luni, 18 februarie 2013

„Boiler”-ul mioritic

Buna ziua domnule Popescu, numele meu este Gabriel X-ulescu. Pot să vă rețin două minute?”
Pe fundal e un zgomot infernal. Nu prea înțelegi bine ce zice amețitul ăla de la capătul firului. Hmm, telemarketing, îți zici în gând, hai să văd cum îi dau papucii..
„Mă rog, eu sunt, dar nu am timp. Spune-mi rapid care-i treaba!”
„Știți, în lume e criză, sunteți de acord cu mine, nu-i așa?”
„Da” - ce tâmpenie, îți zici, orice bou știe asta. Hai ca-n trei secunde-i închid.
„Exact pentru asta v-am sunat. Știți că aurul a crescut cu 7% într-o singură zi? La bancă nu luați dobânda asta nici într-un an.”

De-aici drumurile se bifurcă în funcție de inteligența interlocutorului. Dacă ai ceva creier în cap îți dai seama că e puțin probabil ca binefăcătorul vieții tale să te sune pentru a-ți băga bani în buzunar. De fapt e de-a dreptul imposibil. Asemenea vânzătorilor de strategii infailibile pentru loto, telemarket-erii schemelor forex fără greș se bazează pe aceeași caracteristică veche de când lumea: prostia.
Dacă stai și asculți interlocutorul de la capătul celălalt al firului îți dai seama că citește un script, că se cam bâlbâie, că e cam prostovan și că, dacă-l iei tare, habar n-are pe ce lume trăiește. Ceea ce este fascinant e că întreaga schemă de fraudare a fost documentată în celebrul film „Boiler Room”. Varianta mioritică a schemei este, așa cum vă așteptați, o copie prostească. Negrii care trag la telefoane nu sunt nici pe departe atât de convingători, dacă te bagi în ei încep să bâjbâie. Cu toate acestea, schema pare a funcționa.

De câțiva ani primesc aceleași telefoane. Nu se schimbă decât numele firmei care mă contactează. De fiecare dată le dau papucii, le spun să mă șteargă din baza de date, dar degeaba. Insistă fără succes. Ultima dată mi-au stârnit curiozitatea și, din câteva click-uri am înțeles cum stă treaba. Pe scurt, oamenii sunt cel puțin la a treia denumire. Vechile nume de domenii le-au rămas active, iar faptul că au aceeași adresă de corespondență nu sugerează decât că sunt şi zgârciţi şi şi proşti. De ce să-ți schimbi atât de des numele? Oare pentru că tragi țepe și ți se duce vestea? Păi cam despre asta e vorba.

Firma mamă e înregistrată prin nu știu ce insule, iar firmele din România joacă rolul de „licențiate”. Chiar dacă în spatele afacerii se află o singură persoană, entitățile sunt separate pentru evitarea problemelor legale. Cu alte cuvinte, dacă se-apucă cineva să dea în judecată firma românească, „firma mamă” e protejată. Ea nu va face altceva decât să-i retragă firmei românești licența de funcționare pentru nerespectarea vreunei clauze din contract și gata, totul e OK. Firma insulară e pusă la adăpost. În scurt timp, o altă căpușă va lua locul celei cu probleme. Și-așa la infinit.

Ajunși în acest punct, stau să mă întreb cum de rezistă astfel de firme? Probabil prostia este marea constantă a tuturor timpurilor care face să înflorească națiunea escrocilor. Trebuie să fii destul de limitat pentru a cădea în capcana unor indivizi mai mult decât rudimentari. Însă, dincolo de vina individuală, a fiecăruia dintre cei care se-aleg cu țepe usturătoare, rămân câteva întrebări care trebuie adresate autorităților. În lumea civilizată, activitățile te tele-marketing sunt strict reglementate. Există așa-numitele registre „do not call” care interzic operatorilor să contacteze numerele de telefon listate acolo, există reglementări stricte care amendează usturător orice minciună spusă la telefon. Să mai amintesc și că există obligativitatea înregistrării integrale a convorbirilor(altfel, clientului agresat i se dă dreptate, indiferent de ceea ce susține că i s-a spus la telefon)? Sunt doar câteva elemente care ar putea proteja clienții de asemenea făcături de doi bani.

În România, singura variantă de a-i băga la apă pe cei care se ocupă cu aceste nemernicii este spinoasa cale juridică. Sunt ferm convins că indivizii își încarcă ilegal bazele de date cu numere de telefon cumpărate la negru. Încalcă cel puțin legea 677/2001, cea referitoare la protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal. Dar, dincolo de aspectele juridice, cel mai important e să vă feriți de țepe! Iar ceea ce am prezentat în tot acest articol, cu siguranță e o țeapă.

P.S. Pentru cei care n-au auzit de filmul la care am făcut referire dau mai jos trailer-ul.


3 comentarii:

  1. Si pe mine m-au exasperat o perioada dar apoi m-am distrat copios cu ei. Inspirat de asta, m-am prefacut ca le-am acceptat oferta si le-am transferat banii. Ei mirati ca nu i-au primit, eu nervos ca ma mint ca nu i-au primit. In final le-am spus sa-mi returneze banii ca altfel ma duc la Politie. Au incetat o perioada cu telefoanele.

    Dupa vreun an au reinceput, cred ca alta capusa care a uitat cine sunt. De data asta le-am dat un email, si in 3 randuri le-am spus ca daca mai incalca o singura data legea 677/2001 cu mine, ma ocup personal sa piarda de 10 ori mai mult decat isi pot imagina ca scot de la mine. Am suficient timp liber si cunostinte necesare pentru a-i plimba prin nspe controale ale autoritatilor din domeniu. De atunci n-am mai auzit de ei.

    Ce e cu adevarat urat e ca datele alea de contact de le au de la autoritati. Cand mi-am facut firma, pentru lucrul cu autoritatile am folosit un numar de telefon si o adresa specifica (inregistrare95452@domeniulmeu.ro). Numarul de telefon (cartela) si adresa asta n-a ajuns decat la Ministerul de Finante (ANAF) si la Registrul Comertului. Pentru alte institutii am folosit adrese separate (amofm74258@domeniulmeu.ro, cass96425@domeniulmeu.ro, etc). Cifrele alea le-am pus ca sa evit spamul tras orbeste (office@, contact@).

    Asa am ajuns la concluzia ca bazele alea de date au fost vandute integral. Si nu direct catre ordinarii astia forex, si ei le-au luat din baze de date gen "Lista Firme".

    Cei care te suna sunt niste studenti muritori de foame care lucreaza part time, si ei se vaita pe forumuri cat de prost sunt platiti pentru asta si ce tepe isi iau si ei cu salariile.

    RăspundețiȘtergere
  2. Si eu sunt asaltat de telefoanele astora. Deja de peste 2 ani. Ii recunosc din prima si le trantesc telefonul in nas. Apoi le pun numerele in "black list"-ul telefonului si n-au decat sa sune...

    Am strans vreo 20 de numere de forex ....

    RăspundețiȘtergere
  3. da forex sau te injura sau te ia pe sus sa ii incarci cartela

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)