joi, 27 decembrie 2012

Tehnologia si vanzatorii de salam

Ne aflăm la sfârșitul unui an destul de plat din punct de vedere tehnologic. Noutățile n-au fost mari, evenimentele au fost interesante mai mult din punct de vedere al marketingului, iar utilizatorii s-au iluzionat că se află în fața unor noutăți. Putem spune că am asistat la un an aproape lipsit de creativitate.

În domeniul tehnologiei există însă un obicei menit a salva situațiile de genul celei descrise. Lipsa creativității este compensată de doi parametri care, de-a lungul timpului, s-au dovedit suficient de „fiabili” pentru a menține treaz interesul pieței: performanța și prețul. Creșterea performanței și scăderea prețurilor s-au dovedit a fi strategii eficiente care au dominat copios piața în pauzele de creativitate.



Sfârșitul unui an(care s-a mai suprapus și peste sfârșitul lumii :-) ) nu înseamnă o pauză. Toată lumea știe că noul an debutează cu CES-ul, iar producătorii trebuie să se pregătească intens. Și, cum 2012 a fost un an cam sec, noutățile așteptate sunt cele legate de prețuri. Ei bine, iată că un producător a furat startul cu un buzz de-a dreptul șocant.


Acer a zvonit că se pregătește să lanseze în prima parte a lui 2013 o tabletă de numai 99$. Acer Iconia B1 va fi o tabletă de 7'' cu o rezoluție de 1024 x 600 și echipată cu un procesor la 1.2 Mhz. O configurație mai mult decât decentă la un preț incredibil. 

Zvonurile pieței spun însă că Acer n-ar fi singurul competitor pe acest segment de preț. Însuși regele Google plănuiește lansarea unei tablete la același preț. Tableta Nexus 7 ar urma să fie lansată la 99$, cu toate că planurile inițiale ale companiei ținteau nivelul de 150$(149.99$, ca să fim mai preciși). 

Desigur, pentru mulți, aceste prețuri nu reprezintă noutăți absolute. Cu siguranță știți că există o groază de tablete chinezești care se vând la prețuri derizorii. Însă, de multe ori, respectivele prețuri vin la pachet cu erori de proiectare, disfuncționalități și un suport tehnic inexistent. Intrarea giganților pe acest segment de preț va reprezenta o schimbare de percepție.

Rămâne însă o întrebare. Ce canale de distribuție vor mai folosi companiile pentru noile produse? Chiar dacă pentru un producător prețul mic nu este incompatibil cu profitul mare, pentru lanțurile de distribuție specializate scăderea prețurilor la derizoriu este echivalentă cu ștrangularea. Cel mai probabil marii retaileri de electronice/electrocasnice nu vor câștiga mare lucru din această afacere, fiind obligați să lucreze rapid la strategia de business. Însă, pentru producători aceasta nu este o problemă deoarece vor avea larg deschise porțile distribuției prin super/hiper-market-uri. La un asemenea nivel de preț, este destul de ușor să pui în coș, alături de cutia de bere&micii pentru ieșirea la iarbă verde  și o tabletă, că doar e promoție. Cu alte cuvinte, tableta și salamul devin frați de raft, bătându-se pe cucerirea unui public din ce în ce mai rudimentar.

Până la urmă menirea tehnologiei este aceea de a (se) democratiza. Privind retrospectiv observăm că nici n-au trecut trei ani de la lansarea tabletelor și prețurile au scăzut de aproximativ cinci ori. Ce urmează? Probabil atunci când vom merge ne aprovizionăm de la magazinul preferat vom fi șocați să constatăm cum, alături de brandurile vestite vom avea la concurență tableta marcă proprie a retailer-ului la un preț de 50$. Vi se pare imposibil? Mie nu.

2 comentarii:

  1. Cu alte cuvinte, tableta și salamul devin frați de raft, bătându-se pe cucerirea unui public din ce în ce mai rudimentar.
    Haioasa observatia! Nu imi este clar daca "rudimentar" are sens peiorativ sau nu, dar eu cred ca e de bine ca publicul asta "rudimentar" are acces la informatie din ce in ce mai usor.

    RăspundețiȘtergere
  2. În fond, suntem în plin mecanism Kondratieff: faza ascendentă, tehnologie inovatoare, se trăiește din raritate și prețuri mari, faza descendentă, se trăiește din volum și prețuri mici, până ce o nouă tehnologie reia ciclul. Doar că în acest domeniu lucrurile par să se fi accelerat. Dar de ce nu? Nasol ar fi să ajungă parizeul cu înlocuitori de parizer mai scump decât o tabletă...

    RăspundețiȘtergere