Într-o lume din ce în ce mai nebună tehnologia este folosită din ce în ce mai brutal pentru maximizarea veniturilor. Nu știu dacă ați observat cum anunțurile publicitare ale Google țintesc din ce în ce mai bine. Spre exemplu, dacă îți pierzi timpul vizionând site-uri de pantofi, este foarte probabil ca următoarele anunțuri publicitare pe care ți le vor livra să se refere la pantofi. Este o tehnologie destul de ingenioasă care se bazează pe cookie-uri și crearea unor profile anonime pe baza datelor de navigare anterior înregistrate. În acest fel AdSense-ul devine mai inteligent, iar probabilitatea să dai click pe următorul anunț publicitar crește simțitor. Este doar una din tehnologiile care ne vânează navigările pentru a-și optimiza canalele de vânzare. Spectaculos e că, în timp ce ești vânat fără milă, ți se asigură confidențialitatea datelor deoarece niciuna din datele personale nu-ți sunt stocate pe serverele lor(mă rog, cel puțin așa pretind cei de la Google).
Ce te faci însă în momentul în care datele din viața ta reală sunt integrate cu cele online? Crezi că mai ai scăpare? Puțin probabil. Dacă vă gândiți că ceea ce am afirmat este decupat dintr-un scenariu SF vă înșelați deoarece totul este pe cale să devină realitate. Cei doi giganți ai cardurilor, Visa și Mastercard, intenționează să intre pe piața publicității online. Pentru a-și asigura succesul vor pune la bătaie datele pe care le dețin. În cazul în care nu știați, fiecare tranzacție pe care o faceți cu cardul este înregistrată pe serverele unuia dintre cei doi giganți. Comercianții care vă vând un anumit bun sunt și ei categorizați, astfel încât devine foarte simplu pentru procesatorul tranzacției să-și facă o idee destul de clară despre ce ai făcut și despre preferințele și bugetul tău. Fără doar și poate, în acest moment organizațiile de carduri sunt deținătoarele unei bucăți generoase din istoricul vieții noastre personale. Având în vedere această realitate, intrarea lor pe piața publicității online se poate transforma într-un succes pentru ei și într-un coșmar pentru noi ceilalți.
Putem spune că, prin această strategie, iluzia anonimității este spulberată. Practic nu este vorba de un simplu transfer al informațiilor din lumea reală către cea virtuală. Este mai mult decât atât: profilul tău offline împreună cu cel online te reprezintă pe tine. Și, dacă până acum îți imaginai că în online poți avea o personalitate diferită de cea din offline, iată că băieții isteți legați la cardul tău vor ști exact cine ești și care-ți sunt preferințele. Și mai îngrijorător e faptul că tandemul VISA-Mastercard este practic un duopol, ceea ce-ți lasă extrem de puțin spațiu de manevră.
În final vă spun că sunt convins că lucrurile nu se termină aici. Tehnologia NFC permite integrarea cardurilor în dispozitivele mobile. Imaginați-vă ce se va întâmpla în momentul în care o entitate va putea integra datele financiare cât cu cele deținute de companiile de telefonie. Din acel moment, Big Brother va deveni un concept învechit, poate chiar hazliu.