joi, 14 septembrie 2023

De ce „investițiile străine” nu sunt investiții


AvtoVAZ, producătorul iconic de automobile al Rusiei, a fost „beneficiarul” unei investiții a Renault, salutate la acel moment chiar și de Putin. Pentru cei care nu cunosc speța, o povestesc pe scurt: Putin a avut tentativa de a cumpăra Opel, doar că în ultimul moment s-au opus americanii, astfel încât tranzacția a picat. Rusul era disperat să îmbunătățească parcul auto al Rusiei, astfel încât a acceptat cumpărarea AvtoVAZ de către Renault. O perioadă totul a mers OK, doar că, după începerea Operațiunii Speciale, Renault s-a retras. De-aici începe povestea.

Aparent, dacă un producător investește în tine, ar trebui ca după ce el pleacă să poți să-ți continui activitatea. Asta ar însemna o investiție în adevăratul sens al cuvântului. Prostii! În realitate, după retragerea Renault, au început problemele reale pentru AvtoVAZ. 

În primul rând, în procesul de fabricație se foloseau componente Renault la care nu au mai avut acces din cauza sancțiunilor. Astfel, pentru a putea produce, au trebuit să facă un pas tehnologic înapoi revenind la standardele EURO 3. Mă rog, asta n-ar fi o problemă, mai ales în condițiile în care prostia cu „schimbarea climatică” deja și-a pierdut din strălucire. Cea mai mare problemă a venit însă de-acolo de unde se așteptau cel mai puțin: de la infrastructura IT.

În momentul în care Renault a aterizat în Rusia, absolut toate sistemele AvtoVAZ au fost abandonate, în locul lor introducând-se peste 200 de produse software proprietare sau cu licență Renault. Mai mult, o groază din aceste sisteme lucrau în cloud, astfel încât rușii nu aveau absolut niciun control asupra lor. 

După plecarea francezilor, sistemele au continuat să funcționeze, dar rușii au înțeles că asta nu se va întâmpla la infinit. De altfel, în noiembrie 2022 francezii i-au notificat pe ruși că „pun scaunele pe masă” începând cu 1 ianuarie 2023. De aceea rușii, în disperare de cauză, au început să revină la produsele anterioare pe care compania le avea arhivate sau trecute pe linie moartă. Problema e că acele sisteme, chiar dacă sunt funcționale, necesită actualizări, iar la penuria de personal de pe piață este extrem de greu de realizat update-urile. De asemenea, sunt software-uri de inginerie(gen cele de proiectare asistată) care, chiar dacă există pe piața rusă, trebuie adaptate specificului activității. 

Ca idee, până în prezent cele 200 de subsisteme occidentale au fost înlocuite cu 50 de sisteme integrate rusești, cea mai importantă trecere fiind cea la ERP-ul 1C(software rusesc 100%, care oferă funcționalități similare ERP-urilor avansate SAP sau Oracle). A necesitat un efort foarte mare, dar se pare că a reușit întrucât producția a fost restaurată. 

Cu toate că infrastructura IT poate părea în ochii novicilor o chestiune secundară, realitatea lumii de azi e că, uneori, în IT stă totul. Degeaba ai echipamente de ultimă generație, capabile de operațiuni de precizie, dacă întregul sistem de comandă a acestora stă în cloud. La deconectare te trezești în fața unor echipamente „mute” care nu-s bune de nimic. 

Este lecția pe care trebuie să o înțelegem și noi atunci când ne plecăm ca proștii în fața investițiilor străine. Dacă acea investiție te leagă ombilical de firma-mamă, atunci ea nu e investiție, ci doar o facilitate inutilă pentru societate. 

Chestiunea în sine este și o lecție de organizare pentru antreprenorii locali care se extind peste hotare și, din rațiuni de securitate, vor să țină cheile afacerii în mână. Treaba e simplă: faceți investiția dependentă de zona în care vă simțiți în siguranță, astfel încât, în cazul unui eventual blocaj, cel puțin să nu se poată face nimic fără zona pe care o controlați. E simplu de implementat acum. E nevoie doar ca „inima afacerii” să stea într-un sistem pe care-l controlați 100%. 

Pun punct aici deoarece fiecare înțelege ce are de înțeles din experiența prin care a trecut AvtoVAZ. Ca societate trebuie însă să fim din ce în ce mai circumspecți în ceea ce privește așa-zisele „investiții străine” care nu-s nimic altceva decât vehicule de stors banii din teritoriul în care sunt implantate. 

4 comentarii:

  1. O paralelă cu ce ați spus mai sus: un bloc, și-a modernizat ascensorul. Aveau de ales între panou de comandă electronic sau analogic. Pentru câteva comenzi neesențiale au ales electronic. Le-am spus ca nu-i prea bine. Că vor ajunge la mâna firmei care le face service-ul. Exact asta s-a întâmplat. Tabloul electronic poate fi codat și protejat prin parole de acces. Firma de service a început să ridice prețul prestației până a devenit neacceptabil. Au reziliat contractul, au venit alți și la prima problemă s-au uitat la tablou ca mâța-n calendar, neavând parolele sau codurile de acces. Fosta firmă nu le-a dat parolele sau le-au dat greșit, nu știu.
    Rezultatul: schimbat tabloul pe analogic. Alți bani altă distracție, plus vreo lună, două de sport pe scări. Într-un fel e o similaritate.

    RăspundețiȘtergere
  2. E proverbiala expresia "in caz de naufragiu, sobolanii sar primii de pe corabie". Ca se ineaca, partea a doua, si nu degeaba am zis asta. De la expulzari de diplomati, unele gratuite si marlanesti pana la luatul catrafuselor din tarile cu risc prezent sau potential risc pe viitor.
    Multe economii vor fi sacrificate, nu stim inca in ce ordine si mai ales cand. Cum nivelul de trai difera de la o tara la alta, impactul va fi diferit din multe perspective.
    Investitorii, sistemul bancar, piata imobiliara si multe altele sunt repere de baza pentru ce se intampla si ce va urma in viitorul apropiat. Follow the money!
    Daca am aborda Terra ca un sistem inchis din toate perspectivele, am ajunge posibil la ipoteze atipice-banii nu dispar, afacerile se muta in alte zone dar de fapt nu, crizele economice sunt crize dar pentru altii oportunitati. Cand si-au dublat miliardarii averea? Fix in perioade de criza. Traim un soi de sah multidimensional, educati sa intelegem bidimensional, si de aici apar dileme, socuri.
    Ignorand paradigma unui teatru global, nu vom intelege multe-de la falsele conflicte politice, economice, de imagine publica pana la probleme demografice, adica reala problema. Pana si Elon Musk pare speriat de declinul demografic din diverse arii geografice. Volumul populatiei variaza, avem migratii de tot felul, prin urmare instabilitati care determina si logica investitorilor, afaceristilor samd. Timp in care vom fierbe la foc mic, precum broasca proverbiala.

    RăspundețiȘtergere
  3. Exista pe contul tău de Telegram securiști care dau raport la comentarii chiar daca am scris numai unul si am fost blocat din cauza ca am fost raportat de 10 ori.
    Concluzia mea e ca exista securisti care nu scriu nimic doar raportează pe alții care scriu sa rămână doar ei sa comenteze.
    Si sunt vreo 5 sau 6 care se înjură constant, trebuie sa citești 100 de înjurături ca să vezi un comentariu bun.
    Apoi mulți am văzut ca raportează ca au fost blocați si te acuza pe tine.
    De ce te acuză?
    Ca canalul de chat e preluat de acesti securiști care doar se ceartă si daca postezi o replica ești automat Banat de pe Telegram ca urmare cica a numărului mare de raportări.
    Isr oamenii de bună credință se întreabă dacă și tu ești cu ei?
    Adică canalul de Telegram există ca ca fie deconspirați cei cu opinii pro-ruse?

    RăspundețiȘtergere
  4. Daca prin anii '90 cineva indraznea sa afirme ca, '' trebuie însă să fim din ce în ce mai circumspecți în ceea ce privește așa-zisele „investiții străine” care nu-s nimic altceva decât vehicule de stors banii din teritoriul în care sunt implantate'', indraznetul ar fi fost lapidat.
    Nu domnule, capitalul strain era asteptat si servit cu orice dorea acesta, fara nici cea mai mica precautie.
    Ma bucur sa vad ca cineva are curajul sa se exprime fara dubii despre ''capitalul strain'', chiar si acum, cind e prea tirziu...
    Macar satisfactia asta sa avem !

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)