luni, 31 ianuarie 2022

Economia de unică folosință


O mașină electrică ieftină din China, după un an de la cumpărare, își mai păstrează doar 67% din valoare, în timp ce una clasică își păstrează aproximativ 74% din valoare. Asta e o statistică publicată de Caixin. Partea interesantă este că ei dau vina pe un anume tip de „progres”, generat de faptul că modelele noi vin cu baterii mai puternice și performanțe mai ridicate. Realitatea însă e puțin diferită dacă ne apucăm să studiem problema în detaliu.

Dacă mergem la autovehiculele mai vechi de 5 ani,observăm un fenomen ciudat. În timp ce autovehiculele clasice se vând la aproximativ 50% din valoare, cele electrice sunt precum laptopurile, valorând maxim 20%. De ce se întâmplă asta? Autoritățile chineze, supărate de fenomen, au obligat anumiți producători să răscumpere modelele vechi de la proprietari. Asta pentru că, peste noapte, s-au trezit cu un val de mașini electrice abandonate și pe care nu le mai revendică nimeni. Iar asta e cu adevărat o problemă atunci când ai în țară o treime din populația globului.

O mașină clasică bună, veche de 15-20 de ani, tot se mai vinde cu o zecime din costul său inițial, pe când una electrică nici măcar nu mai există după atâta timp. E simplu de înțeles: o mașină clasică, după o reparație generală care - cu piese la mâna a doua - ar putea costa până în 5000 EUR - continuă să funcționeze ca-n zilele ei bune. Nu mai vorbesc de faptul că, după ce trec vreo 30 de ani, prețurile mașinilor clasice încep din nou s-o ia în sus întrucât sunt considerate istorice. Pentru o mașină electrică însă, schimbarea bateriilor care-s integrate în șasiu costă cât o mașină nouă. Așa că, decât să te mai chinui cu ea, mai bine o arunci. Și mai e ceva: construcția ei este una fragilă, care parcă ține cont de durata de viață strict limitată. Frumoasă evoluție, nu-i așa?

Întreaga nebunie a lumii care acum își atinge apogeul prin forțarea dementă a adoptării electricelor sau prin prețuri enorme la energie, are ca justificare necesitatea „salvării planetei”. Dacă însă ne uităm pe acțiunile care se fac observăm contrariul. În termeni reali o mașină electrică poluează mult mai mult decât una normală. Și nu doar atât! Întrucât statul subvenționează astfel de fantezii, producătorii măresc artificial prețurile. Astfel, o mașină electrică ajunge să coste un ochi din cap în condițiile în care nu are autonomie, nu are performanțe și, colac peste pupăză, își pierde valoarea extrem de repede. Este, dincolo de conspirațiile pe care le putem țese pe marginea subiectului, o dovadă clară a prostiei în care ne scufundăm.

Spunem că vrem să fim sustenabili? Cum??? Planeta e sufocată de măști absolut inutile, dar complet nebiodegradabile. De asta nu spune nimeni nimic deoarece face parte din „strategia sanitară”. De la imbecilitatea noastră au ajuns până și peștii să poarte mască și să se sufoce în ea. Cu toate că automobilul și masca par a acționa în contexte diferite, în realitate ambele ne arată nebunia economiilor noastre. Aveți idee de ce a interzis Ministerul Sănătății masca textilă? „Protejează” la fel de bine ca aia chirurgicală. Și-atunci de ce a interzis-o? V-o spun eu: pentru că aia chirurgicală este de unică folosință. Vi se pare ciudat? 

De ani de zile avem creierul spălat în direcția consumului orientat spre „unica folosință”. Cumpărați lapte în sticle de plastic, asta în ciuda faptului că sticla de plastic, în sine, e toxică. Dar aveți „mulțumirea” că după ce beți doar aruncați sticla. Cine se mai chinuie să le spele? În anii 80 toate lactatele se distribuiau în sticle de sticlă, refolosibile. Era un circuit economic absolut sustenabil. Ați mai văzut vreun iaurt în borcănel de sticlă? Chiar și dacă vreun producător se aruncă în jocul acesta, respectivul borcănel ajunge tot la gunoi. E aberant! A-ți schimba electrocasnicele e o modă. Mă uitam că maică-mea râșnește cafeaua cu o râșniță de acum 50 de ani care merge în continuare beton. Ce-au în plus râșnițele din ziua de azi? Sunt mai fragile și se strică în 2-3 ani. În plus, contactele sunt făcute aiurea, iar la modelele ieftine cafeaua evadează din spațiul de râșnire. Aberant.

E greu să înțelegi defecțiunea lumii dacă nu cobori la bază. Îmi fac cafeaua într-un ibricel turcesc din cupru care are peste 100 de ani. De la o zi la alta face cafeaua mai bună. Mi-am mai cumpărat ibricele - am o slăbiciune, recunosc! - de prin toată lumea arabă, însă am rămas surprins să constat că toate sunt făcute pentru a fi de unică folosință. Dacă te-apuci să-ți faci cafea în ele te trezești că le sare coada sau că, în scurt timp, devin de neutilizat. De ce? E simplu: din rațiuni economice nu mai sunt făcute din cupru, ci din metal ieftin și doar acoperite cu cupru. Iată cum „progresul” ajută să faci treburi oribile, să dai doar impresia calității. Ibricelul meu de acum 100 de ani e practic de neînlocuit. 

Ce ne spune povestea asta? Un lucru banal, anume că prostia și comoditatea ne îngroapă de vii. Mi-e teamă că întreaga noastră orientare către sustenabilitate se va termina extrem de prost. Ascultam podcast-ul lui Joe Rogan în care o fătucă povestea cât se poate de natural cum poartă încălțări din piele de focă, lăudându-le pentru comportamentul lor la temperaturi scăzute. Întrebată fiind dacă asta nu e o barbarie, ea a răspuns cu seninătate: „Nicidecum! O pereche de astfel de cizme rezistă și zece ani, își fac treaba admirabil și nici nu e nevoie să poluezi atâta pentru a le produce”. O logică impecabilă. Aveți idee că procesul de recuperare a fibrelor sintetice din haine e mai poluant decât producerea lor, care oricum este extrem de poluantă? Se ajunsese prin Franța ca niște ecologiști dezaxați să atace femeile îmbrăcate cu haine de blană cu bidinelele îmbibate în vopsea chimică . Niște tembeli marxiști spălați pe creier care se îmbracă în treninguri, a căror producție poluează de o sută de ori mai mult. Dar  sunt sustenabili” deoarece plasticul ăla e „recuperat” din alte boarfe vechi, recuperare care costă și poluează infinit mai mult.

Ne autodistrugem din prostie. O prostie de care profită o mână de șmecheri. Cine credeți că-i cel mai avantajat din actuala „revoluție verde”? N-o să vă vină să credeți: producătorul și procesatorul de petrol. Știu, cei cu creierii franjuri își imaginează că tranziția la energia verde îl va îngenunchea pe Putin. El e unul dintre cei care zâmbește sfidător văzându-vă cât sunteți de proști, decartând din ce în ce mai mult pe gazele pe care el, cu mărinimie vi le pune la dispoziție practic la ce preț vrea. El tot aia vinde, dar din ce în ce mai scump. Și, dacă printr-o minune, se va electrifica întreg transportul lumii, Putin va veni la voi într-o altă formă, infinit mai scumpă: prin intermediul prietenului vostru, plasticul. Acest material are o singura caracteristică pe care ați fost educați s-o ignorați: crește de cel puțin 100 de ori profitul celui care procesează petrolul. Adică ăla care produce benzină sau motorină câștigă de 100 de ori mai puțin decât ăla care face plastic. Înțelegeți șmecheria? Iar plasticul e fundamentul economiei de unică folosință care-a ajuns să placă atât de mult în zilele noastre.

Zilele trecute mi-am luat un mouse. După ce l-am despachetat, ambalajul său mi-a ocupat o jumătate din sacul de gunoi. Cutia din carton, o altă cutie interioară, apoi o „cușcă de plastic” și în final tot felul de săcoteie, protecții de plastic, sârmulițe s.a.m.d. Iar asta nu e totul. Urmau, pe rând, instrucțiunile(una bucată carte), tot felul de certificări, dar și vreo câteva hârtii în care mi se amintea că ambalajul e reciclat. O nebunie.

Dacă ne vom uita cu atenție vom înțelege de unde începe nebunia așa-zisei economii pe care chiar și noi, cei revoltați, o promovăm. V-ați gândit vreodată să vă izolați de „economia de unică folosință”? Gândiți-vă bine la asta și încercați s-o faceți. Veți constata cu surprindere că ați găsit calea către o viață c mult mai plină decât păcăleala cu care v-a obișnuit propaganda.

50 de comentarii:

  1. Excelent articol, bine scris! Au mai punctat unii comentatori de unica folosinta din economie, dar a-ti exprimat foarte bine.
    Totusi, de ce firmele de reciclare sunt descurajate, li se taie fondurile, fac greu rost de material etc...Apoi exista un razboi al gunoaielor, care se transporta dintr-o tara in alta unde se implica diverse grupuri infractionale si genereaza mai multa miserie in economie si in natura.
    Da, intradevar partea cea mai grtoteasca este plasticul care e ajuns sa fie mancat de pesti si sa il gasim in pestii pescuiti. Pestii nici macar nu fac diferenta ca nu e comestibil. dar ca sa ajungi sa cureti marile si oceanele de plastic, trebuie inceput cu mica si marea reciclare.
    Ar fi trebuit sa existe sute de firme de reciclare de toate tipurile, in schimb si centrul de reciclare din cartier s-a inchis inainte de pandemie.
    De ce nu sunt sustinute firmele de reciclare?? practic inexistente sau le numeri pe degete

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Elitele nu mananca pesti cu plastic.... deci nu ii intereseaza cu ce ne otravim noi...muritorii de rand.

      Ștergere
    2. Exact! Tâmpitii planetei isi diversifică armele. Alți tâmpiti ai planetei pun botul la discursuri " patriotice" murind in războaie care costa de un miliard de ori mai mult decât ar costa ecologizarea apelor,pădurilor si a întregii planete sufocată cu plastice.
      Cei smecheri mănâncă sanatos si finanțează idiotii care se bat intre ei in raboaie fabricate. In acest fel, smecherii impusca mai multi iepuri dintr-o data: ne impuținează, si ei raman mai putini pe resurse multe. Prostii de noi le respirăm aerul si nu ne suportă pe pământ. Eh...gandire elitistă!
      Investirea in agricultura ar costa cu mult mai putin decat o rachetă de fițe cu care se laudă toți tâmpitii razboinici.
      Si se stimulează din plin aducerea la putere in toate tarile a cretinoizilor războinici cu creierul infierbantat. Saddam a distrus toate plantatiile de curmal pentru ca prin acele zone fugeau irakienii care se pusesera rau cu satrapul. In Romania, intentionat sunt tinuti la putere banditi lipsiti de creier. Pentru ca cei putini si smecheri stiu ca un prost care mai e si hoț mai curând isi va ucide poporul decât il va ajuta.

      Ștergere
  2. Soluția, până la urmă,va fi să ne producem propria energie electrică.. până atunci iau pielea de pe noi. Sigur, la scară largă nu e fiabil un termen apropiat pentru așa ceva..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Curentul electric ni-l putem produce si acum. Solutia sunt baterii sensibil mai bune pe care nu trebuie sa le arunci dupa cativa ani.

      Ștergere
  3. Am un ventilator polonez fabricat in ..... 1961! Functioneaza perfect!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si ce faci cu el? Ti-l pui in cap si zbori ca elicopterul spre zone ale planetei nelocuite cu elitisti care ne ucid pentru ca le puțim a neelitisti? Le respirăm aerul.
      Animalele sunt de un milion de ori mai nobile decat elitistii lumii, degenerati pe nivel de oameni veninoși. Strigoi lipsiti de inima. Care ucid din placerea de a ucide. Un strigoi elitist isi ia puterea si energia din spaima eliberată de victimă. De aceea si fură copii. Copiii abuzati le elibereaza multa energie bestiilor. Energie fara de care nu ar mai ramane unul pe pământ.

      Ștergere
    2. Ti-l baga in capul ala sec si ii da drumu :))

      Ștergere
  4. Va urmăresc cu multă atenție luările de poziție fața de demența lumii actuale.
    Am, totuși o rugaminte : abordați cât mai curând și nebunia, megalomania, escrocheria așa ziselor certificate verzi!
    În fond, cred ca o mascarada de a maximiza profiturile si de a manipula, cred...
    Ce sunt, cum se tranzactioneaza ele pe plan mondial???
    Este o intreaga nebunie, este adevarat ca tările sărace sunt momite sa vânda aceste certificate, ele care nu poluează catre cele dezvoltate care polueaza enorm???
    As aprecia enorm daca v-ati apleca si asupra acestui subiect.
    Cu stima!

    RăspundețiȘtergere
  5. ...hai sa mai vin cu una, sa mai pun putina ''sare pe rana''... am 67 de ani... asadar, sint batrin... in 1962 am inceput scoala... scriam cu un toc, cu penita si aveam calimara in ghiozdan... in clasa a 5-a sau a 6-a mi s-a dat primul stilou, un Flaro... din 1970 am mers la liceu, odata cu primul meu stilou chinezesc, cu penita de aur, de 110 lei... stilou pe care-l am si azi si functioneaza perfect si cu care scriu din cind in cind, din nostalgie... trec anii... 1992... ''ating'' pentru prima data o tastatura... vine imprimanta cu ace, vine modemul, apare www-ul si Internetul... totul se misca rapid... sotia mea lucreaza intr-un spital... de o viata... odata cu planul ala de rezilienta incep sa aud de DIGITALIZARE... asadar eu, din 1992, sotia de aproximativ 15-16 ani, sintem ''digitalizati''... la aparitia cartilor electronice mi-am luat un eBook Reader de la Kindle... primul model, care merge perfect si azi... cumpar carti doar daca sint foarte bune si de dorul mirosului lor... nu am mai facut-o de citiva ani... de ce spun toate astea, aparent fara legatura? eu, unul care este ''dependent'' de IT? trebuie sa marturisesc faptul ca nu sint ecologist... dar... dintr-un impuls interior m-am gindit ca daca in locul HIRTIEI pun sirul de 1 si 0 si imi reorganizez accesul la informatie, cultura, educatie si formare ca om, imi aduc si eu micul meu omagiu Mamei Geea... am citeva laptop-uri, citeva PC-uri, nu stiu cite telefoane si tablete... in casa nu am decit carti ce merita pastrate... am avut, cindva si firma... din vremea salbaticiei capitaliste din anii '90... am ''infruntat'', incepind cu acei ani ''nebunia sarabandei'' hirtiilor... am vazut cu ochii mei cum se informatizau institutiile si firmele romanesti... intre timp am devenit expert IT & C... eu, pe plan personal, acasa la mine, AM RENUNTAT la hirtie... si, in timp ce in casa mea toti patru ne straduiam sa crutam hirtia, copacii, plantele din care era obtinuta hirtia, ''afara'', ''dincolo'' de usa casei era o nebunie... nebunie amplificata pe zi ce trece chiar acum, cind scriu si cind magicul cuvint ''digitalizare'' ajunge si pe buzele lu' dorel... UN MUNTE DE HIRTII se impune, acum, pentru orice... paduri intregi sacrificate... cind imi povesteste sotia cite top-uri de hirtie consuma lunar ma ingrozesc... volumul de hirtie a crescut exponential odata cu ''digitalizarea''... la orice se cere si se da ''Print''... chiar de nu este nevoie... cumpar produse din strainatate... vin cu FedEx... ''marele'' FedEx... mi se transmite prin email un formular de declaratie... si mi se explica sa-l printez, sa-l completez OLOGRAF, sa-l semnez, sa-i fac o poza si sa-l transmit prin email... va dati seama? sun si ii spun TINARULUI de INEPTIE... eu, un ''mos batrin''... ''Asa este procedura, imi pare rau dar nu eu am elaborat-o''... DA! am luat-o razna si nebunia se generalizeaza... NU AI CU CINE discuta, nu te asculta nimeni, toti se ascund inapoia magicelor cuvinte ''Asa este procedura''... consum rational, gindire si educatie ''verzi''? TOTUL este o minciuna... cum spune si DD... cumperi o mizerie de produs... ieftin, consumabil, nu ceva de nu stiu ce valoare... este ''sufocat'' de ambalaje, intructiuni, certificate, garantii... un mini SD Card, cit unghia de la degetul mic, vine in ceva de te sperii... ma uit si nu inteleg... si cit costa toate alea? iar de cumperi de pe afara totul este un cosmar... alte si alte hirtii si ''plastice'' ori ''poliestere''... N-O SA DEVENIM VERZI NICIODATA... si iar mi-e dor de tocul meu cu penita si de mirosul cernelii...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu nu am card bancar, deci nu pot plăti facturile online. Asa ca, primesc toate facturile in plic. Burdușite de harțoage din care cu greu intelegi ceva.
      Imi fac datoria si plantez copaci. Care nu mai prea rezista pentru ca este din ce in ce mai seceta si soarele parca a luat-o razna. Parjoleste si plantele. Rezista ce plantez in apropierea casei si pot uda in primii ani de la plantare.
      Sunt zile in care frunzele parca sunt secate cu lacomie de caldura. Arse. S-a produs un dezechilibru urias in natura.
      Nu cred ca mai putem repara ce s-a distrus. Mai ales ca cei mai multi oameni stau si asteapta solutii de la nebunii care ne guverneaza.

      Ștergere
    2. Nu se pârjoleşte nimic. Dintotdeauna trebuie udaţi pomii în primii ani ca să se prindă. Dacă e pământ bun, se prind şi singuri, dar, dacă nu, e nevoie de intervenţia omului.

      Ștergere
    3. Clar, este un dezechilibru în vreme, nu mai sunt nici măcar zăpezile de altădată, verile sunt toride, fără ploi, etc. cei care studiază fenomenul probabil știu despre ce este vorba...

      Ștergere
    4. Inca cativa ani si o sa il scuipati pe DD in freza cand o sa va spuna ca e vrajeala mare asta cu climate change.

      Au fost 20 de grade de boboteaza asta. A fost bine, nu zic nu. Inca 5-10 ani si incepe nenorocirea sa se simta.

      Cel mai greu o vor duce saracii si tarile ingramadite, cu suprafete mici. Adica, surpriza, voi.

      Ștergere
    5. Nu stiu ce veri toride aveti voi dar in Timisoara, din ultimii 4 ani, 3 a fost frig vara! Ultima vara a fost canicula prelungita, recunosc, dar noptile au fost mult prea racoroase!

      Ștergere
  6. Oare nu ar fi mai simplu ca sa se interzica comercializarea laptelui, iaurturilor, bauturilor etc. in stile de plastic?
    Totul sa fie in recipente de sticla!
    Simplu ! In plus producatorul sa fie obligat ca sa rascumpere recipientele.... ( ar pierde producatorii la profituri grase... spre exemplu CocaCola sau Pepsi sigur ar fi afectati la buzunar)...
    Cel mai simplu e sa-l acuzi pe celalalt ca e vinovat !! In plus sa-l si pui sa munceasca sa sorteze gunoiul - care "CICA " tot el il face!



    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce va opreste sa cumparati la sticla?
      Eu doar la sticla cumpar, are un gust mult mai bun. Apa minerala, uneori coca cola.

      Ștergere
    2. e scumpa pentru someri :)))

      Ștergere
  7. Acumulatorii reprezinta mare parte din valoarea masinii electrice. Acumulatorii in putin timp ii arunci direct la gunoi. Le scade capacitatea cu fiecare ciclu de utilizare. Dupa cam 200 de incarcari /descarcari mai ai 80% din capacitate. Dupa inca 100 60. Deci daca esti "volanar" care circula 1000 Km/ zi, ai masina electrica in cateva luni ai dat faliment ca tre' sa cumperi baterii noi. Masinile electrice sub forma actuala (intentionat facuta inferioara si limitata) sint bune doar pentru plimbari ocazionale sau mers la "mall" in oras.

    Revenind, d-aia nu are valoare dupa ceva timp, pentru ca fara baterii e echivalentul unui PC pus pe o bucata de tabla cu motor.

    O masina electrica se poate imbunatati in 3 feluri diferite, nu voi sta sa povestesc. Suficient spus ca un proiect serios ar avea o autonimie de 10 000 km (da, 10 mii), ceea ce s-a si testat deja, dar bineinteles cenzorii feisbucisti, tubisti si g00gloebergisti au ras repede tot, nu cumva sa se afle.

    In alta ordine de idei, totul se va da cu picatura. O sa apara chiar anul asta o firma chipurile concurenta lu' Musk ce ne va da din "tehnologia inovatoare ozenistica a lor" un bonus de pana la 1000 de kilometri autonomie.

    Pana la mai mult, tre sa faca altii profit, cu multe alte chestii. Cred ca este evdenta deja povestea asta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Amanunte despre autonomia de 10.000km puteti da?

      danT

      Ștergere
    2. De ce 10 mii si nu 100 de mii sau 1 milion?

      Ștergere
  8. FOARTE ADEVARAT CE AI SCRIS AICI !!!
    Lucrez in Canada in industia Auto.
    Planul lor este sa faca omenii sa cumpere o masina nou la fiecare 5-6-7 ani. Masinile electrice acum vin cu doua lucruri de cumparat: masina si bateria. Se pot cumpara separat sau luate in leasing/chirie. Sub reclama ca asa este convenint pentru client dar sunt niste margini de profit adaugate de samsari turbati. Dar prostime multa este care musca.
    Atentie la satana din detalii.

    RăspundețiȘtergere
  9. La media omului mediu nu este o granita clara dintre prostie si ticalosie.
    Treaba cu verdele e clara, de ce credeti ca i-au zis ,,cerfetecat verde,, sa prosteasca lumea.
    Nu va lasati pacaliti, chiar daca o sa fiti. La fel si cu bitcoinu sau alte cacaturi, daca suficient de multa lume le tranzactioneaza si un cuvant de mai sus poate avea o oarecare valoare.
    Piata poate ramane irationala mult mai mult timp decat poti tu sa ramai solvabil, aici e shmecheria pe care v-o flutura fara sa intelegeti.
    De ce se vind mizeriile alea de Tesla, pentru ca exista oameni care se comporta irational si exista oameni care nu cumpara ce e ieftin ci contrariul, asa a infiintat Zev Siegel firma aia de cafea de 2 lei pe care o vinde cu 8 $.
    Nimeni nu se gandeste la binili comun ci la binili lui, aici e problema din care vor suferi multi.

    RăspundețiȘtergere
  10. Plasticul se obține prin hidrogenarea unei grăsimi(ulei)și este un material minunat, se poate turna, extruda, tăia etc. Din ulei de cânepă se realizează un plastic mai tare ca fierul, din alte uleiuri plastic mai flexibil sau transparent și incasabil. Cel mai prost plastic (cred că ghiciți) este din petrol, de fapt din grăsimile ce rămân după extragerea hidrocarburilor(benzina, motorină) La ora actuală întunecații dețin monopolul total asupra productiei de grăunțe de plastic din care sute de mii de firme produc toate obiectele de rahat care ne sufocă planeta! Atenție, niste genii, după al doilea război mondial s-au gândit să hidrogeneze mai puțin plasticul și sa-l vândă ca aliment. Este nesănătos și se numește margarină!
    Realist și adevărat articolul D.D.! Mulțumesc, Tavi

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. MargaRina este o invenție a chimiștilor germani din anii nazismului....

      Ștergere
    2. margarina este facuta din grasimi vegetale sau animale.

      plasticul este facut si din grasimi vegetale sau animale (bio plasticul).

      dar pentru ca plsicul poate fi produs din grasimi vegetale sau animale, asta nu inseamna ca margarina este facuta din plastic. altfel, tot ce poate fi produs din grasimi vegetale, adica din plante ,inseamna ca ar fi facut din plastic, dupa mintea ta. ceea ce nu este adevarat.

      deci, sa rezumam: ori esti prost si nu stii despre ce vorbesti, ori esti prost si nu stii despre ce vorbesti.

      Ștergere
    3. anonim 23.04 : Ai priceput un cazzo ce-am vrut sa spun.....Despre lectii tinute de cretini pe teme off topic, e plin podul.Piei !

      Ștergere
    4. Deci, să dezvoltăm: tu ești doar un alt cretin care aiurează; pe blogul omului ăsta răbdător cu noi toți pre nume Dan Diaconescu; despre chestii offtopic !!!!

      Ștergere
  11. "E simplu de înțeles: o mașină clasică, după o reparație generală care - cu piese la mâna a doua - ar putea costa până în 5000 EUR - continuă să funcționeze ca-n zilele ei bune."

    Asta e un mit. Dupa ce ai bagat 5000 EUR, merge cam 500 de Km ca in zilele ei bune, dupa care mai trebui sa bagi inca 5000 EUR. Samd. O gaura neagra care consuma timp si bani. Da' ma rog pentru pasionati, asta e esenta timpului.


    "Nu mai vorbesc de faptul că, după ce trec vreo 30 de ani, prețurile mașinilor clasice încep din nou s-o ia în sus întrucât sunt considerate istorice."

    Alt mit. Lucrul asta e valabil pentru foarte, foarte putine masini. De obicei, iti dai seama peste 30 de ani ca masina ta "clasica" nu valoreaza nimic. In afara de valoarea de fier vechi. Sa nu uitam ca masina nu este totusi ibric turcesc (sau ma rog arabesc) de facut cafea.


    Desigur, in momentul actual masiniile electrice sunt pentru cimpanzei. Daca vrei o masina ecologica iti iei deja una fabricata. Cam de doi ani, ceva un SUV pe diesel, sa faca Greta apoplexie. Si nu uiti sa o vinzi atunci cand se apropie de 9-10 ani.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Greta ca tot ai pomenit-o imi pare extraterestra la propriu, parca are ceva din robotica aia de a primit cetatenie si mai sant cativa, nu-i spun sa-i amla mana :) cine e de aici 100% pai Merkel, e clar fata lui Hitler, Trumph, Base

      Ștergere
    2. Si totusi majoritatea cimpanzeilor cu scoala isi cumpara electrocasnice d'astea.N-o sa vezi un om serios intr0 electrica.

      Ștergere
    3. toate buna si frumoase pana faci cancer pulmonar cu atatea masini fiindca problema e ca tragi diesel si benzina in plamani cand te duci la plimbare in oras. lucru pe care l-am evita daca toate masinile ar fi electrice.

      nu ma intereseaza clima si incalzirea globala, cat ma intereseaza sa un respr poluarea masinilor cand ma duc sa beau o cafea.

      din punctul asta de vedere, toate masinile ar trebui sa fie electrice sau sa polueze zero. nu ma intereseaza deloc ca polueaza unde e fabrica, unde se fac bateriile etc. fiindca nu acolo traim. ci in orase.

      Ștergere
  12. Plandemia nu s-a terminat, continua, si pe langa mizeria asta vor adauga si alte elemente reale, artificial creat,e ca si virusu asta fabricat in china de hegemon, inflatia(asta e de incalzire si preparatie), penurie de energie, penurie de alimente, penurie de securitate, iar in curand un colaps economic, care va justifica adevarata inflatie.
    Ca sa citam din cei alesi ,,Toata lumea se plange ca n-are bani, dar nimeni nu se plange ca n-are minte,,.

    RăspundețiȘtergere
  13. Former Fox News anchor explains how network's viewers have been brainwashed into believing conspiracy theories

    Former Fox News anchor Gretchen Carlson offered a damning assessment of the network as she explained just how bad its spread of conspiracy theories and misinformation has become.

    “This is the result of fake news,” Carlson said. “You know, we're seeing not only the fallout from fake news during the Trump era, but what happened with the insurrection on January 6th. Now it's moving into other areas. Not just news, now it’s hitting science with vaccines, and now it’s into Cold War politics.”

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Trebuie sa fii dereglat sa mai urmaresti fox news sau pe Trump

      Ștergere
    2. Trebuie sa fii dereglat sa te mai uiti la stirile marilor trusturi, in particular FAKE NEWS CNN!

      Ștergere
    3. In USA alegerile au fost fraudate.

      Ștergere
  14. Chiar dacă se amintește foarte rar acest aspect, Primul Război Mondial dă un avânt considerabil motoarelor cu ardere internă. De ce? E mai ușor să cari o substanță, fie ea și inflamabilă, cum e benzina, decât să construiești o stație de alimentare electrică. Nu neapărat industria petrolieră a omorât direct mașina electric, ci nevoia. Industria petrolieră a primit ce avea nevoie mai mult – bani să se dezvolte- iar, în pararel, a primit milioane de motoare: mașini mici și mari, vapoare, avioane și chiar submarine. Al Doilea Război Mondial nu a făcut decât să întărească această supremație a autovehiculelor cu ardere internă. Blitzkrieg lui Hitler depinde de câmpuri de petrol și implicit de motoarele „murdare” cu autonomie mare.

    Proiectul mașinii electrice nu a fost abandonat, ci ținut în sertar! O industrie bazată pe petrol cu o infrastructură imensă în ceea ce privește benzinăriile și nu numai, nu putea fi amenințată de un motoraș electric sau hybrid. Totuși când nevoile au cerut-o motorașul a făcut iar lucruri fantastice. De exemplu mașinuțele folosite pe Lună erau electrice. Un vehicul electric cu baterii, dezvoltat de Boeing si General Motors a fost utilizat de astronauţii din Programul Apollo pe Lună (Lunar Roving Vehicle).

    O primă încercare de reluare a proiectelui mașinii electrice s-a făcut pe la mijlocul anilor 90. General Motors a construit şi lansat pe piaţă între anii 1996–1999 primul automobil electric modern, EV1 a fost retras de pe piaţă şi reciclat, la presiunea companiilor petroliere şi a argumentaţiei unei presupuse lipse de cerere de pe piaţă. Mașina avea o autonomie cam similară cu cea a lui Edison din 1911. A fost ca-n povestea cu Tablet PC de la Microsoft din 2000.

    Zece ani mai târziu lucrurile au devenit mai favorabile pentru motoarele electrice și cele hibrid. Acum, după mai bine de 100 de ani de supremație a petrolului și a motoarelor cu ardere internă, autovehiculul electric și cel hibrid încep să câștige serios teren.

    https://playtech.ro/2017/cum-ratat-100-de-ani-de-dezvoltare-autoturismului-electric/

    RăspundețiȘtergere
  15. DD hai lasa Grecia. E timpul.

    Traian Anghel este profesor de fizică de peste 32 de ani, iar pe 27 ianuarie a fost convocat Centrul Militar Județean Brăila, unde i-a fost înmânat un ordin de chemare la mobilizare sau război. Sub ochii profesorului, alți circa 30 de bărbați au primit ordine similare. Autoritățile spun despre emiterea acestor ordine că sunt operațiuni de rutină, care nu au legătură cu tensiunile dintre Rusia și Ucraina.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa nu crezi niciodata nimic din ce spune statul, pana nu e oficial negat.

      Ștergere
    2. Deci la vreo 60 ani l au chemat la oaste zici? Un link, ceva?

      Ștergere
    3. Interesant. Am gasit un link legat de acest lucru: https://www.libertatea.ro/stiri/revolta-unui-profesor-de-57-de-ani-din-braila-care-a-primit-un-ordin-de-mobilizare-rezervistii-nu-primesc-astfel-de-ordine-regulat-3953092

      Ștergere
  16. Da, programarea uzurii, asta avenit odată cu electrificarea și iluminatul electric, primii care au programat uzura au fost producătorii de becuri care au format un cartel și au standardizat becul electric incandescent la 1000 de ore, de ce să produci o lampă care să țină cinci ani , când poți să-i limitezi ciclu de viață la un an și s-o vinzi la aceași preț, bașca că faci și ceva economii la materia primă esențială (wolfram) care îți umflă profitul substanțial, plus că îți cresc vânzările și iar profitul saltă la cer. Cine se iluzionează cu noile becuri CFL sau led a căror ciclu de viață producătorii îl laudă a fi de cca. 15000h sau chiar 50000h, asta in uzul casnic obișnuit însemna , între 15ani și 50 ani , uită un aspect , băieți au limitat ciclurile de aprindere și stingere, becul led ține să lumineze 50000h doar dacă nu-l stingi, dacă îl aprinzi și îl stingi mai mult de x ori sa ars, și cumperi altu ,că doar garanția este de doar 24luni, și se arde după cca. 3 ani, ne mai punând în calcul că dacă la începutul vieții emite un flux luminos de cca. 1550lm după doar 3 ani , își pierde din luminozitate aproximativ 20%- 25% emițând un flux luminos de doar 1160lm, foarte putini producătorii, afișează pe ambalaje fluxul luminos la finalul ciclului de de viață, și aceștia o fac doar la lămpile profesionale nu și la cele de serie destinate uzului cotidian. In industria orologeriei, 90% din prețul unui ceas este dat de marketing și cutia de prezentare (ambalaj) in care se vinde un ceas, vorba unui ceasornicar , după ce-a desfăcut capacul unui ceas din inox a cărui preț de listă e de 1000€, pentru ai înlocui bateria consumată , și producătorul la echipat cu un calibru (mecanism) ETA F06.111 de doar 20 €, pe care îl întâlnești și în ceasurile de 100€, nu ști de cine să te mai miri, de tupeul producătorului sau de snobismul proprietarului, mai ales că pe situl producătorului aceasta afișează clar cu ce mecanism echipează acel ceas.

    RăspundețiȘtergere
  17. Cine nu vrea masini electrice si de ce? Cine ar pierde miliarde zilnic? Follow the money si veti afla pentru cine face retardatul asta propaganda.

    RăspundețiȘtergere
  18. In vremurile bune nu aveau talambii si toantele masina si nici pareri.
    Stateau acolo unde le este locul.

    RăspundețiȘtergere
  19. "ambalajul său mi-a ocupat o jumătate din sacul de gunoi."

    Interesant. Deci cartonul ajunge la gunoi... si il umple, apoi ajunge la groapa de gunoi pe care o umple si tot asa. Mda. La mine cartonul ajunge intr-o cutie de carton, si apoi la centrul de reciclare. De vreo 2 ori pe an vreo 2 masini pline varf (4 drumuri dus-intors). Anul trecut au fost cam 120 kg. De PET ce sa mai zic, incerc sa nu mai cumpar decat ambalaje de sticla. Si pentru cunostintele celui ce a scris acest articol, " Ați mai văzut vreun iaurt în borcănel de sticlă?" exista firme care vand nu doar iaurt, ci si sana, chefir (ajuta la problemele de stomac), lapte, smantana la sticla. Chiar am renuntat la firma de chefir Covalact pentru ca ei nu au trecut la "borcanele" de sticla :) Si sticla tot la centrul de reciclare ajunge, cioburi cum le spun reciclatorii.. Ce imi pare rau e timpul pierdut pentru a spala si lasa sa se usuce PET-urile (pana anul trecut) si sticlele. Ar fi mult mai sustenabil sa duc ciobu' inapoi la supermarket si ei sa-l trimita inapoi la producator, nu sa reciclez ca sa fie sparte apoi topite si iar create... Anul trecut au cam fost 50-50 cioburile cu pet-urile. Anul asta nu prea mai am pet-uri :)

    Si apropo, m-am inscris la o masina electrica pe vremea cand era 25.500 nu 28.000 de euroi cat e azi. Ca vine in vreo 2 ani, astept sa vad cum va arata varianta finala, poate va avea autonomie peste 300 km cat are azi. Si cireasa de pe tort: e... nu doar electrica ci si solara. Si mai poti sa-ti alimentezi si casa cu ea :) Mama ei de baterie, nu ajunge si pe luna ? Mda, tot la baterie ma gandeam si eu... Cat o costa s-o inlocuiesc? Dar mai traim si mai vedem... https://sonomotors.com/ pentru cine e curios si cu 500 de euroi intri in lunga lista de asteptare. Avansul ti-l poti recupera daca nu mai vrei sa cumperi masina. Ceea ce probabil voi si face, daca varianta finala nu ma va multumi indeajuns ca nu ploua cu mii de euroi, tot la banci apelam si la credite...

    Reciclarea se face din clipa in care desfaci un ambalaj. Daca vrei s-o faci. Daca nu vrei, tot scrii articole in care singur te incriminezi prin propriul fel de viata consumatorist, oricat ai arunca cu noroi in ceilalti care-ti seamana... Si pe de alta parte, ne facem singuri de rusine ca in comunism reciclam si acum n-o mai facem... Lucrurile si obiceiurile bune ar trebui pastrate si transmise din generatie in generatie... Cum spunea cineva odata demult... Limba romana nu este a noastra, ci a urmasilor urmasilor nostri...

    Apreciez comentariul referitor la masini electrice si faptul ca durata de viata pare a fi de max 7 ani. Voi intreba la sonomotors daca vor putea prelungi durata de viata a bateriei si daca va putea fi inlocuita la un pret mai mic... :) Incep sa am aversiune fata de GREEN sau verde cum l-au adoptat ai nostri. Ca oricum exista tone de cuvinte pentru a defini ceva natural. Verde in principiu denota ca inca nu e copt, si se preteaza la asa-zisele verzituri de pe piata: certificate, masini, etc.. Si apoi apreciez faptul ca poti posta un comentariu anonim. Aduce putin a libertate de exprimare, nu conditionare de existenta unui cont de e-mail sau de facebook sau de un petic de pamant pe luna. Oricum exista posibilitatea de a sterge comentariile nedorite. Si atunci de ce sa mai conditionezi comentariile ? Ofera omenirii libertate si nu doar va zbura pe luna, ci va pasi cu un picior pe luna si unul pe marte... si mai departe.

    Ce nu apreciez in schimb e faptul ca nu putem alege ca datele personale (ip, prajiturele, cookie-uri etc) sa nu fie trimise automat catre terte companii fara acordul nostru explicit. Dar aici poate e vorba despre un cost care sa acopere lipsa reclamelor. Oricum ar trebui mentionat acest lucru daca despre asta e vorba...

    RăspundețiȘtergere
  20. Ideala este o masina electrica (cu tractiune electrica) pentru ca e mai fiabila si mai usor de intretinut (partea mecanica). Problema autonomiei se poate rezolva cu un generator electric (pe benzina sau motorina) care sa porneasca automat la un anumit nivel mai scazut al bateriei. In acest fel s-a ajuns la consumuri de circa 1-2 litri de combustibil/100 Km, cu poluare mai putina si costuri avantajoase atit la intretinere cit si la exploatare. Totul e sa combini avantajele ambelor tehnologii (cea electrica si cea clasica). Plugin Hybrid nu e acelasi lucru (pastreaza mecanica de antrenare clasica cu cutie de viteze, ambreiaj ...) si un motor clasic dimensionat sa duca masina singur (cu consumul aferent). Bineinteles ca masini ca cea pe care eu o consider ideala sunt foarte greu de gasit pentru ca are prea multe avantaje pentru utilizator si nu pentru producator.

    RăspundețiȘtergere
  21. Din pacate, pe langa marea de informatii corecte si exacte ce le citesc cu mare placere , s-au strecurat si cateva inexactitati. Nu stiu de unde va informati despre masinile electrice dar sunteti intr-o mare eroare. Sunt fiabile, economice prin insasi constructia sursei de energie si mai ales nu se consuma in ritmul sugerat mai sus. Spun astea in calitate de ins care de 5 ani face conversii de masini electrice. Pana acum toate au mers si merg fara probleme iar cea pe care am folosit-o 4 ani si 50 000 km a pierdut din capacitatea bateriei 2%. Acestea sunt fapte, nu vorbe citite ici colo. Ceea ce face problematica situatia in china este numarul mare de masini electrice de proasta calitate ce nu se pot vinde in alte tari datorita neindeplinirii normelor de omologare . Poate va aduceti aminte de cazul fabricii de masini electrice romanesti de la Baia Mare care dorea sa ansambleze masini venite din China. Pas. Erau prea grele pentru clasa in care se dorea omologarea lor, fara dotari de siguranta pentru clasa superioara. Daca vreti sa vedeti cu adevarat problema masinilor electrice actuale atunci puteti ataca ermetismul accesului la softwer-ul de comanda . Atata timp cat bateriile nu se pot aduce la zi e logic sa dispara interesul. Si ar mai fi o chestiune: Acum 100 si ceva de ani, cand Cugnot ridica paharul in cinstea atingerii vitezei de 4 km?/ora spunind ca isi doreste sa le vada ajungand la 100 km/ora toti mesenii spuneau ca omul a luat-o razna. In orice caz , daca doriti o informare corecta si completa cu privire la fenomenul automobilului electric nu ezitati sa ma contactati la axdtuning@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Din păcate aceasta este singura metodă pe care am găsit-o pentru prevenirea spamului și descurajarea comentacilor de profesie.