luni, 8 iunie 2009

Nutzi spaima turistului ieuropean

Nici nu ajunsesem bine în ţară, că nişte prieteni m-au invitat la mare. Ce-i drept nu mai călcasem pe-acolo de peste 10 ani, motiv pentru care am zis că nu ar strica să fac o pauză în care să nu mai aud de nimic. Pur şi simplu să stau, să mă rup de activitatea cotidiană, să uit de mine şi să mă dedau discuţiilor interminabile şi inutile întinse până spre dimineaţă. Cum toate păreau a fi sub auspicii favorabile, mi-am spus că nu mă desparte decât o autostradă şi chiar nu are sens să stau şi în acest weekend prelungit admirând betoanele scofâlcite la umbra ţevilor de eşapament.

N-o să vă întind prea mult cu poveştile. Întreaga ieşire s-a dovedit a fi un dezastru. Hotelul care nu arăta nici de trei stele, cu toate că fusese generos certificat, mirosul insuportabil de alge şi scoici în putrefacţie, meltenii care-şi fac veacul prin zona, toate acestea nu sunt decât imagini ale unei ţepe teribile. Imaginaţi-vă o piscină cochetă în care pluteşte nestingherit un pampers care, culmea, nu deranjează pe nimeni! Sau o gaşcă de plăvani care se înţeleg prin interjecţii, ascultă manele la maxim şi-şi bagă obsesiv ceva la fiecare trei cuvinte. Şi când nu-şi bagă, o zic p-aia cu "să moară mama"(asta se petrecea sub balconul meu până târziu în noapte)! Sunt imagini pe care le vezi la fiecare pas şi care te disperă. Dar probabil, cea ma apăsătoare este plictiseala cu care te confrunţi deoarece pe litoralul nostru efectiv nu ai ce face. Nu-mi dau seama cu ce-şi omoară timpul cei care se duc pentru mai mult de două zile întrucât, în afară de plajă şi căutatul unui loc decent la care să mănânci, nu-mi dau seama ce poţi face.

Am încercat să mă pun în pielea unui turist străin care ar alege litoralul românesc drept destinaţie de vacanţă. Concluziile la care am ajuns m-au speriat pentru că, dincolo de dezămăgirea care-l va cuprinde pe bietul om(dezamăgire care se va încheia, cel mai probabil, cu acţionarea în instanţă a agenţiei care i-a vândut biletele) acest heirupism de paradă ne afectează iremediabil pe toţi. A-ţi face publicitate înainte de a pune lucrurile la punct e un nonsens, o formă fără fond care riscă să dinamiteze imaginea şi-aşa şifonată pe care o avem (vezi episodul Bourdain).

M-aş fi bucurat dacă Nutzi s-ar fi deplasat în Franţa pentru a înţelege cum se face "ştiinţific" turismul. Dacă acesta ar fi fost adevăratul motiv al deplasării aş fi fost de acord să-i sponsorizăm şederea acolo întrucât ar fi fost o experienţă pozitivă din care ar fi avut ce învăţa. Nu a fost aşa. A preferat să închirieze Place de l'Hôtel de Ville pentru un spectacol îndoielnic sub pretextul publicităţii pentru România. O acţiune de-a dreptul grotescă şi care, probabil, a păpat inutil o căruţă de bani. Oare contorizează cineva aceste sifoane? Nu de alta, dar banii aceştia mai bine ar fi ţinuţi pentru plăţi de despăgubiri.

Din păcate pentru noi, turismul autohton nu este altceva decât o groaznică adunătură de experienţe neplăcute. Lipsa de viziune, amatorismul şi dorinţa de îmbogăţire rapidă sunt caracteristicile pricipale ale acestui domeniu subdezvoltat. Până acum, responsabilii pentru turism nu au ştiut decât să facă spectacol. Un spectacol ieftin, preluat din mers de duduia a cărei carieră, probabil, ar fi trebuit să-şi aibă apogeul, în cel mai bun caz, pe Boulevard Périphérique(ştiu, alta e zona, dar aţi prins ideea :-)) .

7 comentarii:

  1. Dane, tu ai asteptari prea mari, 'traim in Rromania' ca sa citez un tanar in viata care isi face veacul pe la antene... In rest, cred ca Romania a dus la sublim formele fara fond, asa ca nu te mai mira, dai impresia ca nu cunosti tara in care unii dintre noi traiesc zi de zi.... In rest, EBA o sa faca mai multa reclama (proasta) Romaniei decat toate fondurile ministerului si asta prin simpla putere a prostiei promovate pana la orbire.

    RăspundețiȘtergere
  2. Mda...Dan pur si simplu comenteaza o realitate. E intr-adevar sub orice critica/dezastru ce se intimpla in turism si de altfel cu multe alte lucruri in tara asta...
    'EBA'...romanii sint maestri in a lua tepe si a fi f.prosti...

    RăspundețiȘtergere
  3. In limbile turcice exista sufixul "istan" care inseamna "tara". Ex:Afgan istan, Turk estan,etc. Adauga acest sufix la binecunoscutul cuvint englez f... si va rezulta definitia acestei tari.Romanistan.

    RăspundețiȘtergere
  4. daca in sezon, weekend de weekend plajele sunt arhipline iar gradul de ocupare profitabil, ce argument economic sa aiba proprietarii de hoteluri sa investeasca? daca merge si asa, lasa-l pe fraierul care da 100E pe noapte sa isi dea seama ca a luat plasa, ca oricum sunt multi alti fraieri pe lista de asteptare...
    cred ca atata vreme cat indolenta si basinile de strut (vezi posesori de masini de zeci de mii de EUR care stau in gazda) sunt omniprezente, ele vor fi argumente solide in calea spre normalul meu si al tau

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu uitati totusi ca la "mare" intri in special pe teritoriul baronului local cu nume de leguma. Care se aduna cu cine se aseamana. De aia litoralul e o mare Varza...

    Plus ca aici e o mare problema mai 'tehnica', adica Nutzi si Raducu se deosebesc la culoarea politica, desi obiceiurile le seamana asa de bine. Mult prea bine, din pacate.

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna ziua tuturor
    Eu am avut o experienta inversa, care m-a pus pe gînduri.
    Am invitat un cuplu de români sa petrecem o saptamîna pe coasta salbatica a Bretagne(în Franta) în zona Quiberon.
    Vacanta a fost un dezastru si am plecat dupa 4 zile (pierzînd banii de cazare).
    Si asta pentru ca românasii mei nu au gustat farmecul marii fara îmbulzeala, mici, bere si fum pe plaja, fete goale (sau aproape).
    Si nici nu au înteles ca francezii si europeenii cînd vin la mare nu se multumesc sa se prajeasca la plaja ci în fiecare zi pleaca sa viziteze împrejurimile.
    Din fericire la Paris le-a placut mai mult, si-au facut poze în tot centrul si asa mi-am salvat "fata"

    RăspundețiȘtergere
  7. De acord cu cojo. Atata timp cat iesi in profit, de ce sa-ti bati capul? Se pare ca exista foarte putin comercianti care-si bat capul cu imaginea lor pe termen lung.
    Am citit "Confesiunile unui cafegiu". Printre altele, descrie destul de amanuntit ce facea el ca sa asigure servicii ireprosabile si cum a ajuns ca magazinul lui sa devina un punct de atractie pentru toata elita romaneasca din anii 70-80

    RăspundețiȘtergere