duminică, 4 noiembrie 2018

Mitul maşinii germane

Nu cred că există eroare mai mare de gândire decât arhetipul mental numit „maşina germană”. Dacă ar fi să facem un sondaj, probabil că peste 80% dintre cei întrebaţi ar fi de acord că cea mai bună maşină e cea făcută de nemţi. Românaşii noştri, de la ţigan valutist până la 'telectual cu ştaif, de la vlădică la opincă, toţi au implementat în cap mitul maşinii germane. Iar mult prea cinstiţii nemţi profită până la refuz de această adevărată boală mentală a românului.


În fapt, dacă ar fi să fim corecţi, nu doar românii au această boală. La noi e încetăţenită în capul unui procent mult mai mare din populaţie, însă, dacă e să fim corecţi, acelaşi lucru se întâmplă cam peste tot în lume. S-a dus aşa vestea că nemţii au ciocanul în ADN şi, din cauza asta, tot ce le iese din mână ar fi impecabil din punct de vedere tehnic. Iar maşina, ca element de vârf al tehnicii, e obligatoriu să fie „a mai bună aia de la nemţi”.

Rezultatele au fost benefice pentru ei. Ani la rând, mâncătorii de cârnaţi şi-au vândut făraşurile mergătoare la preţ mai mare decât concurenţa, în condiţii de garanţie mai dezavantajoase pentru clienţi şi la preţuri de service mai mari. Însă nu au profitat doar atât ci, aşa cum vom vedea în continuare, prin metode mult mai jegoase.

Cum bine ştiţi, în 2015, a izbucnit în SUA scandalul „dieselgate”. Maşinile produse de grupul Volkswagen utilizau un dispozitiv care păcălea testele oficiale de omologare. În SUA aventura i-a costat vreo 25 mld $. Cu toate că în Europa era vorba de aceeaşi problemă, s-a pus batista pe ţambal lăsându-i pe consumatorii europeni şi cu poluarea-n nas şi cu banii daţi. Iar făraşurile falsificate au fost stopate de la vânzare abia în toamna asta! Probabil e o ilustrare a fixului mental cu „neamţul cinstit”.

În ceea ce priveşte poluarea se pare că nemţii au probleme grave dacă ţinem cont de faptul că, la sfârşitul anului 2017, China a interzis comercializarea pe piaţa sa a sedanului Audi A1(FV7145LCDBG) şi a Mercedesului clasa B(BJ302ETAL2). Din cauza poluării excesive, desigur!

Trebuşoarele par destul de necurate întrucât nemţii se dovedesc incapabili să construiască un motor diesel care să respecte standardele de mediu. Standarde impuse tot dinspre ei, pe vremea când autorităţile cârnăţarilor considerau că impunerea de standarde dure de poluare conveneau măreţei şi avansatei industrii germane. Acum, trezindu-se cu mortu-n casă, au luat o altă decizie isteaţă: vor să interzică definitiv diesel-ul pe motiv c-ar fi poluant. Te-apucă durerea de cap. Fix neamţul, inventatorul motorului diesel, interzice propria tehnologie pe care e incapabil s-o mai stăpânească. Hilar, jenant şi, în acelaşi timp, o altă dovadă de netăgăduit a cinstei nemţeşti.

Să lăsăm totuşi poluarea de-o parte şi să ne concentrăm pe partea de calitate. Poate sunt unii care nu pun mare preţ pe normele de poluare, dar care te vor căpia cu poveştile despre calitatea maşinilor nemţeşti. Cică stai zeci de ani cu o maşină de-asta şi-n afară de ulei nu-i mai schimbi nimic. De parcă au descoperit nemţălăii piatra filosofală a metalului şi ciocanului.

Să începem cu piaţa germană, adică la ei acasă unde, atât consumatorii cât şi factorii independenţi ai pieţei aşează pe primele locuri în topurile de calitate nu maşinile nemţeşti, ci pe cele japoneze. Aşadar, în centrul industriei ciocanului, nu neamţul e primul, ci japonezul. Poate că asta se-ntâmplă din cauză că „nu poţi fi profet la tine acasă”.

Să trecem la englezi, alţi tembeli năpăstuiţi de credinţa în maşina germană. Acolo, societăţile de asigurări întocmesc topuri anuale ale celor mai proaste maşini. În 2016, în topul celor mai proaste maşini aveam trioul nemţesc Audi, Mercedes şi BMW.

În 2018, cei de la „What Car” au dat publicităţii un top al celor mai fiabile maşini unde, ghiciţi, rablele nemţeşti ocupă locuri codaşe. La categoria „small” poziţia cea mai bună ocupată de o maşină nemţească este 11, pentru Volkswagen Up, la egalitate cu Dacia Sandero! Însă, în acelaşi top, pe antepenultima poziţie găsim Volkswagen Polo! La capitolul maşini de familie, avem într-adevăr două nemţeşti pe podiumul calităţii(Audi A3 diesel şi Skoda Octavia), dar partea de jos a clasamentului e burduşitră de nemţi(locurile 11, 17, 19, 25). Astfel, Audi A3 pe benzină(sora celei de pe locul 2) se află pe 17, iar Mercedes Clasa A diesel pe antepenultima poziţie. La capitolul Executive, Volkswagen-ul Passat e pe 10, iar pe14, ultimul loc, e Mercedesul clasa C(2014-prezent). La capitolul lux, nemţii prind primele două locuri cu Mercedes clasa E, dar atenţie, modelele fabricate între 2009-2016 şi cu BMW seria 5(2010-2017), dar şi antepenultimul loc cu acelaşi BMW Seria 5 fabricate din 2017 până azi şi penultimul loc cu acelaşi Mercedez Benz clasa E fabricate după 2017. E clar că e ceva putred.


Să nu uit! În 2012, s-a constatat că „unele motoare turbo diesel de 2 litri (TDI) produse de Volkswagen au probleme tehnice care, in cazurile nefericite, pot duce la izbucnirea unor incendii. Din cauza unor vibratii pot aparea probleme la etanseitatea unei conducte de presiune. In cea mai nefericita situatie, motorina care se scurge s-ar putea aprinde.” O eroare care ar fi putut avea consecinţe dezastruoase. Mai ţineţi minte ce-a păţit Toyota când cu blocarea pedalei de acceleraţie? Nemţii n-au păţit nimic.


Înainte de a încheia, poate că e util să dăm şi cuvântul oamenilor care au luat ţeapă. Ieri am distribuit o postare de-a avocatului Dan Chitic în care îşi descria problemele avute cu un BMW pe care a dat o bagatelă de 80 000 EUR. Cei care-s curioşi şi-i vor citi postarea vor putea lesne să tragă concluzia că ăştia de la BMW nu mai au mult şi trec motorul la categoria consumabile. Cum naiba să-ţi bulească lanţul de distribuţie(ATENŢIE!, lanţul pe care pe vremuri nu-l schimbai!) întreg motorul? Şi asta la un număr infim de kilometri.

Citindu-i postarea mi-am amintit de un alt român care-a luat plasă cu o nemţească de top. Un craiovean şi-a cumpărat de la showroom o maşină Audi A8 cu 80 000 EUR(preţ de lista 110 00). Maşina fusese folosită la drive test-uri şi de-aceea preţul a fost redus. Imediat după ce a ieşit din garanţie, maşina i-a făcut numai belele. Disperat de calitatea de invidiat a maşinii, omul şi-a colantat pe ea următorul text: „În 11 luni, 12 000 km parcurşi mi s-au stricat 4 cutii de viteză şi multe altele. AM CEA MAI PROASTĂ MAŞINĂ. Se strică garantat 100%”. Fără comentarii!

Am scris acest text lung cu speranţa că vă veţi băga minţile-n cap şi, la achiziţia unei maşini, veţi lua în considerare mai mult chestiunile palpabile şi nu veţi mai lăsa sentimentele induse iraţional să vă domine decizia.

P.S. Să nu mi-o spuneţi pe-aia cu „maşinile vechi nemţeşti erau bune”. Pe vremea aceea toate maşinile erau mai fiabile.

15 comentarii:

  1. Honda este cea mai buna masina!

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna dimineata!Cum lucrez sofer de vreo 20 de ani, imi permit sa-mi dau cu parerea :
    Masinile nemtesti sunt/au fost bune in principal din cauza faptului ca te menajeaza in mers.Cand ai de mers pana la Paris, sa zicem, conteaza de cate ori te intinzi sa apesi un buton.Sau de cate ori nu faci asta.Asta era caracteristica lor principala.Eu de exemplu am un Audi A4 model 2002,benzina aspirat 1.6 care are dotari mai bune decat Loganul actual.Ca sa nu mai povestim despre masinile frantuzesti, ca aia la razboi si la masini nu s-au priceput niciodata.
    Chestie e ca dupa 2005, TOTI producatorii de masini s-au orientat spre cantitate, nu spre calitate. Mercedes era sa falimenteze cu modelul Cobra, doar le vedem ca merg si azi.O Dacie produsa tot in timpul ala cum arata? Tabla, starea motorului etc.?La fel a fost la telefoane cu Nokia 6610.
    Autoritatile din USA doar isi protejeaza producatorii.Se stie ca au masini avansate tehnologic precum est europenii in anii '60.De ce toti bogatasii nord americani au masini nemtesti?MB, BMW sau Audi?

    RăspundețiȘtergere
  3. Cei care vând autoturisme (nu mașini, în general) spun că motivul real al renunțării la motoarele diesel este acela de a face loc pe piață automobilelor hibride și electrice și nu motivația poluării. Cei care vor un autoturism cu un cuplu mare să se orienteze către modelele electrice chiar dacă tehnologia motoarelor pe benzină a avansat binișor odată cu performanțele din circuitul de Formula1. S-a ajuns ca la o cilindree de doar 1000cc, motorul cu aprindere prin scânteie să dezvolte 120CP și un cuplu de 170Nm.

    RăspundețiȘtergere
  4. Pentru multi romani autoturismul e un lux pe care insa si-l satisfac cu pretul devenirii si mai saraci. Multi nu au inteles nici pana acum ca in capitalism existi doar daca ai capital, in rest tot sarantoc esti indiferent daca pleci la serviciu cu mijloace de transport in comun sau cu autoturismul personal (de cele mai multe ori o rabla rulata, bineinteles, in Germania).

    RăspundețiȘtergere
  5. 1. "Românaşii noştri, de la ţigan valutist până la 'telectual cu ştaif, de la vlădică la opincă, toţi au implementat în cap mitul maşinii germane."

    Stii cum se spune... "Daca esti prost de mic, atunci cand devi adult, nu te mai joci. Ai experienta nu gluma!". Problema cu romanii nu este ca sunt prosti de mici, ci ca sunt prosti de generatii. Prostia mioritica in alegerea masinilor germane este explicata foatre clar in articole de acest gen, dar... n-ai cu cine sa te intelegi.
    https://bit.ly/2PdIPxC
    https://bit.ly/2PbuGko
    https://bit.ly/2AMseYS
    https://bit.ly/2PEQUL3

    Apropo, si restul producatorilor europeni si americani, tot harburi vand, nunai ca nu te tepuiesc asa de rau ca nemtii. Inca mai au ceva bun simt.

    ______
    "Imediat după ce a ieşit din garanţie, maşina i-a făcut numai belele"

    Asta este o "caracteristica" a masinilor germane:
    - aproape de iesirea din garantie, incep stricaciunile in lant
    - dupa ce a iesit din garantie, pur si simplu se dezintegreaza
    In alta ordine de idei, nemtalaii au ajuns experti la treaba asta:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

    RăspundețiȘtergere
  6. 2. "Să începem cu piaţa germană... Aşadar, în centrul industriei ciocanului, nu neamţul e primul, ci japonezul. Poate că asta se-ntâmplă din cauză că „nu poţi fi profet la tine acasă”. "

    Nu este nici un secret aici. Acelasi lucru este valabil peste tot, cu exceptia tarilor bananiere si de lumea a treia, categorie in care se incadreaza si Romania. Evident ca oamenii prosti si irationali, devin irascibili cand incerci sa pomenesti de harburile germane vandute la supra pret.

    Pana la urma, daca te interesaza cum stau lucrurile cu adevarat, trebuie doar sa vrei si sa-ti dai un pic interesul si ai gasesti rapid informatii de genul asta:
    https://bit.ly/2RCOTMP
    https://www.reliabilityindex.com/manufacturer
    https://bit.ly/2PHmZlg
    https://bit.ly/2yZVIBh
    https://bit.ly/2F0wmbS
    etc.

    Stii ce e culmea? Acelasi lucru este valabil si pentru motociclete. Trebuie sa fi taaaaaare prost sa-ti cumperi motocicleta BMW sau Ducati (ducati = vag group). Sa nu mai vorbim despre preturile aberante pe care le percep, atat la pretul de achizitie si al manoperei de service, dar mai ales pentru pretul accesoriilor si al pieselor de schimb. La pret de lista, iei o motoreta "chiala". Asteapta-te sa mai bagi cateva mii de euro in ea ca sa o faci functionala/utilizabila.
    https://bit.ly/2GExzkZ

    Uite-i si pe astia. Alti "mirifici" cu pretentii care vand junghiuri la preturi premium si de lux, la fel ca Ducati si BMW:
    https://bit.ly/2F4LHIc

    Sa nu-i uitam nici pe aia de la Harley Davidson, care in 2018 vand tractoare pe doua roti, cu tehnologie din 1940. Pana la 27.000 de euro nici macar nu pupi dublu disc de frana. Este exact cum spun aia mai inteligenti Harley Davidson = faschion company. In fiecare an lanseaza cate o noua versiune de "custom paint jobs" si evident o noua colectie faschion cu multe embleme si bandane. Pana si americanii au inceput sa faca misto de ei (South Park = "the F Word" episode)
    https://on.cc.com/2QkOdev

    In lumea reala lucrurile nu sunt exact ceea ce ar parea a fi. Daca nu deschizi ochii si nu pui neuronul la munca, te arzi rau de tot si o sa te cam usture la buzunare.

    RăspundețiȘtergere
  7. 3. "Ieri am distribuit o postare de-a avocatului Dan Chitic în care îşi descria problemele avute cu un BMW pe care a dat o bagatelă de 80 000 EUR."

    In primul rand, in Romania problema cu BMW, Mercedes & Co, este mult mai complexa decat pare. Practic vorbind, aceste marci nu sunt prezente in mod oficial, ci sunt doar "reprezentate". In cazul BMW, distribuitorul si reprezentantul local este compania ROMANEASCA "Automobile Bavaria". In cazul Mercedes, distribuitorul si reprezentantul local este Tiriac si firmele lui, nu Mercedes.

    Sunt de notorietate cazurile in care romanii care isi cumpara masini scumpe prefera sa mearga cu ele la service prin statele din vest, incepand cu Viena. In serviceurile locale ESTE DEZASRTU, atat din cauza distribuitorilor care te insulta si isi bat joc de tine, cat si din cauza pacalicilor din serviceuri care sunt de o prostie infioratoare si care TE MAI SI FURA. Sunt celebre cazurile in care iti schimba doar jumatate din cantitatea de ulei si iti pun tot filtrul vechi, dar de platit platesti toata cantitatea de ulei "pe bune" + filtrul nou, cazurile in care iti spun ca ai ceva stricat, dupa catre te taxeaza cu manopera si piese de schimb, desi ei nu au facut nimic pentru ca totul este in regula, sau au pus piese after market, iar tu platesti ca prostu, etc.

    Am un amic care s-a dus cu un Mercedes de 100k in serviceul oficial pentru ca-i zgariase cineva o aripa spate si o repara/vopsea pe casco. S-a dus, a lasat masina in srvice si cand s-a intors dupa 3 saptamani sa o ia, a observat ca nu mai merg senzorii si camera video din spate. I-a gasit claie peste gramada in portbahaj, pentru ca Dorel de la service a desfacut suruburile de la bara din spate dupa care a zmuls-o pur si simplu fara sa-i pese de nimic. A durat doua luni de zile pana sa-i repare stricaciunea "mesterului". Initial cei din service au sustinut ca asa a adus masina in service si nu au miscat un deget pana nu s-au trezit cu citatia de proces si niste jurnalisti care sa mediatizeze cazul la usa.

    Da, atat reprezentantii locali, businessul si atitudinea lor, cat si "mesterii" care lucreaza in serviceuri sunt un dezastru. Este de ajuns sa cauti cu google dupa "nume service + probleme" si te lamuresti rapid. Inca o data acelasi lucru este valabil si la motociclete, iar in topul nesimtitilor si sarlatanilor este... Automobile Bavaria. Situatii de acest gen sunt la ordinea zilei. Si nu de azi, ci de o gramada de timp.
    https://bit.ly/2qukWmm
    https://bit.ly/2znsXNW
    https://bit.ly/2ALHmp3
    https://bit.ly/2ALVVcl
    etc

    In al doilea rand, vesticii spre diferenta de japonezi, chiar fac masini mai proaste calitativ pentru a fi vandute in Europa de Est. Cine este cu adevarat istet si tine neaparat sa-si cumpere o masina scumpa germana (si nu nimai), trebuie sa faca achizitia si srviceul direct in Vest. Cunosc multi oameni care fac acest lucru. Pentru mine nu merita deranjul, mai ales cand ai optiuni ca Lexus, Infinity, Toyota, Honda, Hyundai, Kia, Subaru, etc

    RăspundețiȘtergere
  8. Lucrurile sunt putin mai nuantate, in realitate lucrurile stau altfel decat in perceptiile umane, modelate de marketing (din ce în ce mai tembel și lipsit de legătură cu realitatea produselor marketate) si lipsa de educatie tehnica a utilizatorilor de masini (turisme sau vehicule comerciale, deopotriva). In industrie, japonezii au avut un avans tehnologic incomparabil in anii 80-90, cand au reusit sa-si cladeasca o imagine solida de fiabilitate pe o baza mai putin cunoscuta - fiabilitatea controlata, pornita de la o constatare simpla, ca masinile sunt utilizate cam 200k km, în medie. Au pus ca tinta 250k, si au proiectat masinile in consecinta, au reusit cu brio. Europenii si americanii au inceput sa faca si ei la fel, cu mai putin succes, dar in mod rezonabil totusi. În paralel, studiile gen JD Power, au confirmat acest lucru, fiabilitatea generala a mașinilor a crescut, pentru toți constructorii, în general, chiar destul de consistent. Un alt aspect al vremii era faptul ca intretinerea / repararea era destul de simpla, erau doar sisteme mecanice, dezvoltate și imbunatatite în timp. Asta a tinut destul de bine pana in anii 90 - 2000, cam de cand au inceput sa introduca tot mai mult electronica in masini, de asemenea cam tot pe atunci a inceput trendul actual de a face masinile din sume de componente fabricate de terti, din ce in ce mai complexe. Dezvoltarea acestora a trecut de la fabricatul de mașini la furnizorul de componente, dar testarea și integrarea acestora a devenit din ce în ce mai dificila și complicata, pe măsura ce marketingul și-a băgat coada și a cerut mașini „noi” la intervale tot mai mici de timp, mașini tot mai complexe și „destepte”. Suprapus peste tot, a venit presiunea de a vinde cât mai multe mașini, implicit pe „scaderea preturilor” - a se citi conservarea marjelor pentru a acoperi costurile tot mai mari de dezvoltare, costurile de finanțare și dorința de cosmetizare a bilanturilor pentru actionari, apoi faimoasa criza din 2007/2008. Apoi, toți fabricantii au început sa fuzioneze / integreze / colaboreze, să-și imprumute platforme, motoare, cutii de viteza (dacă le mai au proprii) și sa le pună pe tot felul de alte mașini (ca și clasa / greutate, destinație) doar din dorința de a expanda (necontrolat) gama de masini – dar aceste gaselnite de optimizare a costurilor nu au venit la pachet cu aceeași cultura tehnica și de producție, și de cele mai multe ori dau esecuri (Daymler – Chrysler, Renault - Nissan). Suprapus peste complexitatea din ce în ce mai mare a mașinilor a venit și gaselnita de a majora costurile de intretinere ca și sursa suplimentara de profit, mai ales pentru perioada de garantie, când service-urile independente nu au acces la documentatia tehnica (exemplul cel mai bun pentru majorarea costurilor este inlocuirea completă a unor părți componente majore, fără repararea lor, uneori chiar nejustificat din punct de vedere tehnic; cine mai desface și reconditioneaza azi un alternator, ca exemplu banal, sa nu mai vorbim de o cutie de viteze robotizata?, urmează cât de curând inlocuirea completă a unui bloc de lumini în loc de a schimba un bec, pentru cele cu lumini LED, samd).

    RăspundețiȘtergere
  9. (continuare)
    La fel, complexitatea sporita a mașinilor a venit la pachet cu alte doua noi probleme: cine mai citește, dintre utilizatori (de înțeles nu mai spun, ca nu e cazul :)) , un manual tehnic de exploatare / intretinere de 500+ pagini tiparite (într-un caz fericit, chiar tradus în limba materna a utilizatorului?) și lipsa de pregătire tehnica reala și de înțelegere a modului de functionare corect al mașinii din partea celor care fac „service-ul”. Utilizatorii de multe ori habar nu au ce înseamnă sa utilizeze corect mașina și cei care ar trebui sa o repare știu doar sa facă mentenanta la nivel de schimb de ulei și filtre, pus tester electronic și înlocuit un senzor (conform unei alarme generate în caz de defecțiune), dar care nu rezolva decât problema unui martor aprins în bord, pentru scurt timp, și astfel apar defecțiunile majore la motor, cutie de viteze, samd; bun de plata este desigur proprietarul, asta în cazul în care nu apar presiuni mediatice sau de alta natura, care sa ii sileasca pe fabricanti sa inlocuiasca reperele defecte, în masive campanii de recall.
    Una peste alta, toți fabricantii sunt prinși în acest joc periculos, dezamăgitor pentru clienți, unii reușesc mai bine sa ii facă fata, alții mai pot doar sa trăiască din amintiri ale unor vremuri mai bune. Și da, sunt de acord ca nemții fac parte din a doua categorie, japonezii în mare majoritate la fel. Personal, cred ca la ora actuala, dintre japonezi doar Mazda și Subaru (cu produse neglobalizate, fabricate integral în Japonia) mai reușesc sa mai țină nasul deasupra apei, alături de coreenii de la Kia-Hyundai (care își permit garantii comerciale de 7-9 ani, pe diferite piete), posibil însă pana în momentul în care își vor consolida poziția pe piața.
    Un alt aspect este felul în care își trateaza clientii majoritatea fabricantilor, după ce vând mașinile (ma refer la cele noi) – peste tot se constata, ca aceeași nemți, ofera cele mai proaste servicii de customer support, Mercedes conduce aici detașat, urmat de firmele din grupul VAG, parca mai bine sunt situati cei de la BMW la acest capitol. Asta nu înseamnă ca ceilalți sunt niște sfinti, gata sa recunoască imediat o greșeala cunoscută sau nu de proiectare, fabricatie sau indicatiii greșite despre exploatare corecta a produsului.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mazda = Ford

      "From 1974 to 2015, Mazda had a partnership with the Ford Motor Company, which acquired a 24.5% stake in 1979, upped to a 33.4% ownership of Mazda in May 1995. Under the administration of Alan Mulally, Ford gradually divested its stake in Mazda from 2008 to 2015, with Ford holding 2.1% of Mazda stock as of 2014 and severing most production as well as development ties... On September 30, 2015, when Ford's shares had sunk to a little over 2% due to stock dilution, Ford sold its remaining shares in Mazda"

      Apasa Ctrl + F si scrie "ford" in casuta care iti apare. Vezi de cate ori apare cuvantul "ford" mentionat pe pagina respectiva.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Mazda

      Apasa Ctrl + F si scrie "mazda" in casuta care iti apare. Vezi de cate ori apare cuvantul "mazda" mentionat pe pagina respectiva.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Motor_Company

      In alta ordine de idei... din cate stiu eu "Nanjing" este in China nu in Japonia, iar o mica cautare pe net confirma acest lucru.
      - Ford Motor Company, Mazda Motor Corporation and Changan Automotive Group Gain Government Approval for New Manufacturing Facility in Nanjing
      http://www2.mazda.com/en/publicity/release/2005/200501/050107.html

      Nu in ultimul rand... 100% "Made in Japan".
      "In 2011, Mazda raised more than 150 billion yen (US$1.9 billion) in a record share sale to replenish capital, as it suffered its biggest annual loss in 11 years. Part of the proceeds were used to build an auto plant in Mexico. The Mexican plant was built jointly by the company and Sumitomo Corporation... In May 2015, the company signed an agreement with Toyota to form a "long-term partnership", that would, among others, see Mazda supply Toyota with fuel-efficient SkyActiv gasoline and diesel engine technology in exchange for hydrogen fuel cell systems"

      Oricum, Mazda este cu mult peste harburile europene, in special cele germane. Nu prea poti da gres cu achizitia unei Mazde tinind cont de vremurile mizerabile pe care le traim (dpdv al achizitiei si detinerii de aurorurisme)

      Cu Subaru ai nimerit-o. Este o alegere buna din pacate neglijata de taranii mioritici.
      "Subaru is distinct from many of its Japanese competitors in that as of early 2016 it still made almost 75% of its cars sold internationally in Japan. Subaru's facilities designated to automotive manufacturing are located in Ōta, Gunma Prefecture, consisting of four locations. Subaru-chō is where the Subaru BRZ/Toyota 86 is built, having been re-purposed from kei car production, Yajima Plant is where all current Subaru cars are built, Otakita Plant is where commercial kei trucks are built (originally a factory location of Nakajima Aircraft Company), and Oizumi Plant in Oizumi, Gunma Prefecture, is where engines and transmissions are built"

      Totusi, si cu Subaru au aparut cateva probleme mari in ultimii ani.
      1. Cutiile de viteze auotmate. Astea sufera de "bolile copilariei". Poti sari usor peste problema cumparand cutie manuala. (la germani automatele sunt un dezastru total)
      2. Gadgeturile (softurile + senzorii) creza probleme, alarme false, sau chiar blocaje. Din nou, "bolile copilariei". Fie mai astepti cativa ani si acum cumperi altceva, fie te interesezi in mod specific asupra modelului pe care vrei sa-l cumperi ca sa afli daca s-au rezolvat problemele sau nu.
      Este vorba despre:
      - "In 2008, Subaru introduced their EyeSight driver assistance and safety system"
      - "... in 2015 that it was introducing its "Smart Access" platform"

      https://en.wikipedia.org/wiki/Subaru

      Ștergere
  10. Nu e pe subiect dar aici vedem ca spalarea pe creier se face si in structuri...
    https://bit.ly/2yRt2do

    RăspundețiȘtergere
  11. "efectul Merkel"
    https://sputniknews.com/europe/201811041069496018-armed-migrants-croatian-border/

    RăspundețiȘtergere
  12. Din specificatii de la producator vag, daimler, bmw : masina trebuie sa parcurga 300k km, sau sa reziste 7ani. Pacat ca ca pot sa fac share la oem spec...Sunt proiectate sa mergi la service cu ele... Producatorii de masini vor sa fie provideri de servicii.. ca faci mai multi bani din servicii recurente dacat daca vinzi un produs care tine 15 ani.. ( cam atata era pe vremuri ciclul de viata al unui autoturism. ). Cyclical consumption...Totusi, la masina contry code ( din VIN ) e important. e o diferenta intre o masina fabricata pt Spania, sau pt autostrazile din germania.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vrabia malai viseaza. Sau noi credem in nonsensuri

      Ștergere
  13. Vă rugăm să dați o interpretare următoarei știri:
    PARIS (Reuters) - Rothschild & Co, the bank controlled by the Rothschild family, is to sell its trust services business to one of its managers to focus on expanding wealth management operations.
    The bank said on Wednesday that it had agreed the sale of the division to Richard Martin, one of Rothschild’s executives, who will get financing for the deal from an un-named investor.
    The financial terms of the sale were not disclosed.

    https://www.reuters.com/article/us-rothschild-m-a/rothschild-to-sell-trust-services-business-idUSKCN1MY1W0

    RăspundețiȘtergere