marți, 19 ianuarie 2010

Expulzarea ca strategie


Cu ceva vreme în urmă vorbeam despre posibilitatea ca anumite state problemă(exemplificam cu Grecia) să fie excluse din zona euro pentru protejarea monedei unice. De asemenea, tot atunci am lansat o ipoteză referitoare la posibilitatea ca, la un moment-dat, să se pună probleme excluderii fizice din UE a statelor care nu reuşesc să îndeplinească minimul de condiţii economice. La momentul respectiv, mai mulţi cititori "m-au tras de urechi" argumentând că nu există modalităţi legale pentru niciuna din excluderi. Totuşi, inexistenţa la momentul actual a unor precizări legale nu exclude ca, pe viitor, mecanismele descrise să fie legiferate.

Parcă pentru a contrazice opiniile din ce în ce mai vehement exprimate în presa internaţională, oficialii europeni au dat declaţii de presă în care explicau în termeni categorici de ce un anumit stat nu poate fi exclus din zona euro. Totul a culminat cu o ieşire la rampă a lui Jean Claude Trichet care, de asemenea, şi-a exprimat clar îndoiala referitoare la posibilitatea excluderii. În acelaşi interviu însă, şeful BCE a dat asigurări că Grecia nu va fi ajutată de către instituţia pe care o conduce subliniind că toată responsabilitatea pentru corectarea haosului din finanţe aparţine numai şi numai executivului grecesc.

Aşa cum am mai afirmat în mai multe rânduri, când vine vorba de oficialii europeni, trebuie să fim foarte atenţi atunci când dau declaraţii categorice. Şi aceasta pentru că, tradiţional, europenii nu sunt categorici, lăsând întotdeauna portiţe pentru dezvoltări ulterioare. Când avem de-a face cu o declaraţie categorică, e bine să ne gândim la ce este mai rău deoarece, întotdeauna ea este dată pentru a masca o acţiune care se desfăşoară în spatele uşilor închise.

Evident, ceea ce am scris până acum s-ar fi putut califica la categoria "opinii personale" şi probabil aş fi amânat publicarea unui asemenea articol. Ei bine, motivul pentru nu am amânat ţine de apariţia primului "caiet de studii" referitor la expulzarea din EMU şi UE. Studiul se numeşte "Withdrawal and expulsion from the EU and EMU: some reflections" şi a apărut sub auspiciile ... Băncii Centrale Europene în decembrie 2009. Desigur, este vorba despre o serie de reflecţii juridice referitoare la spinoasele probleme ale expulzării şi secesiunii. Este primul studiu de acest tip care apare şi care sugerează necesitatea existenţei unui framework pentru acoperirea acestor situaţii. Surprinzător, din studiu reiese că, după adoptarea Tratatului de la Lisabona, există căile legale atât pentru expulzare cât şi pentru secesiune. Interesant, nu-i aşa?

Cei interesaţi de acest subiect pot lectura integral materialul ataşat acestui articol. Nu în ultimul rând amintesc faptul că, în mod cu totul surprinzător, autorul studiului se numeşte Phoebus Athanassiou.

5 comentarii:

  1. din pacate eu nu vad nici un attach la acest articol...ma refer la "reflectiile" grecului.
    sau am eu vreo problema cu IE?

    RăspundețiȘtergere
  2. gelu: Alternativ poti cauta pe net dupa "Withdrawal and expulsion from the EU and EMU: some reflections" si gasesti materialul original pe site-ul ECB.
    Totusi, tu mai folosesti IE? Exista alternative si mai bune si mai sigure... :-))

    RăspundețiȘtergere
  3. @dan,
    1) lenea e cucoana mare, iar tu esti amabil. am gasit reflectiile, merci. ma voi delecta diseara.

    2) nu vreau sa fiu malitios dar pe cei care s-au mirat ca si tine, i-am rugat sa-mi spuna motivele pt. care as utiliza un firefox. nu au reusit, si nu au fost putini. tab-uri, viteza, etc., nu vad diferente fata de IE. nu m-am lasat si l-am instalat hotarat sa-l testez. urmarea? a inceput sa crape calculatorul. la fel si al prietenei mele. ar mai fi vulnerabilitatea cu activeX-urile (fata de applet-uri javra) dar aia poate fi controlata usor. nu mai vorbesc de faptul ca mi-am instalat un sistem de supraveghere web care, din nou, a crapat cu firefox dar a mers cu IE; si doamne! nu mai eu stiu cate zile am stat ingropat intre 3 calculatoare sa-l fac sa mearga! asa ca m-am intors la IE si sunt fericit.
    P.S.: rog respectuos web programmer-ii sa se abtina de la comentarii inutile; daca au sfaturi practice, testate si in cunostinta de cauza le accept si multumesc anticipat. in rest, imi ajung experimentele scapate de sub control, doar de dragul tendintelor. e un subiect de care nu reusesc sa scap de 2 ani de zile. ceva nu e in regula...:|

    RăspundețiȘtergere
  4. Autorul spune:
    "[...] a Member State’s exit from EMU,
    without a parallel withdrawal from the EU, would be legally inconceivable; and that,
    while perhaps feasible through indirect means, a Member State’s expulsion from the EU
    or EMU, would be legally next to impossible."

    Cu alte cuvinte, dacă un stat se retrage din UE (posibilitate prevăzută în T. de la Lisabona), iese şi din EMU. Nu poate ieşi din EMU şi rămâne în UE pt. că aderarea la EMU e o obligaţie prevăzută în Tratat (mai puţin pt. UK şi DK, care au negociate opt-out-uri). Cât despre datul afară din EMU, cum spune şi autorul, ar fi "next to impossible".

    Să nu uităm de existenţa ECJ, care are rolul să se asigure că prevederile Tratatului sunt interpretate corect şi care nu ezită să dea de pământ cu statele membre şi instituţiile UE ori de câte ori acestea dau o interpretare mai "specială" vreunei prevederi.

    Numai bine,

    Mihai

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)