Două ştiri care zilele trecute au făcut înconjurul planetei s-au retras prematur în uitare. Şi asta fără ca cei care le-au citit să înţeleagă prea mult din ce se ascunde în spatele lor. Întrucât deocamdată nu prea am chef să cobor la nivelul tabloid al scandalului DSK, o să vă prezint o altă faţă a celor două ştiri menţionate.
O să încep cu cea referitoare la McDonalds, mai precis la decizia gigantului fast food de a înlocui casierii cu dispozitive electronice de comandă. Mişcarea se va face deocamdată în Europa şi reprezintă un mega experiment al companiei menit a-i eficientiza activităţile. Presa a insistat asupra faptului că, în timp ce în SUA McDonalds angajează, în Europa are în desfăşurare un program de concedieri masive. Ceea ce nu ştiu cei care au interpretat în acest mod ştirea este un alt lucru, anume că McDonalds pregăteşte modificări revoluţionare în întreg business-ul său, o strategie în care înlocuirea casierilor este primul pas. Motivul pentru care au decis utilizarea terminalelor electronice ţine de credinţa celor din conducerea companiei că un terminal poate vinde mult mai bine decât un angajat prost plătit. În plus, un terminal obligă la utilizarea cardului pentru efectuarea plăţii, ceea ce reprezintă o mină de aur pentru companie. În momentul în care utilizezi propriul card deja sistemul îţi va cunoaşte preferinţele şi va fi mult mai simplu să-ţi facă o ofertă specială de nerefuzat. În acest fel, bătrânul cross selling neinspirat care făcea ca atunci când îţi cumpărai o plăcintă să constaţi cum angajatul te întreba aberant dacă nu doreşti şi cartofi prăjiţi, se va transforma radical. Spre exemplu, sistemul va şti că preferi dulciurile şi, în loc să-ţi propună nu ştiu ce nouă varietate de hamburger, îţi va promova noua prăjitură delicioasă cu cremă caramel. Acesta însă este doar primul pas. Ceea ce doreşte McDonalds cu adevărat este să devină echivalentul fast food-ului total, în care timpul de preparare să se reducă la maxim, oferind o experienţă maximă cumpărătorului. Pentru a realiza acest lucru, factorul uman va fi înlocuit aproape total din restaurante. Prepararea, ambalarea şi servirea produselor se va face automat, fără niciun fel de implicare a factorului uman. Tehnologia permite acest lucru, dar pentru introducerea noului concept este necesar ca oamenii să se obişnuiască cu interacţiunea cu maşinile, lucru care este experimentat acum în Europa. Desigur, noua strategie a McDonalds va conduce la economii enorme, dar, de asemenea, implică anumite investiţii în echipamente şi regândiri ale fluxurilor. Câştigurile însă pot fi imense. Practic, vom vedea un restaurant sub forma unui mega-automat inteligent capabil să-ţi ofere o experienţă superioară celei din prezent. Strategia se pretează perfect modelului de business al companiei. La urma urmei, la ce te poţi aştepta de la un fast food decât la o servire cât mai rapidă a hranei(fie ea şi de plastic) în condiţii depline de securitate alimentară. Sunt activităţi pe care maşina le face mult mai bine decât omul.
Cealaltă ştire a venit dintr-un domeniu complet diferit, anume comunicaţiile. Bloggerul rus Eldar Murtazin a anunţat pe blogul său că există negocieri de preluare a diviziei de telefoane mobile a Nokia de către Microsoft. Rusul a dat până acum informaţii atât de exacte despre companie finlandeză încât am fi tentaţi să credem că deţine un spiriduş care supraveghează invizibil ceea ce se întâmplă prin cercurile rarefiate ale conducerii Nokia. Această ultimă ştire este însă extrem de importantă şi, personal, cred că este adevărată. Preluarea Nokia de către Microsoft este un element strategic pentru compania lui Bill Gates. Practic, prin această achiziţie Microsoft şi-ar dezvolta un nou centru de profit pe modelul Xbox. Ca să nu mai vorbim că aceasta ar fi continuarea logică a achiziţiei Skype şi intrarea în forţă pe piaţă comunicaţiilor. O piaţă din ce în ce mai ofertantă şi aflată într-o schimbare profundă. Telefonul mobil va înceta în scurt timp să mai existe aşa cum îl ştim noi, adică sub forma unui dispozitiv dezvoltat în jurul telefoniei. Va deveni un dispozitiv de comunicaţie globală, în timp ce operatorii locali telecom se vor transforma cel mai probabil în furnizori de net mobil. Pentru cei care nu ştiu, epoca telefoniei GSM e pe cale să apună. În urmă cu câteva luni, un grup de hackeri a reuşit spargerea protocolului de criptare GSM cu ajutorul unor echipamente relativ ieftine. Aceasta ne sugerează că data la care convorbirile efectuate printr-un site gsm vor putea fi ascultate de orice neica nimeni este aproape. Cum tehnologia menţionată dă semne de oboseală, rezultă că noua paradigmă a comunicaţiilor va fi cea a operatorilor globali. Privind din această perspectivă, achiziţia Nokia nu este decât încă o cărămidă pe care Microsoft ar pune-o pentru dezvoltarea unui gigant în comunicaţii care ar deţine atât tehnologiile cât şi patentele hardware şi software. Controlând totul, Microsoft ar putea dezvolta o companie globală de comunicaţii care ar putea deveni mai mare decât actualul Microsoft. De asemenea, va putea face faţă presiunii teribile venite din partea Google care deja are atât sistemul de operare cât şi partea de voce.
Cu aceasta închei prezentarea elementelor din spatele unor ştiri aparent normale. Ele ascund numeroase elemente strategice care se vor face simţite în următorii ani. Desigur, ceea ce au pus pe hârtie nu este întrutotul conform cu realitatea viitoare. Probabil companiile menţionate vor face schimbări pe parcurs, dar, în mare, cam aceastea sunt liniile directoare.
Pentru ca McDonalds sa poata face o oferta personalizata e necesara identificarea persoanei inainte de a face comanda, lucru care nu se poate face fara a cere in prealabil cardul bancar si am rezerve ca multi vor fi dispusi sa utilizeze cardul inainte de a face comanda.
RăspundețiȘtergereExista si posibilitatea de a primi o sugestie/oferta in momentul efectuarii platii dar ar creste mult timpul petrecut la automat.
Pai daca o dam in SF-uri, iti poate recunoaste preferintele la drive-in prin recunoasterea numarului de inmatriculare prin camere video. :)
RăspundețiȘtergereNu zic ca nu e posibil, dar cred ca tinta nu e imbunatirea cross-sellingului ci probabil reducerea masiva a numarului de angajati. In loc sa aiba 3 vanzatori, pot avea 20 mese cu terminale incluse, deci 20 puncte de vanzare in paralel.
Foarte frumos prezentat. Bravo. Sincere felicitari si la mai multe postari de acest fel !!!
RăspundețiȘtergereMcDonalds ca si cam toate firmele de fast food sint ceva sinistru, dar acum vor deveni diavolul, oricum cred ca am intrat in McDo de circa 3 ori in ultimii 20 de ani si am luat doar cartofi cu cash...
RăspundețiȘtergereOricum in lumea asta de techno sclavi nu ma mai mira nimic...
In urma cu 15 ani, cineva la Paris mi-a zis, cu referire la angajatii McDonald: "Exploatare exemplara!" Daca introduc utilaje, aceasta dispare. Cum e mai bine?
RăspundețiȘtergereCel mai bine-i fara McDonalds.
RăspundețiȘtergereDaca McDonald's ar avea clienti doar dintre cei care citesc blogul tau, cu siguranta ca ar da faliment... :))
RăspundețiȘtergereCa si cineva de mai sus, nu cred ca am intrat de mai mult de 5-6 ori, in ultimii 20 de ani, intr-un McDonald's. Consum: cafea...
>{...}McDonalds, mai precis la decizia gigantului fast food de a înlocui casierii cu dispozitive electronice de comandă.
RăspundețiȘtergereAsta e o masura de-a dreptul rasista !!
Sau mai corect ... "rasisto-pro-luddita" !! :)))
Asta e doar un fapt divers care a fost transformat intr-o teorie a conspiratiei. Carls Jr, un land de fast food cunoscut pe coasta de vest, a introdus de vreo 4 ani automate unde introduci cardul si plasezi ordinul, ca sa nu stai la coada. Este o facilitatea, pentru a micsora timpul de asteptare. De aici pana la a inlocui tot angajatii este cale lunga.
RăspundețiȘtergereDeci in curand se va putea spune ca nici mcjoburile nu mai sunt ce-au fost...
RăspundețiȘtergereÎnlocuirea McDonalds-urilor cu "bufet express automat"? Asta exista deja în 1936!
RăspundețiȘtergereMan takes pie out of Automat, 977 Eighth Avenue, Manhattan, February 10, 1936.
Although the Columbus Circle Automat was still open in the 1970s, most Automats gave way sooner to fast-food chains. The last New York Automat closed in 1991.
Incepe sa se vada trendul, odata ce ideea a prins la nivel de top management in corporatii. Digitalizare "end-to-end"...
RăspundețiȘtergere"Not to be outdone, global consumer goods company Procter & Gamble is this week holding its own digital jamboree. IDeaS is being held in response to chief executive Bob McDonald’s challenge to digitise the company from “end to end.”
The day, the first of what P&G expects to become an annual event, will be held at Bletchley Park, with speakers including Trendanalyzer creator Hans Rosling. Other speakers hail from IBM, McLaren’s Formula One team and Microsoft, and the day rounds off with a Dragon’s Den-style forum for budding entrepreneurs looking for backing."
Asta ar fi a treia stire, daca vreti. Haios cum pe CEOul P&G il cheama chiar McDonald.
sursa: The Telegraph
http://www.telegraph.co.uk/technology/google/8513879/Great-minds-head-straight-to-Googles-Zeitgeist.html
Articolul de fapt puncteaza,dupa parerea mea doua aspecte vechi de cand lumea,factorul uman si tendinta de globalizare.
RăspundețiȘtergereComent:Vrei profit maxim pe intreprinderea ce o realizezi?aplici tehnologii avansate (daca te tine punga) si implicit elimini factorul uman.
Iar cu globalizarea este ceva mai complicat (politic)dar si aici (my.o.) se poate rezolva prin democratizare.