luni, 18 iulie 2022

Un zbor misterios


Un avion ucrainean care căra armament din Serbia în Bangladesh s-a prăbuşit lângă Kavala(la Elefteroupuli), adică aproape în grădina mea :). Ca să înţelegeţi mai bine, pe-aici nu se petrece mai nimic. În afara imbecilismului autorităţilor, talk show-urile sunt populate exact ca-n ţară cu tot felul de comentaci de profesie care se ceartă pe absolut orice temă. În aceste condiţii, orice eveniment care se petrece e pâine pentru semi-jurnaliştii care populează presa elenă. Şi, cu toate acestea, nu se zice mai nimic. Mă rog, sunt reportaje, dar cam slăbuţe. Că s-a neutralizat zona, că nu se permite accesul publicului, că s-ar fi găsit cutia neagră s.a.m.d.

Avionul a raportat iniţial că vrea să se întoarcă în Serbia din cauza unor probleme tehnice. Manevra de întoarcere s-a făcut undeva lângă Athos(vezi imaginea). După aceea a raportat probleme la un motor(nr. 4) şi a solicitat o aterizare de urgenţă. Grecii i-au dirijat către Kavala, însă avionul a căzut înainte de a putea ateriza controlat, rezultând o explozie similară unei ciuperci nucleare. Cel puţin aşa spun cei care-au văzut explozia. Nu-i greu de imaginat ce s-a întâmplat acolo în condiţiile în care avionul era plin cu muniţie. Mai mult, pe o suprafaţă întinsă s-a răspândit un praf alb de origine necunoscută.

Cam acestea sunt datele problemei. Clar? Nu, nu-i deloc clar. Întrebarea care-mi vine instantaneu în minte este ce naiba căuta un cargo ucrainean să transporte arme produse în Serbia? Pentru cei care nu au habar de comerţul cu arme poate părea o bagatelă, la urma urmei şi armele sunt tot nişte mărfuri, nu-i aşa? Ei bine, nu! Pentru a transporta arme, ai nevoie de o anumită certificare atât din partea statului sursă, cât şi din partea destinatarului. Această certificare nu e o hârtie simplă. În primul rând trebuie să fii verificat de securiştii statului sursă, care trebuie să se asigure că poţi păstra secretul transportului. Mai mult, echipajul este verificat deoarece nu vrei ca pe perioada zborului să se umble în bulendrele pe care le transporţi. Ceva similar e şi la destinaţie. Ăia trebuie să se asigure că totul e confidenţial. De aceea, de cele mai multe ori, transportul de arme îl faci ori cu contractori locali, ori - în cazuri mai rare -cu unii ai statului destinaţie.

OK, totul e limpede însă nimeni nu-şi pune problema ce naiba caută un cargo ucrainean în toată afacerea asta? De fapt, fix aici e problema. Pentru sârbi, ucrainenii sunt practic duşmani. Asta deoarece Serbia este partenerul ruşilor. Ca să înţelegeţi mai bine situaţia vă întreb dacă v-aţi putea imagina un cargo rusesc transporând arme româneşti către Polonia. Sau invers. Evident că nu, e un nonsens. Aşa că transportul către Bangladesh este cusut cu aţă albă. 

Însă întrebarea esenţială este cu totul alta: ce anume a transportat aeronava ucrainenă înainte de acest transport??? Aici e punctul nevralgic asupra căruia ar trebui să meditaţi. Personal am o bănuială cât se poate de rezonabilă. De fapt, nu zborul Nis-Amman-Riad-Dhaka este cel interesant, ci zborurile anterioare. De altfel asta se vede din faptul că în tot traseul prezentat autorităţilor greceşti ceva este extrem de neclar: de ce avea avionul nevoie de cele două escale intermediare? Nu-i logic! Autonomia unui Antonov 12 este de 5700 km. A face două escale la o distanţă de 1300 km una de cealaltă este cel puţin ciudată. Asta dacă nu ar fi trebuit să lase niscaiva „marfă” pe-acolo. Logic ar fi fost ca Antonovul să facă o singură escală la Riad. 

Aşadar, totul e destul de dubios. Părerea mea este că zborul acesta este doar o acoperire a ceea ce ucrainenii au transportat înainte. Dar care-au fost zborurile anterioare? Ei, aici e ceva dubios. Pe 14 execută un transport Marseille-Kiev, urmat, în aceeaşi zi, de unul Kiev-Paris şi-apoi imediat de unul Paris-Sarajevo. De la Sarajevo merge la Belgrad şi în aceeaşi zi ajunge la Ankara. De la Ankara ajunge la Nis, locul de unde va porni în ultima sa expediţie.

OK, întrebarea e ce anume puteau transporta ei de-acolo pe direcţia „frântă” Kiev-Belgrad? Părerea mea e că arme? Ce fel de arme? Probabil arme donate de Occident de care ar fi interesaţi „partenerii” ruşi. Sună ciudat, nu? O să vă întreb însă altceva: de ce credeţi că ar lăsa oficialii de la Kiev asemenea arme pe mâna soldaţilor lor? Aceştia, după cum s-a văzut, le vând ruşilor aproape pe gratis. Nu le trebuie decât bani graşi de buznar şi o ieşire ca „refugiat ucrainean” prin ţările baltice sau prin cele nordice. Iar ruşii fix asta le dau. Aşadar, de ce-ai da pe gratis răcanilor când tu, acoperit de securiştii tăi, poţi face afaceri la nivel mare cu ruşii prin proxy-ul sârbesc? 

Asta, dacă vreţi, este noul circuit al armelor în natură. Vestul e pe cale să prăbuşească lumea pentru „a salva” Ucraina, iar oficialii de-acolo, ştiind ce urmează, îşi văd de bunăstarea lor. Altfel cum naiba să-şi cazeze soţiile sau gagicile la hoteluri de lux pe perioade nelimitate?

Update:

* Praful alb nu este mortar sau ghips aşa cum au informat autorităţile, ci fosfor alb care, oxidat de atmosferă, se transformă în pentoxid de fosfor, care este ... un praf alb!  

8 comentarii:

  1. multumim frumos de lamuriri, chiar ne intrebam.

    RăspundețiȘtergere
  2. Poate ce comenteaza Alex Christoforou ar de interes https://rumble.com/v1cmd6x-greece-antonov-plane-crash.-zaporizhzhia-avenger-destroys-6-russian-planes..html

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Avionul a luat foc în timp ce era încă în aer și a avut loc o explozie puternică după cădere. S-a raportat că 8 membri ai echipajului au fost uciși. Alimentarea cu energie electrică a fost întreruptă în localitățile învecinate. „Ordinul de retragere imediată a pompierilor a fost dat din cauza toxicității necunoscute a încărcăturii transportate cu avionul.

      Ștergere
  3. Se reamintește că Centrul Unificat de Coordonare a Căutării și Salvarii (ESCED) a primit un mesaj de la compania sârbă de arme și sisteme de apărare Valir (comandantul de transport al acestei mărfuri), iar conform informațiilor, Antonov transporta următoarele muniţie:

    cartușe de antrenament cu mortar M62 de 60 mm,
    cartușe de antrenament cu mortar M62 de 82 mm și
    Rachete de mortar M67 de 82 mm.

    Duminică, ministrul sârb al apărării, Nebojsa Stefanovic, a declarat că avionul de transport. Duminică, ministrul sârb al apărării, Nebojsa Stefanovic, a declarat că avionul transporta 11,5 tone de material militar , menționând că încărcătura avionului consta din obuze de mortar de antrenament exportate de o companie privată sârbă și cumpărătorul a fost Ministerul Apărării din Bangladesh. El a asigurat că procesul de export de muniție este legal și a avut aprobarea Ministerului Apărării sârb.


    Γιατί έπεσε το Antonov: Τα αίτια της συντριβής και τα κρίσιμα ερωτήματα

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aia cu mortarul este dezinformare de-a sârbilor. Vezi ce am scris în update. Dacă era mortar, nu li s-ar fi iritat mucoasele primilor sosiţi la faţa locului...

      Ștergere
    2. Oameni buni, acolo unde vedeţi în engleză ”mortar”, se referă la ceea ce numim noi ”mortiere”; unde aţi tradus ”cartuşe” aş zice mai degrabă că e ”obuz”. Asta se vede şi din calibru, la 80 de mm vorbim de obuze, cartuşele au maxim (cu aproximaţie) 20 mm. La 20 de mm deja vorbim de mitralierele de pe tancuri, care au calibru mare.

      Ștergere
    3. Se mai numesc "aruncătoare de mine" sau cum era în perioada interbelică " branduri". Practic sunt un fel de tunuri care au țeava înclinată spre cer și traiectoria nu este în linie dreaptă ci un arc de cerc care permite tragerea " după colț", adică peste obstacole, dealuri, clădiri, etc.
      Tragerea se efectuează când un soldat introduce proiectilul pe la gura țevii și apoi se apleacă în jos. Sunt o grămadă de filme de război care arată utilizarea în timpul luptelor.
      Muniția este explozivă sau mai nou se găsesc și termobarice.

      Ștergere
  4. Nu m-ar mira sa aflu peste nu stiu cati ani ca majoritatea razboaielor ,daca nu toate au fost un veritabil joc de poker prin care jucatorii ( pe banii fraierilor ,tari si persoane) isi impart prada ...azi iei tu o mana ,maine iau eu o mana ...etc.,etc...Ganditi ..nu doare...

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)