Despre fenomenul bursier Facebook am scris încă de când am mirosit că ceva nu-i în regulă. Prin 2011 atrăgeam atenția că valorile la care se tranzacționează acțiunile rețelei sociale sunt umflate. A venit 2012, buzz-ul mediatic s-a intensificat și listarea rețelei a îmbogățit visele multor naivi. Nu-mi dau seama ce i-a mânat pe unii în achiziționarea respectivelor acțiuni, dar știu că marea majoritate a celor care cumpăraseră cu un an în urmă(în speță Goldman „și asociații”) au anunțat că vor vinde la listare. Și au făcut-o înregistrând profituri excelente.
Vânzarea acțiunilor Facebook în prima zi de listare a fost, de altfel, marea afacere făcută cu titlurile rețelei sociale. De-atunci cotațiile s-au deteriorat, exact așa cum era de așteptat. Înaintea primei zile de tranzacționare, când fulgii iraționali ai isteriei dădeau verdicte aberante, am intuit comportamentul bursier al balonului excesiv umflat. Era logic traseul care va urma și, așa cum spuneam atunci, marile dezamăgiri vor veni cu ocazia raportărilor financiare. Lucru care s-a și întâmplat, iar rezultatele publicate, chiar și cu cosmetizările de rigoare, arată extrem de prost.
Cheltuielile au explodat, creșterea e insignifiantă, iar semnalele de subțiere a veniturilor sunt extrem de clare. Preferința tot mai mare a utilizatorilor pentru accesul de pe echipamentele mobile este o veste proastă pentru Facebook deoarece publicitatea livrată pe aceste gadgeturi este mult mai limitată ca format, iar efectul ei e extrem de mic. Lucrul acesta se vede limpede în scăderea încasărilor din publicitate, încasări care și-așa n-au fost grozave niciodată. În disperare de cauză, Facebook încearcă să găsească modalități noi de a încasa bani de la clienți, dar eu unul nu cred că merg în direcția bună.
Că lucrurile stau prost se vede mai limpede în cotații, Facebook fiind trimis ieri în corzi. Cu -8.5% la închidere și un devastator -10% after hours, rețeaua socială își urmează drumul prorocit spre dezastru. Pragul psihologic de 20$ e destul de aproape și, după spargerea acestuia probabil se va vorbi din ce în ce mai puțin despre „investiția în Facebook” și din ce în ce mai mult despre „frauda Facebook”.
Inițial se vorbea de o listare a rețelei prin 2013-2014, dar ceva a făcut ca planul inițial să sufere modificări radicale. Nu s-a întrebat nimeni de ce s-au grăbit cu listarea? Personal consider că, după o analiză amănunțită a situației și a trendurilor, s-a ajuns la concluzia că Facebook și-a atins maximul posibil și că orice întârziere a listării va însemna pierderi substanțiale. Astfel îmi explic întreg buzz-ul mediatic, întreaga nebunie care a condus la precipitata listare. Experiența ne arată că intrarea pe trend descendent a unei rețele sociale se termină foarte rapid în uitare, adică în dezastru. Listarea a reprezentat oportunitatea incredibilă de a face rost de mulți bani și de a marca niște profituri substanțiale.
Desigur, dacă am fi corecți, înainte de a-i judeca pe cei de la Goldman pentru „umflarea balonului”, ar trebui să ne întrebăm câtă minte-ți trebuie să bagi banii în rețeaua socială inventată și condusă de un individ mai degrabă asocial. Mai mult, nu știu dacă e vorba de fraudă atunci când te arunci ca fraierul să cumperi acțiuni într-o firmă ale cărei fundamente sunt fragile pentru oricine. Dar, până la urmă există o lege a compensației. Probabil cei care s-au fript cu Facebook vor avea parte de mai multă iubire sau, dacă vor aranja ceva cu Mark, poate că li se vor contoriza ceva mai multe like-uri. Doar trebuie să aibă și ei parte de un discount la produsele companiei în care au investit. :-)
Nu cred în le'gea compensației.
RăspundețiȘtergereCei care au pierdut cu schema feisbuc vor pierde și din alte gogomănii pentru prostuți ceea ce duce inevitabil la probleme erectile. În consecință, pentru iubire nu mai rămâne decât buffer-u'... jiză', pre și post sfoară.
Iata ca nici Zynga (creatorii "FArmville"&co) nu o duc mai bine. Acolo edejahotie clara:
RăspundețiȘtergerehttp://finance.yahoo.com/blogs/daily-ticker/zynga-insiders-cashed-just-stock-crashed-144334658.html
mark a dat un tun !
RăspundețiȘtergereReclama pe baza de bannere incepe sa fie depasita, si nu poate sustine niciun site mare. Serviciile premium sunt viitorul, si userul trebuie sa inteleaga ca trebuie sa inteleaga ca foloseste un serviciu si trebuie sa plateasca pentru el.
RăspundețiȘtergerePublicitatea on-line în sine are o problemă serioasă : în afară de Google nu prea scoate nimeni bani din ea, doar îngr ... investește. :)
ȘtergereNu bannerele sunt problema Bogdane ci:
RăspundețiȘtergere1) plasarea lor (nu te poti astepta la clickuri cand le pui in dreapta jos);
2) frecventa lor (cand ai 5 bannere per pagina, valoarea fiecaruia tinde spre zero);
3) targetarea lor (Gogu da bannere cu agentii de turism pe situri despre calatorii... FB da rahat turcesc pe profile personale);
Etc, etc, etc....
FB, din punct de vedere tehnologic poate fi clonat in maxim 2 saptamani de 2-3 programatori buni. E o mizerie de site plina de buguri. Cine si-a bagat banii in el e clar ca era paralel cu IT-ul, n-a auzit niciodata de MySpace, Hi5, etc. Prostia se plateste.
Nici tu nu pari a avea mare treaba cu "IT-ul", ce spui mai sus e un cliseu pe care il vad pe multe forumuri/bloguri.
ȘtergereAsta cu 2-3 saptamani e exagerata. Daca ai lucra cu programatori, ai vedea cat timp pot sa ia chestii aparent banale. Asta daca sunt facute bine, la pleazna sunt de acord ca poti sa faci un javascript crapolla care sa aduca a facebook. Dar nu poti sa faci API-ul, scalabilitatea si tot ce are in spate.
ȘtergereAm avut si eu un comentariu la o postare mai veche de-a ta despre fb. Mi se parea elucubranta valoarea firmei asteia. Apoi am citit asta: http://aswathdamodaran.blogspot.ro/2012/02/ipo-of-decade-my-valuation-of-facebook.html , un blog ce mi se pare formidabil (dati cu parul daca aveti alte pareri :) ), unde un pret "corect" ar fi fost $29. Asa ca o astept la $15 ca sa ma mai uit la ea. Desi eu unul nu sint in stare sa evaluez asa ceva, imi scapa total afacerea respectiva :)).
RăspundețiȘtergerePana la urma Mark nu e vinovat de tunul asta. Ca orice corporatie care se naste dintr-un singur om (vezi Microsot, Apple, Google etc), FB a fost pasiunea lui Mark, fara a urmari neaparat profit. Doar cand au aparut rechinii (aka investitorii) ideea a fost monetizata si atunci scopul principal a devenit banul. Iar de atunci totul a luat-o razna.
RăspundețiȘtergere