Revenită cumva la viață prin încercările pe care le face pe piața smartphone, Nokia pare a-și regăsi elanul de odinioară. Dacă până acum evenimentele organizate au părut a suferi de complexul outsider-ului, iată că, ușor, ușor lucrurile par a reveni în casa finlandezilor.
Ieri am asistat la cea mai spectaculoasă ieșire în lume a celor de la Nokia, prin anunțul achiziției companiei americane earthmine. Pentru mulți e prima dată când aud de această companie cu toate că avem de-a face cu un veteran care, încă din 2006, se ocupă cu realizarea de reprezentări 3D ale orașelor. Practic această achiziție le oferă celor de la Nokia acces la o tehnologie similară „street view” din Google Maps, dar cu ceva mai multe plusuri.
Anunțul achiziției a fost făcut cu ocazia unui eveniment organizat de finlandezi la San Francisco. Scopul principal al evenimentului a fost acela de a prezenta planurile strategice ale Nokia pe piața hărților digitale. Am putea spune că, prin aceasta, Nokia pare a a-și fi amintit că în urmă cu ceva vreme a cumpărat Navteq, tehnologie de pe urma căreia n-a știut să profite. Iar ceea ce a prezentat nu e deloc de neluat în seamă.
În primul rând, serviciul cloud de hărți al Nokia(maps.nokia.com) arată surprinzător de bine. Facilitatea de hărți 3D este, de asemenea, extrem de interesantă și spectaculoasă, cu toate că mai trebuie lucrat la nivelul de detaliu(probabil aici va fi domeniul de lucru al celor de earthmine). Ceea ce este însă extrem de interesant e faptul că Nokia a decis să targeteze cu noul serviciu toate sistemele mobile de operare. Intrarea o fac pe iOS, unde eșecul Apple se poate transforma în succesul lor. Cum bine știm, pierderea bătăliei hărților a lăsat Apple într-o poziție destul de sensibilă. Apariția celor de Nokia cu noul serviciu de hărți, denumit Here, ar putea beneficia de suportul Apple care caută răzbunarea pentru înfrângerea suferită în lupta cu Google. Cu alte cuvinte, lansarea serviciului pentru terminalele Apple s-ar putea să le ofere finlandezilor un teritoriu prietenos și cu destule perspective.
Strategia expusă de Elop prevede transformarea serviciului de hărți într-o nouă sursă de venit pentru companie. Experiența moștenită de la Navteq precum și tehnologia cumpărată la pachet cu earthmine se pot constitui într-un concurent pe măsura Google. Chiar dacă ceea ce a făcut Nokia pare similar cu descoperirea unei unelte folositoare uitată prin hambarul cu vechituri, serviciul de hărți pe care-l pune la dispoziție pare a avea maturitatea necesară transformării sale într-o sculă de ultimă generație. Putem spune că avem de-a face cu un exemplu de tehnologie care, pusă în adevărata valoare, poate readuce compania acolo unde a fost odată, în prima linie tehnologică a lumii.
Cu toate că ceea ce au prezentat la San Francisco arată bine, nu trebuie să uităm că, pentru a reuși, Nokia trebuie să vândă telefoane. Multe telefoane! Aici e cheia întregii afaceri a companiei. Personal sunt optimist în legătură cu viitorul lor, în ciuda scepticismului analiștilor. Serviciul de hărți arată că au încă resurse serioase din care pot scoate profit, dar trebuie să găsească ambalajul potrivit. Raționamentul e perfect valabil și în cazul terminalelor mobile.
Din ce stiu aceasta divizie de harti merge pe profit si probabil ca in acest moment e singura care genereaza profit. Da, ar fi bine sa vanda multe telefoane sau tablete (urmeaza o tableta in curand).
RăspundețiȘtergereAm auzit azi vara ca Nokia are pierderi cam de 1 miliard de euro pe trimestru si ca ar mai avea inca o rezerva de vreo 5 miliarde. Ar fi pacat sa devina istorie, sper sa se miste repede si bine.
Sharp, Sony, Panasonic...Nokia...
RăspundețiȘtergereProblema principala a Here este rezolutia extrem de proasta pe care o ofera pentru >95% din lume. Mare parte din Europa este disponibila la rezolutia de baza (1 pixel = 25 m), astfel incat nu se pot distinge altceva decat pete gri si verzi in loc de orase si drumuri. Am incercat orasul in care locuiesc (un oras cu 250.000 locuitori la 50 km nord de Stockholm - nu exista imagistica.
RăspundețiȘtergereCand Google ofera imagistica la rezolutie de 10 cm pentru o buna parte din lumea dezvoltata, si Bing se apropie de aceiasi performanta, nu vad cum ar putea Nokia sa concureze cand nici macar pentru orase mari nu in momentul in care si Open Street Maps ofera mult mai mult.
De stratul de navigatie? Aceleasi critici ca pentru Ovi Maps - ultimul update a fost facut prin 2011 la mijloc. De exemplu, pe Here nu apare A1 Timisoara - Arad, nu apare A2 Cernavoda - Medgidia sau A3 Bucuresti - Ploiesti. Si nu e vorba doar de Romania, in SE de exemplu, lipseste complet traseul modificat al Norra Länken in Stockholm, desi au inclusiv imagini de satelit cu noul traseu (vechi de 5 ani).
Iar aplicatia de IOS? Wired o descrie ca a buggy eysore...