Săptămâna trecută, Daily Mail publica un articol excelent: "Revealed: The ghost fleet of the recession anchored just east of Singapore". În articol se prezintă, în premieră o realitate crudă din lumea transportatorilor maritimi, anume faptul că nu prea mai e de muncă. Pădurea de vapoare ancorate nu face altceva decât să şomeze în aşteptarea recuperării care s-a produs numai pe hârtie. Iar pentru a avea o imagine globală a "recuperării" puteţi încerca să vizualizaţi datele puse la dispoziţie de Vesseltracker în Google Earth. Veţi avea surpriza să constataţi cum, în jurul marilor porturi, "haite" de cargo-uri hibernează. Este o imagine deprimantă, dar care exprimă destul de clar situaţia "din teren".
În ultima perioadă media şi politica au isterizat investitorii cu previziunile optimiste. Rezultatul a fost o creştere falsă, care nu reflectă nici pe departe realităţile economice. Un indicator fundamental al schimbului internaţional este Baltic Dry Index, a cărui evoluţie am mai prezentat-o în câteva rânduri. Motivul pentru care îl aduc în discuţie este unul simplu: nu poate fi manipulat. Modalitatea în care este calculat nu lasă loc interpretărilor sau aproximaţiilor. În imaginea de mai jos, am trasat graficul acestui indice care, de ceva vreme, are o evoluţie contrară celei bursiere. Pentru a înţelege mai bine realitatea, am inclus(în fereastră) două grafice obţinute de la "Institute of Shipping Economics And Logistics - Bremen" care prezintă evoluţia lunară a traficului de containere prin porturi.
După cum se poate observa, căderea este una abruptă: -20% pentru America, +18% Europa şi -15% Asia. Ceea ce mulţi nu ştiu, este că şi în acest domeniu capacitatea de transport a fost speculată masiv în cursul anilor trecuţi. Falsa cerere a condus la o creştere artificială a preţurilor sub presiunea unei lipse aparente de capacitate de transport. Aceasta a împins transportatorii să comande şantierelor nave mai mari şi mai scumpe, pariind pe creşterea exponenţială a cererii. În momentul în care realitatea a ieşit la suprafaţă, s-a a produs un blocaj pe întreaga linie: operatorii s-au trezit cu vapoare de care nu aveau nevoie, lipsa de comenzi i-a dus în imposibilitatea efectuării plăţilor către şantiere care, la rândul lor, nu şi-au mai putut onora datoriile către bănci(de fapt lanţul este mult mai complex, dar l-am scurtat voit).
Ceea ce se petrece cu transportul maritim încă nu a explodat întrucât mulţi operatori au obţinut perioade de graţie, în speranţa unei reveniri. Situaţia însă este valabilă numai pentru giganţii în domeniu, ale căror pierderi sunt rostogolite deoarece sunt mult prea mari pentru a ieşi la suprafaţă. Ceilalţi se confruntă cu pierderi masive şi intră în faliment, constituindu-se în pradă uşoară pentru cei mari. Iar cei mari, cu atâtea "oportunităţi" în preajmă nu fac altceva decât să devină şi mai mari. Mai ţineţi minte de fenomenul "too big to fail"? Începe să se generalizeze şi nu ştiu de ce mi se pare că ne îndreptăm din ce în ce mai mult către o lume dominată de monopoluri. Asta nu e bine, nu-i aşa? :-)
Nu e nici o premiera ;).
RăspundețiȘtergereCNN "ride" de ei inca de asta iarna (si inca o data mai recent, la "Quest means bussiness").
Iar ca bursele "pica in sus"... e la fel de old news ;).
http://www.ft.com/cms/s/0/0e24777c-9ef6-11de-8013-00144feabdc0.html
Ba e foarte bine! E visul de aur al capitalismului!
RăspundețiȘtergere" o lume dominată de monopoluri. Asta nu e bine, nu-i aşa? :-)"
RăspundețiȘtergereCred ca stii parerea mea. :)
..
Constantine, doar socialismul "tau" libertarian va pica foarte de sus. Inghitit din interior, de nevoie. Poate peste cativa zeci de ani o sa afli si tu ca orice om normal care au fost monopolurile de i-au luat gatul.
Ok, BDI nu poate fi manipulat, dar tie ti se pare ca SP 500 poate fi manipulat? :))
RăspundețiȘtergereLas-o mai moale cu analiza tehnica...pana acum spuneai ca ca Dow Jones nu va trece de 9.700 si uite...surpriza: e la 9800 si un pic.
Sa fim seriosi, orice poate fi manipulat.
RăspundețiȘtergereJust for fun, am un amic usor bezmetic care zice ca joi 24 septembrie pica 2 banci de talia Lehman si vineri DJ-ul va fi cu 10% pe minus... :)
P.S. Pentru cititorii in... scheme: da' graficele, graficele ce zice ? Este sansa sa vedem asa ceva ? Sau e mute ca si la Lehmanu' trecut ? :)
RăspundețiȘtergereVarys, Dan zicea de ~10.500 ... 9700 parca era pariul lui Ghidiu.
RăspundețiȘtergereS-ar putea, totusi, sa nu mai retin exact cine ce si cum.
mobutu: Varys are dreptate. Se refera la articolul acesta unde nivelul maxim pe care-l vedeam era de ~9750. Ramane sa vedem cat de rau m-am inselat... Eu cred ca nu mult!
RăspundețiȘtergereVarys: Nu fac AT pe BDI. Nu-mi dau seama de unde ai dedus asta....
As fi foarte curios sa vad o evolutie prognozata a transporturilor rutiere internationale europene. situatia a fost la fel crestere de preturi bazata pe falsa lipsa de capacitate de transport
RăspundețiȘtergereachizitii de mijloace de transport mult peste necesitate, caderea preturilor care antreneaza o rostogolire a pierderii pentru cei mari si falimente pentru cei mici; si inca jumatate din europa geografica nu este inca legata la capacitate de europa veche datorita autarhiei economiilor ex sovietice...