vineri, 26 martie 2021

Actualele căi navale, alternativele și viitorul


U
n vas se pune de-a curmezișul Canalului Suez și blochează tot traficul. V-ați fi gândit la asta? Nimeni nu s-a gândit până acum la asta, cu toate că era un scenariu cât se poate de banal. Abia acum, uitându-ne la o navă gigant care se bălăbăne aiurea, ne dăm seama cât de fragile sunt treburile pe lumea aceasta. O cale de navigație construită la jumătatea secolului XIX este crucială pentru comerțul mondial. 

Ne-am putea întreba cum de e posibil așa ceva? De un secol și jumătate, civilizația noastră pe care o considerăm cea mai evoluată din toate timpurile n-a reușit să facă o alternativă la ceea ce a fost o soluție adaptată secolului XIX. Pur și simplu am rămas cu „țeava” aia de câteva sute de metri, punând-o să fie tranzitată de vase din ce în ce mai mari. Și, în momentul în care unul dintre „giganții prezentului” s-a pus de-a curmezișul am realizat cât suntem de proști. În mare cam așa s-ar traduce evenimentul la care asistăm.

Din punctul de vedere al costurilor, impactul e semnificativ. În ceea ce privește transportul de marfă dinspre India, distanța aproape se dublează întrucât alternativa este ocolirea Africii. Rezultă așadar o scumpire a mărfii. În ceea ce privește China, dată fiind apropierea verii, devine fezabil Canalul Arctic al lui Putin. Iată cum iese instantaneu din „joben” alternativa de care alții râdeau. Nu-mi  dau seama cât timp va dura deblocarea Canalului Suez, dar găsirea uneia sau mai multor alternative e crucială. 

Mai avem însă o alternativă, cea Caspică. O autostradă dublată de o cale ferată care tranzitează Iranul de la nord la sud face legătura între Oceanul Indian și Marea Caspică. Proiectul este unul parafat de mult. Odată ajunsă în Marea Caspică, marfa poate ajunge facil atât la Moscaova, dar și în Marea Neagră. Poate acum înțelegeți importanța strategică a Portului Constanța.

Iată-ne așadar în fața a două alternative controlate de Rusia. Ambele sunt fezabile, arată bine pe hârtie, dar încă nu sunt funcționale. Astfel încât acum suntem în situația în care trebuie să ocolim Africa, adăugând costuri și timp. 

Pentru ca treburile să se complice și mai mult, mai avem de-a face cu un narativ tembel în ceea ce privește „problemele” din provincia chineză Xinjiang. Brusc, întreaga lume vestică e deranjată de ceea ce se întâmplă la chinezi. Că cică e jale. Știți cum e asta? E ca și cum un vecin s-ar certa cu nevastă-se și ai bătea tu la ușa lui să-i spui că n-are dreptate. Probabil te-ai trezi cu un pumn în bot și-ai merita-o pe deplin. Cam la fel e și treaba cu vesticii. La recenta întâlnire din Alaska, diplomații chinezi le-au transmis americanilor să-și vadă de propria bătătură. Doar că propaganda e perversă și acum au trecut la atac marile companii care au preluat narativul. Peste noapte ne-am trezit pe blogul retailerlor de modă cu proteste, texte acide și o inițiativă de a boicota bumbacul din provincia chineză. Răspunsul a fost pe măsură. H&M, Inditex(Grupul care deține Zara), Burberry, dar și Nike sau Adidas s-au trezit cu freza răvășită de răspunsul prompt al Chinei: dacă voi ne boicotați pe noi, la fel vă boicotăm și noi pe voi! Rezultatul? Vânzările „corecților politici” din lumea modei s-au dus pe apa sâmbetei în China, cu vizibilitate teribilă la bursă. Și uite-așa, constrânși de „nedreptatea vremurilor” s-au trezit că nu le mai arde de boicot și politică. Instantaneu au început să dispară referirile la Xingjiang de pe site-urile lor și din comunicarea publică. Parcă-mi vine să-i întreb unde e e scrufuloșenia? Ce-au făcut, ne-au încălzit și acum ne-au lăsat cu buza umflată?

Probabil vă întrebați ce au cele două evenimente în comun? Cu toate că sunt diferite, fără nicio legătură între ele, de avut tot au de-a face cu evoluția prețurilor pe termen scurt și mediu. În ceea ce privește incidentul din Canalul Suez, constatăm o cvadruplare a prețului transportului către Europa. Hărțuirea pe care europenii o practică la modul inconștient în relația cu China - narativul legat de Xiangjiang e un exemplu - va conduce la incidente care se vor lăsa cu creșteri susținute de prețuri. Așadar, singurul lucru la care trebuie să ne așteptăm este o scumpire cam la toate bunurile de consum. O dovadă cât se poate de limpede a calității îndoielnice a celor care ne conduc.

Și, pentru a ne apropia de noi, voi spune doar că Portul Constanța are nevoie de investiții de aproximativ 2 miliarde de euro în următorii câțiva ani. Dacă ne-am juca în mod corespunzător cartea, am deveni principala poartă de intrare a mărfurilor în Europa. Mai devreme sau mai târziu, Calea Iraniano-Caspică va deveni realitate, iar pe-acolo va curge o grămadă de marfă spre Europa. Fanarioții de la București au pus însă gând rău Portului Constanța, programând vânzarea sa pe nimic olandezilor. Vă atrag atenția că ceva mai la sud avem Varna, iar bulgarii ar putea prelua lejer o groază de marfă. Vom observa iar că am fost proștii istoriei?

42 de comentarii:

  1. Dle Diaconu, dvs vedeti atat cat va " duc" ochii. Vedeti doar in planul fizic manifestarea prostiei spirituale a oamenilor. Si a romanilor, desigur. Sunteti economist si atat pricepeti din lumea asta.
    Nu stiu daca e cazul sa incep iar cu explicatii spirituale, pentru ca vad ca va doare numai de bani. Dar o fac. Inca o data.
    Banii, acest vitel de aur la care se închină omul modern si pentru care fratii se sfasie intre ei... Prostia spirituala duce la nebunie. Suntem condusi de nebuni. De cei fara Dumnezeu. Oamenii cuminti nici nu se baga in politica, pentru ca ar fi sfasiati de cainii intrati in politica pentru bani, averi, putere.
    Nu te poti inchina in acelasi timp si la Dumnezeu si la vitelul de aur al evreilor.
    In momentul in care evreii si-au facut un vitel de aur, un idol la care sa se inchine, legatura omului cu Dumnezeu a fost taiata si tot ce au facut oamenii dupa aceea a fost sub pecetea, sub blestemul lăcomiei, razboiului, urii, crimei. Evreii, primii monoteisti de pe pamant au orbit si cauta Pamantul Fagaduintei pe pamant. In timp ce Paradisul este ceresc. Aici troneaza dracu', marele sforar, marele manipulator si creator de iluzii.
    Vedeti cum lucreaza organizatia Craniu si oase si o sa intelegeti cine trage sforile prin toata lumea.
    Probabil ca nu întâmplător piratii aveau acest simbol pe steag. Tot ce se intampla prin lume este rezultatul lacomiei, hotiei, depravarii care au contaminat tot pamantul. Ayahuasca, drogul care iti fura mintile a devenit un fel de acadea cu care adultii naivi sunt atrasi in lumea somnului hipnotic.
    Falsurile spirituale sunt vandute prin lume la fel cum chinezii si coreenii vand falsuri cu eticheta de firma. Totul este comert. Totul se vinde si se cumpara. De la vile si masini, pana la suflete de om.
    Aceiasi care L-au sacrificat pe Hristos ne sacrifica pe noi acum, sacrifica o multime de copii ce mor de foame prin Africa cea bogată in diamante, prin Orientul bogat in petrol, Romania bogata in de toate.


    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Francezii au o expresie care ti se potriveste: " Heureusement que le ridicule ne tue pas, mais il met mal à l'aise. Doamna spirituala,citeste Epistola intaia catre Timotei,Cap.2,Verset 12,poate te mai calmezi. Nu ai altceva mai bun de facut la ora 8 dimineata decat sa critici postari?! Viata iti este atat de trista, de falita? Pesemne ca te trezesti dimineata devreme si primul lucru pe care il faci este sa fii prima care posteaza un comment,fara sa faci un efort sa intelegi despre ce este vorba. Esti atat de plina de mandrie,incat nu vezi penibilul in care te afunzi. Iti sugerez sa iti faci propriul blog in care sa iti expui spiritualitatea, insa inceteaza sa tot critici ca o soacra autorul acestui blog.

      Ștergere
    2. C'est dommage que le ridicule ne tue pas

      Ștergere
    3. Maria-Aurelia nu-l critică pe domnul Dan Diaconu, ea îl jignește pur și simplu. Oare a scris D.D.numai despre bani? Cred că nu există domeniu al vieții sociale și politice despre care să nu fi scris. Și a pus suflet în toate articolele. Ea nu comentează subiectul, ea vrea să fie ea subiectul. Dar de ce pe blogul lui D.D.dacă tot îl subestimează?

      Ștergere
    4. Mai tanti da esti culmea plictisului.Cand iti vad postarile imi vine sa dau cu telefonul de pamant .Dar chiar nu sesizezi ca ai devenit penibila? Fa domne o pauza....

      Ștergere
    5. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    6. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    7. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    8. Dacă însuși autorul, DD, ignoră astfel de mesaje (comentarii la subiectul articolului n'ai cum să-i zici), nu înțeleg de ce nu faceți și voi la fel și simțiți nevoia sa jigniți...
      Eu, la orice articol fluviu citesc prima frază și îmi dau seama dacă îmi e de folos, ori ba, să pierd timp cu restul.

      Ștergere
    9. Pornache sau triplu x sau cum te-oi mai numi,ia o piatra in gura si priveste-te in oglinda. Esti pe acelasi calapod cu spirituala, te bagi in seama la toate comentariile si dai raspunsuri din care se poate vedea ca ai un nivel de inteligenta asemanator verzei murate. Invidia nu iti face cinste asa ca pune mana pe carte si invata, baiete, nu iti pierde timpul pe blog, si baga de seama sa nu simti gheara pe pielea ta.

      Ștergere
  2. 😂😂tocmai credeam aseara ca a devenit un blog exclusiv barbatilor!Vrem sa scrieti si despre ce fac bine, cei care ne conduc,ca nu mi dau seama inca!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    2. @xxx Da, dar pe lângă ei înșiși, mai au o grămadă de rude, prieteni, antreprenori oportuniști, care și ei o duc bine. Iar sub toți ăștia, exista încă o haită de căței care, la fel, se descurcă. La urma toată, există cei cu salariul minim.
      Vezi,deci, cata lume este conectată cu cei ce "ne conduc"? 🙂

      Ștergere
  3. Proști? Nu. Guvernul României este proprietatea (în sens ad litteram) entităților capitaliste monstruoase și va presta conform ordinelor. Că sunt și proști? Într-un fel. Fusaro le zice "specialiști fără inteligență". Nu am nici cea mai mică îndoială că vor da portul.

    Cât despre marfă - să se scumpească dracului, poate așa n-or mai sparge banii ca chiorii.

    RăspundețiȘtergere
  4. Calea Iraniano-Caspică are deocamdată o mică problemă, canalul Volga-Don. Canal cu capacitate mică (dimensiunea maximă admisă a unui vas este de 140 m lungime, 16,6 m lățime și 3,5 m adâncime - clasa maximă Volgo–Don) și are nouă ecluze cu o singură cameră pe panta înspre Volga, care pot ridica navele la 88 m, și patru ecluze de același fel pe panta dinspre Don, care pot coborî navele cu 44 m.
    Este în plan un al doilea canal Volga-Don 2, cu mai puține ecluze, dar mai e mult până la finalizare.
    Tot Suez-ul este baza pentru încă o perioadă destul de lungă de timp.
    Varianta pe care o îmbrățișează românii (coridorul Marea Neagră - Marea Caspică ca punct de plecare portul turkmen Turkmenbași, ajungând mai apoi în Azerbaijan, continuându-se feroviar spre Batumi sau Poti - Georgia și de-a lungul Mării Negre către România - portul Constanța), de fapt dorința coloniștilor, pare de la distanță realizabil într-un timp relativ rezonabil.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu e numai o problema, sunt mai multe. Cea mai mare e canalul Suez. Tinand cont ca de cand a fost construit pana acum nu a fost blocat decat o singura data. Transportul feroviar nu are rost sa-l mentionam pentru ca e mult mai scump decat cel maritim.

      Ștergere
  5. Ministrul de transport Karaismailoğlu din Turcia: „Europa, Asia și Africa, inclusiv punctul de intersecție al celor trei continente, Turcia se află în zona comercială a SEECP joacă un rol important în consolidarea legăturilor economice și culturale.
    Podul Yavuz Sultan Selim, Tunelul Eurasia și Podul Çanakkale din 1915, aflat în construcție, și Tunelul Grand Istanbul cu trei etaje, care este planificat să fie construit, constituie proiectele noastre de tranziție Bosfor între Europa și Asia. Odată cu realizarea proiectului feroviar Baku-Tbilisi-Kars, pe care îl numim și Drumul modern al mătăsii, am finalizat o importantă linie lipsă între Europa și Asia.
    Această rută care se extinde către China acceptă transportul multimodal, Se numește coridorul de tranziție trans-caspian mijlociu.
    Proiectul nostru Marmaray, care face legătura între Asia și Europa sub fundul mării, și-a început operațiunile în 2013. Odată cu finalizarea proiectului feroviar Marmaray și Baku-Tbilisi-Kars, care a fost finalizat în 2017, am asigurat o conexiune feroviară neîntreruptă între Asia și Europa.
    În noiembrie 2019, primul tren de marfă a plecat din Xi'an, China, a ajuns în țara noastră prin coridorul de mijloc și de acolo spre Praga trecând prin tunelul Marmaray. Trenurile de marfă din China pot ajunge acum în Europa prin această linie și Marmaray. La fel, trenurile noastre de export efectuează acum călătorii regulate în China, Asia Centrală și Rusia prin intermediul liniei BTK. După cum știți, importanța căilor ferate a crescut în special în perioada epidemiei. Prin urmare,
    Cu proiectul nostru Channel Istanbul, ne propunem să facilităm și să accelerăm traficul de nave în direcția Mării Negre-Mediterana și să oferim un pasaj mai sigur. Potrivit proiecțiilor noastre, se estimează că, DUPĂ 2030, TRAFICUL NAVAL ÎN BOSFOR VA CREȘTE DINCOLO DE CAPACITATE, iar Bosforul va avea dificultăți în atingerea acestei densități.
    „Expresia „Vecinii văd împreună”, determinată ca sloganul Președinției noastre, se referă la viitorul comun al popoarelor balcanice care trăiesc împreună în aceeași geografie ”.
    https://www.netgazete.com/gundem/bakan-karaismaioglu-gdau-semsiyesi-altinda-quot-ulastirma-calisma-grubu-quot-kurulmasini-onerdi-1004195
    Investitii in Port Constanta:
    https://www.portofconstantza.com/pn/page/np_programe_strategii
    Pe plan de cooperare suntem in TRACECA si proiecte acolo nu mai sunt, au fost intre 1993-2000, acum doar conferinte, dar si site-ul e vechi.
    http://www.traceca-org.org/en/routes/maps-downloads/
    Dar suntem si in SEE si Trans-European Transport Network (TEN-T), totusi nu avem un rol foarte mare. Turcia mi se pare ca preia conducerea in zona, mai ales ca prefigureaza cresterile de transport in urmatorii 10 ani. Si ei acum dezvolta o ruta prin Bulgaria, Macedonia, Munte Negru, Bosnia Hertegovina si Croatia. Investitiile lor sunt mult mai mari ca ale noastre.
    Dar nevoia de transport a marfurilor va creste foarte mult in zona si avantajul geostrategic actual va fi o impartire intre tarile care stiu sa isi ia partea lor prin investitii cu cap.
    M-am uitat la noi la sosiri si plecari, deci gen 10 sosiri, 4 plecari.
    Roterdam are 39 sosiri, 197 plecari si 107 stationari momentane.
    iar la portul Bosfor m-am pierdut, au vreo 267 nave stationate, si mai mult de 500 intari-iesiri.
    Concluzia este o mai stransa cooperare cu tarile urmatoare: Armenia, Azerbaijan, Bulgaria, Georgia, Iran, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Moldova, Tajikistan, Turkey, Ukraine, Uzbekistan... asta daca nu vrem ca Olandezii sa faca asta in locul nostru ca noi oricum nu suntem in stare decat sa slugarim. Vorba aia: „peştele de la cap se împute, dar de la coadă se curăţă” sau celebra si eterna expresie dintr-o poezie a lui Bolintineanu: „capul ce se pleacă, sabia nu-l taie”, ciuntită şi ea, fiindcă în întregime sună altfel: „capul ce se pleacă sabia nu-l taie, dar cu umilinţă lanţu-l încovoaie”.

    RăspundețiȘtergere
  6. Mi-a plăcut comentariul d-nei M-A!!

    RăspundețiȘtergere
  7. tot vad la comentarii intrebarea ...ce e de facut ? Sa incercam sa nu cumparam aproape nimic timp de 30 zile din hipermarketuri, farmacii si benzinarii si folosit la minim sistemul bancar. Majoritatea acestora apartin marilor corporatii. Renuntat complet la TV. Se poate face asta fara a ne afecta substantial viata. Ar fi un bun inceput.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu ar fi o soluție domnule Wolfram pentru că produsele autohtone sunt de proastă calitate și mai scumpe decât cele din import. Iar noi suntem prea săraci ca să cumpărăm din sentimentalism.

      Ștergere
    2. Cât despre televizor sau internet...nu abundența de informații ne intoxică. Lașitatea din noi ne îmbolnăvește. Cum apare unul mai luminat în spațiul public, cum îi căutăm bube în cap.

      Ștergere
    3. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
  8. Pe langa cele doua miliarde in Port, ar mai fi nevoie de inca ceva mai mult de atat in infrastructura care sa duca acele marfuri in Europa. Si asta intr-un timp rezonabil, sa poata face fata descarcarii portului. Asta inseamna dezvoltare accelerata. Olandezii vor portul tocmai ca acest lucru sa nu se intample si sa controleze ei jocul. Adica banii si puterea sa ramana la ei.
    Vad tot felul de prognoze referitoare la cresterea volumului de marfuri in si dinspre Europa. La o populatie care cu toata migratia externa, se va mentine relativ constanta. Asta inseamna ca nu avem un plan prin care sa ne producem ce avem nevoie si stim deja ca vom cumpara din ce in ce mai mult de la altii.
    Si aici o putem da in filosofie. Multumesc autorului pentru calitatea si profunzimea scriiturii.
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  9. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. https://stiriinternationale.ro/russia-promotes-arctic-sea-route-as-viable-alternative-to-blocked-suez-canal/

      Ștergere
    2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
  10. IntroduIntroduceți comentariul dvs...
    ceți comentariul dvs...https://stiriinternationale.ro/russia-promotes-arctic-sea-route-as-viable-alternative-to-blocked-suez-canal/

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E o alternativa dar cu probleme:

      China și-a exprimat clar intenția de a se extinde în regiunea arctică și a publicat o carte albă cu privire la aceasta la începutul anului 2018, solicitând transformarea sa într-un Drum Polar al Mătăsii și subliniind planurile sale de integrare cu Inițiativa sa de centuri și drumuri de mai multe miliarde de dolari (BRI).

      China a dezvăluit BRI în 2013 cu scopul de a lega Asia de Sud-Est, Asia Centrală, regiunea Golfului, Africa și Europa cu o rețea de rute terestre și maritime.

      India a fost extrem de critică față de BRI, proiectul pentru animale de companie al președintelui chinez Xi Jinping, întrucât Coridorul Economic China Pakistan (CPEC) de 60 miliarde USD, care face parte din BRI, trece prin Kashmir (PoK) ocupat de Pakistan.

      Ștergere
  11. Cine crede ca e mana naturii potrivnice acolo , e sugar mintal ori depresiv politic ! E un sabotaj cu influente ruso-chineze clar ! Cat priveste infrastructura precara a Canalului Suez acolo sunt dispute intortocheate politic si economic ce le gasim incepand cu 1955-1956 declansarea Razboiului Sinai daca imi aduc bine aminte !

    RăspundețiȘtergere
  12. Imi aduci aminte, chinule,de stilul nazist :Sabotaj,Sabotaj,racneau aia de le dadeai o palma cand ii prindeai in cotet...
    Recapitulation :
    Tara rasista pura,Deutchland,a acordat cetatenie si a primit meleoane de semi si negrotei !

    Cainii ies cu stapanii imbotnitati pe strada Priviti !!!

    Presedintelui Americii te most poarafal hiuman in the world i se inchid conturili de socializare

    Gorbaciov cu manuta lui Desfinteaza Urss

    Cinci arabi cu trei bricege ingenuncheaza jandarmul mondial

    Doctorii lupta HOMOSEXUAL ( adica pe invers )impotriva virusilor cand
    si o rama stie ca OXIGENUL omoara virusii iar dioxidul de carbon ( prin masca) ii intareste

    In tara unde se ard non stop chimico plastice,fumatul in rest. etc.este inchis
    Singura tara din lume,din toate timpurile cu
    Presedinte
    Premier
    Rest functiilor de conducere in stat
    Arafat
    Weber

    Neromani. De ce ?

    Pe muntili Athos,pamant sfant e plin de pisici ( copii ai jandarmului bibblic) cand ar trebui sa fie numai porumbei.

    Acestea sant anomalii inexplicabile.

    Acum pentru comandanti :

    ATINJEREA DHE BUCURESTI CUM STABJLJRA-TI VA AVEA CONSECINTE IMEDIATE !

    RăspundețiȘtergere
  13. Nu am inteles din ce cauza ruta este Iran, Marea Caspica, si Marea Neagra pentru ca legatura intre cele dou mari trece prin Muntii Caucaz
    Nu era mai simplu Iran Turcia si Marea Neagra?

    RăspundețiȘtergere
  14. Ineptii este un cuvant care deturneaza sensul cuvintelor, specific seco; adica eu spun : de 1 ora nu vine autobuzul iar tu spui, pai nu stii ca e prea verde vopsit :)
    Ineptie pt. voi, diversionistii, pur adevar pt. realitate.
    Completez un pic, Gorbi a semnat ordinul de destramare al Urss la fix 2 ani si o zi dupa impuscarea lui Ceausescu, coincidenta ineptica este

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stii de ce mintea unora nu cuprinde fapta altora? Fiindca au nevoie de confort emotional .....daca ai asta nu iti trebuie nimic altceva nici macar banii lui MAMONA !

      Ștergere
  15. Mda,a-ti lasat-o mai moale cu puscarismele pt.moment, orait; si miscarile au fost mai mici,spre sfert,asa...

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Din păcate aceasta este singura metodă pe care am găsit-o pentru prevenirea spamului și descurajarea comentacilor de profesie.