Istoria este un izvor fantastic de pilde legate de jocurile de putere ale trecutului reflectate cumva magic în evenimentele actuale. Pentru observatorul detaşat, modul în care unele fapte ale contemporanilor rimează cu unele din trecut e de-a dreptul frapant. Astfel încât, de cele mai multe ori, nu ne rămâne decât mirarea urmată de întrebarea logică pe care ţi-o pui instinctiv: oare cum de se fac aceleaşi greşeli? Răspunsul este la fel de logic şi se bazează pe superficialitatea noastră ca specie. Cum poţi cere unei gloate să-şi amintească nu ştiu ce întâmplare din antichitate când aceasta este incapabilă să-şi amintească elemente similare petrecute cu un an în urmă?
Una din lecţiile fundamentale ale istoriei este cea legată de prosperitatea rutelor de transport. Există nenumărate oraşe care au înflorit exploziv doar ca urmare a situării strategice pe o rută importantă. Schimbul de mărfuri aduce cu sine prosperitatea şi, de asemenea, influenţa politică. Dar ce faci atunci când eşti exclus, când eşti situat la o extremitate, iar probabilitatea ca o rută importantă să treacă pe la tine e aproape nula? Stai şi priveşti cu jind la alţii? Desigur nu! O variantă înţeleaptă e să-ţi forţezi creativitatea şi să-ţi reevaluezi avantajele.
Comerţul cu Orientul a fost întotdeauna profitabil şi aceasta fie că vorbim de mirodeniile indiilor care ne-au fascinat de-a lungul istoriei sau, mai nou, de produsele prezentului reunite, vorba bancului, sub zodia celor mai folosite trei cuvinte din lume: "Made in China". Cea mai utilizată rută a momentului este cea navală, via Canalul Suez. O rută extrem de aglomerată şi, în ultimul timp, din ce în ce mai periculoasă. Alternativa la această rută a fost testată cu succes în această vară de firma chineză Cosco Shipping Co. prin Pasajul de Nord. Ruta este mai liberă şi mai rapidă, însă dezavantajul principal e dat de faptul că nu este practicabilă decât în lunile de vară. Pentru restul timpului rămâne ruta clasică.
În urma unor analize Rusia lui Putin lucrează la o alternativă interesantă: revitalizarea Trans-Siberianului. Cei aproape zece mii de kilometri ai căii ferate începute încă de pe vremea Ţarului Alexandru al II-lea par a avea parte de un nou început. Putin pare a fi reuşit să atragă Coreea de Nord în proiect, astfel încât, dictatura comunistă va permite tranzitarea mărfurilor din sudul peninsulei. În acest fel, Correa de Sud va putea avea acces la noua linie de transport.
Avantajele căii ruseşti de transport sunt indiscutabile. În primul rând timpul de expediţie spre Europa e de trei ori mai rapid decât orice cale navală. Apoi, transportul e mult mai sigur. Pe teritoriul Rusiei n-ai de-a face cu piraţi exotici sau fracţiuni revanşarde musulmane. Dezavantajul major este cel legat de costuri. După cum se ştie, o cale de transport terestră este mai scumpă decât echivalentul ei naval. Însă, chiar şi aşa, există un segment destul de serios de piaţă care este acoperit de ruşi. În urma unei înţelegeri între Deutsche Bahn, Căile Ferate Ruse şi cele Chineze s-a deschis o linie directă de transport între Hamburg şi Zhengzhou care permite transportul containerelor în numai 15 zile(faţă de cele minim 45 zile pe apă). Intrarea în joc a Coreei de Sud va impune şi mai puternic alternativa rusească.
A nu se înţelege din aceasta că varianta Trans-Siberiană a apărut din neant şi că ruşii nu fac altceva decât să marketeze mai bine o linie pe care o aveau peste o sută de ani. Rusia a investit enorm şi continuă să investească bani serioşi în calea ferată siberiană. Dacă în prezent capacitatea liniei este de 120 milioane tone pe an, în urma unei investiţii de 17 miliarde de dolari(!), capacitatea liniei va creşte până în 2017 cu încă 55 milioane de tone pe an. Marea problemă a momentului pare a fi cea a costurilor mai mari, însă, în funcţie de modernizări şi creşterea utilizării, acestea pot scădea.
Rusia pare a-şi pus în cap construirea propriului Drum al Mătăsii, un drum care-o tranzitează pe cea mai mare lungime a sa. Aceasta se poate traduce în venituri mai mari şi, suplimentar, controlul a încă unei căi spre Europa. E o mostră de gândire strategică, specifică "zodiei Putin". Rusia transpune în plan comercial strategii militare, fapt care-i asigură victorii interesante. Însă cea mai mare bătălie pe care ruşii nu reuşesc s-o câştige aproape niciodată e cea cu propria economie. Astfel încât, oricât de multe victorii ar înregistra în afară, fundamentul de-acasă atârnă ca o roată de moară la gâtul condamnatului.
Totusi, si acest drum trans-siberian nu va fi disponibil 12 luni pe ani. Vreo 4-5 luni ori va fi inchis ori va functiona cu intarzieri datorita caderilor de zapada.
RăspundețiȘtergerePoate functiona non stop. N-are decat probleme izolate cu zapada.
ȘtergereÎnsă cea mai mare bătălie pe care ruşii nu reuşesc s-o câştige aproape niciodată e cea cu propria economie.
RăspundețiȘtergereCum ar putea, atata timp cat sistemul juridic favorizeaza clanurile politico-mafiote, care in loc sa investeasca in inovatie si in plus-valoare prefera sa investeasca in mentinerea structurilor de forta cu care sa-si demoleze concurentii? Aceasta este paradigma in care vietuieste in Rusia de secole si care a fost adusa la perfectiune de catre KGB. Si din pacate pt. putinii rusi care gandesc (si pt. restul lumii), nu se intrevede o iesire a Rusiei din fundatura asta prea curand...
Mai e o mica problema: ecartamentul. In traseul China - Rusia - Germania, exista minim doua intreruperi datorate diferentei de ecartament...
RăspundețiȘtergereia intre 20-30 de min sa "schimbe rotile" la o garnitura de tren intre Moldova si romania. e o pierdere de timp impardonabila, nu-i asa?
ȘtergereDe fapt majoritatea comertului China-UE care are de castigat din timpul redus va fi prin containere, care sunt puse pe vagoane flat-bed, si apoi mutate pe camioane flat-bed pana la destinatia finala. Faptul ca containerele ar trebui ridicate de pe un vagon flat-bed si mutate pe alt vagon flat-bed nu ar fi mare piedica, o macara eficienta ar muta zeci de containere pe ora.
ȘtergereIn SUA https://en.wikipedia.org/wiki/Intermodal_freight_transport#Railways se practica de zeci de ani, si majoritatea cailor ferate majore sustin chiar vagoane cu cate doua containere suprapuse, si 70% din containerele transportate pe distanta lunga merg cu https://en.wikipedia.org/wiki/Double-stack_rail_transport Apoi bineinteles, ultima bucata de drum e facuta cu camionul.
Marfa bulk (gen lemn, carbune, grau) va continua cu vaporul, unde minimizarea costului este importanta, si nu conteaza prea mult daca transportul dureaza 2 saptamani sau 5.
@Anonim 15:07
ȘtergereNici n-am zis ca ar fi o piedica insurmontabila. Doar am atras atentia. E totusi un amanunt care nu poate fi ignorat. In contextul in care se discuta despre timp si bani, totul conteaza, mai ales o chestiune atat de stupida precum ecartamentul...
De unde ai dedus tu ca eu as considera "impardonabila" problema asta? E ca si cum ai fi scris tu articolul pe care-l comentam aici, iar eu te-am injurat de mama. Esti prea nervos pentru genul asta de discutii...
Și prin acest articol iarăși o mulțime de anonimi vaietă pe ruși și anticipează falimentul inevitabil al celei mai bogate țări de pe planetă!
RăspundețiȘtergereDupă acest deceniu al lui PUTIN RUSIA va avea locul pe care-l merită în primele 5 economii mondiale! IAr șansa unei Uniuni Europene cu adevărat puternice și prospere este un parteneriat echitabil și pe baze oneste cu RUSIA!
Mda, de mai bine de juma' de secol, rusii promit ca or sa ingroape capitalismul si Vestul, cu tot cu institutiile lui corupte gen Parlament, Justitie sau rahatul ala de liber acces la informatie sau dreptul la exprimare. Drept pt. care, vigilenti cum ii stim, nu uita sa dea periodic cu matura prin ograda si din cand in cand mai omoara cate un ziarist sau cate un avocat care isi permit sa defaimeze luminata conducere a Rusiei, spunand ca Putin&Co sunt doar o banda de mafioti si asasini. Dar nu mai e mult...Vorba bancului: Tovarasi, capitalismul a ajuns pe marginea prapastiei! Si ce face acolo? Se uita la noi in jos...
ȘtergerePune mana si invata rusa; 10 ani acusi trec, si in sfarsit vei scapa din blestemata aia de Anglie si vei putea trai demn, liber, fericit si prosper la sanul maicii Rusii.
Inchei reluand urarea: sa devii cetatean rus cat mai repede, fara dubla cetatenie!
Semneaza anonim,
Gelu Grigorescu
După efectele democrației aduse de americanii sinoiști cu complicitatea tuturor Geli(dioți)lor ocupația sovietică va fi un frumos vis....rușii nu ne-au luat nimic iar americanii ne-au luat TOTUL!
ȘtergereSunt plecat îîn LONDRA fiindcă voi băsiștii de serviciu mi-ați confiscat și partea mea de țară și dreptul la existență!
În RUSIA poți trăi foarte bine cu condiția să înțelegi cine e JUPÂNUL!
Ce nevoie are un popor de ziariști liberi (adică plătiți de americani să construiască societatea deschisă) dacă are benzină fără accize, dreptul de a produce alcool fără să fie arestat, dreptul de a trăi fără să fie otrăvit cu cianuri?
Pentru mine PUTIN e omul care a salvat RUSIA! Pentru tine GELULE PUTIN e ăla care e comunist și obtuz și nu lasă americanii să instaureze deomcrația CHEVRON în RUSIA!
Ce-i trebuie unui om in viziunea ta? Papica, caldurica, tescovina iar daca luminata stapanire mai si da un pic cu tesala pe spinare, se cheama ca suntem in paradis. Esti ceea ce esti si nu poti mai mult; nu e vina ta ca nu intelegi cu ce se mananca libertatea si responsabilitatile ce decurg de aici, dar nu te necaji ca nu esti singurul.
ȘtergereIn alta ordine de idei: nu are sens sa ceri numele preopinentilor, doar pt. a avea apoi ocazia sa-i insulti.
Si o ultima remarca: miercuri seara am fost - din nou - in Piata. Iata ca a fost castigata o prima batalie cu Chevron. "Uniti, salvam, toata Romania!"
Semneaza,
Anonimul
Cum adica "cea mai mare bătălie pe care ruşii nu reuşesc s-o câştige aproape niciodată e cea cu propria economie." ?
RăspundețiȘtergere