luni, 29 iunie 2009

Telenovela nemţească

La începutul anului, miliardarul german Adolf Merckle s-a sinucis pentru că nu a vrut să asiste la colapsul imperiului pe care-l crease. Cauza? Shortarea neinspirată a acţiunilor Volkswagen l-a condus către pierderi imense. Necesarul de finanţare al firmelor sale părea a fi imposibil de acoperit, iar băncile nu se înghesuiau să-l ajute. Deznodământul a fost unul tragic, şocând întreaga lume.

Din punct de vedere logic, short-area acţiunilor grupului Volkswagen părea un lucru cât se poate de normal. Întreaga industrie auto mergea prost, acţiunile constructorilor scădeau vertiginos, cotele de piaţă se degradau, iar spectrul crizei plutea peste tot. În aceste condiţii, căderea preţului companiei din Wolfsburg era un lucru cât se poate de logic. Numai că, aşa cum se întâmplă de multe ori pe burse, un alt jucător îşi făcuse calcule de preluare forţată. Porsche, având sprijinul creditorilor, s-a hotărât să tranşeze într-o manieră categorică preluarea Volkswagen. În acest fel, în timp ce pe toată piaţa auto se înregistrau căderi legendare, acţiunile VW urmau un trend total contrar şi oarecum ilogic. În final Porsche a reuşit să obţină peste 50% din acţiuni, iar drumul către devorarea victimei părea a fi extrem de lin.

Î
nsă, asemănător zicalei, "socoteala din târg nu s-a potrivit cu cea de-acasă". Extrem de încurcatul statut al VW nu a permis constructorului din Stuttgart accesul la butoiul cu miere(a se citi rezerva de lichidităţi). În aceste condiţii, familiile Porsche şi Piëch au decis să demareze formalităţile pentru fuzionarea celor doi constructori. Aventura a ţinut, cum bine ştiţi, doar câteva zile. Declaraţiile iniţiale de dragoste s-au transformat în acuze şi, în final, într-o rupere a logodnei.

Evident, această ruptură nu putea ţine deoarece cele două grupuri par sortite unul celuilalt. Astfel, la sfârşitul săptămânii trecute Volkswagen a făcut o propunere şoc: transformarea Porsche într-o divizie a sa în schimbul plăţii datoriilor. Şi, pentru ca totul să sune umilitor, au mai menţionat că, în cazul în care oferta este refuzată, îşi vor aminti subit de o datorie în valoare de 700 milioane de euro pe care Porsche o are la VW. Termenul limită pentru acceptare a fost unul la fel de categoric: luni, 29 iunie! Wall Street Journal anunţa aseară că "oferta" a fost respinsă, ceea ce conduce povestea fuziunii către un alt nivel.

Probabil, ca într-o veritabilă telenovelă, vom asista la noi schimbări ale situaţiei, la momente tensionate şi la nenumărate bârfe. Un scenarist ar fi făcut trimiteri subtile către "blestemul lui Merckle", dar, chiar şi fără acesta, intriga este extrem de interesantă. Partea proastă pentru "actori" este reprezentată de starea extrem de precară a pieţei auto, ceea ce aruncă întregul război în derizoriu. Evident, până la urmă cei doi vor finaliza tot cu o fuziune, dar numai după ce resursele le vor fi fost epuizate. Şi aceasta pentru că, în timp ce alţii îşi redimensionează şi/sau profitabilizează business-ul, cei doi rebeli continuă într-o inutilă luptă de ţaţe.

O mare vină în toată această dezvoltare de forţe o are, cu siguranţă, Landul Saxoniei de Jos care deţine un ilegal şi puternic drept de veto la Volkswagen(în acest caz UE nu se grăbeşte să se autosesizeze, cu toate că avem de-a face cu un caz notoriu). Deocamdată jocurile politicienilor aduc voturi, prin specularea "mândriei de land" sau, mai mioritic spus, a veşnicului "ce le-am tras-o îngâmfaţilor din Stuttgart". Un joc extrem de popular a cărui notă de plată va fi suportată de către contribuabil. Mai mult ca sigur, această bătălie surdă între landuri şi personalităţi se va lăsa cu ajutoare substanţiale de stat. Aşa cum bine ştim, atât circul cât şi pâinea costă, chiar dacă prostimea are impresia că e gratis.

6 comentarii:

  1. Ce moment tîmpit ales pentru o astfel de manifestare de orgolii ... :(

    RăspundețiȘtergere
  2. e off topic dar ce parere aveti: http://zerohedge.blogspot.com/2009/06/is-raiffeisen-bank-bankrupt.html

    RăspundețiȘtergere
  3. Pot sa confirm, toate bancile sunt falimentare, le mentin pe linia de plutire inertia si ignoranta.
    reformulez: tot sistemul e falimentar.
    maxkeiser.com
    renegadeeconomist.com

    RăspundețiȘtergere
  4. MIA: O sa-i coste!
    Anonim: Stiam despre respectiva chestie, dar am zis sa se mai decanteze putin. Cred ca o sa scriu ceva zilele astea pentru ca e destul de urat.

    RăspundețiȘtergere
  5. După informaţiile mele, dinastia de şefi de la VW este înrudită direct cu cea de la Porshe. Ceva de genul cumnaţi, fini, nepoţi şi altele...
    Mă miră această rivalitate formală şi de faţadă...

    RăspundețiȘtergere
  6. http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Eduard_of_Saxe-Coburg-Gotha

    Dupa cum se poate vedea, se intampla si la case mai mari. Am vazut un documentar aseara pe History, printul, nascut englez, a ajuns duce de Saxe-Coburg si Gotha, pozitie din care a fost obligat sa sprijine Germania in ambele razboaie mondiale.

    De unde in primul a avut unele retineri, in al doilea a fost prieten apropiat al lui Hitler si a contribuit in prima faza la "impresia favorabila" pe care au avut-o multi straini fata de dictator cand inca nu stiau ce ii poate pielea.

    Cum zicea o doamna intr-un interviu de aseara, o adevarata campanie de PR...

    De aici se poate sa apara si asa-zisele "certuri" Porsche-VW. E foarte posibil ca sa fie tocmai invers: investitia in actiunile VW care a ridicat actiunile sa fi fost de fapt ce s-a urmarit. Adica o campanie de imagine, ceva de genul "imi bag banii dintr-un buzunar in altul, dar intre timp ii flutur sa se vada cati am"... :)

    RăspundețiȘtergere