vineri, 26 octombrie 2012

Samsung vs Apple

Sezonul raportărilor financiare aduce surprize care au ca efect mișcări reflexe ale piețelor, urmate, desigur, de reașezări. Spre exemplu, creșterea încasărilor Facebook a împins cotațiile cu peste 20% în numai o zi. O mișcare mai mult decât incredibilă pe o bursă matură! Cu toate acestea, după reacția isterică, trendul acțiunii este în continuare unul negativ, acțiunea pierzând ~4.5% față de top în următoarea zi. 

Cum trăim într-o lume a tehnologiei, cred că e interesant de văzut cum arată unul dintre cele mai mediatizate războaie prin prisma rezultatelor financiare. Nu mă gândesc să contrapun cifre ci să pătrundem în spatele lor pentru a înțelege adevăratele motive ale unui război juridic deschis pe toate continentele și care toacă o groază de bani.
Dacă privim către Apple putem lesne observa că cifrele arată bine, rezultatele fiind linie cu așteptările analiștilor și acționarilor. Lansarea noului iPhone a dus cotațiile la peste 700$, valoare pe care cred că n-o vom mai vedea vreodată. Personal aș paria că s-a atins top-ul absolut al tuturor timpurilor. În ceea ce privește Samsung rezultatele sunt de-a dreptul impresionante. Profitul la trimestrul trei a crescut cu 91%, noul lor telefon beneficiind din plin de „golul de piață”. Cu toate că încă nu au fost date publicității cifrele referitoare la numărul de terminale mobile vândute, analiștii estimează că Samsung a vândut de două ori mai multe telefoane mobile decât Apple. 

Cred că, prin prisma datelor brute, este destul de simplu de înțeles cum  s-a ajuns la război și cum Apple a ajuns să conteste inclusiv „suprafața curbă”. Chiar dacă nu aveau datele la îndemână, fiind în prima linie au simțit din plin influența negativă pe care Galaxy S III a avut-o asupra propriilor vânzări de telefoane. Mai mult, după lansarea noului iPhone, s-a revigorat cererea de telefoane Apple, însă a scăzut teribil cererea de iPad-uri. Nu-mi dau seama exact dacă „vinovată” pentru actuala stare de fapt este varietatea de pe piață sau plafonarea pieței Apple. În ciuda faptului că Tim Cook le arată victorios fanilor cota de piață a iPad, lucrurile nu stau deloc bine.

Din punct de vedere al produselor, balanța înclină clar în favoarea Samsung. Apple a ratat total oportunitatea AppleTV, în timp ce Samsung înregistrează creșteri susținute în domeniul Smart TV. Practic, gadgetul Apple devine inutil pentru un proprietar de televizor inteligent. Mai mult, lansarea noului Windows aduce oportunități suplimentare celor de la Samsung. Atât pe partea de laptop-uri/tablete(sau „hibridele” tableto-laptlop) cât și pe segmentul telefoanelor inteligente, coreenii au loc teribil de creștere, putând beneficia din plin de buzz-ul enorm pe care Microsoft îl va face în jurul noului sistem de operare.

Ceea ce se vede însă cu ochiul liber e ceva mai mult. Personal cred că în scurt timp vom asista la un faliment al modelului american de-a face business, care are ca specific externalizarea cât mai multor activități. Samsung e un gigant integrat atât orizontal cât și vertical. Aceasta îi permite lansarea rapidă de noi modele, acoperirea găurilor și regruparea rapidă atunci când realitatea o cere. De cealaltă parte, Apple este elegantul deschizător de drumuri, descoperitorul minelor de aur, dar care nu-și poate asigura existența decât în condițiile în care găsește noi oportunități. Oportunități care, în vremurile actuale, nu mai sunt atât de ușor de găsit. 

2 comentarii:

  1. Cine gasea aceste oportunitati la Apple din pacate a trecut in lumea celor drepti. Tot ceea ce a facut Tim Cook in ultimul an a fost fine tunning pe geniul lui Steve Jobs. Cat fine tunning sa faci? ....

    RăspundețiȘtergere
  2. De ce e mai "integrat" gigantul Samsung decat gigantul Apple?
    Apple are controlul asupra sistemului de operare si a ecosistemului, Samsung nu. In cel mai bun caz, Samsung trebuie sa imparta "teribila crestere" datorata Windows 8 si Androidului cu alti producatori.
    In cel mai rau caz, Google poate decide din senin ca Androidul nu mai e open source sau, Google/Microsoft pot privilegia alti producatori...

    Nu exista nimic pe care sa-l poti cumpara doar de la Samsung, sa nu-l gasesti in alta parte. Vrei telefon mare cu Android? Poti sa-ti iei un HTC. Vrei televizor smart, dar nu vrei cu niciun chip sa dai 99$ pe un Apple tv? Poftim, ia de la Sony. Dar daca esti un june muzician si vrei neaparat Garage band, atunci n-ai incotro si trebuie sa-ti iei ipad. Vrei Final Cut? Atunci iti trebuie un mac.

    Apple au pacatele lor (in ultimul an programatorii n-au mai trecut pe la serviciu decat ca sa mai strice una-alta -"ia sa vedem, cum putem face noi o aplicatie pentru podcasturi asa de mizerabila incat sa-si ia lumea gandul de la podcasturi? Ia sa vedem, cum putem distruge interfatza de la apple tv si adauga noi buguri?"), dar nu de la Samsung o sa li se traga sfarsitul (si oricum, nu prea curand).

    RăspundețiȘtergere