joi, 2 februarie 2012

The power of LIKE

În urmă cu un an vă aduceam în atenție activitatea intensă pe care Goldman o desfășoară cu acțiunile Facebook. Încă de atunci piața a fost invadată cu zvonuri despre nebunia care va urma, despre cum rețeaua socială va crește accelerat îmbogățindu-i pe fericiții posesori de acțiuni. Desigur, atunci se pregătea terenul pentru ceea ce se petrece acum, anume listarea rețelei sociale. 

Fără doar și poate avem de-a face cu o știre epocală deoarece Facebook promite să fie cel mai mare IPO al tuturor timpurilor. Atât de umflat este balonul încât lumea pare dispusă să dea oricât pentru a avea o bucată substanțială din ”rețeaua viitorului”. Și, pentru ca nebunia să fie completă, toate acestea se petrec în condițiile în care datele financiare ale companiei sunt destul de vagi, iar tot ceea ce știm până în prezent aflăm doar din zvonuri și pe surse. Dacă e să dăm crezare unor surse din piață, pattern-ul de creștere despre care vorbeam anul trecut pare să fie respectat doar în ceea ce privește veniturile, nu însă în ceea ce privește profitul. Motivul? Pentru susținerea creșterii Facebook a înghițit o groază de companii mici, deținătoare ale unor tehnologii care ar permite menținerea rețelei sociale pe aceeași linie. 

Ar mai fi o întrebare care nu-mi dă pace. Anul trecut se vorbea despre o ipotetică listare a Facebook în 2013. E totuși 2012 și listarea a intrat în linie dreaptă. Oficialii sugerează că oricum din aprilie a.c. autoritățile de reglementare din SUA ar fi obligat Facebook să-și facă publice situațiile financiare, deci acesta ar putea fi unul din motive. Destul de subțire motiv... În cazul în care situațiile tale sunt beton, dacă ai loc de creștere, publicarea situațiilor financiare nu poate decât să motiveze viitorii acționari. 

Personal văd cu totul diferit această afacere. Cred că acesta e ultimul an în care se pot prezenta cifre de creștere de peste 2 ori deoarece rețeaua urmează să-și atingă vârful în ceea ce privește achiziția de noi utilizatori. Eminențele cenușii au înțeles bine acest lucru și profită acum de date. Evaluarea de 100 de miliarde de dolari cred că e o utopie, dar o utopie repetată intens pe toate canalele poate ține temporar loc de realitate. Sunt mai multe lucruri care mă fac să privesc cu scepticism Facebook, elemente pe care le voi enumera în continuare. În primul rând, dacă e să dăm crezare zvonurilor privind veniturile Facebook, ar rezulta că rețeaua socială este evaluată de aproximativ 27 de ori mai mult decât veniturile anuale. E o nebunie! În al doilea rând, trebuie reținut că Mark Zuckerberg deține în prezent 28.4% din acțiuni dar, prin înțelegeri făcute cu acționarii actuali, controlează peste 51% din voturi. Este o formă de organizare arhaică și care riscă să fie spulberată de actuala listare. Este Zuckerberg obișnuit cu presiunile venite din partea acționarilor? Nu cred; eu unul îl văd ca pe un geek guy(și asta nu prin prisma filmului), trăind cu  idealuri și utopii. Apropiați ai companiei spun că Zuckerberg este îngrijorat de listare deoarece nu vrea ca angajații să se concentreze la prețul acțiunilor ci la crearea de produse noi. O asemenea gândire nu e specifică unui CEO. Cred că ar trebui ca lumea să conștientizeze că Zuckerberg nu este Larry Ellison și, cu atât mai puțin, Steve Jobs. S-a gândit oare cineva ce-ar însemna înlocuirea lui Zuckerberg sau ce s-ar întâmpla dacă, la presiunile acționarilor, el ar fi trecut pe un post de CTO? 


Nu în ultimul rând, vă supun atenției o imagine care face cât un milion de cuvinte. Ceea ce vedeți mai sus este evoluția unor companii care s-au lansat prin același tip buzz mediatic(desigur nu la aceeași scară ca actualul). Cu albastru este LinkedIn, cu roșu Pandora, cu portocaliu GroupOn, iar cu verde bătrânul DowJones(care e luat ca etalon). Rezultatele companiilor internet se văd cu ochiul liber, acestea stând pe undeva pe la -20%, în timp ce DowJones are un plus de 0.88%. Am uitat ceva? Așa e, Zynga! În prezent are un plus de 11% față de lansare, dar asta după ce a trecut printr-un episod accelerat de scădere cu 8.5% față de prețul de lansare.

Ce urmează? Posibil să vedem prețuri crescând aberant, un balon irațional care se umflă spectaculos. Personal nu cred în modelul de business al Facebook și, mai mult, nu cred în maturitatea acestei companii. A crescut spectaculos, dar aș vrea să înțeleg motivele pentru care Facebook nu ar urma pattern-ul celorlalte rețele sociale. Poate că judec greșit, dar, ca investitor, nu înțeleg ce m-ar putea atrage la acest IPO. Nu am un discount, datele par subțiri și listarea destul de pripită. Acestea fiind spuse voi spune doar că, în ceea ce privește Facebook, prefer să aștept să văd evoluția. Până la apariția cifrelor reale, buzz-ul mediatic nu este altceva decât un bruiaj ieftin, dar extrem de eficient pentru mașinile de propagandă de pe Wall Street.

10 comentarii:

  1. Facebook e genial prin lucruri pe care putini le vad. Prin acel inocent 'Like' controleaza si supravegheaza intreg internetul. In momentul in care incarci o pagina care are un buton de 'Like', automat browserul tau trimite la facebook un request cu adresa ta de IP si URL-ul accesat (de', asa e daca am 'vrut' web 2.0). Indiferent ca nu apesi pe buton, indiferent ca esti logat sau nu, indiferent daca ai sau nu cont facebook !!

    Acum, ganditi-va un pic, cate site-uri mai vizitati azi care sa nu aiba un butonas suav de 'Like' pe ele ? Acel ochisor prin care facebook se uita si el la ce te uiti tu, ca si cum ar fi alaturi de tine pe scaun in fata calculatorului.

    Asa ca venitul, profitul, si alti indicatori financiari pe care-i are facebook azi sunt complet irelevanti in comparatie cu puterea pe care o va avea facebook in viitor. E valabil si pt google si twitter.
    Asa ca aparentele inseala, astea nu mai reprezinta de mult 'retele sociale' in care iti pui poze de la petrecerea de aseara sa le vada prietenii, reprezinta adevarati monstri online.

    RăspundețiȘtergere
  2. In primul rand, nimeni nu crede povestea cu compania de 100 miliarrde, decat propagandistii de serviciu de pe wall street. Aproape tot ce am citi ca stire financiara in ziarele europene (cele americane nu ma mai intereseaza), vorbesc de o probabilitate mai mare ca acest IPO sa fie un esec decat un succes, inca de la lasnsare. Urmeaza de vazut.
    In al doilea rand, desi numarul de utilizatori este de vreo 800 mil, si se doreste ca in curand sa ajunga la 1 miliard, numarul celor din tarile occidentale (cei care sunt targetul principal pentru publicitate de pe FB), este in stagnare, iar in multe tari chiar in scadere. Si apoi nu poti spera sa fii o companie de succes pe viitor, cand in mod repetat nu faci altceva decat sa-ti enervezi si sa calci in picioare dorintele propriilor tai utilizatori (ultima aplicatie impusa de FB este aprobata de vreo 6% dintre cei chestionati).
    In al treilea rand FB nu este Apple, IBM sau Google. Practic, nu revolutioneaaza cu nimic industria IT, nu inventeaza un algoritm nou de cautare a informatiilor pe net, nu dezvolta noi tehnologii, nu produce nimic util pentru societate, ci doar ofera o minunata oportunitate de a-ti pierde timpul si de a-ti pune viata privata in vazul tuturor. Poate ca are o valoare de piata importanta, dar sa crezi ca este cea mai mare companie "de tehnologie"cum spunea un "specialist" este ridicol.

    RăspundețiȘtergere
  3. Acum vreo 20 de ani, pentru ca o companie sa aiba succes pe bursa, trebuia sa ofere un produs sau serviciu, care sa fie mai bun decat al concurentei, sa aiba o utilitate practica si sa fie inovatoare. Astazi e nevoie doar de propaganda si PR. Ma irita la culme preocuparea asta pentru ACTA, cum ne fura drepturile noastre civile si alte cacaturi, in conditiile in care mare parte din populatia tanara din occident (aceeasi care se preocupa de incalcarea dreptului la intimitate prin ACTA) are conturi pe FB, punandu-si de buna voie viata intreaga la dispozitia oricui, pentru a fi folosit in orice scop se doreste. Iar tragedia este ca utilizatorii STIU ASTA. Instaurarea fascismului nu a venit pe usa din dos, dragilor. A venit in aplauzele si in vazul lumii! Orwell daca va deveni realitate, va deveni exclusiv cu acordul nostru!

    RăspundețiȘtergere
  4. In urma cu 2 ani cand am plecat din tara, vorbeam cu un prieten cum sa tinem legatura, prin mail sau prin skype. El imi spusese sa-mi fac cont pe FB. I-am raspuns ca nu ma intereseaza sa-mi pun viata de familie pe web, ca sa fie la dispozitia oricui doreste. El mi-a raspuns ca nu e enevoie, ca daca vreau pot sa nu-mi fac contul public si sa fie accesibil doar pentru cei care doresc eu. Mi-a spus ca FB este o super-smecherie si ca EU AM CONTROLUL asupra a ce vreau sa dezvalui si ce nu. La doua luni dupa aceasta discutie, FB anuntase ca toate conturile vor deveni publice, si ca nu mai exista posibilitatea de a alege daca doresti sau nu acest lucru. Nu mi-am facut niciodata cont pe FB, si aproape fiecare stire care a venit ulterior din aceasta directie, nu a facut decat sa-mi intareasca convingerea ca a fost o idee buna. Poate altii considera altfel! Dar sper sa inteleaga ca nimic nu este gratis pe lumea asta, inclusiv contul de FB!

    RăspundețiȘtergere
  5. utilizatorii facebook nu sunt 800 de mil, ci toti utilizatorii de internet din lume, prin butoanele de 'Like' introduse pe orice site

    RăspundețiȘtergere
  6. Este important sa nu evaluam FB doar prin prisma aportului tehnologic pe care il aduce in lumea IT.
    Ganditi-va la volumul de informatii despre comportamentul internautilor pe care FB il are la dispozitie.Este cel mai mare experiment social, cea mai mare baza de date cu informatii reale (nu declarative) despre 800 mio consumatori. Odata inceputa sinteza acestor date, concluziile produse sunt foarte valoroase iar corporatiile & guvernele sunt dispuse sa plateasca.
    Ganditi-va la fenomenele sociale recente care s-au dezvoltat cu ajutorul FB (si Tweeter in paralel).

    RăspundețiȘtergere
  7. Pentru primul anonim referitor la butonul Like.

    Ca sa nu mai fii urmarit de google si de facebook editezi fisierul host cu urmatoarele 2 linii

    127.0.0.1 www.facebook.com
    127.0.0.1 google-analytics.com

    Este valabil pentru orice sistem de operare. ieftin si foarte eficient. Mai poti adauga si alte siteuri cu reclame sau tot ce vrei sa nu se incarce cand vizitezi o pagina web.

    RăspundețiȘtergere
  8. Pentru butonul de Like se poate folosi si o extensie pentru firefox (sau chrome) - Ghostery - care blocheaza cookie-urile de la site-uri third party care fac trackig

    RăspundețiȘtergere
  9. Nu e nevoie sa ai cont pe facebook ca facebook sa colecteze informatii de la tine. Ajunge doar sa vizitezi o pagina care contine butonul "Like" al facebook, caz in care facebook primeste informatii despre pagina vizitata de tine. Bineinteles ca figurezi ca anonim pentru facebook, dar lor le ajunge ca un internaut este interesat de acea pagina. Colectand astfel tot felul de date despre ce este interesat publicul, ei pot sa-si face politica de marketing.
    Nu cred ca poate spune cineva cu certitudine ca compania nu face 100 miliarde. Conteaza foarte mult datele fundamentale ale companiei, care pana nu demult erau oarecum confidentiale, dar si numarul imens de utilizatori (cca. 800milioane, tinzand spre un miliard).
    Multi sustin ca tendinta de crestere a numarului de utilizatori a scazut. Pai este si normal, ca a ajuns deja la saturatie. Nu mai prea au de unde sa cresca, ca deja a depasit 10% din populatia globului. Mai trebuie sa tinem cont ca foarte multe companii isi fac publicitate si marketing pe facebook.
    Eu sunt de parere ca facebook are un potential imens, ramane doar de vazut daca va fi fructificat corespunzator.

    P.S. se pare ca au inceput sa concureze la modul cel mai serios google chiar si la motorul de cautare.

    RăspundețiȘtergere
  10. Suntem de aceeasi parere...
    Eu sunt realist dar nu cred ca vor strange 50% din cat si-au propus (si 50% ar fi un succes)

    Dupa listare va scadea cu minim 25% in primele 3 luni, similar cu FP.

    Multi vor sa scape de acolo si vor vinde masiv

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)