luni, 25 martie 2024

O dramoletă electrică


Mă gândeam să schimb niște mașini și am mers în târg să văd ce opțiuni aș avea. Am constatat stupefiat că, de fiecare dată, dealerii scot prima dată la bătaie chestii de neales: ba hibrid, ba hibrid full, ba electric. Unii producători nici măcar nu mai au în ofertă altceva decât hibrid. Culmea asta se întâmplă inclusiv pe segmentul cel mai sensibil  la prețuri: clasa medie. Este, de departe, cea mai mare agresiune la adresa mobilității oamenilor. 

Mă surprinde însă că și segmentul de lux este burdușit ideologic. Până să ajungi în fața unei variante normale ești plimbat prin tot felul de aberații „full electrice” bune de nimic. La un moment dat, aproape enervat, l-am întrebat pe băiețelul care-mi tot torocănea încrezător în „viitor”  dacă mă vede pe mine alergând prin parcările supermarketurilor căutând să-mi încarc mașina. „Dar puteți să vă puneți încărcător acasă” -mi-a spus el încrezător. „OK, și când am chef să ajung în Italia mâine, în câte zile fac drumul ăsta? Îmi dai și-o listă a supermarketurilor unde, eventual, să-mi cumpăr salam pe care să-l mănânc pe capota mașinii în timp ce se încarcă?”. Mă rog, dacă ar fi să fim logici, atunci când vine vorba de mașini electrice, nu-mi dau seama dacă mai e vreo opțiune logică de luat în seamă în afara mașinilor chinezești. Nu mă contraziceți că știu bine ce vorbesc! 

Dar nu acesta e subiectul. Am fost curios să înțeleg fenomenul care mie mi s-a părut absolut aberant. Dar să nu anticipăm și să lăsăm lucrurile să decurgă natural. Un raport al Rocky Mountain Institute(o instituție tefelistă care încă de prin anii 80 merge pe narativul „energiei curate”) estima în toamna anului trecut că autovehiculele electrice vor fi la fel de ieftine precum cele pe combustibili clasici până în 2030. Frumos, ce să spun! Doar că tefeleii americani par rămași în urmă deoarece englezii de la University of Exeter, au dat publicității tot atunci un alt studiu în care estimau că autovehiculele electrice vor fi la fel de ieftine ca cele cu combustibili clasici începând cu ... 2024!!! Mă uitam așa, cu milă, la băiețașul ăla pe care amicul meu mi-l aruncase în față să „negocieze”; când l-am întrebat de ce mașina aia electrică e dublă la preț față de cea clasică mi-a bânguit ceva de „tehnologia viitorului”. Amice, dar eu circul în prezent, nu în viitor. În viitor e posibil ca tembelii de la butoane să considere că o masă îndestulătoare constă în zece bucăți de chips-uri de creveți vietnamezi. Asta nu înseamnă că trebuie să mănânc de-acum! Și, în plus, iată, mă așteptam ca previziunile englezilor să se îndeplinească, adică să-mi iau o electrică la preț de „d-aia murdară”. Niet, tovarăși!, dar trebuie să recunosc că s-au făcut ceva progrese în direcția asta: prețul mașinilor normale a sărit binișor cu 30%-50%. Probabil din dorința de a face posibil cât mai rapid „viitorul”.

Un sondaj al JD Power de prin 2021 estima că peste 80% dintre cei care-și cumpăraseră un autovehicul electric intenționează să-și achiziționeze tot un vehicul electric atunci când se vor hotărî să schimbe mașina. În toamna lui 2023 însă, un alt studiu efectual de S&P Global Mobility dezvăluia că aproximativ jumătate dintre posesorii de vehicule electrice își doresc să se întoarcă la vehiculele cu combustibili clasici. Asta se întâmplă în ciuda publicității excesive, a narativului oficial clamat pe toți pereții și chiar a falsei crize de automobile clasice. Ce s-a întâmplat între timp? Simplu: oamenii încep să se dezmeticească și să înțeleagă că e o altă țeapă monumentală. Și mai e o statistică ținută departe de ochii publicului: doar 4% din posesorii de vehicule electrice nu au în posesie și o mașină cu combustibil clasic!!! Înțelegeți? 96% dintre proprietarii de electrice au și o mașină normală, utilizată probabil pentru deplasările pe distanțe mari!

De fapt începe să se vadă o adâncire din ce în ce mai mare între oamenii simpli și guverne(prin „guverne” înțelegând ideologia impusă de acestea). Vânzările de autovehicule electrice au picat în decembrie anul trecut cu 30%(YoY). Asta în condițiile în care, pentru a se raporta „progrese la hectar”, în această categorie au fost introduse și hibridele. Șmecheria care se face este aceea că hibridele sunt vândute ca „mașini economice” în condițiile în care - spun vânzătorii - îți recuperezi banii suplimentari prin reducerea consumului de carburant. Ceea ce e o minciună întrucât acea reducere există doar în testele mincinoase, făcute special pentru a impulsiona scăderea de consum a acestor autovehicule. În realitate, o asemenea mașină rar consumă mai puțin decât una clasică deoarece e învinsă de logică. Mașina hibridă are o masă substanțial mai mare(motorul electric și bateria aproape dublează masa mașinii), astfel încât „economia” realizată de preluarea vârfurilor de sarcină de către modulul electric este anulată de creșterea masei mașinii. Am spus-o de atâtea ori: eficiența se obține atunci când o mașină are o masă mai mică sau egală decât cea a încărcăturii transportate. La ora actuală vehiculele cu care ne mândrim au o masă de 20-30 de ori mai mare decât cea a șoferului. Tehnologia electrică mărește și mai mult această masă excedentară, ajungându-se la o ineficiență strigătoare la cer.   

Partea interesantă e dată de faptul că în Europa factorii de decizie au hotărât să impună tiranic electrificarea transportului. Lumea nu vrea, iar asta se vede cu ochiul liber pe piața mașinilor la mâna a doua unde prețurile cresc. De ce? Pentru că în loc să-ți iei o mașină nouă electrică pe care nu ai cui să o revinzi, mai bine iei o mașină clasică la un preț mai mic care oricum își conservă ceva mai bine valoarea(și asta în ciuda riscului unor reparații suplimentare). E un joc de așteptare în care va fi interesant de văzut cine se va arunca primul. Companiile speră că factorul politic le va rezolva problema obligându-i pe oameni să cumpere junk-urile scumpe, în timp ce oamenii refuză. Doar că jocul nu poate continua la infinit deoarece la un moment dat va fi nevoie să se facă curat. Cum?

Nu știu dacă ați auzit de Stephen Scherr. Este fostul CEO al companiei de închirieri Herz, cel care a decis în 2021 că e cazul să electrifice companie cumpărând zeci de mii de vehicule electrice(gurile rele spun că ar fi vorba de 100 000 de Tesla!!!) pentru a „beneficia” de subvenționarea masivă a acestora. Doar că, în ciuda subvenției, prețul era tot exagerat de mare. Și nu doar prețul a fost problema ci și cererea anemică de astfel de vehicule. Clienții, pur și simplu, au refuzat oferta de electrice. În plus, în doar doi ani costurile cu reparațiile acestor vehicule au sărit la cer. În disperare de cauză, compania a încercat să le vândă și, întrucât n-a reușit, le-a scăzut prețul la extrem rezultând de-aici o pagubă de toată frumusețea. 

Pentru cei care nu știu, business-ul în domeniul închirierilor de mașini are două surse principale de venit. Veniturile din închirieri și servicii adiționale închirierilor le-ați intuit, cu siguranță. Însă, esențiale sunt veniturile rezultate din revânzarea mașinilor. E o șmecherie aici: acest tip de companii achiziționează multe mașini odată, astfel încât producătorii auto se bat să-i câștige de clienți. Pentru aceasta fac reduceri substanțiale. Astfel, o firmă de închirieri achiziționează componente întregi din flota sa la prețuri de vis pentru cumpărătorul retail. Discounturile uzuale se situează între 10% și 30%, dar, în unele cazuri, se poate ajunge chiar la 50%. Depinde, desigur, de mărimea comenzii. 

Pe perioada în care închiriază mașina, compania are un venit de 30%-40% din prețul mașinii. Asta în 12-18 luni, cât este timpul mediu de „păstrare” a unei mașini. După această perioadă vehiculele sunt revândute, iar companiile își marchează profituri babane. Sixt, spre exemplu, a raportat un profit de 32% din acest tip de operațiuni. Interesant, nu-i așa?

Acum înțelegeți de ce ceea ce s-a întâmplat la Herz a fost un dezastru pe linie. Nu doar că au achiziționat scump în draci vehiculele respective, dar nici nu au avut cerere pentru ele(adică le-au picat veniturile din închirieri și servicii adiționale) și au fost nevoiți să le vândă în pierdere(pierzând și din această componentă). Banii luați de pe Teslele vândute i-au reinvestit în mașini normale, sperând să mai recupereze clasic din pagube. Desigur, CEO-ul falimentar și-a pierdut funcția, dar n-ar trebui să-i plângeți de grijă deoarece pentru „minunea” sa a fost recompensat cu aproximativ 182 milioane de dolari, fiind al treilea cel mai bine plătit CEO din lume(după Stephen Schwarzman de la Blackstone și Sundar Pichai de la Google/Alphabet). 

Fenomenele expuse mă fac să cred că, în scurt timp, industria auto europeană va face implozie. Și-așa companiile au aruncat la gunoi inginerii de motoare termice, angajând IT-iști în locul lor și mizând totul pe noua modă. Cu toate că nu vă va veni să credeți, a mai fost o perioadă similară în anii 70-80. Și-atunci, cuprinși de „teama celor zece ani în care va dispărea petrolul”(o altă minciună globalistă care a făcut carieră), politicienii au decis să impulsioneze piața transportului electrificat. La un moment dat, în centrul unor orașe italiene s-a decis inclusiv interzicerea mașinilor clasice. La fel ca și azi, centrele de închirieri ofereau mașini electrice pe care atunci nici măcar nu aveai unde să le încarci. A rezultat o pierdere teribilă pentru producătorii auto. Iaca, acum politicienii au mers ceva mai departe, împingând nebunia la cote infinit mai mari. De obicei, din acest gen de combinație una dintre părți iese în daună totală. 

Dacă politicienii vor decide să blocheze total producția de mașini termice, atunci dauna se va înregistra în buzunarul consumatorului. Care consumator, fiind oricum cam prăjit la buzunare s-ar putea să se reîntoarcă la paradigma de transport a Chinei comuniste din anii 60 - bicicleta. Oricum rasa tefelistă nu prea mai îndrăgește mașina deoarece asta i-a fost educația. Deci rezultă că și pe „modul tiranic” vom vedea tot pierderi masive pentru producători. Nu spun că metoda tiranică va pica din prima, dar cu siguranță va contracta teribil piața. Iar asta va conduce la o nouă deteriorare economică întrucât efectul de multiplicare al industriei auto va scădea geometric. Și uite-așa se va ajunge la ciocnirea cu capul de zidul realității.

Poate vă gândiți că nu e posibil ca factorii de decizie să fie atât de inconștienți. Greșiți! În realitate toți sunt tributari credinței în „marea descoperire” care va dezlănțui tehnologia electrică. Dar care-i acea descoperire? Desigur, una care să crească densitatea energetică a bateriilor. Se poate asta? Nu știu ce să zic. Unii spun că fizica ar avea ceva împotrivă, dar ne mai luăm de la chestii atât de banale?

P.S. Imaginea care însoțește articolul am luat-o de la un clip video deosebit de interesant.

41 de comentarii:

  1. Afirmatia legata de consumul masinilor hibrid e falsa. Pe testate. Astra din 2008, Seat Ateca din 2019 benzinare, consum in oras 10-11l. Cu Corolla hibrid am consum aprox 5l. 6l in conditii de iarna geroasa pt drumuri de aprox 10km.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pff, m-ai liniștit! Toate materialele de promovare(mai mult sau mai puțin transparent plătite) spun că la Corolla ai un consum de 3.1%. Văd că încalci rău convenția!

      Oricum să-mi spui când îți recuperezi din consum diferența plătită la cumpărarea mașinii :)

      Ștergere
    2. Corolla Hibrid=5-6l.
      Wv Passat 2.0D (2018) diesel, "modded" la 185Cp, consum mediu= 4,2-4,5 l....Recordul a fost de 3.8l/100km.

      Ștergere
    3. Asa este, masinile hibride consuma cu cel putin 30-40 la suta mai putin decit cele conventionale echivalente. Faptul ca producatorii pretind consumuri mai mici este ceva universal valabil, toti mint, inclusiv pentru vehiculele care nu sint hibride.

      Ștergere
    4. Toyota spre deosebire de ceilalți mentionati fac mașini foarte ușoare

      Ștergere
    5. Pe mine nu ma plateste nimeni. Am spus adevarul. Diferenta de bani o scoti in functie de numarul de km facuti. Ca merita sau nu, fiecare isi face calcule in functie de acesti km. N-am inteles comparatia ci dieselul dar daca e vreun concurs, bravo, ai castigat.

      Ștergere
    6. Si un link pt consumul ala de 3.1 se poate? Ca eu nu gasesc asa ceva in pliantele lor.

      Ștergere
  2. O mașină hibridă nu are masa aproape dublă față de una normală, are 100-200 kg in plus. Bateria este de capacitate mică si asistă motorul traditional la plecarea de pe loc. Conduc de 7 ani o mașină hibridă si chiar are consumul mai scăzut decât varianta tradițională. Din experiența personală pot afirma că masinile hibride, chiar plugin hibride,vor fi predominante în viitor. Masinile strict electrice probabil vor deveni ca bicicletele sau trotinetele care pot fi inchiriate prin aplicație pretutindeni in marile orașe.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Conduc o Toyota RAV4 hibrid 2500 cmc and de aproximativ 3 ani și pot spune ca am avut și 60 mile/gallon adică aproximativ 4l/100 km in mediu urban. In mod normal combinat (urban/autostrada/condiții de munte)pot sa obțin peste 40mile/gallon.
      Cu un Hyundai Tucson 2000 cmc fwd in mediu urban cu obțin 33.5- 34 mile/gallon in aceleași condiții.
      Diferența mare o face computerul de bord și cutia de viteze.
      Deci tot la IT ajungem.
      Diferența la condus este masivă, Toyota este mult mai intuitivă și mai fiabilă în comparație cu Hyundai și bineînțeles mult mai spațioasă în același timp.

      Ștergere
  3. S-au punctat foarte bine in articol cateva aspecte importante. Dar mai exista si ala de a vrea, valabil pe parte tehnica. Ce se poate face astazi cu masinile electrice: 1. Dublarea autonomiei (doar cu o baterie gandita un pic altfel) si cresterea puterii instantanee (care duce la o mai buna acceleratie, implicit mai bun demaraj, etc). 2. Sau (oarecum sau, ca se pot ajusta lucrurile conform necesitatilor) oferirea unei sigurante de 100% din p.d.v. al posibilitatii de a lua foc bateria (in detrimentul a 20% din capacitate). Ca fapt divers, nici una din actualele masini n-ar trebui sa treaca inspectia initiala de "safety", dar totusi le vedem raspandite fara jena peste tot. Nu-i bai, o sa va oblige tot ocupantul sa veti un extinctor de 50 litri cu pudra in dotare pe ele, ca sa fiti "safe". In rest, ca sa demonstrez si ca nu vorbesc pe langa subiect, eu in acest moment dezvolt cei mai performant sistem de stocare pe baterii din lume (prototip pentru sisteme fotovoltaice) care va avea TOATE avantajele diverselor tipuri de tehnologii de stocare existente, in acelasi timp eliminand toate dezavantajele. Proiectul este 93% definitivat. momentan in pauza din lipsa de fonduri. Nu scriu asta ca sa cersesc. Cine vrea sa ajute e binevenit sa o faca. Mai ales cei auto-proclamati "inventatori" de la noi care n-au facut momentan decat sa "inventeze" metode de scos bani din piatra seaca, pardon, de la boivaci, doar pe promisiuni si aberatii vazute pe Youtube. Concluszia este ca se poate mult mai bine pe parte de stocare si inclusiv masini electrice, dar nu asta este scopul introducerii lor pe piata. Scopul a fost explicat destul de bine, inclusiv in articole precum cel de fata.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Toyota C-HR: oras 6l/100km; afara cam 10. Este absolut normal. Masa mare isi spune cuvantul. Deci hibridele sunt o struto-camila. Logic: oras = electric, afara = termic.

      Ștergere
    2. Dumneavoastră aveți impresia că găștile de producători de auto electrice și hibrid, baterii, accesorii și lanțuri de publicitate, vă vor permite să inventați și să produceți ceva peste interesele lor ?
      Iluzii, dar nu numai. Va puteți împiedica oricând de un ciomag bine plasat, cu concediu medical nedeterminat si nu doar...
      Dețin o benzinară și-mi doresc să o pot exploata până la adâncile ei bătrâneți.

      Ștergere
  4. O Corolla 1.6 benzina noua, dotarea de mijloc, costa 16.500 Euro in 2016.
    La lichidarea stocului, cand deja aparuse un nou model s-a vandut la 15.500Euro
    Pana acum 1-2 inca era diferenta de pana la 10.000 Euro intre hibrid si benzina.
    Acum Corolla pe benzina are pret de inceput la cel mai chel model de la 20.986 euro, au scumpit-o ca sa para hibridul ieftin.

    RăspundețiȘtergere
  5. Un prieten si-a luat un Hyundai Ionic hibrid (an 2023), motor 1.6 litri, 130 cai (nu stiu ce cuplu) iar eu mi-am luat o KiaCeed (motor 1,5 litri, 160 cai, 250 NM cuplu, benzina). El a dat cu vreo 6000 euro mai mult ca mine (21000 euro am dat eu si 27000 a dat el, acestea sunt preturile efective platite de noi folosindu-ne de 'rable). Eu dupa 5000 km am un consum general de 5.8 litri / 100 km, iar el dupa vreo 7000 km are un consum general de 4,8 litri / 100 km. Desigur hibridul reduce mult consumul doar in intraurban, in extraurban influentele sunt minore. Dincolo de preferintele fiecaruia ramane intrebarea in cat timp el isi recupereaza cei 6000 de euro ? Dupa calculele noastre, in peste 200000 km....si la mediile pe care le avem de 15 - 20 de mii km / an asta inseamna 10 ani.....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu este nevoie sa recupereze cei 6000 de euro. In momentul in care cele doua masini mentionate de dvs. se vor vinde ca si masini second hand, diferenta de pret va exista in continuare, hibrida va fi mai scumpa decat termica. Deci recupereaza acea diferenta la vanzarea masinii. A dumneavoastra de exemplu la 10 ani va costa 10000 euro iar hibrida va costa 15000 euro. Sunt la a treia Toyota hibrida, stiu ce vorbesc.

      Ștergere
    2. Eu prefer in continuare sa raman cu 5000 euro in buzunar si sa-i pierd incet - incet in 10 ani decat sa-i dau pe toti odata. Cum am scris, fiecare cu preferintele, situatia si calculele lui....

      Ștergere
    3. Am Hyundai Ioniq 2018. Ieri am facut 350km, eu si inca trei pasageri cu bagaje si aer conditionat pornit. Consum 3,5 la 100. Daca sunt singur in masina consumul este 3,4-3,4 la 100km.

      Ștergere
  6. Nu mai departe de pandemuiera un articol pe blogul asta în care era abordata problema schimbării de paradigma de transport individual pe care reptilii teleghidati din orașul verzei voiau s-o impună încă de pe-atunci.Un comment dummie de al meu zicea ca tinta era deposedarea de auto proprii, de întoarcere la socialismul chinez pe doua roti si pedale,înspre viitorul luminos al orașului-puscarie de 15 min.La moment,Dan răspundea ca nu e asa tragic.Acum afirma aceleași articolul de fata.Sa ne traiesti!

    RăspundețiȘtergere
  7. Referitor la mașini ai dreptate că nu există încă tehnologia electrică pe care o vor guvernele, aka ideologia progresist apocaliptică.
    Dar pentru biciclete e un câștig foarte mare, mult mai mare decât pentru mașini
    Păi acum cu bicicleta electrica fac miscare care chiar și octogenarii.
    Da putem zice că modelul electric de bicicleta nu e cu mult mai scump.
    Cu mașina o dat în bară că cresc masa mașinii, volumul de poluare e mai mare la construirea mașinii.

    RăspundețiȘtergere
  8. Poți să iei piese și să faci o bicicletă Mega cam de 6000 euro. Fără să fie electrică. De accea zic diferența între o bicicletă electrica și una normală este nesemnificativa atât că bani cât și că greutate.
    Adevărul e că e superb să te plimbi cu o mașină electrică pe distanțe scurte.

    RăspundețiȘtergere
  9. Cine nu este de acord cu ideologia oficiala a guvernelor pentru început i se pune eticheta de anti-sistem, apoi eticheta de pro-rus.
    Ura față de ruși și independența și suveranitatea țării lor este ceea ce stă in sec. XXI-LEA in fața Uniformizarii corporațiilor.
    Faptul ca mai gândiți atât de tehnic și economic fără a ține cont de emoțiile de identificare ideologică va face un om vechi, apus încă dinainte de inventarea smartphonurilor.
    Sus clamata identificare emoțională nu o prezentați deloc, doar faceți "mișto" de vânzătorul pus sa repete poeziile concernului european. Poezii in care emoția de identificare este totul.
    Cum puteți sa luați așa in derâdere bună preocupările poetice ale concernului euro-corporate și să nu aveți empatie față de identificarea celor cu mașini electrice care "trăiesc viitorul".
    Dacă ai fi matale vânzător și ai scoate speech-ul perfect 👌 de vânzare și ai găsi pe vreunul care și gândește să-ți distrugă poezia, ce ai face?
    Vezi de ce e bună catalogarea ca pro-rus, tot ce vrea sa devina independent si suveran.
    Chinez minion nunprea vrea nimeni dar ca sa ai bani tot minion esti numai ca nu chinrz, unu mai barosan.
    Ca sa fi rus independent si suveran iar nu e comfortably pentru ca e ca si cum te-ai muta la țară pe tarlaua ta si faci ce vrei dar internetul și telefonia doar prin satelit, si ala cumpărat la bazar second si lansarea lui te a costat o avere.
    Iar americanii și-au schimbat visul dolce vita in dolce far niente.
    Asta e ideologia de blazare a occidetalistului fără Dumnezeul ortodox.

    Dolce far niente (finlandeză) de Hellaakoski, Aaro
    La ora 9

    stradă plină de viață seara

    cea mai strălucitoare piatră

    ca un basm colorat

    este calea ta spre casă sub rândul de felinare

    când o grabă distractivă

    un jymy a sunat de la serviciu

    te intorci cu manechine

    un zâmbet plictisitor

    p u o t i e n l o i s t a v a t a k u n a t

    t h u h a n n e t o u d o t călători

    a mașinilor

    labele

    regret

    ghearele

    plin de ochi

    o lumină se năpustește în capul tău

    mănușă albă

    STOP

    mănușă albă în mână întinsă

    hrr-rr-rh

    du-te în siguranță omule obosit

    drum de seară

    ferestrele ferestrele strălucesc

    ajunul gustului deja de somn

    dulce, dulce epuizare

    frumusețea intensă a serii

    Dolce far niente






    RăspundețiȘtergere
  10. In privința dezastrului vehicolelor electrice, in afara de detaliile strict tehnice, ca si fiabilitatea scăzută, rămân 2 mari elefanți in camera acestui concept: modalitatea de încărcare si prețul enorm de achiziție. In ceea ce priveste modalitatea de încărcare, pana cand alimentarea unui EV nu o sa egaleze alimentarea unei termice veci achiziția EV-urilor nu o sa depaseasca pe cea a termicelor. Singurul mod in care se poate realiza asta e prin schimbarea bateriilor in unități de tipul benzinăriilor. Dar asta, am auzit, are un bug tehnic imposibil de remediat: conexiunea intre baterie si motor, care nu se poate realiza tehnic. De fapt aceasta solutie nu e ff dorita de corporații întrucât in cazul asta prețul EV-urilor ar scădea pana la 50% din prețul termicelor iar bateriile ar deveni proprietatea lanțurilor de benzinării de realimentare si încărcare baterii. Deci guvernele si corporatiile vor sa introduca un concept prin care vehicolele sa fie accesibile doar elitelor iar restul sa meargă cu busul sau cu bița. In ceea ce priveste hibridele eu consider ca sunt cea mai potrivita forma de vehicol doar intr-un singur caz: sa ai bani suficienti sa o platesti si sa fi prosumator. Altfel in nici un caz nu iti poti recupera banii dati in plus.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. "...guvernele si corporatiile vor sa introduca un concept prin care vehicolele sa fie accesibile doar elitelor iar restul sa meargă cu busul sau cu bița."
      Exact asta cred si eu.

      Ștergere
    2. Unde nu te intorci auzi cum acelasi concept se vrea introduc in toate aspectele vietii:
      "Elitele" vor beneficia IN CONTINUARE de tot ce este bun:
      *Bani numerar, - prostii: bani digitali fantoma( o data pe luna)
      *Fripturi de vita si porc - prostii: gindaci si faina de greieri si muste de kkt
      *Masini pe diesel - Prostii: pe biciclete si tramvai
      *Excursii exotice cu avioane - Prostii: joc de table in fata blocului si plimbari in parcurile oraselor de 15 min
      *Propietati peste propietati - Prostii: Inapoi la bloc la "ICRAL" ca cel de pe vremuri

      Poate sa ne explice careva CUM e posibil sa creezi doua sisteme financiare, alimentare, de transport personal, de propietati si altele asemanatoare???

      Una pentru elite, alta mizerabila pentru sulime???
      Cum creezi acele sisteme elitiste( un ex. :depozite de mancare pentru membrii partidelor de la putere) fara sa se prinda nimeni? :)))
      CC

      Ștergere
  11. Viitorul ne va demonstra sau nu viabilitatea autoturismelor electrice, cu siguranța in mediul urban cu ajutorul administrațiilor locale este necesar introducerea unei politici de a elimina transportul cu autoturisme si introducerea unui transport local modern si de calitate.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este adaptabilitatea reclamei corporate la vânzarea masinilor electrice.
      Daca ai un produs de vândut tratezi toate obiecțiile negative.
      E foarte bună ideea ta.
      In concluzie ai nevoie de 2 mașini : una electro de oraș., una disel de cursă lungă.
      Concluzia:
      Așteptăm viitorul.

      Ștergere
  12. Pe economic ai multe cunoștințe, pe tehnic despre mașini nu la fel. Te apreciez și te urmăresc, tocmai de aceea și merită să critic când găsesc ceva incorect: teoria ta nu se potrivește nici de departe cu realitatea empirică când vine vorba de hibride. Am mulți prieteni care deja merg cu hibride de mai bine de 4 ani. Full hibride. Cam 1200km cu un plin la RAV4 față de 400-500km cu motor clasic. Similar la Wrangler. Le încarcă la serviciu gratis și acasă pentru foarte puțin pentru ca se încarcă peste noapte deci preț minuscul la curent.

    RăspundețiȘtergere
  13. "Factorii de decizie" sunt pe mai multe nivele: cei de jos (CEO, presedinti, ministri si alti sefi de diverse structuri, pupatorii de serviciu - corupti, creduli si plini de ei - si cei mai de sus, care sunt suficient de inteligenti (daca nu sunt au cei mai buni consultanti planetari - the big 4...), pentru care orice criza, razboi, foamete, orice tragedie a populatiei este o oportunitate care le serveste interesele. Razboiul dintotdeauna pe aceasta planeta a fost intre suspusi si supusi.

    RăspundețiȘtergere
  14. Ok, viitorul e in masinile electrice. De acord, daca vreti neaparat!

    Dar… O Dacia Spring, care e o taraboanta de doi bani, necesita 27 KW de curent, ca sa duca mai nimic, pe o distanta de vreo 150 km. Hai sa zicem 27 KW, pentru o autonomie de 200 km, ca na, romanii circula exclusiv in conditii ideale, pe drumuri ideale, in conditii de clima ideala, etc.

    In prezent, in Romania, sunt vreo 11 milioane autovehicule inmatriculate. Hai sa zicem ca ne apuca pe toti “verzeala”, renuntam la masinile noastre “poluante” si ne cumparam electrice. Rectific: hai sa zicem ca ne apuca pe toti “verzeala”, renuntam la masinile noastre “poluante” si cine-si permite, isi ia electrice.

    Dacia Spring, nu alte trasnai de sute de KW!!!
    Tot asa, sa zicem ca din 11 milioane de autovehicule, mai raman 4 milioane. Oricum am da-o, electricele, ca sa foloseasca cat de cat, necesita incarcate macar o data pe zi. 4 milioane de Dacia Spring, x 27 KW/buc = 108 milioane KW = 108000 MW.
    In conditiile in care capacitatea (pe hartie doar!!!), de furnizare a energiei electrice a romaniei este de 19000 MWh, de unde mama dracului luati voi energia aia sa va puteti plimba 200 km cu electricele voastre de rahat (Dacia Spring!!), 100-200 km???

    19000 MWh inseamna ca se pot incarca simultan 700 mii Dacii Spring. Dar industria, merge pe electricitate! Fabricile, atatea cate mai sunt, merg pe electricitate, vitrinele frigorifice si camerele reci din supermarketuri (milioane de unitati), trenurile, tramvaiele si troleybuzele, consuma al dracului de mult curent!!!

    Ce faceti, la ora 8 dimineata cand se duc 700000 bucuresteni si ilfoveni la munca si-si baga toti rablele in prize, pica sistemul energetic national?

    In plus, chiar credeti ca va va da statul pe de-a moaca curent pentru electricele voastre, la infinit?

    Nu mai vorbesc de cum se produc electricele alea, bateriile lor, etc! Ca am ajunge/unitate la o poluare de 10 ori mai mare decat a unei “fumigene” Diesel din secolul trecut!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ok. Eu am tărăboanță de doi bani. Dacia Spring. De 2 ani jumate. A costat 7770 Euro cu rabla.
      Autonomia e de peste 220 km măsurată de zeci de ori(nu stă nimeni să descarce bateria până la zero!!!) Se încarcă acasă la priză normală și e mașină exclusiv de oraș. Am aproape 15000 km și o încarc odată la 2 săptămâni. Sunt mulțumit de tărăboanță.

      Ștergere
    2. de unde ideea ca o sa mai aiba masini electrice toti cei care acum au masini termice? orasele de 15 minute le-ati uitat? munca online a fost deja un experiment reusit...

      Ștergere
    3. Scuze dar, la o incarcare care asigura o autonomie de 220 km, la fiecare 2 saptamani, adica la un parcurs de 15 km/zi, aia nu mai e masina de oras ci, cel mult, masina de sufragerie si in conditiile astea, 7770 euro e o suma enorma!!

      Oricum, s-o stapaniti sanatos si sa va bucurati de ea, cu toata sinceritatea, nu va invidiez!

      Ștergere
    4. GreenDealul e un alt perete al strungii prin care ne împing în Panopticonul de 15 minute,iar noi oile proaste, suntem încântați de direcția imprimata de banditii planetari,stand în poziția ghiocelul cu smartfoanele in mana,care au substituit gândirea libera."Nu trebuie sa ganditi;Partidul gândește pentru voi, spuneau cu mai puțin de 40 de ani în urma părinții MariiResetari de azi. Vor sa rămânem la Noi muncim,nugandim!
      Același vechi minciuni ale stăpânului lor, de la "Nu veți muri,ci veti fi ca Dumnezeu " încoace!

      Ștergere
  15. Salutari din Shanghai, China. Aici marea majoritate a autovehiculelor sunt verzi, in sensul ca au numere de inmatriculare verzi, fiind electrice (destule si hibride, dar cu numere de inmatriculare albastru, benzinar). Din legislatie au dres-o chinezii: numarul de inmatriculare de Shanghai pt benzinare costa de la 1000 - o mie $ in sus... numerele verzi se dau urgent, standard. Masinile electrice sunt mai scumpe si isi mentin pretul si la revanzare sunt mai scumpe. Dar exista sisteme de incarcare peste tot, toti au unde sa incarce. E drept ca masinile chinezesti merg de la 400 km in sus, pana spre 900-1000 km autonomie... montarea acasa a prizei este o formalitate, daca stai la casa. Cei care nu au bani de masina aici folosesc dcutere, mai ales in oras, bicicletele fiind disponibile inchiriate... Cum vedeti un sistem ca aici? Este viabil?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. China și-a dezvoltat infrastructura pentru mașini electrice. Au avut nevoie de asta pentru a scădea poluarea în mega-orașele de-acolo și pentru a beneficia de multiplicatorul economic al industriei auto. Spre deosebire de Europa, acolo construcția a început de la bază, cu upgrade-ul rețelei electrice. Culmea, ceea ce am scris în articol nu se aplică în China. De ce? Pentru că au controlul tehnologic de la A la Z. La fel e și în cazul solare sau eoliene. Ei produc totul, din resurse preponderent proprii, astfel încât costurile de producție sunt infime. Paradigma de electrificare nu are cum să funcționeze în Europa deoarece aici e doar ideologie fără nicio bază. Neavând resurse și industrie proprie(fabricile europene de mașini sunt niște glume proaste față de cele chinezești), neavând cercetare și nici perspective, de fapt nu fac altceva decât să chibițeze. Singurul transport care se potrivește Europei de azi este cel animal. Dacă Europa și-ar pune în cap să revină la transportul cu cai ar avea mai multe șanse de izbândă decât paradigma actuală.

      Ștergere
    2. Bună asta cu tracțiunea hipo...Pentru europeni, s-ar închide ciclul progresului, după ce au inventat balonul cu aer cald, locomotiva cu aburi, motorul cu combustie interna,dirijabilul, automobilul, avionul, racheta.Asta spune mult despre vocea conducătoare a Europei, care răsună loud and clear de peste Balta Atlantica.Once again, sa ne trăiești!

      Ștergere
  16. Sunt la al doilea RAV4 hibirid (de la multinationala) insumez 7 ani si 380.000 km. Am masurat cu un tester campul magnetic din habitaclu, variaza intre 1 si 4 microTesla in functie de viteza. HR'ul si SSM'ul se fac ca ploua si chiar vad semne ca voi fi dat afara daca nu tac. Macar imi vars naduful aici. 🙏

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai aflat tu sau exista definita(de măreață știința care vrea sa substituie pe Dumnezeu în viata noastra) limita maxima admisibila a inductivitatii magnetice ?! Aia nepericuloasa pentru oameni?!Pariez un leu ca "cercetătorii britanici" au ignorat subiectul.

      Ștergere
  17. Am uitat sa mai mentionez, campul electromagnetic intr'un Spring (Dacia) este zero! Chinezii asta nu sunt in stare nici macar sa te iradieze.

    RăspundețiȘtergere
  18. Aproape nimeni nu ia în considerare efectele curentului electric aplicat la mașinile hibride și cele electrice.
    Un cercetător japonez a fotografiat o picătură de apă care a fost expusă diferitelor genuri de muzică și a obținut diferite desene, unele frumoase și geometrice, altele distorsionate și haotice.
    Fizica din școală spune că orice conductor străbătut de un curent electric are și un câmp magnetic, cu atât mai intens cu cât amperajul este mai mare.
    Un automobil electric are o baterie care generează curent mare în funcționare cu vârfuri când se pleacă de pe loc sau în pante, care curent este transportat prin cabluri electrice către un motor ( de cât 30 - 100kw?) care se află în fața șoferului.
    Practic șoferul stă cu fundul pe baterii, are pe lângă el cabluri electrice și în față are un motor electric.
    Toate aceste componente radiază un câmp magnetic puternic care interferează cu biocampul sau câmpul electric omenesc ( care se poate fotografia prin procedeul kirilian? dacă țin minte corect).
    La stivuitoare, câmpul magnetic este mare și stabil datorită utilizării alimentarii în curent continuu.
    Însă la mașinile electrice se folosesc motoare de curent alternativ sau motoare de curent continuu alimentate la tensiune înaltă prin invertoare convertizoare care adaugă și ele o componentă magnetică în plus.
    Dar cercetări asupra influentei câmpurilor magnetice intense asupra corpului omenesc ( pe termen scurt mediu și lung) nu au fost făcute sau rezultatul este, ok noi credem în știință!
    După cum spunea generalul Strainu într-o emisiune, rușii au făcut cercetări medicale asupra angajaților de la o fabrică unde majoritatea erau transportați 15km cu o linie de tramvai.
    Cei care au utilizat zilnic tramvaiul timp de 20ani, toți fără excepție au dezvoltat cancere.
    Încă din anii '60 sau' 70 după ce în vest au apărut cuptoarele cu microunde la nivel comercial, rușii au făcut cercetări care au descoperit efectele nocive asupra sănătății oamenilor și acestea au fost eliminate din producția de electrocasnice și vânzările către populație.
    Dacă sunteți persoane responsabile, care credeți în știință și alegeți să luptați împotriva încălzirii globale și a reducerii poluării, alegerea este către reducerea amprentei de carbon la zero.
    Fiecare are dreptul la liberul arbitru, la dreptul său de alegere. Însă nu mulți înțeleg că alegerea vine și cu suportarea efectelor deciziei luate.
    A fi sau a nu fi ( carpe diem)? Asta-i întrebarea.

    RăspundețiȘtergere
  19. https://www.armstrongeconomics.com/world-news/human-rights/why-i-old-buy-old-cars/

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)