Începerea sezonului de toamnă deschide o nouă confruntare „pe viață și pe moarte” între principalele stații TV generaliste de la noi. Scopul îl cunoaște toată lumea: cucerirea unui segment cât mai generos de audiență și monetizarea lui. E un business cât se poate de simplu de definit, însă extrem de greu de îndeplinit.
Pentru a spulbera din start pozițiile „ideologice” voi face precizarea că nu mă număr printre telespectatorii niciuneia dintre televiziunile despre care vom vorbi, iar interpretările reprezintă opinia(subiectivă a) unui observator care se vrea cât se poate de obiectiv :-). Prefer să privesc fenomenul strict prin prisma business-ului, al banilor puși la bătaie și al rezultatului.
După cum se știe, sfârșitul lui 2013 a consemnat ieșirea din scenă a lui Adrian Sârbu, în locul lui venind la conducerea PROTV lituanianul Aleksandras Cesnavicius. Mișcarea, așa cum era de așteptat, nu s-a lăsat fără consecințe. Un număr masiv de manageri și vedete au trecut cu arme și bagaje la rivala Antena 1. Eu unul am avut încă de-atunci o presimțire pe care am preferat să o trec sub tăcere. Acum îmi pare rău că nu am dezvoltat încă de-atunci subiectul, dar probabil că niciodată nu e prea târziu.
Revenind, ar trebui să ne reamintim cum „vedetele din spate” ale PRO-ului generau articole cu titluri de-o șchioapă la fiecare părăsire a bărcii. PRO-ul părea un vas care-și pierduse direcția, navigând în ape tulburi fără personal suficient la bord. Lucrurile s-au văzut și în audiențe, acolo unde balanța a început să atârne în favoarea televiziunii din Băneasa. Motive suficiente pentru ca toată lumea să parieze pe o schimbare iminentă de lider.
Și iată că a venit toamna. Ca de fiecare dată, începutul de sezon îmi stârnește curiozitatea
și mă împinge să urmăresc fragmente din principalele producții pentru a
înțelege strategiile puse în joc. Personal constat că presimțirea mea de la începutul anului s-a confirmat. Cu toate că Antena a investit imens în licențe și oameni, toate confruntările au fost pierdute fără drept de apel. Meciurile - esențiale spun unii - Vocea României vs X Factor și Master Chef vs Hell's Kitchen s-au tranșat în favoarea PROTV. Motive suficiente pentru a ne întreba unde s-a greșit. Pentru că e clar vorba de o greșeală în momentul în care arunci mormane de bani fără sens.
Spuneam că în perioada „marilor transferuri” am avut o presimțire. Mi se părea că istoria se repetă. Suntem la a doua infuzie de vedete PRO în Antenă. Prima a fost un eșec pe bani mulți. A doua pare a fi fix același lucru. De ce se întâmplă așa e simplu de explicat: din cauză că pe piețele - să le spunem - creative lucrurile nu se petrec matematic. Mutând o vedetă de la o stație la alta nu-i muți și audiența. Asta nu înțeleg managerii televiziunilor. E un lucru pe care Cesnavicius pare că-l știe bine. Lituanianul nu a făcut absolut nimic altceva decât era necesar. A redus masiv costurile de funcționare ale PROTV prin decăpușar e- spun unii - și eliminarea personalului scump care cam băltea pe-acolo. Rezultatele financiare n-au așteptat să se arate, iar în ceea ce privește audiențele lucrurile s-au menținut. De ce? E simplu, în televiziune inerția funcționează de minune. Odată ce ai cucerit creierul unui telespectator, telecomanda se va încăpățâna să apese în același loc, indiferent de schimbările pe care le faci în structura postului. Mai mult, atașamentul va fi cel care se va încăpățâna multă vreme să nu schimbe postul.
Cesnavicius a reușit printr-o strategie simplă minunea în care nu credea nimeni: să mărească(de fapt să găsească) profitabilitatea menținând audiența. De partea cealaltă Antena pierde bani frumoși din dorința irațională de a ataca forțat locul 1 la audiențe. Eroarea pe care o fac e mare deoarece locul 1 e o falsă țintă. Ani de zile Antena a stat în umbra PROTV-ului, dar a făcut bani frumoși investind mult mai puțin. Nu e niciun păcat să fii al doilea în condițiile în care banii pe care-i bagi lucrează mai bine decât în partea cealaltă. E lecția pe care n-au înțeles-o. Și e a doua oară când fac această greșeală elementară.
Privind prin altă prismă, sunt aproape sigur că oamenii aduși din PRO nu vor performa la Antenă. Aceasta din cauză că sunt orbiți de virusul răzbunării. Pentru mulți e singurul motiv care-i animează . E greu să performezi atunci când vrei să te răzbuni. Mai degrabă faci greșeli și de cele mai multe ori pierzi! Nu știu de ce, dar așa se întâmplă.
În concluzie, cred că mișcarea făcută de Antenă a fost una greșită, în timp ce PROTV punctează bine de tot. Însă cărțile nu sunt încă jucate. Cesnavicius probabil va fi tentat să continue cu reducerile de costuri. Chiar dacă a menținut audiența se vede de la o poștă că show-urile scad calitativ. E un fenomen care cred că va deveni din ce în ce mai vizibil la PROTV.
De partea cealaltă a baricadei, chiar dacă s-au făcut greșeli, meciul nu e pierdut. Antena are resurse suficiente pentru a-și îndrepta erorile, dar pentru a le îndrepta trebuie întâi să le conștientizeze. Renunțând la target-ul aberant de vânare a locului 1 și revenind la strategia de maximizare a investiției, televiziunea din Băneasa își poate vedea ambele idealuri realizate. Însă înainte trebuie să re-înțeleagă modul în care a funcționat până acum.
parerea mea: 2 televiziuni de c...t, din parte-mi pot sa dispara! ce mi-e Tanda, ce mi-e Manda...
RăspundețiȘtergerega4
Trebuie sa ai capul plin cu paie ca sa te uiti la ceva gen Vocea României , X Factor și Master Chef , Hell's Kitchen etc
RăspundețiȘtergereTrebuie sa ai capul plin de paie sa iti cumperi tot felul de gadget-uri nefolositoare, sa iti iei o masina scumpa doar ca sa te impaunezi cu ea, sa te duci la all-inclusive in Turcia, sa te uiti la un meci de fotbal din divizia A (sau cum s-o fi numind acum) etc etc. E plina lumea de oameni cu capul plin de paie. Dar, helas, astia tin economia in spinare, astia ne duc inainte, astia sunt promotorii progresului. Daca n-ar exista consumatori cu capul plin de paie, economia mondiala ar da faliment in doi pasi si trei miscari.
ȘtergereOK, so what !?
Ștergere