luni, 8 februarie 2021

Criza semiconductorilor și consecințele vizibile

Excesele și nebuniile trecutului încep să se vadă violent în prezent. Pe moment suntem propulsați într-o situație excepțională care afectează întreaga „lume progresistă”. Dacă am fi vorbit în anii trecuți despre o criză a chipurilor, am fi fost considerați nebuni. Cu toate acestea, lumea a fost luată din nou pe nepregătite de o criză apărută acolo unde nu s-ar fi așteptat nimeni: fix în inima sistemului tehnologic mondial. În cele ce urmează vă voi dezvălui care sunt cauzele și la ce trebuie să ne așteptăm.

Criza semiconductorilor își are rădăcinile în evenimentele politice ale trecutului apropiat. Confruntat cu posibilitatea lichidării sale pe fondul acțiunilor violente ale Administrației Trump, colosul Huawei a început - încă de pe vremea primelor sancțiuni - cumpărarea în exces a circuitelor integrate considerate esențiale business-ului său. Astfel, comenzile gigantice ale celor de la Huawei au reprezentat primul val de debalansare a producției mondiale. Constatând că dimensiunea comenzilor Huawei ar putea afecta propria producție, Apple a început, de asemenea, să comande în avans pentru a-și asigura un stoc necesar evitării oricărui impas al producției de telefoane, tablete s.a.m.d. Ca să înțelegeți dimensiunea războiului, imaginați-vă că doar China a importat în 2020 semiconductori în valoare de aproape 400 mld$! 

Surpriza neplăcută a venit de la pandemie, mai precis de la modul în care autoritățile de pe mapamond s-au gândit să stopeze răspândirea virusului: prin carantină generalizată, precum în Evul Mediu. Modalitatea de „luptă” evident că a eșuat, astfel încât medievala carantina s-a extins - pe față sau mascat - până în prezent, schimbând, cel puțin pe termen scurt, obiceiurile consumatorilor. Astfel, calculatorul, telefonul sau tableta au devenit intermediari obligatorii între om și lume: școala, cumpărăturile, munca, întâlnirile, toate se fac online. În acest fel, față de starea de pe piața semiconductorilor, care oricum era tensionată, s-a mai suprapus și o cerere dementă de device-uri. Astfel, comenzile s-au intensificat și, influențați de noua cerere gigant, producătorii s-au apucat să-și mărească și mai mult stocurile și-așa mari. 

Ca de fiecare dată, când ceva merge prost trebuie să apară un eveniment care să facă lucrurile să meargă și mai prost. Exact așa s-a întâmplat și acum cu conflictul din ce în ce mai intens dintre China și Taiwan. Micuța națiune insulară are o cotă de piață de peste 6% din producția mondială de semiconductori. E suficient pentru a da lumea peste cap, mai ales în condițiile în care, pentru anumite chip-uri specializate, taiwanezii sunt unici producători. 

Problemele continue s-au lăsat cu o creștere a prețurilor de peste 15% în doar șase luni. Însă prețul nu e problema, ci lipsa mărfii de pe piață. Primii loviți au fost cei mai, chipurile, optimizați: producătorii auto. Tributari încă modelului de externalizare a stocurilor la furnizori, producătorii auto au fost prinși cu chiloții în vine de actuala criză. Așa zisa optimizare dementă pe care-o practică la modul irațional - chip-urile sunt atât de ieftine încât politica reducerii stocurilor e mai scumpă decât un stoc neoptimizat - a lovit întreaga industrie obișnuită să lucreze de azi pe mâine, fără nicio rezervă. Și uite-așa, producătorii auto sunt obligați să-și oprească din nou producția, de data aceasta din cauza lipsei unor componente care n-ar fi trebuit să devină niciodată esențiale. 

Până pe la jumătatea anilor 80, automobilele erau pur mecanice. Puținele circuite electronice - dacă existau - erau formate din circuite simple, pe bază de componente de bază(tranzistori, diode, rezistențe etc.). Mașinile însă n-aveau absolut nicio problemă. Avansul tehnicii de calcul i-a făcut pe producătorii auto să muște „mărul otrăvit”, iar apoi au apărut reglementatorii care-au impus - tot la „sugestia” producătorilor - norme din ce în ce mai aberante. Astfel, în ziua de azi, mașina a devenit o chestie total nefiabilă, care e dependentă de orice rahat electronic. Pe la mijlocul anilor 2000, am rămas surprins să constat cum, atunci când mi-au picat luminile la mașina mea proaspăt cumpărată, a trebuit să o las în service mai bine de-o săptămână pentru că nu aveau pe stoc o chestie căreia îi spuneau „calculator pentru lumini”. Înțelegeți cât de mare e imbecilitatea? Un rahat de bloc de relee a fost înlocuit de un circuit electronic necesar ... comandării releelor. Exemple de acest tip vedem la toate mașinile prezentului care, în mod absolut halucinant, nu mai sunt capabile să funcționeze dacă nu au „tona” de semiconductori la bord. Puteți înțelege singuri cât de mare e degenerarea: de la mașina care n-avea nevoie decât de ulei și combustibil la mașina care face același lucru, dar doar intermediată de circuitele electronice.

Partea proastă e că pe noi ne lovește frontal: atât Renault - și automat Dacia - cât și Ford au probleme majore în aprovizionarea cu semiconductori. Astfel încât, în scurt timp, vor fi obligați să-și încetinească vizibil producția. Și de-aici încep nebuniile. În urma unei întâlniri de urgență cu asociațiile din domeniu, Turcan de la Muncă a hotărât să sară în ajutorul industriei printr-o reglementare legislativă cu cântec: angajatorul va putea reduce programul de muncă al angajatului cu până la 80(!!!) și asta printr-o notificare comunicată cu doar 24 de ore înainte! Așa se generează o nebunie mare cât casa. Imaginați-vă un om care are credite în valoare de 40% din venit(nu sunt puțini!). Ce pățește el în momentul în care primește notificarea că va munci 20% din program și că va fi plătit proporțional. Brusc, în urma unei luni de „muncă”, va constata cu stupoare că venitul său e de două ori mai mic decât rata pe care-o are de plătit. Din punct de vedere al contractului de muncă e obligat să se prezinte la serviciu, deci pierde timpul cu deplasarea de acasă și înapoi. Imaginați-vă ce înseamnă asta pentru un angajat din Bucureștiul nostru drag, care, pentru a ajunge la muncă, petrece și două ore în trafic. Pentru a munci o oră pe zi, e nevoit să mai consume încă patru cu deplasarea casă-serviciu și retur. 

Legea care se întrevede - și care, probabil va fi introdusă inițial ca OUG - va avea efecte din cele mai perverse. Brusc, numeroși angajatori se vor trezi că trebuie să reducă cu 80% programul de muncă al angajaților din cauza „provocărilor” cărora trebuie să le facă față. Se va ajunge la ceva similar angajării cu contract de două ore pentru lucru nu full time, ci cu numeroase ore peste program. 

Criza începe să se simtă. Așa cum știm, problemele apar în zone la care te-ai aștepta mai puțin și evoluează într-un puzzle greu de descifrat la momentul actual, dar extrem de logic după ce evenimentele își vor fi făcut efectele. Suntem la început. N-a trecut decât un an! :)

18 comentarii:

  1. Asa este cand oamenii isi pierd mintea si lasa agricultura pe ultimul loc! Nu mancam nici masini si nici semiconductori. Daca nu avem masina ca sa mergem in concediu la mare, sau avion ca sa zburam spre insule exotice, plangem putin, ne tavalim pe jos precum copiii rasfatati, urlam ca ne sunt incalcate drepturile de a ne sari caii, dar avem ce le pune copiilor pe masa.
    Nu avem bani sa le mai cumparam copiilor jucarii din import? Va amintiti poate ca jocul va placea in copilarie mai mult decat jucaria, iar parintii aveau mereu ce sa ne puna pe masa.
    Deja orasenii redescopera placerea vietii la tara. De nevoie! Stresul pandemiei petrecute intr-o cutie de chibrituri confortabila i-a afectat emotional. Semn ca omul a obosit la circ si vrea inapoi in natura.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Observ ca sunteti nelipsita si va da-ti cu parerea in orice subiect. As vrea sa va amendez putin spusele:
      1. Jucaria conta mai putin decat jocul pentru ca...nu exista. O minfe era un lux. Una din piele ,,Artex,, era ceva sf
      2. Nu,parintii nu aveau intotdeauna ce pune pe masa.
      Cred ca ati trait in alta perioada,si aveti ,,amintiri,,din auzite...

      Ștergere
    2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    3. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
  2. Contrar celor sustinute de vocalii conspirationisti ce ne-au facut capul calendar cu pericolele ce ne pasc la fiecare pas, indraznesc sa spun ca virusul care ne-a tinut pe toti la arest un an intreg este de fapt vaccinul necesar🤣🤣. Cand omul o ia razna apare ceva care sa-l aduca inapoi in normalitate.
    Din spaima de izolare si microcipare se va naste noua omenire. Mai putin fariseica si nepoleita in haine pe care nu le are.
    Regele e gol!
    Mai multe biserici si o catedrala scumpa, mai multe pelerinaje in locuri sfinte nu ne-au facut mai buni cu ceilalti si cu lumea din jurul nostru. Turismul spiritual este tot turism ce aduce bani in buzunarele unora. Dovada? Avem din ce in ce mai multi copii bolnavi de boli congenitale si autism, asa zisa boala a copiilor sensibili care se inchid in ei. Si-i inteleg...Copiii sunt ca ingerii. Degeaba dam noi cu sclipici peste realitatea urâtă, ca ei vad lumea asa cum e, nu cum vrem noi sa o vada. Si se inchid in lumile lor, departe de urlete, tipete si nebunie!
    De 30 de ani ingirgitam pe net si posturile TV in goana dupa rating tot felul de chinezarii sau alte sclipicioase si poleite cai si metode de a fi mai spirituali. Si nu suntem! Doar am acumulat mai multa informatie, in interior suntem tot ca niste copii rataciti in junglă.
    Falsii ghizi spirituali au umplut Romania de căi intortocheate ce nu duc nicaieri. Cu repercusiuni grave asupra sufletului colectiv! Suntem un popor bolnav!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Doamna draga, cand deplangeti (pe buna dreptate) autismul copiilor, nu uitati sa luati in calcul nu doar nebunia parintilor integrati intr-o lume nebuna, ci si vaccinurile si mancarea sintetizate si chimizte in exces. E dovedita legatura directa dintre anumite vaccinuri si autismul copiilor - aluminiul care se administreaza inca din primele zile ale pruncului in doze masive). Asa ca daca vrem sa ne insanatosim cu totii, chiar ca trebuie sa incepem fix cu noi insine si sa ne extindem bula de sanatate - fizica si mentala - in jurul nostru.

      Ștergere
  3. Postare de apreciat prin calitatea informatiei,in ton cu titlul blog-ului, in care nu ne mai tamponam de "patriotul" dragnea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu stiu cat de patriot este domnul Dragnea, dar chiar nu cred ca nu isi iubeste patria. Insa ce stiu este ca domnul Dragnea a fost singurul politician roman de anvergura care a luptat impotriva sistemului si impotriva ocultei globaliste. Asta este clar. Din pacate nu a existat niciun protest impotriva arestarii sale ilegale. Asta inseamna ca a fost tradat chiar de catre cei care detineau atunci puterea in PSD.

      Ștergere
    2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
  4. Multumesc pentru acest articol. Chiar aveam nevoie de aceste informatii.
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  5. G30.
    in curand in toata UE.

    https://www.armstrongeconomics.com/international-news/europes-current-economy/super-mario-trying-to-prevent-italexit-italy-exiting-eu/

    https://www.armstrongeconomics.com/wp-content/uploads/2021/02/G30_Reviving_and_Restructuring_the_Corporate_Sector_Post-Covid.pdf

    G30-ul nu va veni de unul singur, ci impreuna cu versiunea imbunatatita a Agendei21, alias Agenda 2030 (la care a aderat si romania prin semnatura lui joianis), combinate cu "Greean Deal-ul" nemtilor, combinate cu "pactul pentru migratie" (semnat tot de joianis) si cu "marele reset" dorit de "Geniul de la Davos" si al lui World Economic Forum impreuna cu comisia europrana si BCE.
    sa vedeti distractie!
    libertate si prosperitate fix ca in Coreea de Nord!

    https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/Agenda21.pdf

    http://dezvoltaredurabila.gov.ro/web/wp-content/uploads/2020/08/Agenda-2030_RO.pdf

    https://www.weforum.org/great-reset/
    http://reparti.free.fr/schwab2020.pdf
    http://www3.weforum.org/docs/WEF_Digital_Transformation_Powering_the_Great_Reset_2020.pdf

    RăspundețiȘtergere
  6. este si o parte buna aici. "clasa muncitoare" se va satura de drepturi, de egalitate si mai ales de fraternitate.
    sa lesini de ras si mai multe nu!
    asa patesti cand dai drept de vot si de a fi ales unor imbecili. daca nu au priceput nimic pana acum din comunism, socialism, multiculturalism, diversitate, politica corecta, social justice, egalitate, lgbtq+, vor intelege ultra rapid cand va incepe Soros, Schwab, Gates, etc. sa le explice cum stau lucurile cu suprapopularea si cu salvatul planetei.

    Intrebarea de baraj pe care de secole o tot pun socialistii a ramas aceeai:
    "I object to all punishment whatsoever. I don't want to punish anybody, but there are an extraordinary number of people who I want to kill. Not in any unkind or personal spirit. But it must be evident to all of you, you must all know half a dozen people at least, who are no use in this world; who are more trouble than they are worth. And I think it would be a good thing to make everybody come before a properly appointed board just as he might come before the income tax commissioners and say every 5 years or every 7 years, just put them there, and say, sir or madam, now will you be kind enough to justify your existence? If you can’t justify your existence; if you’re not pulling your weight in the social boat; if you are not producing as much as you consume or perhaps a little more, then clearly we cannot use the big organization of our society for the purpose of keeping you alive, because your life does not benefit us, and it can’t be of very much use to yourself."

    https://www.youtube.com/watch?v=Ymi3umIo-sM

    http://canadianliberty.com/the-despicable-george-bernard-shaw/
    https://en.wikipedia.org/wiki/Fabian_Society
    https://www.youtube.com/watch?v=TVmp57wY7uM

    RăspundețiȘtergere
  7. Mi se pare ca aceasta criza a semiconductorilor in Automotive se inscrie in Planul Verde al intunecatilor secreti, unde mobilitatea individuala long range este deja istorie.
    Au decis urîții ca pulimea n-are nevoie de automobile proprietate personala.
    In prima etapa, slugile credincioase sistemului vor putea utiliza electric car sharing, iar prostimea sa se inghesuie in autobuze si trenuri.
    Nu-i asa ca e frumoasa reintoarcerea la kommunizmul albanez?! Cum zicea cornoratul de la WEFDavos: Nu veti poseda nimic si veti fi fericiti?!
    Pun și eu o intrebare : cand mama lu' proces verbal se va termina cu administrarea forțată de fericire boboarelor lumii ?!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    2. Niciodata.
      Atata timp cât planeta are în număr covărşitor mai multe oi inutile decât neuroni funcționali.
      Cu respect tuturor indiferent daca sunteți de acord sau nu!
      Mihai

      Ștergere
  8. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  9. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pins sat pe la mine,tot vad o masina electrica pusa la incarcat. E langa o casa mare stil austro-ungar,.Cablul e tras de la ultiumul etaj,pana intr-un pom,apoi traverseaza strada pe alt pom si intra in masina.
      Este o ilustrare perfecta a prostiei cu maisnile electrice. Pot face o poza si daca gazda e de acord,i-o pun la dispozitie.
      Dar,o poate face chiar el,ca suntem ,,consateni,,.

      Ștergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)