luni, 24 ianuarie 2011

Targul de chilipiruri


Sunt câteva elemente de bază care conduc spre investiţia într-o companie. Cu toate că cel mai important indicator, din punctul meu de vedere, este profitul, mulţi se amăgesc să ia în calcul tot felul de factori subiectivi, gen "perspectivele miraculoase". Din nefericire pentru mulţi dintre cei care îngroaşă rândurile naivilor, acestea sunt simple iluzii care-i transformă în victime sigure pentru vânătorii de "vânători de chilipiruri".

O să vorbesc astăzi despre Facebook, o afacere care, de când Goldman şi-a băgat coada, începe să miroasă urât. În primul rând remarc un atac mediatic asupra publicului, care pare abil instrumentat de către insideri. Efectiv nu poate trece o săptămână fără ca în media de specialitate să nu apară o nouă analiză a oportunităţilor deosebite care se deschid celor care deţin acţiuni la amintita companie. Astfel, suntem într-un soi de întrecere socialistă a estimării valorii din viitor a respectivei companii. Dacă la început Goldman Sachs a evaluat compania la 50 mld. dolari, acum lucrurile au luat-o cu adevărat razna. În urmă cu două săptămâni citeam un raport care evalua reţeaua socială la peste100 miliarde. Imediat după apariţia acelui raport spiritele s-au încins, probabil din cauza deblocării unui prag psihologic. Ceea ce a făcut ca evaluarea iniţială a GS să pară una de-a dreptul conservatoare. Lucrurile n-au rămas acolo, ci au continuat să se precipite în urma declaraţiilor COO-ului Facebook Sheryl Sandberg care a afirmat că piaţa de publicitate targetată de reţeaua socială ar fi de aproximativ nouă ori mai mare decât cea a Google. Hmm, în aceste condiţii la ce vă duce gândul? Într-adevăr pare a fi un chilipir, astfel încât am putea începe să gândim în termenii unui articol din WSJ: "Why Facebook Looks Like a Bargain—Even at $50 Billion".

Şi-acum să ne întoarcem la realitate, la datele palpabile pe care le avem şi, chiar dacă riscăm să greşim, să încercăm să tragem o concluzie. În primul rând, Facebook este o reţea socială, la fel ca Myspace care acum zace în uitare sau ca Linkedin care, după o creştere spectaculoasă, a început să se dezumfle. De altfel, putem spune că avem deja de-a face cu un pattern al dezvoltării reţelelor sociale similar celui al unui joc piramidal: creştere înceată şi sigură la început, urmată de explozie şi apoi de prăbuşire. Personal cred că în acest moment Facebook este aproape de ultima fază a celei de-a doua etape. Momentan beneficiază de o mediatizare intensă, datorată în special filmului, iar utilizatorii încă nu s-au plictisit să-şi dea "Like" unul altuia. Dacă însă vom studia datele financiare, vom putea observa cât de departe suntem de evaluările care circulă liber pe net. Astfel, Facebook are la nouă luni un profit de 355 milioane de dolari  la venituri  de 1.2 miliarde. Aceasta, conform celor de la Goldman reprezintă o creştere spectaculoasă deoarece în tot anul 2009, Facebook a avut un profit de 200 milioane dolari la venituri de 777 milioane. Interpolând grosier am putea spune că pe 2010 reţeaua socială a avut un profit de aproximativ 500 milioane de dolari. În aceste condiţii, pentru a fi atractivă, compania ar trebui evaluată undeva între 5 şi 7.5 miliarde, deci cu până la zece ori mai jos decât a făcut-o Goldman. Şi-atunci de unde rezultă cifrele acelea imense? Păi cred că am intuit şi, de asemenea, am înţeles ce e şi cu 2013(interpretat de media ca dată a posibilei listări). Probabil Goldman le-a sugerat investitorilor interesaţi că în următorii ani creşterea profitului se va menţine constantă, adică vom avea o majorare a acestuia de 2.5 ori în fiecare an. În aceste condiţii, în 2013 s-ar ajunge la un profit de aproximativ 7.8 miliarde, ceea ce ar putea justifica valoarea de 50 miliarde. În faţa acestuui raţionament de-a dreptul rudimentar nu poţi avea decât o singură reacţie: "Are you kidding?".

Însă analiza la rece  este incompatibilă cu minţile înfierbântate şi astfel a fost înghesuială pe acţiunile Facebook, strângându-se în final aproximativ 1.5 miliarde $. Dacă ar fi fost în vremurile bune, Goldman ar fi vândut cel puţin triplu, dar acum, cu toţi ochii aţintiţi asupra sa, a fost nevoit să sisteze vânzarea în SUA(din cauza mediatizării excesive). Personal cred că la mijloc e un joc specific Goldman. Posibil să avem în scurt timp o listare, urmată de umflarea balonului pentru ca, în final, cei care au câştigat din cumpărarea acţiunilor să câştige şi din short-area acestora. Vom avea un nou scenariu Goldman pe Facebook? Nu ştiu, dar cert este că dacă anul acesta reţeaua socială nu scoate peste 1.2 miliarde profit înseamnă că investitorii frenetici au luat o mare ţeapă.

8 comentarii:

  1. amintiti-va de ENRON!Si cu facebook va fi la fel!
    va stept cu opinii si comentarii pe www.thinkagain.ro!

    RăspundețiȘtergere
  2. @ThinkAgain

    Macar Enron avea niste active care puteau fi valorificate - rafinarii, conducte, cladiri de birouri. Daca Facebook ajunge pe butuci o sa vanda ... pamantul din FarmVille? :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Lumea se va plictisii de facebook ca si de hi5 sau alte chestii deastea care nu aduc nimic in plus vietii tale. Eu ii mai dau 2-3 ani de boom.

    RăspundețiȘtergere
  4. Rezumatul meu despre facebook ar fi cam asa (din ce-am citit):
    - 50 mld. un site
    - venituri de $1 pt fiecare dintre cei 800 mil. utilizatori
    Nu cred niciuna din ele.
    Dar ma astept oricand sa-mi dea peste nas unul care a vandut la o capitalizare de 80 mld. atinsa in imediata apropiere a listarii.

    RăspundețiȘtergere
  5. Eu cred ca o retea de socializare gen facebook va sta la baza mult trambitatei "modernizari a statului", modernizare ce se face cam in fiecare coltisor de lume. Astfel, fiecare om va avea un avatar al sau(cu datele sale complete de identificare), intr-o baza de date, undeva pe net. Si aceste site-uri de socializare par perfecte pt. acest rol. Asa ca ele vor trece la afaceri direct cu guvernele.
    Speculatii....

    RăspundețiȘtergere
  6. "This time will be different!"

    Am scris si eu despre acest subiect pe 7 ianuarie. Lucrurile incep sa puta nasol la FB.

    Ceea ce nu vedeti voi, din afara fenomenului social media, e ca FB pute mult mai nasol din perspectiva rezultatelor de marketing.

    RăspundețiȘtergere
  7. Continuare (am dat Enter aiurea): sunt destui cei care incep sa-si dea seama ca din "Like"-uri luate pe cupoane nu construiesti un brand viabil. Si ca FB este, in esenta, un site de frecat menta, la fel ca un site de jocuri. Cum advertisingul online pe site-uri de jocuri nu a explodat niciodata, nici asta pe FB nu va exploda. E limitat, fiindca e limitat la acel 1% din timp pe care un user "jucaus" e dispus sa-l acorde unei informatii care vrea sa-i vanda ceva.
    Misto va fi ca odata cu prabusirea Facebook or sa cada ca un domino si alte site-uri sociale, de exemplu Twitter (care nu face bani nici macar acum) sau Groupon.

    RăspundețiȘtergere