joi, 2 martie 2023

La greci ca la nebuni, adică exact ca la noi!


V-am dat ieri informaţia referitoare la tragedia feroviară din Grecia. Două trenuri, unul de persoane şi un marfar, s-au ciocnit rezultând o tragedie greu de imaginat. Pe Telegram am povestit cum trenul implicat în accident era unul scos din uz, pe care elveţienii au vrut să-l dea la fier vechi, dar a fost preluat de Ferrovie delle Stato Italiano(FSI) şi adus în Grecia ca „tren de ultimă generaţie”. FSI reuşise să preia operatorul grec TRAINOSE în 2018 printr-o licitaţie cu cântec în care plătise doar 45 milioane de dolari pentru aproape tot ceea ce înseamnă transport de oameni şi marfă pe linia ferată în Grecia. 

Foarte mulţi m-au întrebat ce legătură are trenul cu accidentul care s-a petrecut deoarece şeful gării din Larisa - care era de serviciu în acea noapte - nu a întors o cheie. Povestea e mai lungă şi, ca de fiecare dată, duce acolo unde nu te aştepţi. Am informaţiile despre tren deoarece iniţial se spunea că problema ar fi fost de la un program de automatizare a căilor ferate iniţiat de Mitsotakis. Prin PNRR-ul grec s-au luat bani pentru automatizarea căilor ferate astfel încât să se ajungă inclusiv la concedierea mecanicilor de tren. Spuneau unii printr-un talk show că trenul respectiv nu avea cum să fie controlat automat, că lucra într-un regim semi-automat şi că ghidarea sa pe „linia morţii” s-ar fi făcut din cauza unor probleme ale trenului. 

De fapt, ca în cazul tuturor tragediilor balcanice chestiunea e mult mai simplă şi porneşte de la o realitate pe care o ştim toţi, anume aceea că „s-au furat banii”. Povestea cu automatizarea trenurilor greceşti este fix ceea ce am spus: o poveste în care nişte băieţi se așează la laptop, scriu un proiect, iau banii şi apoi Dumnezeu cu mila. Automatizarea grecească nu s-a făcut deloc! S-au luat bani, s-au împărţit şi nimeni nu mai ştie nimic. Aşadar, tot ce s-a spus e doar narativ. 

Povestea adevărată este însă cu mult mai fascinantă. Şeful de gară din Larissa a ajuns acolo printr-un transfer de la Ministerul Educaţiei. V-aţi putea pune întrebarea cum ce calificări a avut omul de a făcut un asemenea salt? Se ştie acum că a avut o calificare extrem de flexibilă întrucât la Ministerul Educaţiei avea funcţia de ... portar! În fapt, marea sa calificare era aceea de ţuţer în partidul lui Mitsotakis, iar funcţia de şef de gară i-a venit în urma „algoritmului”. Omul susţine că a urmat o şcoală de calificare, de altfel deţine şi o diplomă în acest sens, dar cine poate garanta că diploma aia nu i-a venit tot ca efect al „algoritmului”?

Arestat, individul spune că ar fi întors cheia aia care ar fi trecut trenul de călători pe linia corectă, dar că mecanismul nu a funcţionat, deci vina nu ar fi a sa. Acum nimeni nu ştie care-i adevărul. Să te încrezi în fostul portar? Teoretic n-ar trebui, dar practic individul se învârte de mai bine de o lună în funcţia în care e şi e imposibil ca acum să fi fost prima dată de serviciu. Asta înseamnă că avea cât de cât habar de ceea ce trebuie să facă. Însă nu poţi şti niciodată ce-a fost.

Cert este că scandalul ciocnirii aruncă din nou o lumină dubioasă asupra Greciei. Banii pentru „automatizare” că au fost păpaţi, dar, după cum se vede, automatizarea s-a făcut cu cheia şefului de gară care încearcă să învârtă un mecanism nefuncţional(sau care, din cauza subcalificării, uită să învârtă un mecanism funcţional). 

Din păcate, pentru a se vedea la lumină încă o vitejie de corupţie crasă, au murit oameni. În special copii care se întorceau dintr-o mini vacanţă. E o tragedie parcă trasă la indigo cu ceea ce se întâmplă la noi unde, sub dictatura unui Plăvan prost ca noaptea, spitalele s-au transformat în ruguri.

Dacă tragedia de la greci s-ar fi întâmplat la noi, în mod sigur ar fi avut aceleaşi cauze, adică tot nişte bani furaţi şi nişte împărţiri de funcţii pe bază de algoritm. Spre deosebire însă de ei, noi am fi fost ajutaţi de tehnologia care-a făcut ca viteza trenului să o ajungă pe cea a melcului, astfel încât chiar şi dacă două trenuri ar circula pe aceeaşi linie în sensuri diferite, ciocnirea nu doar că nu s-ar simţi, dar ar fi un motiv pentru ca pasagerii să parieze  pe trenul capabil să-l împingă pe celălalt.

Aş fi pus punct aici, dar aflu dintr-o altă sursă că gara din Larissa ar fi fost printre staţiile modernizate şi automatizate de programul european. Hopa, în ce sens automatizată? Oare are dreptate şeful ăla de gară şi mecanismul chiar n-a funcţionat? Vrea cineva să-l transforme în Acarul Păun? Greu de spus, doar suntem în Balcani unde nimic nu-i ceea ce pare.

8 comentarii:

  1. Anul trecut coaiele ferate române au incheiat anul cu uniforme noi..Erau absolut necesare...si scanere de coduri QR.Tot ce misca e scanat!bip- bop, bip-bop..
    Acum uniforme noi nu mai au ...erau asa de proaste si de boțite de noi , încît in urma spalarii nu le-au mai putut îmbrăca nănașii ...
    Au ramas scanerele cu care in fiecare zi se filmeaza episoade din cascadorii rîsului.Biletele abonamentele pe o saptamana /2 saptamani sunt nenominale , dar cele pe o luna sunt nominale cu nume CNP serie buletin.Si s-au trezit cu o problema de securitate a datelor! Asa ca de urgenta , la ghiseele de bilete au inceput sa puna pe toata lumea sa semneze acorduri de prelucrere a datelor ...întîi pe cate o coala A4 apoi pe jumatăți , si acum pe jumătăți de coală care deja au o față tipărită...Trenuri nu avem , pe ruta Dej-Cluj circula trenuri cu doua locomotive(intotdeuna una defecta) si un vagon ...Niciodata nu reusesc sa plece la timp sau sa ajunga la timp!Asta cu conditia sa reuseasca sa porneasca!Iarna nu au caldura , vara nu au aer conditionat.Usile nu se deschid , sau si mai grav , nu se inchid(daca nu se inchid , sistemele de sigurata nu permit pornirea trenului, asa ca trebuie sa se intervina pe la partile păroase din tablourile electrice).
    Am alterat QR-ul si nu mai poate fi citit ...se blocheaza activitatea de control...supracontrolul trebuie sa-si scoata pixul si sa mazgăleasca abonamentul...dar nu mai au pix, si nu mai au cleste...Kafka ar avea mult material...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 1000 de vorbe un ban nu mai fac. Marea durere este ca au murit 57 de persoane din aceeași cauză ce se perpetuează și la noi, CORUPȚIA.

      Ștergere
  2. Pentru români, balcanismul, în timp, a dobândit mai mult conotaţii negative, fiind asociat cu superficialitatea, comportamentele tulburi, contradictorii, cu inconsistenţa, indiferenţa, cu relativizarea valorilor morale, cu băşcălia, cu zeflemeaua, trădarea etc., într-o lume despre care un celebru avocat francez, Raymond Poincare (care, pe la 1900, a câştigat strălucitor un proces cu statul român), spunea: “Que voulez-vous, nous sommes ici aux Portes de l’Orient, où tout est pris à la légère…” (“Ce vreţi, suntem aici la Porţile Orientului, unde totul este tratat cu uşurinţă”).

    Câţiva ani mai târziu, în 1929, scriitorul Mateiu Caragiale (fiul lui I.L.Caragiale) a făcut celebre vorbele francezului, punându-le ca motto al romanului său – “Craii de Curtea Veche”, în care surprinde imaginea decadentă a Bucureştiului, la sfârşitul secolului al XIX-lea, în care “craii” erau “un fel de boemi dezmăţaţi” (George Călinescu), al căror orizont intelectual se limita la “misterele” oraşului, personaje aparţinând “boemei deşănţate a Bucurestilor, cu obiceiuri preluate de la fanarioţii greci. Paşadia şi Pantazi (doi dintre “crai”), coborâti dintr-o nobilime locală, sunt paradoxali prin comportamentul lor, pentru că viciile extreme sunt combinate cu rafinamentul unei lumi “întoarse pe dos”. Pirgu (al treilea crai), spre deosebire de ceilalţi doi, este de extracţie mai joasă, o lichea declarată, cu puterea deosebită de a cunoaste aceste medii si de a se folosi de influenţa acumulată ocult. El este obsedat de dragostea fără reţineri, de cântecele fără perdea, de tot ceea ce ţine de sfera grotescului, a trivialului si a caracterului josnic al fiinţei umane. Nu e de mirare că în acest mediu corupt, al mahalelelor întunecoase, cu mistere gotice, destinul personajelor este fulgerător, ele dispărând la fel de repede cum au apărut” (Nicolae Manolescu, “Arca lui Noe”).
    Balcanismul, ca temă literară, i-a fascinat pe mulţi scriitori români – Anton Pann, Nicolae Filimon, Ion Ghica, I.L. Caragiale etc. La Ion Barbu....

    Remarcabilă este scrierea unei americance, de origine bulgară – Maria Todorova – cu titlul “Balcanii şi balcanismul”, care readuce în atenţia cititorilor, dincolo de istoria tristă şi dramatică a Balcanilor, de-a lungul secolelor, dimensiunea pitorească şi fascinantă a acestui spaţiu sud-est european, în care balcanismul a însemnat nu numai superficialitate, inconstanţă, zeflemea etc., ci şi refuzul autorităţii, al dictaturii, o dorinţă frenetică de libertate, în pofida unui filon tradiţionalist şi conservator foarte puternic.

    Balcanismul – un cuvânt care închide în el secole de istorie şi în jurul căruia s-a construit o zonă de infinite semnificaţii contradictorii. Un cuvânt pentru care un simplu articol de dicţionar este neîncăpător ca să-i desluşească înţelesurile şi filosofia de viaţă pe care o ascunde.

    Sunt românii balcanici?
    Răspunsul la această întrebare rămâne la latitudinea fiecăruia dintre noi.
    De la acest moment începând, balcanismul a devenit un termen emblematic, un clişeu, pentru un anumit profil spiritual, pe care şi noi, românii, nu numai străinii, îl invocăm pentru a justifica anumite comportamente, situaţii, reacţii, pentru un fel de asumare a vieţii şi a destinului.
    { https://destepti.ro/balcanismul-un-cuvant-cu-sensuri-contradictorii-in-limba-romana-sunt-romanii-balcanici/ }

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anonim 02 martie , 08:41
      Sunt americanii balcanici?
      Răspunsul la această întrebare rămâne la latitudinea dumneavoastră!
      P.S. Ce stil, domnule! Ce stil!
      NN

      Ștergere
  3. „Leul și pantera sunt inofensive; în schimb, găinile și rațele sunt animale extrem de periculoase, a spus o râmă copiilor săi” Bertrand Russell

    RăspundețiȘtergere
  4. Cum ar putea arăta prăbușirea.
    Resetarea controlată
    E posibil ca în timpul vieții noastre să trăim inclusiv un colaps al sistemului monetar actual. Acesta poate fi gestionat de sus în jos, într-o tranziție ordonată spre altceva. (În scopuri malefice sau altruiste.) Ca fenomen dirijat, acest scenariu e numit „Marea Resetare”. Fiind gestionat de oligarhia financiară și de elite de tip tehnocratic, managerial, acest reset ar menține complexitatea sistemului. Cel mult, ar transfera părți ale puterii de decizie dintr-o parte în alta – de la acționari („shareholders”) la cei implicați („stakeholders”) – cum sună oferta oficială a lui Klaus Schwab.

    Desigur, există și interpretări care bănuiesc propunerile de la Davos de mai puține bune intenții. Astfel, capturarea deciziei ar fi tradusă printr-un transfer de avuție. Ceea ce ar duce chiar la desființarea ideii de proprietate pentru mase. Dar implicit, deținerea proprietății de către altcineva, care ar oferi accesul pe bază de abonament la bunuri precum automobile electrice fără șofer sau locuințe în „orașele inteligente” ale viitorului.


    (De dragul adevărului, țin să precizez că faimoasa promisiune: „nu vei avea nimic și vei fi fericit” e scoasă din context. Nu a fost nici spusă de Klaus Schwab, nici nu e sloganul Forumului Mondial, nici dezideratul asumat oficial. E o replică apărută pasager într-un articol de anticipație al unei politiciene progresiste și obscure din Danemarca, Ida Auken, care în 2016 a publicat acel articol pe pagina Forumului de la Davos, vorbind despre ce frumos ar fi dacă ne-am imagina o lumea a viitorului.)

    Criticată dinspre dreapta neo-liberală, Marea Resetare apare ca un proiect subversiv de stânga. Obiectivul malefic ar fi să aducă pe ușa din dos comunismul, prin alterarea economiei de piață și a capitalismului existent. Se deduce că opoziția la conspiratorii de la Davos ar fi capitalismul, liberalismul. Doar așa ne-am putea apăra felul de viață și libertățile de gerontocrați.

    Criticată dinspre stânga clasică, Marea Resetare apare ca un proiect al oligarhiei, al marilor corporații, deci al dreptei. Cei bogați conspiră pentru a-i înrobi mai abitir pe cei mulți și pentru a fi și mai bogați. Dacă nu ca să-i facă să dispară cu totul, prin depopulare. Vor să îi împiedice să mai consume, prin ecologism, să îngrădească deci deliciile pieței. Reversul ar presupune o împărțire diferită a bogăției existente, care să micșoreze decalajul.


    Ambele abordări ignoră aspectele ce țin de schimbarea banilor în ultimele secole și nu au o narațiune explicită referitoare la sectorul bancar. Cum văd cele două industria bancară și relația dintre stat și privat, voi comenta în episoadele următoare. Deocamdată, observ doar că – și cu resetare și fără resetare – direcția e de diminuare a rolului statului în economie. De la națiuni, la organizații sau forțe supra-naționale. Deci traiectoria actuală e una liberală. Elitele asumă public o ideologie de tip neo-marxist, pe care am descris-o in extenso în serialul dedicat acelui subiect. Dar adevăratul spirit al veacului e în esență liberal, bazat pe confort, consum înaintea producție – altfel spus, pe banii ca formă de credit, tocmai baza sistemului bancar.

    RăspundețiȘtergere
  5. Alioooo!

    In Irak, Afganistan, Siria, NATO si UE n-au lasat "piatra peste piatra", dar pe irakieni, afgani si sirieni n-au reusit ca sa-i extermine, chiar daca i-au infundat!

    Rusii - si Belarusii+etc - vor ingropa insa NATO si UE!

    La modul propriu!

    Ia sa vedeti, cum Tatuca Lukasenka va preda Limba Rusa in toata Ioropa!

    Alfabetul Chirilic!

    Limba romana va redeveni din limba latina limba slavona:

    " ..... dupa vorba, dupa port !"

    RăspundețiȘtergere
  6. @DD
    fix aceeasi situatie si la noi!!
    Documentat pe larg:
    https://www.construim-romania.ro/2017/11/13/pericolul-pe-roti-de-fier-i-romania-second-hand/
    https://www.construim-romania.ro/2017/11/13/pericolul-pe-roti-de-fier-ii-catastrofalele-ic2/
    https://www.construim-romania.ro/2017/11/26/pericolul-pe-roti-de-fier-iii-un-raspuns-pentru-valer-blidar/
    https://www.construim-romania.ro/2017/12/17/pericolul-pe-roti-de-fier-epilog/
    https://www.construim-romania.ro/2018/09/10/ascoro-condamna-punerea-in-circulatie-a-automotoarelor-ic2-de-catre-astra-trans-carpatic/

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)