tronson, nu cum ti se spune. Tu stii mai bine. Sa nu-ti dau exemple din aviatie, bine, doar iti voi reaminti ca mor mult mai multi in accidente de masina decat in catastrofe aviatice. Oarecum te inteleg, dar intelege si tu ca timpurile s-au schimbat, suntem de mii de ori mai multe autovehicule pe drumuri decat pe vremea cand conduceau parintii nostri. De suferit si eu sufar de faptul ca nu pot opri oriunde, trec printr-o padure superba si nu gasesc un locusor in care sa pot opri fara sa risc sa ma agate unul ce vine cu viteza din spate, fara sa risc o amenda.
    Deocamdata nu-ti periciliteaza nimeni proprietatea autovehiculului, il poti folosi linistit la nivelul basic, poti dezactiva toate echipamentele susceptibile de a te spiona, daca ti-e echipat cu ele. Cei care le folosim o facem datorita avantajelor, care pentru noi cantaresc mi mult decat dezavantajele.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bre nu face nimeni schimbari de magnitudinea asta sa iti dea tie pe mana masini inteligente care sunt cu 5-10% mai sigure decat cand conduceai tu ca sa opresti in poenita.

      Se trece la masini electrice practic se arunca tot R&D-ul motoarelor clasice la gunoi. Se preseaza guverne municipalitati sa schimbe infrastructura, se investeste in IIoT, se fac senzori noi, AI pentru self driving, se ofera inclusiv curent gratuit. E vorba de sute poate mii de miliarde per total. Nu face nimeni asta asa ca e cool ci pentru ca se va forta o schimbare radicala in domeniu.

      Serviciile de car sharing autonom vor fi in competitie cu taximetristii, firmele de transport persoane si marfuri, chiar si cu masina personala pentru ca nu vor avea sofer, vor folosi curent subventionat si rute optimizate.

      Facebook = poze + texte + date pentru analize de sentiment + reclama => capitalizare de 165 mld.
      Lyft = transport autonom bunuri si persoane 24/24 + locatia in timp real a pasagerilor si bunurilor + optimizare de rute.
      => 24 mld doar cand a iesit pe bursa cand ajunge la maturitate poate depasi 1000 de mld.

      Reteaua de car sharing va fi un altfel de Facebook. Diferenta e ca daca pe Facebook cand iti iei ban nu e mare lucru cand o sa fii blocat sa mergi la munca sau la supermarket situatia poate deveni foarte delicata.

      Ștergere
  10. Eu as pune o intrebare de bun simt ptr "bazdagania" aia de autoritate: Cand vreau sa depasesc cum procedam: apasam intotdeauna "blana" ? ... daca uiti de aberatia asta si te incadrezi intr-o depasire timp in care tu astepti ca ca masina ta sa prinda macar 90 sa depasesti pe ala cu 50 intr-o zona cu 70 ... dar constati ca masina nu "trage" iar din fata vine un TIR, inapoi nu mai ai loc ... ce faci ? O bagi in sant :)))

    RăspundețiȘtergere