miercuri, 10 februarie 2021

Nebunia merge mai departe

V-am spus cu ceva timp în urmă că dacă nebunia electrificării continuă, statele vor trebui să facă eforturi consistente pentru dublarea actualei infrastructuri electrice. Imaginați-vă o țară în care ziua se lucrează normal, iar noaptea consumul de energie nu scade deoarece ... toate mașinile din acea țară sunt puse la încărcat. Oricum am lua-o, modelul e unul aberant. Însă, cum bine știm din lecțiile trecutului recent, atunci când o nebunie se vrea pusă pe tapet, absolut nimic nu-i mai stă în cale. 

Să vă dau un exemplu: Norvegia. Probabil țara este cea mai eco din lume. Întreaga sa energie electrică este produsă din surse regenerabile. Însă tehnologia pe care se bazează e una veche, de-a dreptul clasică: energia hidro. Țara își produce întregul necesar energetic din baraje. Aceasta probabil i-a dat o încredere că se poate, aflându-se, alături de celelalte țări nordice, în avangarda „Revoluției verzi”. Doar că apetitul pentru mașini electrice nu s-a lăsat fără consecințe. Țara suferă de pene de curent din ce în ce mai dese. Ultima a fost prin noiembrie. Oficialii au dat vina pe ceva erori ale sistemului energetic, însă explicația nu prea mai ține. În general, penele de curent au loc atunci când sistemul e supra-încărcat și producția nu mai face față cererii. Treburile se văd cu ochiul liber, iar țara caută surse noi. Cum alte „ochiuri de apă” n-au cum să inventeze, iar narațiunea „sustenabilității” e una oficială, țara se îndreaptă cu ochi repezi către energia eoliană. 

Peste drum” de Norvegia, în țara-soră Danemarca, nebunia eoliană deja e pe un alt nivel. Țara investește incredibila sumă de 28 mld. EUR(34 mld $) într-un parc eolian marin care ar urma să aibă o capacitate de 3 GW. E mult sau puțin? Cum vi se pare? Înainte de a merge mai departe, vă voi spune că o altă țară aflată în avangarda mondială, Coreea de Sud, urmează să instaleze probabil cea mai mare capacitate eoliană din Asia, undeva în sud-vestul coastei sale. E vorba de o centrală cu capacitatea de 8.2 GW, a cărei investiție este de ... 43 mld$.

Să trecem la calcule pentru a înțelege mai bine situația. La prețul estimat de danezi ajungem la peste 11 mld$ pe un GW. Costul nu-i mare, ci imens. Pentru hidro, un preț mediu pe GW ar fi de 1 mld, iar pentru energia nucleară de vreo trei ori mai mare. Restul alternativelor „murdare” se învârt tot prin acea zonă. Variantele „la modă” intrate în ultima perioadă în studiu, adică solarele și eolienele, sunt cele mai scumpe. Practic, investițiile în ele nu prea se amortizează niciodată. Din punct de vedere teoretic, coreenii ar avea un preț cât de cât OK al investiției, undeva la 5.2 mld$/GW. Nu-i nici pe departe atât de exagerat precum proiectul danez, dar e cam de o dată și jumătate mai mult decât o centrală nucleară. Care centrală nu-ți poluează fonic și nici nu-ți transformă coasta într-o zonă dezolantă, în care monotonia peisajului  să fie dublată de scrâșnetul metalic al moriștilor.

Ceea ce vedem acum e abia începutul. Investițiile de acest tip se vor multiplica la niveluri greu de imaginat acum. Vor rezolva ele ceva? Greu de crezut. Germania a avut un program de „înverzire” forțată pe care a vrut să-l impună Europei la criza trecută. A sfârșit sufocată de industria chineză care a reușit performanța să-i invadeze teritoriul și să sugă subvențiile în defavoarea producătorilor autohtoni. Cam la fel se va întâmpla în întreaga Europă. 

Deja țările nordice sunt invadate de mașinile electrice chinezești, mult mai ieftine decât cele europene. Trendul se va accentua și, probabil, meciul aberant în care Europa și-a aruncat producătorii de mașini va avea un sfârșit previzibil: acapararea pieței de către chinezi. Nici nu trebuie să enumăr avantajele pe care le are China deoarece le știți: determinare mai mare și o capacitate extraordinară de a produce ieftin, impulsionată desigur și prin subvenții mascate. În plus mai au și monopolul metalelor rare, iar ăsta e un avantaj decisiv. Iată jocul pe care China îl joacă impecabil.  

Pe măsură ce lumea intră în nebunia regenerabilelor, doar cei deștepți vor fi capabili să profite. Fraierii investesc sume imense în surse fantasmagorice de electricitate, în timp ce șmecherii vând „consumatorii”. În toate timpurile meciul s-a dat între proști și deștepți, iar de câștigat știți bine cine-a câștigat de fiecare dată.

19 comentarii:

  1. Analiza pertinenta. Aerul e respirabil fara referirea la dragnea.

    RăspundețiȘtergere
  2. Danezii și-au bugetat construirea eolienelor cu turbine eoliene producție proprie. Vor face ce știu ei mai bine: Fac pipi pe reglementările europene atunci când în joc este interesul național. Vor plăti o amendă, nimeni nu va mai comenta și nimic altceva nu se va întâmpla. Uniunea Europeană este doar împotriva anumitor țări și lasă în pace firmele puternice. Volkswagen a primit vreo interdicție de la UE pentru trucarea a peste 11 milioane de mașini? Și asta împreună cu prietenii de la Bosch, care chiar au scăpat fără probleme. Mercedes, care a plătit prin divizia din Turcia, procente importante din valoarea achiziției drept mită factorilor de decizie din anumite țări, a pățit ceva? Siemens, firma care a fost obligată de justiția din Germania să își vândă o parte din divizii pentru că era prea mare corupția strânsă la un loc, a avut vreo interdicție la licitații? Francezii de la Alstom și Veoglia sunt ei cumva corecți? Acolo nu există mită, înțelegeri de tip cartel și corupție dovedite? Ba da, sunt! Nu! pentru că, spre deosebire de noi, acolo afacerile sunt afaceri și, inclusiv actele de corupție, odată recunoscute, sunt pedepsite doar financiar! Din punct de vedere administrativ, respectiva societate prezintă justiției și autorităților care organizează proceduri de achiziții, un plan de măsuri intern pe care le-au luat pentru ca, pe viitor, să se evite astfel de evenimente. La noi, firmele românești sunt condamnate penal, conducerile lor destructurate și închise prin pușcării, activele lor împrăștiate pentru ca pe viitor să nu mai poată participa la achizițiile publice. Cum naiba de suntem atât de tâmpiți?

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu suntem tâmpiți! Cei care ne conduc și ne-au condus n-au legătură cu noi! Suntem somnoroși!!!

    RăspundețiȘtergere
  4. Habar nu am de Norvegia. In Europa exista supraproductie masiva de energie electrica in momentul actual. Costul de productie este undeva la 5-6centi/Kwh, producatorul vinde kwh intre 4 si 8 centi la intermediar. Deci partial in pierdere. Consumatorul privat plateste 15-20 de centi pe kwh. In Germania chiar peste 30 de centi.

    Personal aprob investitia in regenarbile atata timp cat eu nu sunt nevoit sa cumpar. La un moment dat masina electrica va fi o alternativa economica. Desigur nu acum ci in 20-30 de ani, poate mai tarziu.

    Smecheri si prosti exista din toate timpurile, tine in principal de gene. Sa avem grija sa nu ne incadram la prosti.

    RăspundețiȘtergere
  5. Si nimeni nu vede elefantul din magazinu de portelanuri: poluarea generata de productia de baterii pentru vehiculele electrice si mai nou poluarea generata de turbinele eoliene iesite din uz: se pare ca e foarte scump sa fie demontate si nu prea ai ce recupera din structura ei (fibra de sticla): https://www.npr.org/2019/09/10/759376113/unfurling-the-waste-problem-caused-by-wind-energy?t=1612947354878

    RăspundețiȘtergere
  6. Eliminarea energiei poluante ar fi avut sens - și ar fi fost, desigur, benefică - in cazul in care ar fi apărut o sursă nouă, viabilă, de energie.
    S-a speculat mult, mai ales in "nișele" conspiraționiste, despre existența unor invenții "revoluționare" (multe atrebuite lui Tesla), care ar fi fost, cf.tezelor, "ascunse" de magnații petrolului, din interese egoiste.

    Hm...se pare totuși că aceste invenții nu au apărut - sau nu sunt rentabile utilizării la scală industrială.

    Că vehiculele pot merge doar cu electricitate, fără benzină / motorină, se știe de peste un secol, de când au apărut tramvaie sau troleibuze. Dar mereu a existat condiția prohibitivă a insuficienței, așa că tot prin arderi fosile (sau radioactivitate) a "mers" lumea.

    De ce s-or fi decis acum să forțeze schimbarea, fără să apară vreo sursă inovatoare de energie "liberă"...mă depășește. Motivul oficial invocat - "urgența", "iminența" dezastrului ecologic nu prea rezistă la aprofundări...deci trebuie reperate alte rațiuni.

    Poate asemenea invenții există, dar se mai așteaptă un moment de importanță tactică pentru scoaterea pe piață. Astfel, deși ar fi o strategie perfidă (nu prima, de altfel) măcar povestea ar avea sens.

    Deocamdată, subscriu...intreaga tevatură frizează absurdul.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Energia "libera" nu poate fi facturata...asta e cea mai mare problema a corporatiilor,de asta sunt tinute la sertar inovatiile

      Ștergere

  7. https://www.armstrongeconomics.com/world-news/climate/what-the-gore-gates-schwab-are-too-arrogant-to-admit/

    https://www.anonymousnews.ru/2019/12/02/klima-steuergeldverschwendung-eu/

    https://www.armstrongeconomics.com/markets-by-sector/energy/the-foolishness-of-shifting-to-renewables/

    https://www.armstrongeconomics.com/tag/climate-change/
    https://www.armstrongeconomics.com/tag/global-warming/
    https://www.armstrongeconomics.com/category/world-news/climate/
    https://www.armstrongeconomics.com/category/markets-by-sector/energy/

    RăspundețiȘtergere
  8. Alternativa la combustibili "fosili" ar putea fi...combustibilii "fosili".
    Citeam acum cativa ani despre un nene inginer(de pe undeva prin America)care inventase prin anii 30 ai secolului trecut un carburator care ducea consumul unui autovehicul undeva pe la 500-800 de grame de benzina la 100 de kilometri. Adica cu un plin sau doua conduceai linistit tot anul. Efectul a fost urmatorul, a avut de ales intre o functie de conducere la o mare companie auto + un milin de verzisori in schimbul cedarii inventiei sale sau posibilitatea de a-si pastra inventia ceea cei aducea o mare probabilitate de a fi implicat intr-un accident mortal. A ales prima varianta.
    Eciudat consensul asta in care toata lumea este de acord ca benzina si motorina nu mai sunt bune. In conditiile in care tobele razboiului bat din ce in ce mai tare sa te apuci sa "dai" in petrol mi se pare un pic cam a pregatire a terenului pentru a te asigura ca dezastrul va fi maxim. N-am azit de tancuri sau de bombardiere sa merga pe panouri solare sau pe baterii cu litiu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    2. Draga domnule Gabriel nu trebuie sa fiti ironic .Stiti cum se spune :De ce ti e frica de aia nu scapi .Nu sunt profet dar ne mai desparte de marea nenorocire cel mult 1 an .Vom mao vorbi.

      Ștergere
    3. 🤣🤣 Da! Chiar Mao. Nu ati scris gresit! E de Mao ce se intampla prin Romania! Un razboi conventional ar fi ingrozitor pentru corpurile noastre fizice. Dar suntem in plin razboi neconventional, nevăzut, iar acesta ne afecteaza si sufletele si legatura noastra cu Dumnezeu!
      Pentru ca oamenii isi pierd reperele si nu mai inteleg cine e de partea Luminii si cine de partea Intunericului. Măscărici cu măști de sfinti dau lectii despre " sfintire". Genul acela de guru NLP care spala de zor creiere prin Romania- Tara in care oricine poate face orice fara a fi pedepsit.
      Romanii, popor crestin, au fost prinsi cu garda jos. Oițele blege nu stiu ca Armaghedonul este dur si daca nu esti pregatit te înhață mascaricii.
      Poate nu ati aflat, dar sufletul este mai valoros decat corpul fizic pentru ca este nemuritor. Corpul fizic este doar haina necesara trecerii prin viata aceasta, scoala necesara.

      Ștergere
  9. P.S. In acelasi articol se spunea ca, ar fi fost fabricate totusi un nr. de masini cu acel tip de carburator(desigur sigilat cu avertizari "proprietare a armatei sua - nu deschideti" etc) pentru armata americana ca le frigea buza in al doilea razboi mondial.Vestitele jep-uri ce mergeau in teritoriu inamic sau aiurea prin Europa mii de kilometri cu cateva canistre de benzina, ca doar nu existau ca acum statii peco la fiecare colt de strada.

    RăspundețiȘtergere
  10. Exact ce spune Dan Diaconu ca se va întâmpla începe sa apară la orizont

    https://www.dailystar.co.uk/news/latest-news/bill-gates-warns-next-two-23460087

    Suntem pregătiți?
    Jump Jump!

    RăspundețiȘtergere
  11. https://www.dailystar.co.uk/news/latest-news/bill-gates-warns-next-two-23460087

    RăspundețiȘtergere
  12. Energia eoliana si solara sunt costisitoare, resursele de petrol si gaze au limite, energia nucleara are riscuri mari. Tranzitia de la petrol si gaze trebuia inceputa, dar poate ca ar fi fost mai bine sa fie inceputa prin cheltuieli de cercetare pentru o noua tehnologie, mai eficienta.

    RăspundețiȘtergere
  13. Am auzit pe BBC ca ca pentru minarea de criptomoneda Bitcoi se genereaza la fel de mult CO2 cat genereaza intreaga Austrie. Deci Bitcoi-ul nici nu e "green".

    RăspundețiȘtergere