sâmbătă, 18 martie 2023

Dezastrul de pe piaţa asigurărilor are un nume: Uniunea Europeană


În anul 2012 o poliţă de asigurare RCA pentru o masină cu capacitatea cilindrică de 1400 cmc varia între 234 şi 623 lei. Am eliminat două societăţi de atunci(Ardaf&Omniasig) deoarece ofertele lor se situau în afara pieţei întrucât, probabil, nu aveau interesul să intre pe piaţa RCA(Omniasig) sau nu erau interesate de segmentul cel mai riscant al pieţei(Ardaf). Ca idee, aceste două societăţi aveau preţul maximal de 1032, respectiv 700 pentru cele mai riscante segmente, în condiţiile unor medii care se situau undeva la 277 lei(378 dacă facem media tuturor ofertelor) pentru segmentul mai puţin riscant şi 464 lei(546 media tuturor ofertelor). 

Să sărim la ziua de azi. Pentru aceeaşi maşină de 1400 cmc, segmentul cel mai puţin riscant are un preţ de referinţă de 780 lei, iar cel mai riscant de 1335 lei. Acestor preţuri de referinţă li se adaugă birurile legate de istoricul şoferului, care-l încadrează în una dintre categoriile de risc, conducând astfel la creşteri substanţiale de preţ. Oricum, preţurile de referinţă sunt depăşite de toţi asigurătorii, astfel încât nu prea veţi avea de unde să luaţi la preţul de referinţă. Dar le las aşa deoarece impactul este oricum imens.

Ce s-a schimbat din 2012 până acum astfel încât preţul RCA să crească de aproape 3 ori la toate categoriile? Parcul auto este cam acelaşi, doar că mai nou acum faţă de anul 2012(!!), numărul de accidente este tot cam pe-acolo, dar preţurile au sărit la un nivel absolut aberant. Ce s-a întâmplat între timp?

Ei bine, în 2012 Comisia Europeană a obligat România să înfiinţeze ASF, o instituţie bugetofagă menită a supraveghea pieţele financiare nebancare(piaţa de capital, cea a asigurărilor, pensiile private şi componenta de prevenire a spălării a banilor). Acum, în al unsprezecelea an constatăm că de la înfiinţarea sa, această abrambureală politică a reuşit să detoneze absolut toate componentele pe care le supraveghează. În asigurări e haos, piaţa de capital a devenit irelevantă, iar despre pensiile private nici nu mai are sens să discutăm având în vedere modul în care nişte instituţii care nu fac nimic mănâncă banii de pensii ai românilor. 

Însă, în ceea ce priveşte asigurările, dezastrul este unul absolut. ASF a reuşit în zeece ani să bage în faliment trei societăţi dintre care două, sub „privirea atentă” a supraveghetorilor pieţei, au reuşit să se umfle până au ajuns liderii pieţei de asigurări(Astra şi City). Întrebarea e simplă: ce a făcut ASF? Cum e posibil să laşi să se ridice giganţi cu picioare de lut în condiţiile în care există raportări şi rapoarte de risc? Prost să fii - sau inconştient - ca să nu constaţi că atunci când o societate „dă cu discountul în RCA” are ceva probleme în spate. La ASF se presupune că lucrează crema experţilor, dacă ne luăm după salariile care se învârt acolo. În fapt, părerea mea e că instituţia colcăie de prostovani aduşi ori pe algoritm, ori pe baza sfântului şi intangibilului nepotism.


La umbra incompetenţei comode a ASF însă se coace ceva mult mai monstruos, anume capturarea pieţei asigurărilor de către giganţii europeni care, tăcuţi, îşi adjudecă hălci din ce în ce mai mari, transformând România într-o piaţă monopolist-captivă. Nu e ciudat că nu mai avem niciun jucător autohton pe piaţă? Asigurările sunt un domeniu extrem de profitabil dacă ştii cum să joci. E clar că în România a existat o lipsă de know how, dar tocmai asta trebuia să suplinească ASF prin reglementările sale. 

Fără doar şi poate falimentele puteau fi prevenite de reglementări stricte privind adecvarea capitalului în timp real, plafonarea ofertei pe baza comportamentului anului anterior s.a.m.d. Sunt măsuri simple care funcţionează, nu e nevoie să fii geniu al finanţelor pentru a le găsi. Doar că trebuie să faci temeinic ceea ce trebuie să faci, anume supravegherea. Fără o supraveghere temeinică, fără o monitorizare strictă, absolut toate celelalte elemente devin inutile.  

Ceea ce trebuie însă să vedem limpede este faptul că ASF e doar o oglindă a suratelor sale europene: instituţii cu denumiri pompoase, cu salarii pe măsură, dar care colcăie de proşti, ce-i drept extrem de eficienţi în a răspunde  comenzilor primite. De altfel, instituţiile slabe de acest tip sunt cele care maschează „iluzia democratică”, dar care au ca principal rol centralizarea deciziei în zonele gri ale puterii. România nu face excepţie şi este organizată colonial, cu instituţii de suprafaţă, iar decizia este undeva în spate. ASF nu-i decât o mască, o inutilitate care costă mult. Pentru marile companii de asigurări, pentru cei care trăiesc din fondurile de pensii ale românilor, ASF e o mană cerească deoarece le asigură liniştea. Vi se pare că „plafonarea” asigurrilor e în interesul românilor? Aiurea, la fel ca şi în cazul energiei, cu preţurile explodate artificial, piaţa asigurărilor tocmai ce şi-a cimentat o nouă piatră kilometrică din drumul său către un RCA împovărător, pe măsura aspiraţiilor de profit ale şmecherilor. 

În mod normal, dezastrul de pe piaţa asigurărilor nu mai poate fi reglementat decât de desfiinţarea obligativităţii RCA. Ar fi singura măsură care ar aduce ordine şi linişte şi care le-ar mai tăia marilor granguri care-au acaparat piaţa asiguurărilor poftele umede de profit fără margini. Măsura renunţării la obligativitate ar trebui probabil dublată de măsuri administrative dure pentru cei neasiguraţi care nu-şi pot plăti daunele produse de accidentele din vina lor(suspendarea permisului până la achitarea banilor s.a.). Eu unul nu înţeleg de ce trebuie să plătesc obligatoriu  taxă - întrucât RCA nu e asigurare, ci bir - în condiţiile în care de mai bine de 30 de ani nu am avut niciun accident, deci am ţinut sistemul de asigurări în spate. 

Imaginea pe care o avem în faţă e sumbră. Ţinta granguilor din asigurări este, aşa cum am mai spus-o, RCA-ul la 1000 EUR/an. Când am spus-o prima dată prin 2009-2010, mi-am luat înjurături. Acum, iată, se confirmă că preţurile merg precum ruşii: înainte şi tot înainte. Asta sub oblăduirea ASF care nu face altceva decât să se asigure că vor avea un parcurs cât mai lin posibil.

18 comentarii:

  1. "Pana in 2030, nimeni nu va mai detine nimic si toti vor fi fericiti".

    Scumpirea in nestire a costurilor de proprietate (imobile sau auto) este cea mai la indemana solutie pentru realizarea viselor umede ale dementilor de la WEF.

    Cotele de impozit au crescut. Noi biruri au fost inventate (impozitul pe fosa septica, impozitul pe panouri solare). Era cazul sa ridice spre ceruri si costurile cu asigurarile obligatorii. Am banuiala ca lucrurile nu se vor opri aici. Pulimea inca isi permite sa detina o casa sau un mijloc de transport. In cativa ani, nu-si va mai permite.

    RăspundețiȘtergere
  2. Aia cu rusii tot inainte... M-ai facut sa rad.
    Altfel RCA-ul e o mare problema.

    RăspundețiȘtergere
  3. La turcii asupritori ,,Bir,, insemna 1, gunoaiele astea iau de 80 de ori cate ceva. Putem vorbi de Europa asupritoare. Valahii nu au fost pashalac pentru ca nu a fost nevoie, Ciucii si Ciolacii conduceau prostimea catre maretul obiectiv propriu, iar mamaliga fierbea pana se ardea. Ca sa nu mai vorbim ca aici unii se fura pe altii,oamenii se fura intre ei. Bravos natiune! Halal sa-ti fie!

    RăspundețiȘtergere
  4. Prin falimentele acestea se nationalizeaza pierderile dupa ce castigurile s-au privatizat.
    Nu stiu cat este acum RCA in Italia, dar stiu ca in 2012 plateai peste 500 de euro anual pentru o masina uzata si din clasa cu cel mai slab motor.
    Din 2012 pana in prezent preturile au crescut foarte mult, piesele s-au scumpit, masinile s-au scumpit, salariile s-au marit (nu poti plati un tehnician, un mecanic, un electronist cu un salariu minim pe economie, salariu minim tinut in mod artificial la un nivel scazut pentru a-i ajuta pe capitalisti sa acumuleze cat mai mult capital pe seama proletarilor).
    Pentru a fi sustenabil, sistemul asigurarilor trebuie sa aiba tarifele (intrarile) din vest pentru ca (virgula) costurile (iesirile) sunt cam aceleasi.
    Problema romaneasca este ca veniturile (intrarile) sunt scazute (la nivel romanesc), iar costurile (iesirile) sunt mai mult vestice decat romanesti, din aceasta diferenta nu poti ajunge decat in faliment.
    Adaugand incompetenta supraveghetorilor si reaua credinta a operatorilor din piata la acest aspect de economie aritmetica elementara intrari-iesiri, reteta e completa.
    "Drama romaneasca" este ca vrem sa traim ca afara avand salarii romanesti si preturi/costurile europene-globaliste sau chiar mai mari (nu m-as mira daca unele piese ar fi mai scumpe in tara decat in strainatate).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anonim18 martie 2023 la 12:06

      Drama romaneasca, nu mai este ca romanii vor ca sa traiasca ca afara, ci ca UE continua ca sa-i minta pe romani, ca ar trai din ce in ce mai bine, si ca implicit trebuie ca sa suporte costurile unei "vieti" in crestere!

      Hai domnii Putin, Xi, Raisi, si de ce nu: Kim Jong Un!?

      Avansati domnilor! Avansati!

      Luati NATO si UE prin incercuire - de la Est la Vest si viceversa - mai repede! E pacat de vietile pe care le irosesc niste tembeli, in loc ca sa se bucure de Darul Divin numit Viata!

      Ștergere
  5. Posibil ca RCA ul sa fie folosit ca parghie pt.modelarea parcului auto național. Gen la cele electrice sa fie mai ieftin.Si pe masura ce controlul personal( varsta, venit, sanatate) va crește, modelarea sa atinga si alte aspecte. Mi- e ca multiculturalii nu vor plati
    , dar dar vor circula ca pana acum si mai mult decat atat.

    RăspundețiȘtergere
  6. In Italia anilor 2000 ,pretul politei Rade-iCojeste-iAfunda-i anual era un salariu mediu de muncitor.Intre timp,am avansat si noi-ne am ioropenizat bine de tot !

    RăspundețiȘtergere
  7. Pot face asigurare ÎN BULGARIA și fiind ue e valabila și în România?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anonim18 martie 2023 la 13:40
      Pot face asigurare ÎN BULGARIA și fiind ue e valabila și în România?

      Nu poti, pentru ca vehiculul este inmatriculat in Romania!
      Si pentru ca UE nici nu exista, decat ca Gogorita=Holograma Masonica/Fantoma/Mori/Strigoi, adica:

      doar fraierii - superstitiosii=incultii - se sperie de ea si i se supun!

      Ștergere
    2. Mai bine folosești numere de slava, nu plătești nimic și miliția te protejează, în cazul unui filtru opresc doar mașini cu numere românești.

      Ștergere
  8. In 2022 am platit pentru o mașină cu motor de 1400 cmc suma de 850 lei, un 2023 am platit 11001 lei RCA pe 12 luni! Și e o asigurare ieftina fata de preturile practicate de Tiriac, Omnniasig, , Generali etc.!!! Nu am avut în ultimii 30 de ani niciun accident !!

    RăspundețiȘtergere
  9. Dragele mele si dragii mei,

    pana la intrarea mea in varsta a treia, am ajuns la concluzia faptului ca in viata:

    nu doar la bine, ci si la rau,

    solidaritatea se manifesta intradevar, dar exclusiv virtual/halucinant, adica doar prin empatie, deoarece nimeni nu poate trai in corpul/in locul altuia!

    RăspundețiȘtergere
  10. Renunțarea la RCA nu se va întâmpla, din motive de iobagi
    Intr-o lume normala nu ar exista nici contributie sănătate obligatorie și nici la pensie. Dar unde e lunea aia normală?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ba.Se intampla acum. Now cast.In kolonia Ro, mai mult de jumatate din cazanele pe patru roti pe drumurile patriei, nu au Radei-Cojestei-Afundai .

      Ștergere
  11. La asigurari ca la sistemul de sanatate - sug de la noi la greu, dar nu numai asta, daca am nevoie sa imi fac ceva, orice - o analiza, o radiografie, ori stau cu lunile, ori platesc de la mine, ca "nu sunt fonduri". Bataie de joc.

    RăspundețiȘtergere
  12. si eu cred puternic in faptul ca,
    daca n-ar mai exista contributiile obligatorii, atunci lumea ar fi mult mai civilizata, adica responsabila!

    Contributiile obligatorii sunt doar Japca suplimentara, fara absolut niciun favor intors platitorului!

    RăspundețiȘtergere
  13. Mai e si problema preturilor uriase practicate de producatorii auto cand vine vorba de piese/subansamble livrate post vanzare, preturile sunt cam de 10 ori mai mari decat la autoturismul nou.

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)