marți, 3 decembrie 2019

Şocul auto

Suntem deja în criză. O criză începută perfid, fără titluri mari în presă, fără alerte pe televiziuni sau isterii pe reţelele de socializare. De data aceasta isteriile se desfăşoară în cabinetele ferite de ochii publicului, unde executivii marilor companii şi consiliile de administraţie fac tot felul de scenarii. O să intrăm azi într-un domeniu care ne va afecta drastic în perioada imediat următoare: industria auto.

În luna noiembrie a anului curent, la Frankfurt, a avut loc o întâlnire misterioasă între executivii de rang A ai industriei auto germane şi experţi de primă mărime. S-au discutat problemele industriei şi, mai ales, motivul pentru care scăderea abruptă de profitabilitate va face ca întreaga industrie să treacă pe minus de anul viitor. Reglementările legate de emisiile de CO2 vor pune întreaga industrie în faţa unei situaţii fără ieşire.

După ce ani de zile trepăduşii din industrie s-au ascuns în spatele PowerPoint-urilor frumos desenate, bomba e pe cale să le explodeze în faţă tuturor. Problema stringentă e că, la ora actuală, este tehnologic imposibil să respecţi normele de poluare care vor intra în vigoare din ianuarie 2020. Parcurile auto ale dealerilor sunt pline cu maşini întrucât, pentru a-şi rostogoli datoriile, producătorii auto aveau nevoie să „facă dovada” în faţa bancherilor că produsele lor au căutare. Mai mult, ca să fie treaba şi mai proastă, liniile de producţie continuă să scoată, în cadenţa cunoscută, maşini depăşite tehnologic pe bandă rulantă. Cui le vor vinde, Dumnezeu ştie! În aşteptarea unei minuni, executivii continuă să se comporte ca şi cum nu s-ar întâmpla nimic. Însă de întâmplat se vor întâmpla multe.

Revenind la întâlnirea misterioasă de la Frankfurt, în urma acesteia au început să răsufle informaţiile legate de concedierile masive care se pun la cale în industrie. Singura soluţie pentru respectarea reglementărilor legate de emisii este electrificarea. Iar electrificarea aduce de la sine o simplificare. Întreg know-how-ul legat de motoarele cu combustie internă devine junk, iar armatele de ingineri pe care, până mai ieri, se băteau producătorii auto, devin un balast de nesuportat. Cine mai are nevoie de întreaga tehnologie complicată şi de actualii guru ai motoarelor clasice în condiţiile în care motorul electric simplifică radical totul? Însă, când ne întrebăm cine are nevoie de toate acestea, ar trebui să ne întrebăm şi cine mai are nevoie de toate acele imense hale? O maşină electrică o poţi produce într-un garaj. Pentru producătorii actuali, electrificarea înseamnă reducerea spaţiului de producţie cu cel puţin 2/3. Iar în ceea ce priveşte angajaţii raportul e similar.

De-aceea Mercedes a anunţat că face planuri pentru concedierea rapidă a 20 000 de angajaţi. Iar acesta e doar primul val! Industria auto germană angajează direct peste 850 000 de oameni. Se estimează că în Germania se vor pune pe liber aproximativ 50 000 de angajaţi din industria auto doar până la sfârşitul acestui an, adică până „mâine”! Pentru ca treburile să arate şi mai urât, majoritatea producătorilor sunt obligaţi să-şi împartă producţia cu pieţele pe care vor să vândă pentru a evita suprataxarea. Aşa se face că „ultra-profitabilele” fabrici germane - care produceau local şi exportau în draci - sunt obligate să producă doar pentru Europa. Producătorii care vor să vândă sunt obligaţi să-şi facă facilităţi de producţie pe pieţele mari, precum SUA şi China. Şi, ca să fie treaba frumoasă, declinul vânzărilor se manifestă stringent şi pe pieţele altă dată campioane. China pare mult prea plină de automobile, iar pe americani n-ar mai trebui să-i luăm în considerare în condiţiile în care acolo avem de-a face cu „economia de forceps”.

În Europa-mamă situaţia e mai nasoală decât peste tot. Îmbătrânirea populaţiei a condus la o slabă apetenţă a publicului pentru „o nouă maşină”. Falsa revigorare pusă la cale de politicieni prin încurajarea imigraţiei n-are nicio şansă să producă vreo piaţă pentru industria auto. În afara faptului că „noii europeni” au standarde slabe în ceea ce priveşte calitatea maşinii, ei în principal se uită mai degrabă cum să fure o maşină decât să cumpere una. Şi-n niciun caz una nouă!

Nu-i de mirare că, în faţa acestor realităţi, chiar şi specialiştii moderaţi în aprecieri, precum Ferdinand Dudenhöffer, directorul Centrului de Cercetări Auto al Universităţii Duisburg-Essen, văd o pierdere de cel puţin 250 000 de locuri de muncă în următoarea decadă.

Dacă în Germania e un asemenea jihad, oare cum va fi în restul ţărilor. Aici vine o surpriză neplăcută pentru noi. România e al cincilea angajator în industria Auto din Uniunea Europeană(185k angajati), după Germania(850+k), Franţa(223k), Polonia(203k) şi Anglia(186k). Suntem urmaţi de cehi(177k) şi italieni(163k).

Să vedem acum ce înseamnă contagiunea. Cehia Ungaria şi Slovacia cunosc foarte bine algoritmul propriu: fiecare 10 procente de scădere a producţiei auto echivalează în aceste ţări cu o diminuare a PIB-ului cu 1%! Ungaria pare să-şi fi făcut un plan de backup, iar Polonia unul de câştig întrucât ambele ţări sprijină dezvoltarea facilităţilor de producţie a acumulatorilor auto. Cehii creionează un program naţional de depăşire a problemelor care vor urma. Slovacia se bazează în continuare pe costurile mici şi situarea într-o poziţie geografică favorabilă care-o face foarte uşor de integrat în orice combinaţie posibilă.

Aţi auzit ceva de România? Pe-aici nu se spune mai nimic, în condiţiile în care, un picaj al Industriei ar afecta la modul dezastruos opt dintre cele mai dezvoltate judeţe ale ţării. A făcut cineva un plan de backup? Mai mult, spre deosebire de celelalte ţări, România e expusă pe producători auto cu probleme majore. În timp ce nemţii au înţeles că urmează o perioadă de provocări masive, Renault-ul se zbate în lupte intestine şi va urma veşnica şi păguboasa cale trasată de statul francez, în timp ce Ford-ul nu-mi dau seama dacă încă mai există pe piaţă. Şi dacă mai există nu înţeleg de ce.

Nu vreau să vă îngrijorez, dar industria auto are o contribuţie de peste 14% în PIB-ul ţării. Expunerea disproporţionată pe această industrie ne face vulnerabili în faţa primului val al crizei. Politicienii noştri, ca de fiecare dată, sunt rupţi de realitate. Mă rog, nu prea mai sunt nici politicienii ai noştri întrucât, după cum aţi constatat, suntem conduşi exclusiv de gauleiteri, grofi şi alte asemenea jivine. Iar scopul lor în ceea ce priveşte România e strict acela de jefuire a ei. Ştiu că m-am întins ceva mai mult azi, dar am zis să vă arăt dincotro bate vântul şi să vă avertizez cam care e zona din care o să înceapă să vă usture.

10 comentarii:

  1. Nu vreau să vă îngrijorez, dar industria auto are o contribuţie de peste 14% în PIB-ul ţării- include si industria pe oriontala?

    RăspundețiȘtergere
  2. Poti dezvolta un pic aceste doua afirmatii:
    1. Renault-ul se zbate în lupte intestine şi va urma veşnica şi păguboasa cale trasată de statul francez
    2. Ford-ul nu-mi dau seama dacă încă mai există pe piaţă. Şi dacă mai există nu înţeleg de ce.

    RăspundețiȘtergere
  3. Stiu ca nu are legatura cu subiectul, dar poate vor sa stie si altii care nu mai doresc pilonul 2 de pensie ca se poate face cerere si transfera banii la pilonul 1.
    Amanunte am gasit aici:
    https://www.avocatnet.ro/articol_50566/Mutarea-banilor-de-pensie-privat%C4%83-de-la-Pilonul-II-la-Pilonul-I-este-posibil%C4%83-incepand-de-ast%C4%83zi.html
    https://www.avocatnet.ro/articol_50580/In-cazul-retragerii-de-la-Pilonul-II-de-pensii-banii-acumula%C8%9Bi-acolo-se-duc-automat-la-Pilonul-I.html

    Poate e de folos.

    Zat

    RăspundețiȘtergere
  4. totul se transforma. regula de aur :te adaptezi sau dispari. dar puterea ind auto si implicit cea a petrolului este atat de mare ca va genera revolutii antiglobalizare.

    RăspundețiȘtergere
  5. timate domn

    va rog ati putea da niste surse ptr afirmatiile in legatura cu reuniunea de la Frankfurt? Si despre viitoare concedieri la Mercedes?

    Recunosc ca in gnl sunt f carcotas DAR de aceasta data curiozitatea primeaza. SUboetcul ma intereseaza enorm. Si eu imi dau seama ca abandonarea brusca a motoarelor tyermice ar ducela grave problene sociale si economice mai ales daca tinem cont de preturile extravanagte ale masinilor electrice..

    A si mai sunt curis cum incearca nemtii sascoata camasa.. asta dupa ce au dovedit ca ei, germanii, nu au poutit sa isi tina dieselele in normele europene. Ca trebuie sa amintesc ca daca aufots acuzati VW si Mercedes .. nu au fots acuzate firme din alte tari : Peugeot Renault, chiar si Fiat sa nu mai zic de japonezi sau sudcoreeni ..

    va multumesc
    Ghita Bizonu’

    RăspundețiȘtergere
  6. Ca orice inceput va avea si un sfarsit ! Omenirea nu s-a nascut in motoarele disel sau e benzina ......si da oricat le-am moderniza ele tot polueaza ! Asta daca e sa vorbim despre acest aspect ! Ar trebui intr-adevar dat drumul la tehnologiile nepoluante ! Masinile electrice sunt recum Calul Troian , sunt mai altfel dar combustibilul folosit este energia electrica ! Corect ? Si energia electrica din ce surse provine ? Din mai multe evident ! Printre care si combustibilii fosili sunt inca folositi la producerea de energie electrica .....dar asta e doar un mic detaliu ! NU exista inca infrastructura necesara pentru inlocuirea masiva a acestor tipuri de motoare ! Din punctul meu de vedere exista o aripa tanara a globalistilor de rit nou ce vor sa arda niste etape ! Eu zic ca nu e bine !Plus ca mai sunt si alte tehnologii tinute la secret care ar fi mult mai utile decat aceasta strutocamila electrica !

    RăspundețiȘtergere
  7. Viitorul stabil si nepoluant este tehnologia cuantica !Dar asta doar intr-un sistem totalmente meritocratic !

    RăspundețiȘtergere
  8. Suntem, in acelasi timp , martorii si subiectii unui nou experiement marca „globalmasters of demolition”, care a inceput in urma cu circa trei ani si care are drept scop schimbarea paradigmei de mobilitate individuala la nivel mondial.
    Au fost puse toate tunurile pe industria auto, asa cum o stiam in ultima suta de ani; industrie definita de H. Ford sr. ca „automobilul pentru mase”.Startul procesului de distrugere a acestei industrii a fost dat de unul din pionii cei mai importanti ai „masterilor”, uniunea sovietica socialista ioropeana.
    In viziunea mea, actiunea acesta are trei scopuri:
    Primul, cel declarat este protejarea Mamei-Pamant de „actiunile distructiv-poluante ale fiilor ei- oamenii”
    Al doilea, cel ascuns, este reducerea independentei mobilitatii individuale a pulimii si conducerea ei catre un „socialism de transport”, bazat pe „transport in comun”.
    Al treilea, cel derivat din al doilea, dar-zic eu, la fel de important in joc- este separarea sociala , in pretinse elite, care vor dispune de mijloace de transport individuale si nou-sclavii; care se vor face mai dependenti de sistemul mondial nou comunist, aflat in chinurile creatiei acum.
    Ma surprind alinierea soldateasca a marilor actori ai industriei auto si a afacerilor proprii; care le-au adus si le aduc inca atat de multi bani; in fata trepaduslior mUE, care printr-o vicleana vopsire cu vopsea rosie a unui secret al lui Polichinelle al industriei auto- existente, de altfel, in oricare industriei manufacturiera sau prelucratoare- reusesc sa impuna schimbarea tehnologiei de producere a miscarii.
    Noua tehnologie propusa nu poate capata caracter de masa prin simplul fapt ca creearea infrastructurii la nivel de masa nu este nici dorita, nici posibila tehnic.
    Ma surprinde si alinierea la noua politica a detinatorilor si comerciantilor de combustibil petrolier, in conditiile descoperirii regenerarii surselor de petrol.
    Se distruge astfel o buna parte din industria de varf a Ioropei-propulsia termica fiind rpocentual importanta in ansamblul autovehiculelor; se ard multe; foarte multe locuri de munca.Romania devine inca o data victima de prima mana, avand al doilea numar european de angajati in industria auto, intr-un moment in care ponderea propulsoarelor termice si transmisiilor asociate lor creste in industria auto din Romania.
    Saltul tehnologic real ar fi trecerea la propulsia bazata pe apa(motoarele respective sunt inventate de decenii, dar inaccesibile public) si nu pe baterii electrochimice, o tehnologie extrem de limitativa.
    Sigur ca in transportul greu- terestru, aerian si naval- motoarele termice vor face legea inca multi ani, dar mobilitatea individuala va fi grava afectata.
    Asa ca bucurati-va de masinile pe care inca le mai puteti conduce !

    RăspundețiȘtergere
  9. Over the past 12 months, the three alliance partners – Renault, Nissan and Mitsubishi – have lost a combined $18 billion in market capitalization. Profits and share prices have tumbled, while Nissan has announced plans to eliminate 12,500 jobs.

    RăspundețiȘtergere
  10. adevarul doare
    https://www.statista.com/statistics/267274/worldwide-vehicle-sales-of-toyota-since-2007/

    numai prostii isi mai cumpara astazi masini europene, in special germane.
    valabil si pentru motociclete, autoutilitare, echipamente agricole, (motoare de) ambarcatiuni, etc.
    traiasca "planned obsolescence" si talharii care au implementat-o!
    le doresc faliment rapid!

    RăspundețiȘtergere