joi, 9 august 2012

Iesirea din virtual

După ce Marissa Mayer s-a catapultat în fruntea Yahoo au început să crească zumzetele. Buzz-ul inițial a fost destul de puternic și, cum era de așteptat, rapoartele analiștilor au început să scoată la lumină acest titlu de mult uitat. Argumentele, așa cum se întâmplă de cele mai multe ori în recomandările instituțiilor și analiștilor, sunt căutate abia după ce respectivilor li se suflă tema. Aflăm așadar că Yahoo este o oportunitate fenomenală, deoarece din 2000 și-a pierdut 80% din valoare. Sau, unii mai tehnici traseaza medii mobile pe termen lung găsind linii de suport care mai de care mai șucare(!). 

Stând strâmb și judecând drept, la Yahoo nu s-a întâmplat absolut nimic. În afară de faptul că o puștoaică blondă(mă rog, din ce în ce mai puțin puștoaică) e CEO nu-mi dau seama care sunt elementele care m-ar determina să investesc în ei. Din ceea ce știu, compania e una greoaie, cu numeroase dezvoltări inutile, cu eșecuri masive. Pe partea de mail Google i-au făcut franjuri, iar acum trebuie să reziste unui atac puternic din partea Microsoft care dorește să-și impună noul Hotmail/Outlook. Analizând la rece, serviciul de la Microsoft e de cel puțin o mie de ori mai aerisit și mai funcțional decât bătrânescul serviciu pe care-l are Yahoo. Pe partea de căutare sunt scoși din joc, pe hărți deja nu mai contează, iar celelalte servicii nu merită să fie amintite. Presupunând că blonda ar fi capabilă de revoluționarea business-ului Yahoo, lucru de care mă îndoiesc sincer, tot nu cred că s-ar încadra în timing-ul piețelor. Deja eșecurile înregistrate de Facebook & friends pun presiune din ce în ce mai mare pe titlurile companiilor cu extensii în internet. Și aceasta deoarece investitorii au înțeles că o investiție, chiar și în necunoscutul domeniu al noilor tehnologii, este OK atunci când livrează performanță, când perspectivele nu sunt doar vorbe-n vânt și când oportunitățile sunt palpabile. Cu alte cuvinte, oricât de virtual ar fi domeniul, ceea ce contează sunt banii reali. 

Acestea fiind spuse, momentan tind să cred că investiția în noile tehnologii începe să-și piardă din atractivitate. Lipsa unei perspective clare de dezvoltare, întețirea luptelor dintre marii jucători(vezi Google vs Apple pe piața hărților, Microsoft vs Google vs Apple pe piața sistemelor de operare s.a.m.d.) vor micșora teribil profiturile din cauza notelor de plată tot mai mari venite din partea departamentelor de R&D sau, în cazurile critice, din partea avocaților. Așa că nu ne rămâne decât să așteptăm toamna și să vedem dacă și cum se vor cristaliza noile oferte. Personal, întrucât lumea virtuală nu prea mă mai inspiră, prefer să mă murdăresc și mai mult prin domeniul energiei de bază. Oportunitățile sunt mult mai clare, palpabile și ... certe. Cu alte cuvinte, ies aproape cu totul din luxosul virtual și-mi ofer o cotă sporită din plăcerile unsuroase și urât mirositoare ale hidrocarburilor. Sper să merite! 

4 comentarii:

  1. Dan, articolul nu e rau dar nu-nteleg atitudinea fata de Mayer: "pustoaica blonda".

    Acum trecand la fond: crezi ca argumentele expuse sunt cele mai importante?

    Ecosistemul Silicon Valley este unul foarte ciudat si impresionant, greu de inteles de outsideri, in special de non-americani. Avand in vedere sprijinul afisat de majoritatea celor care conteaza, e posibil s-o subestimam pe Mayer.

    Mai mult, ea vine dintr-o companie care intelege perfect Internetul, spre deosebire de Microsoft care in continuare nu reusesc (si pierd peste 1mld $/an pe divizia online). Si Yahoo intelege Internetul. Cu o schimbare de viziune + o deschidere, pot sa atraga mult talent. Istoria se repeta.

    Legat de companiile de tehnologie (in special online): da, facebook a sabotat potentialul de investitii. Dar asta poate sa insemne o curatare a ecosistemului si probabil o orientare catre niste modele premium in loc de clasicul free/freemium (vezi App.net).

    Ziceai acum ceva timp ca nu vezi piata IT sa inceapa sa scada; inteleg ca ti-ai schimbat opinia?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E lunga discutia. Nu exclud oportunitatile din zona, insa prefer sa mai astept sa se cristalizeze o directie clara. Deocamdata nu vad mare lucru; exista posibilitatea ca problema sa fie la mine, in sensul in care intuitia imi joaca feste. In ceea ce priveste piata IT, nu mi-am schimbat viziunea, dar momentan e pericol deoarece piata e atomizata si, pana cand se va desprinde un lider care sa se hraneasca din cadavrele celorlalti, mai e ceva de asteptat.

      In ceea ce priveste Yahoo, dincolo de duduia blonda, inteleg ca se doreste o refacere din fundatii a companiei. Asta inseamna dezvoltarea unui nou API, R&D pentru noi produse, development, marketing, PR s.a.m.d. Chiar daca duduia ar inscrie compania pe o traiectorie benefica, inainte de aparitia rezultatelor se vor cheltui o caruta de bani, adica se va merge puternic descendent intr-o prima faza. Cu Mayer n-am nimic personal, dar imi face impresia unei papusi luata de la marketing & PR si catarata pe scaunul de CEO. Nu stiu daca o sa mearga. In plus, e posibil ca anul viitor sa asistam la o noua dezumflare puternica a balonului tehnologic pe bursa, ceea ce echivaleaza cu pierderi pentru investitori.

      Acestea sunt motivele pentru care deocamdata prefer sa stau pe margine. Poate prin toamna o sa-mi schimb opiniile. Pana atunci prefer sa miros alte oportunitati. :-)

      Ștergere
    2. Acum iti inteleg mai bine pozitia.

      Si cred ca ai dreptate ca yahoo nu va renaste dintr-o data (daca o va face).

      Dar avantajul cel mai mare care il aduce Mayer la Yahoo e faptul ca intelege foarte bine Internetul si utilizatorii.
      Mai exact:
      - este mult mai importanta "experienta" utilizatorului decat cat de bun e API-ul. pana la urma e un produs pt consumer, nu dezvoltatori (valoarea finala >> feature-uri). Simplitate si familiaritate.
      - Yahoo fiind un mamut (o corporatie), are nevoie de o "slabire". Larry e cunoscut la Google pt ca atunci cand o echipa nu livra la parametrii ceruti, solutia lui era sa scoata 1 om din echipa. Oamenii nu scaleaza liniar in IT, ba chiar incurca daca sunt prea multi. Sunt convins ca si Mayer stie asta (invitabil a deprins cultura din Google) si va face curat.

      Legat de cariera MM, tipa e la baza inginer si a trecut prin toate etapele in mod organic (sanatos). Fundamentele ei sunt excelente [ http://en.wikipedia.org/wiki/Marissa_Mayer ]

      Legat de bursa si tehnologia: nu am inca o parere. Probabil ca tehnologia "sociala" e cam fumata dar nu cred ca toata industria e in aceeasi oala

      Ștergere
    3. Intelege Internetul si utilizatorul? Nimic iesit din comun.

      M.Meyer nu are nici o sansa. Absolut nici una. Nu are nici viziune, nici puterea a transpune o viziune in realitate. Daca avea viziune nu venea la yahoo... prea se bat cap in cap.
      In plus yahoo este o companie veche, unde angajatii vin in primul rand sa faca un ban. E greu de facut ordine...poate luat usor 4-5 ani.

      Ștergere