luni, 4 martie 2024

Ceaiul(II)


Cum credeați că am sărit altfel decât intenționat peste ceaiul turcesc? Eram sigur că voi fi tras de mânecă și luat la întrebări! Dar nici să vă spun că mai urmează un episod nu mi-a venit, așa că, iată-mă! Acum să vă duc la prietenii turci.

Sunt multe motive pentru care ceaiul turcesc nu poate fi ignorat. Turcii sunt cei mai mari băutori de ceai din lume, consumând anual peste 3.5 kg de ceai pe cap de turc. Privit din afară pare mult, dar după ce te cufunzi prin mahalalele Stambulului te-ntrebi dacă nu cumva statistica aia o fi greșită. Ceaiul e sângele Turciei, e cel mai democratic element de-acolo. Fie că ești un bișnițar care negociezi isteric un balot de blugi sau câțiva metri de lănțic de aur, fie că ești un om de afaceri care semnezi un contract de zeci de milioane de dolari într-un salon ultraluxos, cu siguranță ceaiul e elementul comun. Același ceai, același păhăruț, aceeași culoare misterioasă și fascinantă. 

De unde le vine ceaiul? Ei bine și asta e o istorie interesantă. Rămași fără imperiu, turcii s-au trezit că nu mai au cafea. Brusc, băutura lor tradițională a devenit scumpă. Atât de scumpă încât nu și-o permiteau. De aceea guvernul, în disperare de cauză, a recomandat ceaiul. Dar nici pe-acela nu-l produceau, însă era ceva mai ieftin.

Sosirea ceaiului în Turcia de azi a fost o adevărată aventură. Au tot încercat să-l cultive pentru plăcerea proprie. Zona favorită era Batumi, doar că după disoluția Imperiului a ajuns în Georgia. Abia acum mai bine de un secol, un botanist genial, Ali Riza Erten, a clamat că regiunea Rize este ideală pentru planta de ceai și a dat guvernului instrucțiuni detaliate despre cultivare. Și chiar așa a fost! Ceaiul „furat” de la chinezi s-a împăcat bine cu turcii. Atât de bine încât acum turcii produc 4% din cantitatea globală de ceai, regiunea Rize fiind un adevărat motor economic al țării. Dacă mergi pe-acolo vei fi cucerit de priveliștea plantațiilor nelimitate de ceai. Iar ceaiul pe care ți-l servesc localnicii e remarcabil.  

Nu vă chinuiți să faceți vreun pronostic în ceea ce privește destinația ceaiului. Turcii îl iubesc atât de mult încât ei îl beau aproape pe tot. Rămâne o cantitate marginală care e exportată, cea mai mare parte în Germania, unde, așa cum v-ați prins, tot turcii o consumă. 

Ca un novice, am gustat prima dată ceaiul lor prin anii 90 și de-atunci nu m-am mai despărțit de gustul său. Dar am sărit un pas esențial în povestirea mea deoarece de la plantație la ceașcă, e drum lung. Dacă planta au luat-o de la chinezi, tehnica preparării au luat-o de la ruși, adaptând-o sufletului lor mai întins la povești. Pentru turc cana e prea mare, astfel încât a fost preferată ceașca. De aceea ceaiul trebuie să fie suficient de tare pentru a înlocui cafeaua și suficient de moale pentru ca inima să nu-ți zbughească din piept. De preparat se face într-un samovar adaptat numit  çaydanlık, adică un ceainic mare peste care vine un ceainic mai mic. Apa fierbe în cel de jos, în timp ce-n cel mic stă și se infuzează continuu ceaiul concentrat. Pentru a-l prepara, în ceașca ce ceai, pui  prima dată un sfert până la jumătate de ceai concentrat, după care completezi cu apă. Și-apoi te uiți la lichidul translucid cu reflexe roșiatice din ceașca aceea având o formă la fel de dragă turcilor, de lalea. 

Îl am acasă, sub ochii mei, într-un borcan mare. Eu nu-l fac turcește, ci l-am adaptat, dar îmi iese aproape la fel de bun. N-are cum să fie la fel de bun ca cel de prin mahalale Stambulului pentru că acolo vine însoțit de tămbălău, de povești, de figuri care ți se întipăresc pentru totdeauna în memorie deoarece chiar turcul ți-o spune: „çaysız sohbet aysız gökyüzü gibidir sözü”(o conversație fără ceai e ca cerul fără lună). Și uite-așa, te pierzi pe străzile orașului, printre ruine și stafii ale trecutului, te cufunzi în miniaturi și în atmosfera picturală a orașului, iar în tot acest haos oniric mai vine și gustul ceaiului, invadându-ți centrii gustului și îmbrățișându-te precum o cadână din 1001 de nopți. Soarele apune, undeva vezi turnul Galata ridicându-se țanțoș în timp ce tui stai în Sultanahmet admirând spectacolul străzii. Un  pescăruș țușnește un sunet gutural, o turcoaică înfofolită din cap până-n picioare are grijă să-și pună în valoare formele amplificând misterul, în timp ce muezinul își începe chemarea la rugăciune. Încă un ceai și simți că viața curge prin tine în ritmul turcesc al momentului. Altă viață, alt ceai.

12 comentarii:

  1. Eu chiar m-am mirat că nu ai scris de ceaiul turcesc dar acum m-am luminat citind admirabila prezentare.
    Am rămas fascinat de ceaiul turcesc și întreb cum îl poți procura din Romania pe cel original. Sau care dintre ele are acel gust unic. Un link bun ar fi de ajutor.
    Nu am mai băut ceai turcesc de când am venit din Turcia și am rămas doar cu frumusețea sufletească a colegilor turci care serveau ceai toată ziua la orice oră. Și obligatoriu în fiecare pauză.
    Un șef turc auzind că sunt din Romania mi-a spus că voi europenii beți cafea toată ziua de aceea o aveți culcată, noi bem ceai toată ziua și e mereu gata de acțiune. Mă pufnit râsul dar am considerat modul lor de a-și face reclamă in stilul turcesc caracteristic.
    Mulțumesc frumos de prezentarea ceaiului turcesc.


    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ceai turcesc original mi-a zis un prieten ca se gaseste la constanta, magazin "golden baklava", gasiti datele de contact pe net

      Ștergere
    2. Ceai turcesc original puteti gasi si in Iasi la magazinul "Fistik" situat pe Bulevardul Stefan cel Mare, exact in "buricul targului".
      Pe langa ceai acolo puteti consuma si o exceptionala cafea turceasca la nisip, facuta din cafea originala turceasca, pe care magazinul o are si spre vanzare.
      Tor farmecul magazinului nu consta doar in aceste doua produse, ci in multitudinea de dulciuri (de la rahat turcesc la halva si placinte turcesti gen baclava cu fistic sau cu nuca sau cu cacao sau sobiyet cu fistic), bomboane cu alune/fistic, alune turcesti, alune de Macadamia, seminte de floarea soarelui mari si lungi de aproape 3 cm., precum si multe feluri de condimente.
      Cine viziteaza magazinul pleaca obligatoriu cu cel putin un produs cumparat, e imposibil sa faci altfel, nu te lasa... inima!

      Ștergere
    3. Cafea originala turceasca ? Ma faci sa rad ......cafeaua nu are legatura cu Turcia decat la partea comerciala si cea de consum ca si ceaiul ! Turcia nu e PRODUCATOARE de cafea ,iar ceai produce la nivel mediocru calitativ ! Turcia stie sa dea o savoare aparte cafelei si ceaiului asta da , dar atat! La rahat , baclavale si alte lucruri sunt experti ....au o gastronomie foarte diversificata e ca un curcubeu pe cerul gurii .....incercati la micul dejun oua turcesti cu iaurt , usturoi , boia si ulei de masline

      Ștergere
    4. @Kinu, mi se pare aberant comentariul tău. Da, Turcia nu produce cafea, dar care-i problema? Cafeaua se face dintr-un amestec de boabe, uneori provenite din diferite părți ale globului. Când stăpânești rețeta, stăpânești și cafeaua. Iar cafeaua turcească originală există, la fel cum există cafeaua napoletană.
      În ceea ce privește ceaiul, din nou te înșeli. Ceaiul turcesc este extrordinar de bun. Într-adevăr, nu se ridică la nivelul de complexitate și sofisticare al ceaiului chinezesc sau japonez, dar nu vizează aceleași ținte. Ceaiul turcesc este un ceai al maselor, care se prepară rapid și e băut de toată lumea. În China sau în Japonia, un ceai te poate costa cât o tonă de ceai la turci. E cu totul altceva.

      Ștergere
  2. Minunat! Ai talent de povestitor! Ma uit la serialele turcesti si ma minunez ce mult ceai beau turcii gandind ca acel ceai o fi o posirca, dar din frumoasa expunere despre ceaiul turcesc, inteleg ca m-am pripit sa gandesc astfel. Multe bucurii si incantari cu o ceasca de ceai alaturi.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sunt placut impresionat de toti iubitorii de ceai negru/rosu/verde, nu de plante medicinale care-i cu totul alt capitol.
    Totusi cit de profund s-a schimbat cultura ceaiului ca ritual in Romania cea cafegioaica. Imi amintesc cum acum 30 de ani+ daca erai vazut ca-ti faci ceai la munca erai imediat apostrofat si luat la misto spre delectarea intregului colectiv, atentie, de ingineri si tehnologi, cu un:

    Ce-ai bai Nicule de iti faci ceai esti BOLNAV?
    Mereu imi statea pe limba sa le-o intorc cu aceeasi moneda:
    - Nu, deloc, tu esti bolnav la bibilica!...dar ma abtineam si in schimb ma amuzam cu ei deoarece nu aveai cu cine discuta despre ceaiuri. Majoritatea erau lemn tanase, batuti in cap rau de tot, in multe privinte, nu numai la capitolul ceaiuri negre...
    CC

    RăspundețiȘtergere
  4. Trecerea de la ceai la Inteligenta Artificiala...si iar la ceai ...numai un om ca tine o putea face asa de stralucit !Multumesc ! Ai povestit asa de frumos incat ma vedeam in Istambul...

    RăspundețiȘtergere
  5. Poate ne povestești cândva și despre cifir/cifirok.

    RăspundețiȘtergere
  6. Ceaiul negru are oxalați. Oxalații sunt toxici pentru rinichi, creier, vezică urinară. Există si o carte "Toxic Superfoods" scrisă de Sally K. Nortin tratând subiectul oxalaților.

    RăspundețiȘtergere
  7. Sunt firme care importa ceai turcesc. Cautati pe google ca gasiti. Am fost in Turcia si de acolo am ramas cu o placere deosebita pentru ceaiul lor. E de mai multe feluri, mie cel mai mult imi place cel din pachetele de culoare galbena. Aroma aceea dulceaga inconfundabila. Am reusit sa reproduc si procesul de productie, fara ceainic turcesc, cu doua cratite de marimi diferite, cu coada, cea mai mica se imbuca perfect pe gura celei mai mari si las pe foc mic la infuzat cam 15 min, cu capac pe cea mica evident.

    RăspundețiȘtergere
  8. A început cenzura?! ActiveNews nu mai poate fi accesat. Apare mesajul
    ,,Could not connect".
    Tocmai când citeam articolul cu ordinul dat de Shwab împotriva dezinformării.

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)