Sunt unele domenii în care efectele crizei sunt, la prima vedere, ceva mai greu cuantificabile. Desigur, citisem ştirile conform cărora plajele spaniole au fost aproape goale în vara aceasta sau pe cele referitoare la mai apropiaţii "fraţi bulgari" care cunosc acum strania senzaţie a brizei falimentului în turism. Cu toate acestea, trăiam cu impresia că în turism avem de-a face cu manifestări marginale, cu efecte ale aceleiaşi dezvoltări imobiliare exaltate din anii trecuţi. Nu ascund faptul că, până să mă uit pe statisticile din domeniu, trăiam cu impresia că în turism unele segmente şi-au păstrat profitabilitatea, în timp ce altele au avut parte doar de căderi moderate. Destul de naiv, nu-i aşa?
O trecere în revistă a datelor puse la dispoziţie de World Tourism Organisation ne relevă însă faptul că lucrurile stau prost, iar perspectivele nu sunt deloc îmbucurătoare. În primele şase luni ale anului, numărul de turişti a fost, în medie, cu 8% mai mic decât în perioada similară a anului trecut. Primele semnale ale crizei au început să se manifeste în aprilie 2008, atunci când creşterea faţă de perioada anterioară a fost practic nulă. Operatorii au fost încurajaţi de o scurtă revenire în mai(creştere cu ~8% faţă de mai 2007), dar începând cu luna iunie creşterile au început să se diminueze. Trendul s-a cristalizat din august 2008, atunci când scăderile din ce în ce mai mari au devenit "refrenul" statisticilor. Fără doar şi poate, o componentă esenţială a fost diminuarea accentuată a turismului de business. În conformitate cu un studiu al Economist Intelligence Unit comandat de Amadeus, turiştii business vor face în 2009 călătorii mai puţine, mai scurte şi mai ieftine. Aceasta înseamnă că mulţi se vor orienta către segmentele inferioare din punct de vedere al luxului, ceea ce va creea o presiune suplimentară asupra segmentului de top. Dar poate cea mai mare ameninţare este reprezentată de evoluţia îngrijorătoare a numărului de îmbolnăviri cu AH1N1. Aceasta poate avea ca efect paralizarea turismului către numeroase destinaţii, ceea ce i-a făcut pe unii analişti să considere că evoluţiile acestui an vor fi mult mai slabe decât estimările iniţiale. Un element care pentru industria farmaceutică reprezintă o gură de oxigen(destul de ciudată, aş observa) se constituie într-un marş aproape mortuar pentru turism.
Probabil că tot ceea ce am prezentat până acum poate fi perceput ca o "simplă teorie". Trecând la "practică", pot spune că am rămas destul de uimit la citirea rezultatelor semestriale publicate de grupul Accor. Pentru cei care nu ştiu, Accor este unul dintre cele mai coerente grupuri din turism(eu îi consider cei mai buni). Concentrat în jurul business-ului hotelier, unde acoperă absolut toate segmentele, grupul a reuşit să dezvolte/integreze business-uri adiţionale de succes, precum Carlson Wagonlit, Thalassa şi, mai cunoscutele, Ticket Restaurant. Şi aceasta este numai partea vizibilă a conglomeratului întrucât, în spatele fiecărei activităţi se află o mulţime de alte business-uri secundare(logistică, transport, etc) fără vizibilitate externă, dar impecabil gândite şi integrate
Cu toată integrarea, coerenţa şi viziunea de care a dat dovadă, Accor a raportat pentru prima jumătate a anului curent pierderi nete de 150 milioane EUR. Aceasta în condiţiile în care managementul grupului este unul dintre cele mai performante din industrie. Pentru a motiva această afirmaţie vă voi aminti că Accor a implementat cu succes un program de reducere a costurilor încă de anul trecut, intuind greutăţile anului 2009. Dacă în 2007 climatul bun din prima jumătate a anului, dublat de reducerea costurilor a generat un profit excelent pentru Accor, condiţiile total nefavorabile ale anului curent au lăsat fără replică managementul grupului, care se vede pus în faţa unei realităţi dure. Şi, pentru a contracara climatul nefavorabil, conducerea Accor a venit cu o propunere pe cât de surprinzătoare, pe atât de justă: separarea grupului în două părţi distincte. Astfel, în viitorul apropiat, activitatea hotelieră/turistcă se va dezvolta independent de cea de servicii corporate(tichete de masă). În urma acestei împărţiri, partea profitabilă a grupului(servicii corporate), va putea implementa strategii de creştere pentru a deveni şi mai profitabilă. Rămâne de văzut modalitatea în care va fi susţinută activitatea de dezvoltare/expansiune a grupului hotelier, în condiţiile în care turismul pare a semnaliza încă un an slab.Şi, probabil, infinit mai grea va fi găsirea unei formule salvatoare care să readucă grupul hotelier pe profit. Cu toate că pare imposibil, eu am încredere în ei. Şi, după reacţia pieţei se pare că nu numai eu.
Ca o concluzie, putem observa că în turism climatul general este unul pesimist. În cazul continuării evoluţiei negative din domeniu(foarte probabilă), se vor creea premisele unor discounturi semnificative şi deosebit de interesante. Deocamdată, preţurile acţiunilor din domeniu nu au scăzut la nivelul la care mă aşteptam, dar probabilitatea ca în prima parte a anului viitor să asistăm la scăderi semnificative este foarte mare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)