Aflat în apărarea jucătorilor din „liga Internet”, un celebru investitor spunea că puzderia de companii tehnologice nu sunt nicidecum supraevaluate deoarece ele schimbă fața economiei. Cu alte cuvinte, ar rezulta că suntem undeva foarte aproape de producerea unei revoluții totale, care va schimba comportamentele și obiceiurile consumatorului. Făcând o paralelă între lumea de acum doar douăzeci de ani și cea de azi, putem considera că omul știe ce vorbește.
Noua lumea ne-a pătruns cu brutalitate în viață, obligându-ne să ne schimbăm radical. Pentru mulți, a cumpăra are sens dacă în toată operațiunea e amestecat și un browser. La fel și socializarea, lectura, divertismentul. Hălci din viața noastră au fost răpite de lumea tehnologică. Și, în aceste condiții, a te păstra rezervat față de fenomenul economic reprezentat de noile tehnologii nu este oare o greșeală? E o întrebare.
După cum știți, opinia mea e oarecum contrară trendului general. Chiar dacă sunt lovit de microbul tehnologiei, prefer să mă mențin cu picioarele pe pământ și să-mi fac socotelile clasice. Aceasta însă nu mă ferește de deziluziile turbulențelor temporare. Un exemplu pe care l-am mai dat este cel al Facebook. Judecată la rece, compania n-are cum să valoreze aproape 170 mld. dolari. Mai mult, ieșirile neinspirate la cumpărături, prețurile faraonice oferite cu generozitate, ar provoca invidie chiar și celor mai excentrici risipitori ai istoriei. Cu toate acestea, investitorii continuă să umfle balonul cotației.
Ultima ispravă a celor de la Facebook este reprezentată de achiziția unei firme de realitate virtuală, pe numele său Oculus VR. Rift, platforma dezvoltată de Oculus, este un dispozitiv gândit pentru jocuri. Facebook se gândește să-i dea o utilizare revoluționară, să o folosească pentru socializare virtuală. N-am idee dacă revoluția le va reuși. Pe moment, singura certitudine pe care o am este reprezentată de cei 2 miliarde de dolari reprezentând nota de plată pentru Oculus. Bani care se adaugă celor 19 miliarde cheltuiți pe Whatsapp. Să nu uităm că, în timp ce Whatsapp avea un produs și o bază de utilizatori, Oculus nu are decât un concept și câteva prototipuri. Însă ce nu face omul pentru rivuluție?
Lăsând de-o parte rețeau socială, observăm cum o altă provocare ne lovește din plin: King Digital Entertainment. Creatorii Candy Crush sunt evaluați la aproape 8 miliarde de dolari și azi își vor începe aventura bursieră. Totuși, pe ce se aruncă acești bani? Firma produce jocuri gratis pe care le clăpăcesc până la refuz/plictiseală posesorii de telefoane inteligente. Nu-mi dau seama care este potențialul de business al celor de la King, dar prefer să mă uit în istorie. Aventura jocurilor pe internet nu e atât de nouă pe cât ar crede-o unii. Pe la începuturile internetului jucam table utilizând telnet. Serverul acela există și în prezent (FIBS) și probabil are tot o groază de utilizatori. Nu cred că le-a trecut prin cap să profite bursier de baza de utilizatori deoarece, în condițiile actuale, cred că ar fi făcut o figură frumoasă. Primii care-au încercat să exploateze comercial jocurile au fost cei de la Yahoo. Apoi, o puzderie de alte firme și firmulițe au preluat și dezvoltat ideea. Însă întotdeauna s-au lovit de o mică problemuță: monetizarea. Criza DotCom le-a tăiat radical aripile tuturor temerarilor. Atunci s-a jucat jocul jocurilor, anume „show me the money”, joc pe care l-au pierdut mii de firme și milioane de investitori. Asta în timp ce veteranii n-aveau mari probleme cu monetizarea.
Revenind în zilele noastre, cred că ar trebui să ne uit[m la dezastrul numit Zynga. Până acum, a păpat aproape 70% din sumele investite de „investitorii pe vârf”. Ce i-o fi inspirat pe respectivii amărâți nu știu, însă e clar că banii lor au zburat de mult. La ce ne putem aștepta din partea celor de la King? Personal nu văd de ce ar evolua altfel, tocând banii naivilor. Fără o strategie clară de monetizare, fără surse de venit nu exiști. Asta e regulă valabilă în orice economie, oricât de abstractă sau virtuală ar fi ea. A nu se înțelege că nu se pot face bani din Internet. Din contră, însă trebuie să ai o strategie solidă. Și, pentru că am vorbit de veterani, nu-mi pot lua ochii de la Activision Blizzard. Băieții ăștia au făcut bani pe orice vreme, indiferent că a fost criză sau prosperitate. Nu s-au aruncat aiurea în noile tehnologii, au așteptat maturizarea și, de fiecare dată, au luat spuma. Cuvântul magic de la care pornesc este „subscription”. Pentru a juca trebuie să plătești, după ce jocul te prinde plata devine recurente și, uite-așa, bănuț cu bănuț se clădește capitalismul solid :-). Cu toate-acestea, chiar și Activision-Blizzard mi se par supraevaluați, însă, spre deosebire de companiile amintite, ăștia chiar știu cu ce se mănâncă banii.
Probabil vor fi destui care mă vor contrazice . E dreptul lor. Fără a mă arunca într-o parte sau alta a tranzacționării, prefer să stau de-o parte și să caut valoarea subevaluată. Piața are propriul timp, propriile hachițe și tinde să-și bată joc de participanți. Asta însă se întâmplă pe termen scurt și, uneori, dar rar, pe termen mediu. Pe termen lung însă, judecățile solide, bazate pe cifre, sunt confirmate de piață. Personal consider că bursele sunt invadate de companii bloatware supraevaluate. Chiar dacă ceea ce cred nu se confirmă încă, până la urmă cred că buba se va sparge.
P.S. Un analist pe care-l respect evalua în toamnă Tesla la 67$. În prezent Tesla se tranzacționează la peste 220$. Chiar dacă opinia analistului a fost invalidată de piață, pe termen lung tind să-l cred pe el. Am scris acest PS doar pentru a marca evenimentul. Vă avertizez că în viitor voi face trimitere către acest articol. :-)
Zynga macar avea jocurile lor originale... de kkt dar originale... King doar a copiat un joc de la cineva, dupa care a inceput sa faca niste clone la acelasi joc in alta forma. Varza...
RăspundețiȘtergereanalizele tale nu tin cont de psihicul uman... chiar daca eu , brokerul suprem, vad ca Facebookul e supraevaluat si stiu ca va cadea intr-o zi... tot nu ma opresc din a investi in el atata timp cat masele irationale isi pun banii acolo si umfla bubble-ul .
RăspundețiȘtergereDa . stiu ca intr-o zi se va alege praful de pretul actiunilor lor, dar cata vreme muzica canta , trebuie sa dansez.
Altfel vine seful si imi arata ce profit au facut rivalii pariind pe facebook , si ma trimite in somaj ACUM.
Asa ca nu pot decat sa ma duc cu turma , si sa sper ca sunt destul de smecher sa imi pot face exitul inaintea maselor .
Ai fix profilul naivului care pierde tot la bursa in pariuri nebunesti, dupa care acuza conspiratiile oculte. Succesuri!
Ștergeredeci Dane, faci Rule 1 investing din ce citesc eu aici......
RăspundețiȘtergerene zici si noua cine-i analistul ala de la final?
Thanks,
michee
ps: te-am intrebat acu ceva vreme de recomandari de carti si-am citit vreo 2 deja;)...
Se numeste Aswath Damodaran si e profesor de corporate finance la Stern School of Business. Blogul lui il gasesti aici. Daca tot te afli in stadiul de documentare, merita sa citesti si "The little book of valuation" pe care-o gasesti absolut gratuit aici.
ȘtergereMersi Dan,
RăspundețiȘtergereDa, mi se pare c-ai mai dat un link catre blogul ala la un moment dat....