sâmbătă, 12 octombrie 2024

Ciclul de descentralizare

Cei care-au trecut prin comunism au trăit pe propria piele ceea ce începe să se vadă acum în așa-zisul capitalism. Cei care-au trăit mai mult în comunism, știu bine că a existat o perioadă în care s-a trăit bine în acel regim. Apartamentele confort redus, cele pe care le vedem acum ca pe niște spații insalubre și de nelocuit, au reprezentat la vremea respectivă un upgrade locativ absolut de neimaginat. Gândiți-vă doar ce însemna pentru un om care trăia în bordei un apartament cu două camere, în care să existe și WC și bucătărie. Și care, în plus, să aibă apă curentă, gaze și electricitate. Cât avans înseamnă un asemenea apartament pentru un om care vine de la bordei? S-a făcut mult caz de casele demolate de Ceaușescu. Într-adevăr, pentru unii oameni a fost o nebunie să se mute din casa lor confortabilă într-un apartament înghesuit. Însă, pentru cei mai mulți oameni, ale căror case erau niște maghernițe care abia se țineau pe picioare, trecerea la apartament a reprezentat un avans al confortului efectiv de neimaginat. 

Însă toate aceste chestiuni au fost făcute printr-o modalitate magică de organizare: centralizarea. Concentrezi toată puterea în câteva mâini care canalizează resursa acolo unde este nevoie. Ceaușescu ținea bugetul cu o mână de fier, iar bugetul lui Ceaușescu era ceva impresionant față de fițuicile pe care lucrează acum politicienii noștri. În Bugetul lui Ceaușescu figura și nea Ghiță de la sculărie, le fel cum figura fiecare întreprindere, magazinaș, mic meseriaș s.a.m.d. Ei bine, în acel Buget perfect echilibrat, un capitol important era cel al rezervei pentru dezastru. În cazul în care într-un an nu erau dezastre naturale - care să consume resursa alocată - Ceaușescu schimba destinația acelor bani, canalizându-i spre construcția de blocuri. 

De ce vă explic toate aceste elemente? Pentru a înțelege forța centralizării. Ea însă vine la pachet și cu un teribil dezavantaj: fragilitatea. Și, din nou, fac apel la memorie. Cei care-au trăit tranziția știu bine că, dincolo de oportunități, perioada a fost una nefastă pentru cea mai mare parte a populației, obligată să trăiască frugal, într-o perioadă de deschidere și de revenire a produselor pe rafturile magazinelor. Descentralizarea care a urmat centralizării lui Ceaușescu a instaurat un mediu haotic, în care absolut nimic nu mai mergea. Coloșii care asigurau bunăstarea în comunism se prăbușeau unul după altul, lăsând fără loc de muncă și fără perspectivă milioane de oameni. 

Ce trebuie să înțelegem de-aici? Am văzut comunismul căzând zgomotos în fața capitalismului biruitor. Capitalismul ne-a predat lecția descentralizării, ca rețetă pentru reziliență. Hmm, oare am învățat ceva din asta? Ar fi trebuit, doar că am uitat un aspect, anume faptul că societatea capitalistă nu era una descentralizată, așa cum credeam noi. Și atunci când ne-a înghițit, a făcut-o  ca efect a modului său de acțiune care era ... centralizat. Aici vă cer puțină atenție ca să înțelegeți fenomenul: în  timp ce comunismul era caracterizat de o centralizare absolută, capitalismul occidental era construit în jurul unei centralizări naturale. Poate părea forțat termenul „natural”, dar veți înțelege imediat despre ce e vorba. 

Întreaga istorie capitalistă este una a acaparării care, în final, duce la centralizare. Gândiți-vă la Standard Oil, compania lui Rockefeller. Ajunsese să dețină 95% din piața mondială. Cum? Prin acaparări succesive, prin optimizări care-o făceau imbatabilă. Degeaba te apucai să faci același lucru - adică rafinare de petrol - întrucât Standard Oil își optimizase atât de bine procesele încât produsul final ieșea de câteva ori mai ieftin și la o calitate mult mai mare. 

Iată de ce vorbesc despre o „centralizare naturală”. În fapt, toată chestiunea se găsește codificată în esența sistemului în care trăim, anume elementul în jurul căruia gravitează totul, anume profitul. Maximizarea profitului vine la pachet cu optimizarea proceselor, cu maximizarea economiilor la fiecare nivel, astfel încât, în final să rezulte un profit mai ridicat. După ce ai terminat de optimizat procesele, creșterea profitului vine din scalare, astfel încât, la un moment-dat, în domeniul respectiv apare un monopol. Lupta sistemului occidental împotriva monopolurilor - începută în SUA cu Standard Oil - este mai degrabă o luptă politică, menită a împiedica o structură să devină prea puternică. Așa apare spargerea acelei structuri în două sau mai multe entități care concurează pe aceeași piață. Însă, chiar dacă nu mai avem de-a face cu un monopol, interacțiunea dintre entitățile care concurează pe aceeași piață ajunge la un moment de echilibru întrucât nu mai ai cum să iei din piață, dar trebuie să te menții optimizat. 

Cu alte cuvinte, revenind la subiectul articolului de azi, centralizarea monolitică tipică societăților comuniste a devenit victima centralizării flexibile, „naturale”, a capitalismului. Însă, în esență, tot despre o centralizare vorbim. Locul statului e luat de corporații gigantice, având bugete superioare multor state din lume. Acestea centralizează bucățile lor din monopol atât la nivel geografic, cât și la nivel structural, de proces. Rezultă astfel structuri optimizate care reușesc să producă o mulțime de bunuri la prețuri mici, imposibil de replicat de structuri care încep de la zero. De altfel, după cum bine vedeți, chiar și jucătorii porniți de la zero - startup-urile - își creionează conceptul până la nivelul de la MFP, după care, prin infuzii masive de capital, scalează accelerat business-ul pentru a putea intra direct în „zona greilor”. Altfel nu ai nicio șansă. 

Ceea ce trebuie reținut din toată expunerea de până acum este că, exact la fel ca și comunismul, capitalismul a reușit centralizarea cvasi-totală a economiei, îndeplinind profeția lui Marx. Doar că istoria - inclusiv cea recentă - ne învață că centralizarea vine la pachet cu o fragilitate extremă. Societățile noastre sunt ultra-centralizate. Totul, de la materie primă până la produs final aflat pe raftul magazinului, trece prin procese înlănțuite, ultra-optimizate și funcționând precum un ceasornic. Orice accident în lanțul de producție-distribuție poate face ca întreg castelul de cărți de joc să se prăbușească. Desigur, există variante de backup, strategii de compensare a fiecărei posibile probleme care se întâlnește de-a lungul lanțului, însă acestea sunt egale cu zero atunci când se produce o turbulență majoră. 

Actuala stare de fapt pe care-o vedem la nivel mondial este una care pune între paranteze centralizarea excesivă pe care-o vedem și-o trăim. De la atacarea „monștrilor sacri” de către nou-veniții de aiurea într-o neo-migrație dirijată și până la turbulențele induse de noile realități geopolitice, toate sunt elemente menite a pune probleme serioase monoliților centralizați. Chiar dacă actualul sistem nu a intrat în concurență cu un alt sistem(deoarece nu mai există altul), capacitatea sa de a rămâne în picioare este cu atât mai problematică întrucât nu are anticorpii necesari luptei împotriva unui dușman atât de difuz. Centralizarea are de luptat cu haosul din sistem generat tocmai de contestarea centralizării. Abandonul dolarului - element care se vede din ce în ce mai accentuat - este parte a unei turbulențe care induce o descentralizare a sistemului. Lumea multipolară e similară luptei împotriva monopolului începută în SUA ca efect al concentrării puterii în mâna lui Rockefeller. Cu toate că unii urlă turbați - sub impulsul propagandei - în esență și de-monopolizarea este tot o armă de-a capitalismului pentru a se auto-conserva. Iar poziția Chinei și a Rusiei, cu toate că la prima vedere nu pare, este o poziție menită a întări capitalismul, nicidecum de a-l slăbi, Știu că pare paradoxal ca o țară eminamente comunistă și una fostă regină a comunismului să iasă la război tocmai pentru salvarea capitalismului. Însă multipolaritatea pe care-o propun rușii și chinezii este echivalentul spargerii unui monopol. Desigur, e vorba de monopolul puterii americane, dar de la poziția monopolistă a puterii derivă și monopolul economic. Iar monopolul economic, așa cum se vede acum la vârful puterii americane, conduce inevitabil spre instaurarea comunismului. 

Cu toate că pare paradoxal, lupta chinezilor și a rușilor de acum va face să renască tocmai acel capitalism adevărat care a ridicat SUA la nivel de mare putere mondială. Cu toate că vine la pachet cu destructurarea întregii ordini pe care o avem în prezent, răsturnarea de situație va face să renască acea concurență reală care rezultă din descentralizare. Există însă și un pericol în tot acest proces, anume acela ca întreaga structură monopolistă a lumii să joace în tabăra ruso-chineză. Unii spun că e imposibil, dar dacă privim de aproape vedem o altă situație. Când îi contrazicea pe americani, Putin făcea apel la „ceea ce au de zis marile companii”. De altfel, după cum se vede, marile companii sunt lovite marginal din relația cu Rusia și asta nu pentru că Rusia le atacă. Recent, un reprezentat de vârf al armatorilor greci spunea că lumea ar trebui să le fie recunoscătoare lor deoarece, dacă n-ar fi transportat petrolul rusesc, acum ar fi fost prețuri ale petrolului de 3-4 ori mai mari. 

Există așadar și o posibilitate destul de mare de blat. Chiar și așa însă, resetarea puterii mondiale va reseta întreg sistemul economic, ducând la un nou „haos” al descentralizării. Multipolaritatea presupune o regândire a întregii structuri de producție-distribuție astfel încât, la fel ca-n estul Europei anilor 90, în prima fază totul va fi dat peste cap. Absolut toate fenomenele pe care le-am cunoscut atunci se vor vedea cu ochiul liber: hiperinflație, creșteri aberante de prețuri, sărăcire accelerată, dar și oportunități numeroase pe fondul deteriorării puterii statului. 

34 de comentarii:

  1. Sunt perfect de acord cu concluzia din finalul articolului.

    RăspundețiȘtergere
  2. Progresul și dezvoltarea în perioada socialistă a fost meritul în principal al lui Maurer - un tip foarte inteligent ,care a fost prim ministru 14 ani, nu al lui Ceaușescu.... Ceaușescu a instaurat un regim Prostocratic după moartea lui Bodnăraș in 1976 , iar efectele se vad și astazi....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa este , Maurer a fost un neamț patriot!

      Ștergere
    2. Nu dupa ideile lui Maurer sau Ceausescu bai idiotilor, ci dupa ideile lui Mihail Manoilescu pe care comunistii "si le-au insusit" si au uitat sa mentioneze ale cui sunt. Ca doar nu vor spune ca au inceput sa dezvolte tara dupa ideile unui burghez, ca asta doar era "dusmanul poporului muncitor".
      Si pentru idiotii care inca nu pricep cum stau lucrurile: comunismul este tot capitalism, numai ca nu este un capitalism privat disponibil oricui, orcand, ci un capitalism disponibil doar nomenclaturistilor, ca de aia creeaza doar doua clase sociale: nomenclaturisti plini de privilegii care traiesc in lux fara sa munceasca si sclavii fara drepturi care ii slugaresc pe nomenclaturisti. Nici vorba de egalitate de vreun fel sau de "justitie sociala".
      Asta exista doar in mintea idiotilor.
      Partea distractiva este ca de cate ori marxistii de orice fel, indiferent cand si unde, au confiscat economia si societatea, de atatea ori au dat cu oistea in gard creand genociduri si colapsuri economice. Daca creier nu e, nu are cum sa fie nici prosperitate.

      https://culturaromana.ro/mihail-manoilescu-geniul-care-a-realizat-independenta-economica-a-braziliei/


      Apropo, cum credeati ca au aparut combinatele, rafinariile, uzinele, etc "mamut" in Romania?
      Ete colea sa:
      "Mihail Manoilescu, doctrina economică. Corporatismul

      Mihail Manoilescu a fost unul dintre puținii gânditori economici originali din România, fiind tradus încă din timpul vieții, dar mai ales ulterior, în mai multe limbi.

      Profesorul Costin Murgescu, director al Institutului de Economie Mondială, își începea astfel capitolul despre Manoilescu dintr-o carte de referință despre ”Mersul ideilor economice la români”:

      Politica de protecție industrială practicată de România în primele decenii ale acestui secol a fost ridicată de Mihail Manoilescu la rangul unei teorii cu valabilitate și ecou internațional. La aproape șase decenii lucrarea lui fundamentală și-a croit drum în întreaga lume, constituie prima străpungere românească în gândirea economică universală și a intrat definitiv în istoria doctrinelor economice moderne, fiind citată în studii de specialitate, cursuri universitare, tratate și enciclopedii, dar nu a văzut pînă în 1987 lumina tiparului în limba română, ceea ce Manoilescu însuși, și nu numai el, considera ca <>".

      Doctrina politică: analist al rolului burgheziei și al dezvoltării capitalismului.
      Mihail Manoilescu și-a expus teoriile privind rolul major al burgheziei, necesitatea industrializării României, necesitatea dezvoltării capitalismului, în mai multe dintre cărțile sale


      ...
      Transformarea unui economist neoliberal, membru al Partidului Național Țărănesc, condus de Maniu și Mihalache, într-un gânditor corporatist și teoretician totalitar, care a simpatizat cu legionarii, poate fi înțeleasă prin studiul simultan al operei sale scrise și al biografiei sale complexe."

      https://ro.wikipedia.org/wiki/Mihail_Manoilescu

      Ștergere
    3. Daca nu foloseati termenul "idiot" , comentariul dvs. era de apreciat. .

      Ștergere
  3. cel mai important cuvânt din acest articol, esența adevărului in tot ce tratează, este : BLAT ! (ruso-amerloc) .era evident dupa primul an de război.

    RăspundețiȘtergere
  4. V-am sustinut intotdeauna, v-am apreciat, v-am dat like si nu inteleg de ce nu imi dati acceptul sa pot face comentarii pe telegram!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ca sa va dau accept pe Telegram nu trebuie să-mi dați like, ci numele dumneavoastra de pe telegram. Am peste 3000 de cereri în așteptare și nu mai aprob din cauza cantității mari de spam ... Dați-mi aici reply cu userul de Telegram și se rezolva! :)

      Ștergere
  5. Cum adica ? Estul Europei sa plateasca de doua ori ?

    RăspundețiȘtergere
  6. Folosești doi termenii greșit, Comunism și Capitalism
    De fapt acel Comunism a fost Socialism, vorba luni Karl Max,,,Socialismul este o chestie ciudată, asiatică, unde totul se învârte în jurul omului,,,,
    Iar Capitalismul este de fapt Comunism, asta o spune tot tatăl lor Karl Max,,,,,Comunismul va apărea cândva în viitor într-o societate super dezvoltată, unde capitalul va excede statul,,,,,
    Pare cunoscut,nu 😅
    Merită citit Capitalul
    Cel m-ai mult îmi place în volumul doi unde se precizează că nu trebuiesc săi m-ai numim sclavi, să le spuneam salariați.
    I-ar salariatul este pe aceeași treaptă cu boul, având aceleași necesități.
    Dacă citești Capitalul, imediat observi că suntem în faza finală a Comunismului.
    Deci fraților,Comunismul este deja instaurat pe planeta Pământ.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aoleeeuuu, omul ăsta a citit? El nu nimerește cratima nici din greșeală!

      Ștergere
    2. Aveti perfecta dreptate si interventia dumneavostra/comentariul este nu numai bine venit dar si absolut necesar. Trebuie sa spun ca de cate ori citesc vre-un articol al domnului Diaconu despre era socialista, careia el ii spune comunista, observ niste exagerari si deviatii care pentru unul de peste 70 de ani, care a prins in plin/freza epoca respectiva articolul este o pastisa fara culoare in pofida exagerarilor si deviatiilor.

      Ștergere
    3. @Anonim(ultimul): Mereu mă trage lumea de urechi când spun comunism. Așa e, nici mpcar nea Nicu nu-i spunea comunism întrucât lupta pentru „făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintare a României spre comunism”. Sunt curios totuși care-s deviațiile și exagerările din articol?

      Ștergere
  7. "Gândiți-vă doar ce însemna pentru un om care trăia în bordei...
    Cât avans înseamnă un asemenea apartament pentru un om care vine de la bordei?"

    Nu stiu exact unde ai vazut tu oameni traind in bordei ca eu nu am vazut asa ceva.
    Cu toate acestea, acum 30-40 de ani am vazut doua bordeie folosite zilnic, dar nu pentru locuit:
    - unul mic sapat intr-un mal in padurea de la marginea satului bunicilor care era folosit ca depozit de unelte si loc de incalzit mancarea pe o plita cu lemne si de servit masa da catre padurari pana cand s-au retocedat pamanturile si padurile
    - unul si mai mic folosit de un barcagiu care il folosea ca spatiu de depozitare sapat intr-un mal langa Olt unde era si un mic ponton pentru un bac, pana cand s-a construit un nou baraj si lacul de acumulare nou format a inghitit bordeiul si a facut bacul inutil

    Pentru cultura ta generala, constructia si locuitul in bordeie A FOST INTERZISA PRIN LEGE de catre primul rege Hohenzolern al Romaniei la putin timp dupa incoronarea acestuia. In schimb, daca vrei sa mai vezi bordeie de locuit te poti duce la tine in Bucuresti la Muzeul Satului.

    https://muzeul-satului.ro/despre-noi/patrimoniul-muzeului/expozitia-permanenta-in-aer-liber/bordei-castranova/
    https://muzeul-satului.ro/despre-noi/patrimoniul-muzeului/expozitia-permanenta-in-aer-liber/bordei-draghiceni/

    Nu-i agreez pe sarlatanii Hohenzolerni de nici un fel, dar... este celebra istoria satului Dioști, aflat pe drumul dintre Caracal si Craiova, care a ars aproape din temelie si a fost reconstruit de catre Carol al II-lea si regimul lui
    Nici vorba de bordeie!
    Poti vedea aceasta poveste in prima parte din reportajul de mai jos:
    https://youtu.be/4RuRypKfS38

    De altfel, nici in studiile si ghidurile de arhitectura realizate de catre Ordinul Arhitectilor din Romania n-ai sa gasesti pomenindu-se nici macar o vorbulita despre bordeie.
    https://oar.archi/buna-practica/ghiduri-de-arhitectura/

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hai să fim serioși! Chiar și în anii 80 găseai bordeie pe la marginea satelor autohtone, în general la „migratori”. Desigur, am exagerat cu bordeiele deoarece locuitul în bordei nu era o constantă, ci o excepție. Dar nici casele din mediul rural nu erau departe de condițiile din bordei. Pe lângă o casă amărâtă din paiantă, care abia se ținea pe picioare, locuitul în blocurile lui Ceaușescu era lux!

      Ștergere
    2. Cauta imagini ce era prin mult dorita dorita Floreasca in 45/50… vile clar nu erau!

      Ștergere
    3. Desi nu credeam ca ar mai fi, am intrat intr-un bordei, candva prin 1984-1985, in jud.Vaslui. In zona mea , bordei i se spunea, depreciativ, unei locuinte normale, dar mici. Aici am vazut cum arata bordeiul adevarat.

      Ștergere
  8. Economia românească a fost centralizată abia din 2015 când ne-au atacat la Colectiv și am cedat conducerea.
    In 9 ani nu au reușit să centralizeze Toate scursurile și șpăgile.
    Eu încă cunosc afaceri care merg ca unse de 20 de ani cu aceleași șpăgi și nu a venit nimeni sa centralizeze vreun sfanț din afacerile ăstea.
    Da, au pus mâna pe bugetul țării, plătim taxe și impozite de care beneficiază alții numai noi nu, ca americanii care acuma fac scandal că guvernul le da doar 750$ pe persona la uragan.
    Asta e politica de DRENAJ.
    Există un sistem de DRENAJ care este centralizata și drenează tot mai mult cu schema lor de network marketing.
    DRENAJ-ul nu e numai centralizare, ci Este o schemă care înlătură fragilitatea.
    Există un lanț de comanda in DRENAJ.
    E că un ADN al corupției dar mereu sunt 4 oameni care se cunosc și fiecare știe alți 4. Ei formează niște cruci ale corupției și lanțul de comandă ajută la identificarea și drenarea resurselor.
    Bugetul național este drenat cam de toți Banii. Foarte puțini banii se întorc la cei taxați.
    A identifica schema de DRENAJ este dificilă chiar și pentru unii din cele 7 servicii de securitate. Lista reală o are CIA. Acolo scrie cine de la noi este in schema de DRENAJ.
    Ce știm din trecut e că Băsescu era parte din schema de DRENAJ.
    Ponta nu era parte din schema și atunci au atacat țara noastră omorând copii tineri la discoteca Colectiv că amenințarea să ia mâna de pe Banii noștri și să îi lăsăm lor.
    Din 2015 nu mai avem bugetul național decât cu numele.
    Doar din fonduri europene ne mai lasă să facem CEVA.
    Că bugetul național Este Banii lor, din schemă de DRENAJ capitalist.
    Capitalismul Este o drenare centralizată a resurselor. Comunismul este redistribuirea resurselor.
    Capitalismul drenează, de aceea există o elită beneficiara.
    Comunismul redistribuie și se formează o elită din redistribuire nu din DRENAJ.
    E o diferență semnificativă între DRENAJ și redistribuire.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 16:56 nu stiu ce bei si ce fumezi tu, dar in mod sigur eu nu vreau!

      Ștergere
    2. "Sistemul", indiferent de orientare, a fost dintotdeauna unul diabolic, adică cu "drenaj".
      Prin care "organizatorii" au reținut pentru ei nu doar "spuma"/"caimacul", ci tot ei au împărțit incorect si "zoaiele" între creduli.

      Ștergere
  9. 🇺🇸🇮🇱 Producătorii militari americani raportează "profituri record" datorită cererii ridicate de arme și echipamente militare ca urmare a operațiunilor militare ale Israelului în Gaza și Liban, potrivit Quincy Institute for Responsible Statecraft.

    Analiza arată că fondurile de acțiuni investite în sectorul aerospațial și al apărării, inclusiv în companii precum Boeing, Lockheed Martin, RTX, General Dynamics, Northrop Grumman și L3 Harris, au avut performanțe superioare indicelui S&P 500 în acest an.

    Raportul atribuie această tendință creșterii vânzărilor de arme către Israel pe fondul conflictelor în curs, afirmând: "Această livrare de fonduri din partea contribuabililor către Israel, împreună cu creșterea cererii israeliene și globale de arme într-o perioadă de instabilitate, a reprezentat un combustibil pentru prețurile acțiunilor.
    Cine îşi permite să fabrice arme şi să le vândă acum? Start-up-uri?

    RăspundețiȘtergere
  10. Războiul pare politic, dar este profund economic și extrem de puțin social din partea unui Occident nereformat de prea mult timp. Dacă este dată la o parte toată manipularea asta se vede.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Re Anonim 15:27:Cineva îmi povestea ca acum vreo 50 de ani l-a rugat o vecina sa o ajute ca nu mai știa ce sa facă.Tipul s-a dus la ea în apartament și a descoperit ca nu știa sa tragă apa la wc.Deci avea o movila de rahat în scaunul wc.

      Ștergere
    2. ai vazut tu vreun razboi care are alte cauze in afara de cele "profund economice"?

      Ștergere
    3. Comunismul este maret pentru ca a incercat sa creeze o lume mai buna. Insa, fiind de fapt un crestinism fara Dumnezeu, nu a reusit.Ceea ce traim in prezent este satanism, nu comunism.

      Ștergere
    4. Kkomunistii n-au nimic a face cu creștinii, cum veliar n-are nimic în comun cu Hristos.Marx și Lenin au fost satanisti declarati

      Ștergere
  11. Dane, fagurele unui stup este descentralizat dar mierea se depozitează centralizat, pare simplu dar este incă o mare taină. Fi ca mierea nici nu bănuiești ce bucurie aduce gustul ei. ...La final va rămțne doar zâmbetul ce conține TOTUL. Mult succes încontinoare.

    RăspundețiȘtergere
  12. Prostia voluntară, lașitatea și iresponsabilitatea maselor conduc lumea, în special victimele conspirației ce ignoră și chiar protejează sistemul care este doar despre „lăcomie”, tezaurizare, acumulare de proprietate cu scopul de a crea penurie în mod artificial și pentru a o exploata pentru profit și putere, pentru că șantajează oamenii cu nevoi de bază și pentru că au făcut din munca salarială un sclavagism care azi pare cel mai normal lucru.

    Oricine credeți voi că conduce lumea, sau că este la putere, niciunul dintre ei nu are nicio putere, niciunul dintre ei nu conduce nimic, niciunul dintre ei nu este capabil să supraviețuiască o zi fără ca o întreagă armată de sclavi personali să nu facă totul pentru ei, de la curățenie în toaletele lor, la a se asigura să-i protejeze, să-i îmbrace, să le spună cum să se comporte și să vorbească și să-și scrie discursurile, cel puțin pentru cei care chiar apar, pentru că totul este doar slujbă, toată lumea își face doar treaba.

    Teoriile conspirației sunt pentru proști, îmi pare rău să spun, dar este doar un fapt de bază, simplu, evident, ai acces la internet și asta înseamnă că ai acces la aproape toate cunoștințele umane, totuși refuzi să te educi și în schimb doar vorbim ca papagalii. Prostiile pe care ți le spun influenții politici și ideologici nici măcar nu le trecem sub gândire critică pentru a ne întreba de ce toți acești oameni sunt bogați și faimoși, de ce doar cei care pledează pentru capitalism au toată audiența și toată lumea? oamenii de știință și gânditorii de sisteme sunt complet necunoscuți, toți cei care pun sub semnul întrebării sistemul sunt necunoscuți.

    RăspundețiȘtergere
  13. Generalul Chelaru, marele ,,naționalist" și-a îndemnat colegii deputați și senatori să voteze cu PENTRU, trimiterea de soldați români pe frontul din Ucraina, cu alte cuvinte PENTRU implicarea Românie în război.

    Pretextul folosit de general a fost că noi, adică România are obligații asumate față de NATO.
    Să nu uităm că NATO nu are ce să caute în conflictul celor două țări care nu fac parte din Alianța nord Atlantica, respectiv Ucraina și Rusia.

    Unii parlamentari AUR au nu au fost de acord și îi felicit și au votat ÎMPOTRIVĂ, dar majoritatea, la ordinul conducerii au votat cu ABȚINERE.

    ❗Vedeți cum patriotismul unora este legat cu lanțul și cu unul foarte scurt!

    În total au fost 18 voturi împotrivă dintre care două aparținând Deputaţilor PPR

    PPR va candida pe liste proprii la alegerile parlamentare din 2024!

    Dumnezeu să binecuvinteze România! 🇷🇴

    RăspundețiȘtergere
  14. Iulian Capsali:
    PRINCIPALA PRIORITATE NAȚIONALĂ

    Am mai spus-o și o repet, principala temă a campaniei electorale prezidențiale din acest an este oprirea României din implicarea directă în conflictul SUA - Rusia care are loc în Ucraina.

    Vi se pare că viitorii comandanți supremi ai Armatei răspund la problemă?

    Observ că tocmai se dau legi care pun Armata Națională sub comanda ofițerilor străini, adică va deveni un simplu instrument în mâna unei organizații ofensive, care a făcut prăpăd în Iugoslavia, Irak, Libia, Siria șamd, iar acum luptă în Ucraina până la ultimul ucrainean.

    Cum e posibil ca pe teritoriul Statului Român să dai comanda Armatei Române unor străini? Este încă un argument care demonstrează faptul că România a devenit un stat-ficțiune, căruia i se va lua și pământul de sub picioare. Implicarea noastră de către forțele globaliste în acest război care nu ne privește ar însemna și decimarea populației românești.

    Să nu vă mai mire că toți candidații suveraniști reali au fost scoși din cursă cu celeritate. Păi îl vedeți pe Simion preocupat de distrugerea statalității și a pilonului principal de apărare a statului, Armata? De faptul că ajutorul dat Ucrainei a devalizat bugetul României și a îndatorat-o cum nu a fost niciodată(51,4 din PIB)? Ăsta face blaturi cu Ciolacu și case de 35.000 de euro. E politician mare, nu se mai coboară la asemenea chestiuni futile.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cand s-a aderat la Nato s-a cedat din suveranitate. Pe teritoriul Aliantei statele discuta cu Alianta iar unde statele se cam supus SUA, acolo e clara treaba. Doar niste inbecili ca unii analisti sociali sociologi interpreteaza lumea prin filtrul de asistent social. Cunosc niste imbecili din astia care leviteaza in psihologia prostiei lor neavand habar de pic de istorie etc si debiteaza fel si fel de ineptii psihologico sociale. Grav e ca sunt unii asa si prin servicii. Acolo chiar e grav!

      Ștergere
    2. Grea e limbul român...

      Ștergere
  15. Teoria capitalismului monopolist de stat.

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)