joi, 17 iulie 2014

Schimbarea lumii IT

Hotărât lucru, lumea IT este aproape la fel de fragmentată precum era la începuturile sale. Chiar dacă gigantul Microsoft are în continuare o halcă importantă a pieței sistemelor de operare, chiar dacă unele teritorii par de necucerit, viteza de schimbare a acestui domeniu este incredibil de mare.

Cu ce mai poate ajuta monopolul pieței desktop în condițiile în care cuvântul la modă este „mobile”? Este o realitate din ce în ce mai presantă pentru Microsoft. Explozia lumii mobile i-a prins total nepregătiți, confruntați cu o realitate din ce în ce mai îndepărtată de ceea ce visaseră ei. Diversitatea a izbucnit sub forme din ce în ce mai neprietenoase. Avem mii de dispozitive diferite, o groază de sisteme de operare și milioane de concepte. Un „haos” specific unui ajun de revoluție.


Și, fără a exagera, cred că suntem la începutul unei noi evoluții a IT-ului. Știrea zilei de ieri a venit de la Apple și IBM. Cele două companii au stabilit o alianță pentru schimbarea din temelii a mediului „enterprise”. IBM va recomanda clienților săi produsele Apple și va rescrie de la zero aplicațiile sale de business pentru a fi compatibile cu iOS. Este o lovitură! 

De-atâția ani jucăriile produse de Apple sunt preferatele executivilor. Însă această dragoste nu a fost împărtășită și de aplicațiile utilizate de aceștia. Scrise pentru o altă epocă, aplicațiile respective nu funcționează pe dispozitivele Apple, astfel încât jucăria executivului trebuia dublată de un alt echipament. Lucrurile sunt pe cale să se schimbe. Deschiderea pe care o oferă IBM este una fabuloasă pentru Apple. Intrarea în mediul enterprise compensează cu vârf și îndesat lipsa de imaginație a Apple. 

Așa cum am susținut în mai multe articole, Apple fusese „târâtă” de (re)inventatorul său pe tărâmul periculos al inovației continue. Strategia care a salvat compania risca să o omoare. Încă din timpul vieții lui Jobs Apple se confrunta cu lipsa ideilor, părând a fi sortită unei rătăciri în labirintul revoluțiilor perpetue. După moartea lui Steve Jobs lucrurile păreau a merge pe calea banalității. O serie de proiecte ratate(cel cu hărțile e cel mai răsunător) au mâncat inutil bani fără a produce altceva decât pagube. 

Alianța cu IBM conduce însă către o nouă deschidere, o ieșire din banalitatea în care se scufunda. De-a lungul vieții sale, Apple n-a avut decât un contact tangențial cu mediul enterprise. Acum trebuie să acopere în primul rând golul lăsat de Blackberry, o piață imensă, gata să se lase acoperită de noua vedetă. Dar nu numai acesta este target-ul. Desktop-urile marilor companii se cer înnoite și, cine știe, poate fi o oportunitate și pe piața de servere. Oricum, fără doar și poate, o lume de oportunități se deschide în fața Apple. 

Cum până acum am vorbit exclusiv despre mere, e timpul să ne întoarcem fața către IBM. Ei ce câștigă? E într-adevăr o întrebare. Aparent nu mare lucru, însă doar aparent. După ce și-au vândut diviziile de computere și de servere către Lenovo, IBM nu mai are mari interese pe piața hardware. Alianța cu Apple le oferă confortul unei platforme proprietar la care au acces aproape exclusiv. Apple produce hardware cool, iar sistemul de operare este fiabil. În plus, produsele lor oferă o integrare sporită, garantând o funcționalitate solidă. Este fix ceea ce-și dorește IBM. În acest fel poate oferi platforme moderne, cu o imagine impecabilă la nivel de consumator și cu o funcționalitate stabilă. IBM nu face bani din hardware, ci din consultanță. În plus, Apple nu va amenința niciodată platformele de nivel înalt ale IBM. Watson se va juca în continuare liber pe teritoriul său.

Alianța Apple-IBM ne oferă semnele unui început de revoluție în IT. Începe re-polarizarea lumii. Fără a ști care vor fi câștigătorii, trebuie totuși să privim atent. Cine va câștiga această bătălie își va asigura o masă bogată în viitor. Deocamdată nu e momentul speculațiilor. Rezultatul final poate fi oricare și nu trebuie ignorată apariția unui brav cavaler singuratic și novator capabil să calce nemilos în picioare întreaga arhitectură actuală a IT-ului .

5 comentarii:

  1. Cum bine zicea cineva: Hardware-ul supraevaluat intalneste serviciile supraevaluate. O sa fie misto si unii vor da banii :)

    De abia astept sa lucrez cu Lotus Notes pe iPad.

    Combinatia nu o sa mearga. IBM nu prea are ce sa ofere, decat promisiunea ca o sa scrie 100 de aplicatii pentru iPad. Nici nu au pomenit macare ceva concret, cateva aplicatii si un timeline. Nimic. Iar IBM-ul e de mai multi ani "maestru" la scris software, mai ales pe client, de aia mai toate aplicatiile lui sunt in sange si pierd rapid cota de piata. Daca se misca programatorii precum consultantii, termenele or sa fie depasite cu 200%, iar preturile de dezvoltare cu mult mai mult.

    E doar o gogoasa. Pe cei de la Apple nu ii costa mai nimic, poate o sa vand ceva mai multe tablete prin mediul Enterprise, pana se prind unii ca sunt mult prea putin utile, scumpe, fragile si incapabile sa se integreze in mediul Enterprise, acolo unde MS si al sau ActiveDirectory sunt calare pe situatie..

    P.S. A nu se intelege ca nu e adevarata partea cu schimbarea lumii. Atat Apple, cat si Google incearca cumva sa doboare elefantul, dar nu gasesc locul unde e pielea mai subtire. Apple are mult mai putine sanse in lupta asta si nici nu prea are el chef de lupta cu elefantul. Acum e doar cam speriat ca ii scad vanzarile de tablete, de aici si alianta asta ciudata (de ce nu Oracle?)

    Google e mult mai hiena si chiar vrea sa doboare elefantul, pe care il simte slabit, dar nu are inca sagetile potrivite. Cu Androidul si Google Search doar l-a ametit, dar nu are si cum sa dea lovitura de gratie. Google Docs? Google Chromebook? Mult prea putin.

    Iar elefantul a vazut si el ca e groasa si a trecut la regim: baga bani si eforturi mari in platform mobile, ofera Office 365 la un pret comparabil cu Google DOcs, ofera OS-ul gratis pe dispositive cu ecran mic sau, recent, a anuntat notebokuri sau laptopuri rezonabile la preturi foarte joase (199-250 de dolari) care sa faca efortul Google Chromebook inutil.

    Dar batalia o sa fie interesanta.

    RăspundețiȘtergere
  2. Who cares? Steve Jobs probabil ca se rasuceste in mormant.

    RăspundețiȘtergere
  3. MSFT tocmai cu asta se ocupa acum - unificarea si armonizarea experintei pe cele 2 planuri: business & personal + aceeasi experienta pe toate device-urile. Lotus Notes a trecut majoritar pe SharePoint, Office 365 pregateste un asalt, tablete cu ecrane mici (7-9') vor ajunge pe piata in cateva luni,la 99 euro, Pro3 e grozav.
    sorry dar Apple cred ca a ajuns ddja la varf in domeniul business ai urmeaza caderea

    RăspundețiȘtergere
  4. Subscriu la ultimul anonim. IBM nu stie sa ma scrie software pt user nici macar business de ceva timp. Stiu multe corporatii, chiar americane pur-sange ce migreaza de la Lotus Notes la MS Exchange si nici una ce face invers. Si aici vorbim de softuri reprezentative al celor doua dpdv imagine. Si Apple nu cred sa reuseasca vreodata sa ajunga nici macar 10% potentialul in business software al lui MS care e in proces de aliniere desktop-cloud-mobile de cativa ani si mai are doar un pic pana totul va fi seamless pt business, apoi va fi vandut usor (prin marketing) si userilor consumer care-s obisnuiti cu reperul MS din joburile in care opereaza. Si pentru ca inovatie n-o sa mai vedem noi vreo 5 ani de-acum incolo, singura inovatie va fi pe pret (atat hard cat si soft) si mi-e ca MS e mai pregatit sa lase din marje decat Apple.

    Apple cred ca va ramane o compania de consumer si n-o vor lua prea multi in serios pt business, oricat ar incerca (cu exceptia unei ramuri de creativi/oameni din agentii care si-asa sunt minoritari si de altfel, ultimul cool, este sa fi anti-cool). Google are mai multe sanse in business vs Apple, primul avand arme mult mai bine pregatite.

    RăspundețiȘtergere
  5. Uite un concept pe cat de amuzant, pe-atat de real in curand :). Peak Apple, Peak Samsung, etc. Si vin chinezii din urma care n-au nici o problema sa inoveze pe pret :) . Acum aliexpress.com livreaza telefoane cu specs comparabile cu flagshipurile Apple/Samsung la 1/4 din pret, cu transport inclus in toata europa (si taxa de import e un max 10%) si de brand-uri care incep sa urce bine: lenovo, huawei zte, etc.

    http://www.channelregister.co.uk/2014/08/05/canalys_q2_2014_worldwide_pc/?_ga=1.161117886.265346017.1399325287

    http://www.androidheadlines.com/2014/07/samsung-apple-lg-lose-smartphone-marketshare-q2-2014.html

    RăspundețiȘtergere