Ieri s-a încheiat o pagină neagră din istoria Serbiei. Arestarea lui Ratko Mladić pune capăt nefastei istorii recente a vecinului nostru şi deschide o perspectivă nouă ţării. Mladić era ultimul dintre criminalii de război căutaţi de Tribunalul Penal Internaţional. Conform unor surse, prinderea sa a fost îngreunată de protecţia discretă pe care ar fi primit-o din partea armatei sârbe.
Desigur, e greu să fii obiectiv acum. E greu să judeci ceea ce s-a întâmplat în condiţiile în care timpul insuficent scurs de la evenimentele respective ne face pe toţi robi ai subiectivismului. Personal cred că cel mai mare rău al Iugoslaviei(şi implicit al Serbiei) a fost reprezentat de Slobodan Milošević, un comunist incapabil să se ridice la înălţimea vremurilor. Ceilalţi acuzaţi de TPI, Radovan Karadžić, Ratko Mladić, Goran Hadžić s.a.m.d., nu reprezintă decât creaţii ale sistemului impus de Milošević. Sunt convins că dacă Milošević nu ar fi existat Iugoslavia ar fi fost în prezent complet integrată în UE, iar graniţele, cu siguranţă ar fi fost altele.
Aşa cum am spus la începutul articolului, prin arestarea lui Mladić coşmarul sârbilor e pe cale să se încheie, chiar dacă total nedrept pentru această ţară(şi mă refer aici la iminenta rupere a Kosovo). Perspectivele Serbiei cred că sunt unele bune. Ţara a ştiut să se reinventeze de fiecare dată când istoria i-a fost potrivnică, iar acum cred că suntem la începutul unei perioade extrem de faste pentru sârbi. Chiar dacă UE este în prezent foarte greu încercată, perspectivele aderării Serbiei la Uniune sunt din ce în ce mai certe. Economia Serbiei pare complet refăcută după război, iar mentalitatea oamenilor este solidă.
Toate acestea însă sunt veşti proaste pentru România. Perspectiva aderării Serbiei la UE va redesena rutele strategice ale Uniunii, iar România riscă să rămână o formă fără fond. Spre exemplu, accesul la Marea Neagră se va putea face în scurt timp pe ruta Budapesta-Belgrad-Niš-Sofia-Burgas. Accesul la Grecia va fi posibil pe acelaşi culoar. La fel, culoarul IV feroviar transeuropean ar putea fi deviat din motive care ţin de infrastructura net superioară a Serbiei. Şi acesta ar putea fi doar începutul dezastrului pentru noi.
Trebuie să înţelegem că intrarea noastră în UE a fost posibilă numai şi numai datorită precipitării evenimentelor din Iugoslavia. Fără acele evenimente România ar fi fost în prezent o zonă tampon similară Ucrainei, veşnic disputată când de vestici, când de ruşi şi niciodată stabilă. Istoria ne-a dat o oportunitate unică de care ar fi trebuit să profităm. Privind retrospectiv, cred că e clar pentru toată lumea că nu am făcut altceva decât să batem pasul pe loc. Până şi un copil ştie că oportunităţile nefructificate se răzbună. Ce va urma e greu de spus. Poate că încă mai avem timp să ne refacem, dar nu ştiu de ce cred că vom fi din nou aruncaţi la coşul de gunoi al istoriei. Până la urmă asta e soarta naţiunilor fără coloană vertebrală.
Infrastructura net superioara??? Ai fost cu trenul prin Serbia? CFR e business class pe langa ce au ei.
RăspundețiȘtergereAderarea cred ca e totusi destul de departe. Arestarea lui Mladic era esentiala (cum e si condamnarea lui Gotovina pentru croati), dar economic sunt departe de standardele Uniunii.
Mi se pare corect sa spui ca Mladic si Karadzic sunt creatii ale sistemului lui Milosevic, dar daca Milosevic nu exista , in situatia politica de la inceputul anilor '90 ar fi fost inventat.
dan: Vezi ca in ceea ce priveste caile ferate sunt in plin proces de modernizare a infrastructurii. Faptul ca majoritatea trenurilor lor sunt cam taraboantze nu cred ca e o problema asa mare(o rezolvi cu o licitatie). Important e sa poti merge cu viteza cat mai mare atunci cand ai un tren modern. Cu ce e superior CFR-ul? Au trenuri ceva mai moderne care se misca precum melcul...
RăspundețiȘtergereSarbii, spre deosebire de noi, au si potential si stiu si sa il fructifice. Si mai cred ca atunci cand li se va da ocazia, se vor misca atat de repede, incat ne vor lasa cu gura cascata. Cred ca vor avea ambitia sa demonstreze ca epoca Milosevici a fost doar o eroare.
RăspundețiȘtergerePărinţii mei au fost acum doi ani la un congres în Serbia. Şi concluzia cu care s-au întors a fost: "mult s-a furat la noi, dacă până şi Serbia - bătută, bombardată, are şosele mult mai bune".
RăspundețiȘtergereRomania nu are ce cauta in UE si NATO care sunt imperiul Ottoman de zilele noastre. Voi care sustineti aceasta exploatare a noastra din partea Occidentului, sinteti doar sclavii fricosi ai fanariotilor moderni.
RăspundețiȘtergereÎmi pare rău Slobodan Milosevic a fost ofiţer CIA dinainte de 1989 la fel ca şi Saddam Hussein.A fost un patriot iar ptr sârbi rămâne un erou chiar dacă nu mărturisesc.Sfâşierea fostei Iugoslavii trebuia sa se întâmple în România dar s-a anulat din cauza lui Nea Nelu.Kosovo este pământ sârbesc udat cu sânge.Albanezii şi musulmanii nu trebuiau încurajaţi să-l revendice.Aşa că am votat cu inutil acest articol(deşi îmi place mult conţinutul acestui blog).Rugămintea mea este o mai bună documentare!Indic o carte exceptională scrisă în 1992 în care reputatul analist Florian Gârz prevede exact scenariul „eliberării” Kosovo!
RăspundețiȘtergere>Personal cred că cel mai mare rău al Iugoslaviei(şi implicit al Serbiei) a fost reprezentat de Slobodan Milošević, un comunist incapabil să se ridice la înălţimea vremurilor.
RăspundețiȘtergereComunist ??
Greu de sustinut o asemenea afirmatie - mai ales dupa 20 de ani de la evenimente, cind se poate face o analiza mai "la rece". Eventual un oportunist prins in viltoarea unor evenimente complexe care s-au intins de la ura ( cit se poate de reala si veche de decenii bune, din pacate ) dintre croati si sirbi si pina la nivelul unor decizii aventuriste ale Germaniei ...
berlin-belgrad. via viena via budapesta este autostrada restul sant comentarii.
RăspundețiȘtergereSpre exemplu, accesul la Marea Neagră se va putea face în scurt timp pe ruta Budapesta-Belgrad-Niš-Sofia-Burgas.
RăspundețiȘtergereChiar daca în jurul Mării Negre a fost alimentat sindromul “Buricul Pământului”, o hartă şi datele de tranzit comercial ar trebui să declanşeze trezirea la realitate.
Ne place, nu ne place, rutele mari nu trec pe aici şi nici n-ar avea motive. Pentru ce să ocolească? Până şi românii preferă de multe ori să încarce sau să descarce la Trieste.
Marea Neagra nu mai e o miza..de mult.
Integrarea Serbiei...inceputul sfarsitului pt. Romania... clar.
PS
As vrea sa cred ca neaparitia ultimului meu comentariu nu s-a datorat...cenzurii.
:)
vargas: N-as merge chiar atat de radical, Marea Neagra nu e moarta. Cel putin nu pentru tarile din jurul ei. Intr-adevar, schimburile dintre ele sunt minore pe moment, dar perspectivele sunt bune. Pana la urma depinde de ce vrei sa faci sau, mai bine spus unde sau de unde vrei sa duci, respectiv sa iei marfa. Ca o dovada ca Marea Neagra e importanta e proiectul canalului Istanbul. Turcii vor sa faca acel canal pentru ca Bosforul nu mai face fata...
RăspundețiȘtergereIn ceea ce priveste comentariul tau nu stiu la care te referi. In ultimele 3 zile n-am mai avut spam-uri si nici n-am sters comentarii.
Dan, coridorul IV nu trebuie redesenat, exista coridorul X, care oricum, inca din 2001, a depasit ca volum de marfa si valoare coridorul IV. Drumul e mai scurt, sunt mult mai putine traversari de munti (cam 80 km fata de peste 300 km intre Sofia si Budapesta) si, intamplator sau nu, din cauza mostenirilor (sarbii au construit vreo 40 km de autsotrada din 1980 pana azi, dar au plecat la drum cu aproape 550 km), au o infrastructura rutiera mult mai buna decat ce spera RO (sau BG) sa aiba in viitorul apropiat.
RăspundețiȘtergereDe altfel, in 2004, 85% din traficul rutier Grecia-UE si Turcia-UE trecea prin Serbia, si doar 11% prin Romania.
Situatia nu are cum sa se schimbe dupa integrarea Serbiei in UE decat, eventual, pentru micul trafic de frontiera, care acum, pentru ca nu vrea sa declare marfa de doua ori, alege drumul mult mai lung prin RO.
P.S. Daca infrastructura sarbeasca rutiera este mult mai buna (am fost prima data acolo in 1985, si mi s-a parut vest), cea feroviara e intr-o stare foarte, foarte proasta. Se chinuie sa refaca nodul feroviar Belgrad din 1973, si inca nu este gata. La fel, liniile sunt tare, tare obosite.