luni, 2 aprilie 2018

Maşini şi iluzii

Industria auto este unul dintre senzorii importanţi ai economiei. Valoarea mare a produselor finale, precum şi marea dependenţă a economiei de „mişcare”, transformă sectorul într-o vedetă a economiei şi, în acelaşi timp, într-un teritoriu perfect de unde se poate lua „temperatura”. Atâta vreme cât lucrurile stau bine în automotive, putem spune că societatea, în ansamblu, e „pe val”.

Urmărind fenomenul economic, putem observa că perioadele de exuberanţă ale industriei auto coincid cu cele ale vârfurilor economiei. Atunci se înregistrează vârfurile de producţie, managerii uzinelor fac previziuni mai ceva decât pe vremea lu' nea Nicu, iar preţurile explodează în ritm cu creşterea producţiei. Ştiu, pare ilogic, dar fix aşa se întâmplă.


Să trecem totuşi peste explicaţii şi să ne aruncăm ochii peste ceea ce se petrece acum în industrie. O să încep cu Volkswagen, până nu de mult campioana absolută a industriei. După scandalul „dieselgate”, compania are serioase probleme în SUA unde, după plata amenzilor şi a despăgubirilor cerute de către stat, justiţia a decis că Volkswagen trebuie să-şi răscumpere sau să repare peste 85% dintre maşinile vândute şi detectate ca având activ mecanismul de falsificare a emisiilor de noxe. Totul până în iunie 2019, altfel sumele achitate până acum urmând a fi serios majorate. Recent, compania a afirmat că până în prezent procentul maşinilor răscumpărate sau reparate a atins 83%, ceea ce, trebuie să recunoaştem, e o performanţă.

Care-s totuşi costurile acestei „performanţe”? În primul rând, absolut toate spaţiile logistice deţinute de către Volkswagen în SUA sunt pline ochi de maşini vechi. Până la sfârşitul anului trecut compania a răscumpărat aproape 300 000 vehicule, oferind proprietarilor o sumă care se situează în jurul valorii de 8 mld. $. Până la sfârşitul anului acesta compania va trebui să mai răscumpere încă vreo 200 000 maşini pentru a fi în linie cu înţelegerea semnată cu statul american. Aveţi idee cum arată 500 000 de maşini stocate Dumnezeu ştie pentru cât timp? Stadione, câmpuri întregi, „felii” de deşert toate pline cu maşini. Toate facilităţile de stocare pe care Volkswagen le deţine în SUA sunt pline ochi cu maşini răscumpărate. Şi nu numai, compania căutând cu disperare noi facilităţi în care să depoziteze „producţia” de gunoaie. Dincolo de costurile generate de procesul de răscumpărare, există acum costurile generate de stocarea acestora. Care cost e destul de mare având în vedere volumele.

E greu de crezut că Volkswagen nu are un plan cu acele maşini. Pentru a-şi reduce din pierderi, compania trebuie să scape de ele: ori distrugându-le ori, mult mai profitabil, inundând cu ele pieţele sărace. Acţiunea ar trebui să se desfăşoare rapid în condiţiile în care, orice zi suplimentară se poate lăsa cu alte defecţiuni ale maşinii. Iată cum, o problemă aparent minoră vine să complice şi mai mult viaţa industriaşilor. Care nu e roz indiferent de care parte a axei te-ai situa.

Şi, pentru a înţelege mai bine cum stau lucrurile, vom arunca un ochi în ograda „nepoluatorilor” de la Tesla. Lucrurile acolo sunt crâncene, compania fiind aproape de faliment. Mai mult, voci din industrie dau ca maxim de supravieţuire luna iunie a anului curent. Datoriile se acumulează, haosul din procesele de producţie se acutizează şi singurul lucru care se mai vede cu claritate acolo e spectrul falimentului. Se va ajunge la el? Sunt două scenarii. Primul presupune sosirea unui nou cavaler miliardar pe cal alb care va descăleca alte miliarde în compania lui Musk aşa cum s-a mai întâmplat. Celălalt, ar presupune intrarea sub protecţia legii falimentului şi rezolvarea problemelor după modelul deja patentat de întreaga industrie auto americană.

Dacă încercăm să studiem ce se întâmplă pe la ceilalţi producători, constatăm că treburile sunt calme. Însă, odată intraţi în adâncime, vedem lesne că problemele sunt mari, mari de tot. Ford are probleme cu stocul de camionete, GM începe din nou să simtă că nu prea se simte bine. Japonezii nu performează nici ei cine ştie ce. Toyota şi Honda au cifre de vânzări mai bune pe global, dar cu scăderi puternice în SUA. Rezultatele bune din vânzări vin însă pe fondul unei creşteri a salariaţilor(care-ar fi normală în contextul actual), dar cu scăderi de profitabilitate.
În Europa lucrurile stau destul de complicat. Singurul care străluceşte e Renault-ul. Revenirea la strategia de bază anume aceea a producţiei de maşini populare l-au propulsat pe val pe „killer-ul” Ghosn. Structura complexă de alianţe chiar începe să se vadă. Mercedesul a cedat clasa A aproape în totalitate tehnologiei Renault, la fel cum, acelaşi lucru se întâmplă şi cu Smart care împarte linia de producţie cu Twingo. Însă nici la Renault lucrurile nu sunt foarte limpezi întrucât spaţiile logistice sunt pline ochi de maşini noi care-şi aşteaptă proprietarul.
De aceleaşi „aglomeraţii” din spaţiile logistice au parte toţi producătorii. Şi maşinile continuă să se producă-n draci de parcă hoarde de extratereştri ar sta la coadă să-şi ia „maşina visurilor” de pe Pământ. O discuţie cu câţiva dealeri m-a lăsat aproape fără cuvinte. Unii dintre ei mi-au dat de înţeles că producţia de maşini e practic un joc piramidal în care fabricile produc, îşi transferă produsele una alteia, apoi diverse companii aparţinând producătorilor preiau marfa şi totul se sparge în capul dealerilor. E un joc pe hârtie menit a demonstra bancherilor „lichiditatea” propriilor produse. În acest timp, la capătul cordonului, adică la consumatorul final, sub ochii blânzi ai autorităţilor, se dau cele mai mari tunuri. În SUA frauda la creditul auto a atins anul trecut cea mai mare valoare din istorie. Aţi auzit asta până acum? Doar una-două ştiri ne-au atras atenţia după care totul a fost îngropat în uitare.

Aveţi idee ce se întâmplă? Dacă nu, vă spun eu: pe la uşa multora, e o doamnă îmbrăcată în negru care ciocăne discret. N-aveţi cum să n-o recunoaşteţi. Poartă un costum clasic şi pe umăr duce o coasă.

9 comentarii:

  1. https://www.businessinsider.com.au/tesla-robots-are-killing-it-2018-3

    RăspundețiȘtergere
  2. De prin anii 90 WV n-a mai platit impozite, asa ca nu se pot plinge de bani. La un moment dat plimbau masinile prin Spania ca sa primeasca un tip anume de subventii. Fuziunea cu Porsche le-a adus un ciubuc de 800 mil €, pt ca asa este legea pe Planeta Germanika, (nu este stat, iar in functie sint si astazi conditiile armistitiului din 45) unde si contractele dintre stat si privat sint secrete, ca sa “duduie” economia! De exemplu tot ce-a construit Deutsche Bahn, dupa RM2, a fost cel putin dublu fata de pretul estimat. La “Stuttgart 21”, tot un proiect al DB, nici nu incepuse constructia si “disparuse” 1 miliard €!
    Ce se intimpla daca demonstrezi cind si cum vrei:
    -https://www.youtube.com/watch?v=_vADd-fKyvE
    Cam asta era normal sa se intimple si cu tefelistii, care, chiar cereau “o tara ca afara”!
    Asa se face ca la constructia aeroportului din Berlin s-au "ratacit" 5 miliarde € si nu exista nici o problema! Nemtii n-au iesit vreodata pe strazi sa tipe “sa vina dna sa va ia” si nici “noaptea ca hotii”. Cred ca se intimpla pt ca ei nu au dna, iar banii pot dispare si ziua, la vedere, pt ca nu intereseaza pe nimeni! Toate cladirile guvernamentale din Berlin au costat, pina la urma, intre 2-4 ori mai mult decit s-a prevezut la inceput. Asa au facut si la constructia stadionului din Bucuresti, care, tipic german, necesita si reparatii, mai tot timpul. Idolatrii romani, in fapt patrioti vestici, nu stiu ca mareata economie germana s-a facut pe baza furturilor de patente englezesti, in sec 19. Asa se ajunge “putere economica” si vedem ca aceasta metoda a fost folosita si de China, cu succes.
    Scott McNealy a spus, prin anii 90 ,ca, principala problema a viitorului va fi «to have lunch or be lunch». Romanii noi s-au hotarit, in mod evident, pt a 2-a varianta!

    https://www.welt.de/wirtschaft/article6870484/Forscher-setzt-deutsche-Schulden-dreimal-hoeher-an.html

    Finanzwissenschaftlers Bernd Raffelhüschen im Auftrag der Stiftung Marktwirtschaft, klafft in den öffentlichen Haushalten eine Nachhaltigkeitslücke im Umfang von 6,2 Billionen Euro.

    Garmania recunoaste oficial, astazi, o datorie de peste 2100 miliarde €. Un om de stiinta, specializat in problemele financiare, spunea, in 2010, ca datoria reala este 6,2 miliarde €. 8 ani mai tirziu acesta este cu siguranta peste 7000 de miliarde.
    Ce mai fac Antifa si rezistentii prin Hamburg:
    -https://www.youtube.com/watch?v=N_bDEq7DjnE

    RăspundețiȘtergere
  3. Bos, aici se vorbeste de idustria auto, nu de frustarile unor comunisti.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dan sa inteleg ca ai o afinitate pt imbecili ca asta?! Adica nu ti-a comvenit ca ti-am scris despre lucruri care iti erau necunoscute si despre care nici un roman nu-ti poate spune nimic?! Romanii noi, dincolo de sloganuri cretine, nu stiu nimic concret. Cind vine vorba despre vest sint ramasi in anii 70. De la inceput ti-am scris despre lucruri necunoscute sau f putin cunoscute despre care nu discuta nimeni si am facut-o cu dovezi si nu pe stil taranesc, ca asa vreau eu sa fie. Cu taranimea sper ca te-ai convins cum este. daca nu te vor convinge ei, in curind.

      Ștergere
  4. “As a reality check, Tesla is worth twice as much as Ford, yet Ford made 6 million cars last year at a $7.6 billion profit while Tesla made 100,000 cars at a $2 billion loss,” wrote Thompson, who has consistently outperformed the market as a hedge fund manager.

    John Thompson - Vilas Capital Management

    RăspundețiȘtergere
  5. "I'll close with this brief letter quoting John Thompson, a Chicago-based value investor who is chief investment officer of Vilas Capital Management"

    - HEDGE FUNDER JOHN THOMPSON: Tesla is 'on the verge of bankruptcy'
    http://www.businessinsider.com/tesla-on-verge-of-bankruptcy-hedge-funder-says-2018-3

    RăspundețiȘtergere
  6. Lada e mașină bună. Și aia scoasa de chinezi, cum dracu s-o chema.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. din multe puncte de vedere Lada este o masina mai buna, decat ceea ce marketeaza la greu nemtalaii, sau altii... si chinezariile la fel ca si Lada. De exemplu te duc din punctul A in punctul B mult mai ieftin, nu platesti cand le cumperi bonusurile bastanilor cate iti vand o "masina economica si prietenoasa cu mediul", dar care vai... te gazeaza mai ceva ca la Auschwitz (deh, vechile obiceiuri mor destul de greu), nu te costa ineptiile de milioane de Euro ale campaniilor de marketing idioate, nu au inclus in pret excursiile de 5 stele platite jurnalistilor din intreaga presa auto (care iti vor spune sa cumperi azi acea masina, alta ca ea nu se egzista... pana la urmatoarea excursie desigur) si costurile aberante ale unor masini inutile, alea vistae umed de toti fraierii, cu +300 CP, si pline de gadgeturi electrionice inutile, care merg mai prost ca aplicatiile pe un telefon de 10 RON, dar le platesti la pret de ifon... se pot adauga multe altele, dar pentru un creier amortit e greu de inteles.

      Ștergere
  7. Dupa 25 de ani de raportari lunare a vanzarilor, GM trece la raportarile trimestriale in speranta ca mai pot umfla putin cifrele vanzarilor de autoturisme, care au scazut masiv in ultima perioada. In acelasi timp, bancile incep sa isi inchida robinetele imprumuturilor iresponsabile si anunta o crestere a delicvente imprumuturilor deja acordate, multi cumparatori de autovehicule nemaiputand returna banii imprumutati.
    http://www.autonews.com/article/20180403/RETAIL01/180409920/

    Urmatoarea criza de proportii va fi cea din domeniul auto, dupa care va urma criza finala si anume a imprumuturilor pentru studii, tinerii neavand nici o sansa sa isi gaseasca un loc de munca potrivit pentru a putea plati aceste imprumuturi. Ce inseamna cu adevarat sa fi prost...
    https://pushingrubberdownhill.com/2017/06/07/another-clueless-millennial/

    https://opencube.ro/cand-esti-proasta-in-vest/

    RăspundețiȘtergere