marți, 13 septembrie 2022

Noua dezordine industrială


S-a trecut cu o foarte mare uşurinţă peste un eveniment industrial de proporţii: închiderea a două facilităţi uriaşe ale ArcelorMittal în Europa: Asturias(Spania) şi Bremen(Germania). Este o mişcare pur economică întrucât compania nu mai face faţă preţurilor exorbitante la energie, iar cererea este în scădere. De ce e în scădere? Din cauza fracturării cererii de la bază ca efect al inflaţiei ridicate. 

Un element similar cunoaşte şi Electrolux, cel de-al doilea producător mondial de electrocasnice. Sufocarea cererii conduce la o încetinire vizibilă, iar în scurt timp producătorul suedez va fi obligat să închidă facilităţi de producţie. Inflaţia duce la preţuri mai mari, dar cererea se subţiază puternic astfel încât nivelul producţiei de acum nu mai este justificat. 

Există un fenomen mai puţin vizibil de la nivelul populaţiei, anume picarea aproape ireversibilă a lanţurilor de distribuţie. Când un lanţ logistic este fracturat, de obicei se găsesc metode de optimizare astfel încât „fractura” să fie depăşită cu un ocoliş. Doar că asta funcţiona în perioada în care exista o uniformitate în aprovizionare. În prezent treburile s-au complicat. De exemplu, un transport cu produse importate la gri pentru Rusia nu prea mai are ce căuta în porturile europene. De aceea, eventualele spaţii libere pe care le are sunt achitate de client. Însă asta înseamnă că alte transporturi mai mici nu-şi găsesc o cale de optimizare. În plus, Europa sau SUA, nefiind oficial în război, nu acceptă să plătească spaţiile goale. De aceea preţurile cresc. Însă cresc „pe uscat” deoarece şi cererea este mică, astfel încât furnizorii de servicii se văd în faţa unei ecuaţii fără rezolvare: să transporte aproape în pierdere sau să renunţe la business? 

Mulţi cred că restricţiile pentru chip-uri îi afectează pe ruşi şi pe chinezi. Cei care spun asta efectiv n-au habar despre ce e vorba: în realitate, de afectat, este afectată întreaga lume. Restricţiile au fost puse pentru a mai tăia din elanul chinezilor, însă întrebarea se pune este dacă într-adevăr te poţi opune progresului. Istoria ne răspunde negativ, însă târlicii de la butoane spun că e ca ei. Vom vedea. 

De fapt, ceea ce e de văzut se vede. Trebuie să fii copil ca să nu înţelegi că în meciurile care se desfăşoară în prezent unele părţi par a-şi fi făcut temele. Tăierea gazelor către Europa are consecinţe devastatoare pentru întregul continent împins pe altarul sacrificiului pentru salvarea SUA. În Germania populaţia e împinsă să facă sacrificii pentru ca industria să funcţioneze. Însă industria se blochează deoarece populaţia este ajunsă la fundul sacului. O serie de efcete în lanţ contribuie la cea mai spectaculoasă cădere industrială din istorie. Nu spun vorbe mari, e pura realitate. 

Cu o logistică aflată în moarte clinică, cu rute din ce în ce mai multe care sunt evitate, cu probleme din ce în ce mai complexe, operaţiuni care înainte se făceau firesc, acum sunt blocate din start. Dacă vrei să iei gaze rare, nu le poţi lua din Rusia, chiar dacă acolo se găsesc la discreţie. E imposibil: trebuie să-ţi faci un proxy în India sau China, dar pentru ca marfa să ajungă acolo trebuie, de asemenea, un ocoliş care înainte nu exista. Şi astfel apar întârzieri sau anulări pentru că, pur şi simplu, ocolişul nu funcţionează.

Cu toate că deteriorările despre care vorbesc par perfect manageriabile, în realitate ele sunt ceea ce constatăm sau vom fi obligaţi să constatăm: nu fracturi, ci rupturi definitive, nu boli temporare, ci morţi cât se poate de  palpabile. Acum par nişte mici puncte, însă leverage-ul industrial-bancar îşi va spune cuvântul într-un mod zdrobitor. Aşa cum în 2008 cataclismul bancar a fost provocat de o mulţime de amărâţi care şi-au părăsit casele deoarece nu mai aveau câteva sute de dolari ca să-şi plătească ratele la bancă, la fel se întâmplă acum, dar la o scală mult mai mare. Multiplele aşa-zise fracturi din zona economiei de bază se transformă în nucleare pentru industria financiară. 

Să vă dau un exemplu ca să înţelegeţi cum funcţionează în realitate lucrurile. Ani la rând, pentru a-şi prelungi liniile de finanţare, industriaşii din domeniul auto trebuiau să le demonstreze băncilor că totul e OK din punctul de vedere al business-ului. Şi pentru că business înseamnă vânzare, rapoartele pe această parte trebuiau să arate impecabil. Iniţial au forţat, prin tactici de discount, cumpărarea în avans de către dealeri. A funcţionat o perioadă, dar nu mult întrucât dealerii n-au mai avut bani. Atunci au fost scoase de la teşcherea contracte de vânzare în avans, cu plata la termen, eventual cu posibilităţi de renegociere a termenelor. Şi când s-a epuizat şi această metodă, companiile şi-au creat centre logistice separate prin intermediul cărora să vândă către dealeri. Centre care puteau să preia o cantitate masivă de comenzi, mimând cererea. Pentru că nu prea aveau spaţii logistice adecvate - şi nici nu putea fi vorba despre finanţări suplimentare din partea companiilor mamă - aceste „case de comerţ” au umplut spaţiile dealerilor, depozitând temporar maşini la aceştia. Iar când spaţiile dealerilor s-au epuizat, o mare cantitate de maşini au fost plimbate pe aiurea prin lungirea lanţului logistic. Nu aveai unde să depozitezi 1000 de maşini? Făceai un artificiu din care să rezulte o comandă către China(care se anula pe perioada transportului) şi brusc aproximativ o lună scăpai de marfă. Iar după redirecţionai marfa către Turcia unde ştiai că ss-a făcut loc pe la dealeri sau prin spaţiile logistice de tranzit. Mă rog, e un exemplu dus la extrem, dar înţelegeţi despre ce e vorba.

Acum un asemenea joc nu mai poate fi făcut. Cererea e atât de mică încât artificiile de până acum nu mai rezistă. Producătorii auto merg cu basca-n mână la bănci, care bănci îi roagă să vină cu artificii pentru a le putea extinde finanţările. Însă la ce artificii să mai apelezi când pe liniile de producţie bate vântul întrucât o rablă banală ieşită de acolo şi-a crescut preţul cu 50%? Aşa se face că bancherii trebuie să se mulţumească cu intrarea în incapacitate de plată şi, eventual, să execute garanţia, adică mulţimea de fierătanii care, cu toate că au costat mult, în actuala economie n-au nicio valoare. Pe moment statele îşi fac datoria şi achită, prin ajutoare de stat, datoriile către bănci, doar că statee sunt deja găurite, fiind foarte aproape de capitulare. Acum se înghesuie să acopere datoriile de la bază, sperând că vor salva galioanele bancare. Însă ştim bine că e o luptă imposibilă întrucât buba cea mare e în interiorul acelor „grăsane” construcţii financiare care, de mai bine de un secol, petices economia inventând oportunităţi şi fiind scăpate de fiecare dată prin crize plătite de oricine altcineva în afara lor.

Văd mulţi care-şi umplu gura cu „stilul nostru occidental de bunăstare”. E drept, în ultima perioadă au dat-o pe partea cu civilizaţia. Dacă însă aveţi puterea, faceţi comparaţia între lumea din perioada anilor 60 - am ales-o pentru a scoate din ecuaţie impactul Războiului - cu cea de-acum. Faceţi o comparaţie între cum se îmbrăcau oamenii atunci şi cum o fac acum. Iar dacă vreţi să aveţi imaginea cea mai clară, suprapuneţi fotografii ale străzilor de-atunci cu cele de acum. În SUA deja nu mai poţi merge pe stradă din cauza boschetarilor care şi-au întins corturi. În Europa pur şi simplu nu mai există legi în multe din oraşele aglomerate. Poliţiei îi e frică să intre în anumite zone care sunt conduse de bande locale. Despre asta nu se spune nimic, dar ea arată limpede deteriorarea accentuată avieţii cetăţeanului occidental orbit de himera „progresului”. 

E o minciună, o capcană propagandistică. La fel ca şi îndemnul „dacă nu-ţi convine aici, fugi în Rusia!”. Fiţi siguri că ar fi destui care ar vrea să fugă acolo doar că, nu-i primeşte nimeni. Un rus care se plânge de neajunsurile vieţii de zi cu zi, n-are habar că, în realitate, oricât de sărac ar fi acolo, e mai bogat decât 30% dintre americani. Dacă veţi avea răbdarea să studiaţi un grafic real al sărăciei, veţi constata cu stupoare că oriunde în Occident acum aceasta este mai mare decât în 1989! Iată realitatea!

Şi mai e ceva dubios: suntem într-un setup eminamente de război. Ce însemană războiul altceva decât industrie funcţională? Nu poţi avea arme dacă nu ai industrie, iar industra fragmentată de globalizare pur şi simplu nu există. 

Iată lumea actuală fără nicio perdea. Dacă veţi accepta să vă daţi jos ochelarii de realitate augmentată, veţi avea aceeaşi imagine. 

17 comentarii:

  1. @ iar industra fragmentată de globalizare pur şi simplu nu există.


    O industrie fragmentată este un sector de afaceri fără un lider industrial distinct care să controleze tendințele pieței. Acest fenomen de afaceri se întâmplă frecvent pe piețele locale cu întreprinderi mici, inclusiv restaurante, ateliere de reparații auto și companii de construcții. Un proprietar de întreprindere mică poate folosi mai multe strategii proactive pentru a depăși fragmentarea industriei și începe să-și distingă compania în mintea și portofelele consumatorilor.

    : „într-o lume globalizată vor exista o societate singură şi o singură cultură care ocupă planeta. Această societate şi cultură nu vor fi probabil armonios integrate, deși ar fi convenabil să fie. Mai degrabă vor tinde probabil spre niveluri înalte de diferențiere, multicentricitate şi haos”. În satul global, nu va exista un guvern organizator central, şi nici un set îngust de preferinţe şi prescripţii culturale. „În măsura în care cultura va fi unificată, continuă autorul, ea va fi extrem de abstractă, exprimând toleranţa pentru diversitate şi opțiunea individuală. Important este că teritorialitatea va dispare ca principiu organizator pentru viaţa socială şi culturală, ea va fi o societate fără margini şi fără graniţe spaţiale.” Tot în viziunea aceluiaşi autor, globalizarea este „un proces în care constrângerile geografice asupra alcătuirilor sociale şi culturale se retrag şi în care oamenii devin în măsură sporită conştienţi că ele se retrag” .


    => teritorialitatea va dispare ca principiu organizator

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma indoiesc ca DD s-a referit la genul asta de fragmentare industriala. Mai degraba consider ca s-a referit la fragmentarea industriale ca opusa corelarii industrialein industrie! Cum ar fi cazul de exemplu, in industria constructoare de masini, daca proiectarea n-ar avea legatura cu productia, fiecare facandu-si treaba netinand cont de necesitatile sau exigentele celuilalt. Sau mai aplicat, daca in productia de tancuri, cel care face senilele, ar face cate si cum ar vrea/putea el, cel care ar face motoarele, la fel, etc, nimeni netinand cont de necesitatile frontului sau de ce material militar ar trebui sa confrunte tancul in actiunea destinata.

      Legat de globalizarea din citat, ma tem ca e vorba doar de globalizarea dorita de americani, via Forumul de la Davos, nu de orice fel de globalizare!

      Poate exista si o globalizare (necesara zic eu), bazata pe conceptul de natiuni diferite, cu specific, obiceiuri, istorii, legi diferite dar, unite prin standarde comune in diferite domenii cum ar fi medical, de invatamant, industriale, etc, in care colaborarea dintre statele diferite, sa fie una onesta, eficienta si bazata pe impartasirea reciproca a noilor descoperiri in toate domeniile si pe solidaritatea in fata amenintarilor planetare.

      Cam utopic, stiu! Dar e un vis frumos, nu?

      Ștergere
  2. Funia se apropie de par! Șobolanii părăsesc corabia ce se scufundă.
    Ministerul Apărării al Ucrainei, Securitatea, guvernul distrug dosarele personale ale militarilor, securiștilor și medicilor ucigași din cadrul Centrului de Sănătate Publică al Ministerului Sănătății. Institutului ucrainean de cercetare anti-ciumă Mechnikov, Centrelor regionale, Laboratorului din Jytomir, al Ministerului Sănătății al Ucrainei, care au lucrat împreună cu oamenii de știință, adică alți savanți și medici ucigași, Metabiot Inc. Battelle, etc.
    Nu se spune nimic despre Institutul banditesc Pasteur, de care vorbesc sursele franțuzești.
    La ora aceasta, o astfel de distrugere de dosare personale compromițătoare este foarte probabilă în toată Uniunea Europeană, care s-ar putea să o ia pe urmele grațioasei sale Majestăți reptiliene...
    Molière a scris cândva MEDICUL IMAGINAR. Mai aproape de noi, Jules Romains a scris DOCTORUL KNOCK. Molière și Jules Romains au fost autori de comedii. De data, din pământ din iarbă verde, o să apară un tragedian. Ar fi nevoie de un tragedian de talia lui Shakespeare la pătrat, poate chiar la cub, pentru a scrie TRAGEDIA MEDICINII (parte a tragediei Occidentului decadent și sinucigaș).

    RăspundețiȘtergere
  3. Pentru Maria Aurelia: Inteleg ca nu iti place si nu te intereseaza istoria.Mai inteleg ca te doare soarta poporului roman,cum ne doare pe toti cei care mai simtim romaneste si mai iubim poporul asta. Inteleg ca ai vrea sa facem altceva decit sa postam informatii despre trecut,de exemplu sa iesim in strada si sa luptam.Adica sa strigam la guvernanti( "Guvernati mai bine!" sau " Aveti mila de noi,nu mai suportam..!") sau sa dam cu bita( in ce? in cine?) . Cea-i vrea tu mai exact,mai concret, sa facem Maria-Aurelia? Explica-ne!
    A invinovati victimele nu e o solutie.Neamul asta a facut tot ce a depins de el,s-a luptat pina la ultima picatura de singe cu dusmanul.Tu nu intelegi ca sintem o tara cucerita,inrobita,colonizata cu elemente straine,ca nimeni din ce inseamna politica nu mai are singe romanesc,decit poate secretarele sau femeile de serviciu...
    Intelegi ca elita romaneasca,intelectualii,patriotii,tot ce reprezenta un potential lider au fost exterminati in inchisori.Inteleg ca vezi situatia jalnica si ca te doare.Asta arata ca ai un suflet bun.Dar sa arunci cu noroi in cei ce incearca sa faca ceva constructiv nu e o solutie.Nu se poate reprosa romanilor ca n-au facut mai mult,ca n-au fost mai viteji sau mai curajosi decit au fost. Au facut tot ce a fost omeneste pisibil.Sintem singura tara dintre cele ocupate de comunisti care am avut rezistenta armata in munti si la 20 de ani de la ocupatia straina. Dupa 15 ani inca existau grupuri de rezistenta formate din ingineri si intelectuali care planuiau rezistenta pasiva in cadrul sistemului,in plan administrativ.
    Daca nu intelegi ce se intimpla si nu ai informatii nu poti face altceva decit sa fii carne de tun pentru cabala( cum au fost cei de la Colectiv,atit cei care au murit asasinati,cit si cei care "au luptat" ulterior in strada,minati ca vitele de la urma de securisti,totul pentru a da jos un guvern care mai avea oarecare ingradiri legale si a-l inlocui cu " tehnocrati" care nu raspundeau fata de nimeni din tara,ci doar fata de stapinii lor externi).
    Fara informatii sintem orbi.Oricit ai vrea sa lupti,forta ta va fi folosita impotriva ta.
    Nu doar Romania e in starea asta jalnica,ci toata planeta.Tarile occidentale pe care le admira multi stau mai prost decit noi pentru ca ei si-au pierdut nu doar libertatea ci si sufletul si un procent foarte mare de moralitate. Noi inca stam bine,religia,asa cum e ea,infiltrata de securisti,a fost un sprijin pentru foarte multa lume si o pavaza impotriva decaderii morale totale.Desu nu sint bisericos,prefer sa vad lumea mergind la biserica decit la parade gay sau concerte satanice.
    Asadar istoria inseamna identitate si un motiv de a lupta.In Suedia s,-a scos deja istoria din scoli. Cabala ne vrea cetateni fara nici o identitate,fara nici o radacina. Imi permit sa te contrazic: tocmai pentru ca sintem "varza", istoria conteaza foarte mult.Ai stat de vorba vreodata cu un copil abandonat de mic,care nici nu-si cunoaste mama? Stii ce simte! Asa vom fi noi daca nu vom mai sti ci ne sint parintii si stramosii. Cu bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu vad ca tu te comporti ca si cum ai fi ,,asasinat'' dar fiind n-ai cum sa-ti dai seama.

      Ștergere
  4. Industria chipurilor, inseamna in primul rand siliciu. Extragerea siliciului din nisip, presupune consumuri enorme de gaze si energie electrica. Depozitarea siliciului astfel obtinut, presupune alte consumuri enorme de gaze si energie. Transportul siliciului, presupune transferul lui in mai multe depozite special amenajate si mijloace de transport strict specializate.

    Toate instalatiile pentru obtinerea siliciului si toate amenajarile pentru depozitarea si transportul siliciului, costa enorm si nimeni in afara de producatorii si utilizatorii siliciului, nu fac asemenea investitii, pentru ca evident, ar fi fara sens!

    Producatorul nr. 1 mondial de siliciu, e Rusia, urmata de China. Utilizatorii mondiali de varf ai acestei materii prime, sunt TSMC si alte cateva companii similare, toate aflate in aproximativ acelasi loc.

    Fara siliciul rusesc si chinez, obtinut cu gazele si energia rusa si chineza si transportat cu cele cateva nave strict specializate, ruse si chinezesti (in principal chineze), TSMC, se uita la hiper-sofisticatele utilaje pe care le detine, ca la fiare vechi si-si trimite muncitorii acasa.

    Sigur ca restrictiile pentru chipuri ii afecteaza pe toti dar restrictiile impotriva rusiei si chinei, afecteaza insasi existenta chipurilor! De aici si enorma criza mondiala din industria auto, de armament, etc!

    Ca toate lanturile logistice care au adus lumea pana aici se rup, e atat de evident, incat nici nu mai merita discutat! La fel de evident e si ca o noua ordine mondiala, ca ne place sau nu, e pe cale sa se instaureze.

    Ordinea mondiala propusa de Occident, e o porcarie utopica, care daca ar ajunge sa fie aplicata, vom avea ocazia sa traim in mijlocul celui mai cumplit haos!

    Ordinea mondiala propusa de China, asa cum o aplica ei prin unele dintre marile lor orase, este la polul opus celei occidentale, fiind de o ferocitate crunta, cu nesocotirea de catre stat, pana si a drepturilor elementare ale individului, de drepturile fundamentale nemaiputand fi vorba!

    Lipsa unei ordini mondiale, ar insemna intoarcerea omenirii la secesiunea in triburi, mai mari sau mai mici, fiecare cu propriile sale "legi" si norme, ceea ce ar duce la un regres accentuat al intregii civilizatii.

    Ordinea mondiala propusa de Putin, pare a fi singura care sa instituie un echilibru si sa dea o sansa de mers inainte, intregii omeniri.

    Daca Rusia pierde acum in fata americii, orice sansa a unei redresari planetare si a evolutiei speciei noastre e taiata, pentru ca nu vom mai avea de ales decat intre doua rele, despre care sincer, nu stiu sa spun care e mai rau...

    Sigur, nu va fi o alegere reala! Pentru ca odata cu disparitia rusiei ca putere, va urma razboiul intre America si China iar alegerea finala, va fi facuta de rezultatul acestei lupte finale!

    Pana atunci, indiferent de ce am face noi, nu se va schimba nimic. Ca iesim in strada sau nu, tot aia va fi. Singurul lucru pe care-l putem face e sa incercam sa ne asiguram individual supravietuirea, in speranta unei minuni providentiale, care sa stabileasca drept castigator al luptei actuale pe cel care sa aduca binele pentru toti.

    Daca nu, n-am fi nici prima si cu siguranta nici ultima specie care a aparut si la un moment dat, a disparut pe planeta asta...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ordinea propusă de soviete este diktatura bolșevică cu mujicii in stare de jaf perpetuu. Nu știu altceva. Fibra varego-huno-slava nu știe cu tehnologia și comerțul ci doar cu japca.

      Ștergere
  5. Domnule Diaconu de unde le scoateti. In SUA si Canada e criza in industria auto. Concesionarii nu au masini. Se asteapta cu lunile sau cu anii o masina noua. Exista masini livrate cu piese lipsa pentru ca nu au existat in momentul montajului. Oamenii vor sa cumpere dar nu au ce.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Probabil nu m-am exprimat corect: când vorbeam despre lungirea ciclului logistic mă refeream la perioada anterioară situaţiei de acum. În prezent situaţia e cea pe care o descrieţi, dar nu din cauza vreunei performanţe economice extraordinare. Cererea e extrem de mică, dar există o gâtuire a producţiei din cauzele pe care le cunoaştem(lipsa chipu-urilor sau a altor repere).

      Ștergere
    2. Poate ca in Europa cererea e mica. In SUA si Canada e mare. Aici concesionarii auto nu au masini second hand. Aici concesionarul nu vrea sa ti vinda masina noua daca nu i-o dai pe a ta la schimb. Daca are vreo masina noua in stoc te santajeaza sa i-o vinzi pe aia veche. Pentru elecrocasnice astepti cu lunile. Sa fereasca D-zeu sa crape frigiderul ca esti mort. Lumea vrea sa cumpere ca inflatia le toaca banii. Nu se fac destule locuinte pe masura cererii. Pretul la case s-a dublat in ultimii 2 ani. Dobinzile erau ridicol de mici. Casele se vindeau la suprapret. Adica daca o casa era scoasa la 500000$ se oferea 550000$ sau mai mult asa ca proprietarul o vindea cui dadea mai mult. Acum s-au mai potolit pentru dobinzile au urcat un pic insa suntem departe de criza din 2008.

      Ștergere
    3. Problema actuala e de fapt cu mult mai complexa!

      Pe de o parte, avem lungirea ciclurilor logistice, cauzata de restrictiile impuse de SUA rusiei si de restrictiile cu care SUA a amenintat China, ca urmare a problemelor din Marea Chinei. Astfel, statele, TOATE statele interesate, fie ca e vorba de state exportatoare sau de state importatoare, au recurs la un comert gen contrabanda, prin care produsele exportate de China, Rusia, Iran, etc, sunt etichetate drept altceva si trimise intr-un loc nelovit de restrictii sau pur si simplu, transferate de pe un mijloc “neagreat” de pransport pe altul “agreat”, fapt care evident duce la lungirea tuturor ciclurilor logistice esentiale, cum e cazul chipurilor, materiilor prime esentiale, etc!

      Asta conduce la alta problema, anume la micsorarea cantitatilor transportate astfel, cantitatile exportate/importate, fiind in mod logic, mai mici, insuficiente pentru a acoperi necesarele beneficiarilor finali. Odata cu micsorarea cantitatilor, vine firesc si o scumpire a marfurilor, care complica si mai mult lucrurile!

      Pe de o parte din cauza restrictiilor din perioada covid si pe de alta, din cauza restrictiilor impuse direct sau indirect principalilor furnizori de materii prime (in acest sens si chipurile reprezentand tot o materie prima), toate capacitatile de productie de... orice, au scazut. “Solidaritatea” cu o parte sau alta a conflictului actual, manifestata de multe state, n-a contribuit nici ea la imbunatatirea situatiei! Un exemplu este Romania, care logic, n-ar fi trebuit sa aiba nici o treaba nici cu SUA, nici cu Rusia dar a ales sa se alieze SUA la sanctiunile impotriva rusiei. In caz contrar, Romania putea deveni un hub puternic pentru produsele rusesti spre Occident si invers, neavand decat de castigat din ambele parti! De ce am luat ca exemplu Romania? Pentru ca are pozitia geografica ideala intre Rusia si Occident, are si infrastructura esentiala necesara (in stare proasta dar exista!), nu era in nici un fel amenintata de Rusia si nici nu era nici vreo forta militara ca sa poata fi astfel sprijin real americii in razboiul ei contra rusiei.

      Intreruperea fortata din perioada covid, a mai avut un efect nenorocit: o diminuare puternica a fortei de munca specializate. Inginerul indian X de la firma Y din Taiwan, in momentul in care fabrica i-a fost inchisa pe motiv de covid, a acceptat oferta excelenta a firmei Z din Australia si acum, cand firma Y are nevoie de el, nu mai are de unde sa-l ia! Cel mai vizibil e lucrul asta la marile companii aeriene, care dupa restrangerea activitatii din perioada covid, acum nu mai au de unde lua personalul navigant necesar operarii aeronavelor pe care le are si din cauza asta, acum pica (financiar) precum mustele, pentru ca nu pot face fata cererilor! Pe plan mondial, proiectarea, constructia si operarea sistemelor CNC/robotice/mecatronice, e o activitate la inceput de drum iar specialistii reali in domeniu, sunt oricum infinit mai putini decat necesarul. La lucrul in medicina de inalta precizie, la productia de circuite electronice, la din ce in ce mai multe domenii, se cer exact acesti specialisti care sunt extrem de putini si fara ei, multe domenii pur si simplu nu pot exista sau merg dar merg incredibil de incet! Criza este ACUM si depasirea ei, trebuie facuta tot ACUM! Ori, pregatirea unui asemenea specialist, nu se face peste noapte ci dureaza ani, chiar multi ani, mai ales ca un proaspat absolvent de facultate, nu poate fi pus sa lucreze “in forta”, fara o ucenicie la locul de munca, ucenicie care la randul ei dureaza cativa ani – riscul ar fi mult prea mare!

      Ștergere
    4. Industria, are nevoie de materii prime. Toate materiile prime, au la baza ceva ce se extrage dintr-un minereu. Litium de exemplu, se gaseste in pamant dar nu e acolo sub forma de bolovani sau lingouri, ca sa poata fi direct utilizat! La fel... orice, fie ca e vorba de fier, aur sau ce-o fi! E o mare diferenta intre a detine un minereu si a duce produsul utilizabil din minereul ala, in industrie! In aceste conditii, un minereu bogat din Venezuela, este exploatat pana la a extrage din el baza necesara, apoi rezultatul e transportat in Rusia pentru rafinarea bruta, apoi in tara producatorului care are nevoie de elementul din minereul ala, pentru a fi inca o data rafinat in conformitate cu exigentele utilizatorului (puritate, forma, etc) si abia in final ajunge la utilizator, care face... ce face din el. Din cauza restrictiilor de azi, multe din lanturile astea de prelucrare, pana la urma primare, sunt lungite extrem de mult, cantitatile transferate intre locul de extractie si cel de prelucrare fiind scazute corespunzator!

      O forma de globalizare, pana la impunerea sanctiunilor impuse direct rusiei si mascat, chinei, exista cam de dupa cel de-al doilea razboi mondial! Rulmentul fabricat in Rusia, putea fi folosit la o masina fabricata in Canada si intretinuta/reparata in SUA, cu rulmenti fabricati in Mexic. Standardizarea industriala, care a facut ca standardele regionale DIN, JIS, SAE, GOST, STAS, etc, sa fie perfect compatibile, a fost o forma de globalizare extrem de buna pentru toata lumea! La fel, modul de proiectare generala, satelitii, masuratorile geodezice si multe altele, care de la utilizare local-regionala, au ajuns la una mondiala. Imaginati-va ce-ar fi insemnat daca un Sud-African care a suferit un infarct la Moscova, fiindu-i inlocuita o valva acolo, ar muri in Tokio, pentru ca standardul japonez de fabricare pentru valvele coronariene din Japonia, nu ar fi compatibil cu cel rusesc!

      Pe de alta parte, DD are extrem de multa dreptate cand afirma ca cererea in general, a scazut extrem de mult! Pe masura ce, din cauzele de mai sus (care nu sunt singurele!), preturile la mai toate au crescut, majoritatea cauta sa-si acopere nevoile esentiale si nu pe cele "de lux", cum ar fi o masina "ultimul racnet"!

      Ștergere
    5. De fapt, nu e deloc asa! Exista concesionari care n-au ANUMITE tipuri de masini, nu ca n-au masini la vanzare! Si NU se vand masini cu piese lipsa in sensul propriu al expresiei ci, se vand masini catre clienti care au masini de aceeasi marca si tip, mai vechi, la care elementele lipsa (de obicei calculatoarele de gestiune a functionarii mecanicii, sistemele audio HiFi sau catalizatoarele), sunt identice cu cele pe care producatorul n-a mai avut cum sa le produca.

      Pana la urma, e o "smecherie" grosolana atat a producatorilor cat si a concesionarilor, care au posibilitatea sa obtina piesele care le lipsesc, prin achizitionarea masinilor distruse sau a pieselor de schimb lipsa necesare lor, de pe piata libera! Doar lacomia ii opreste sa faca asta!

      Exemplu concret: printre altele, eu am o Moto Guzzi Florida 650, de care sunt extrem de atasat dar care fiind batrana, i-a cedat transmisia cardanica si un carburator. Asa ca m-am adresat firmei producatoare, care mi-a trimis o lista de dealeri din Europa, de piese pentru motocicleta mea. Cel mai ieftin carburator, 750 Euro. Cea mai ieftina transmisie, 2100 Euro. Asa ca am cumparat din Anglia, o Moto Guzzi identica dar fara problemele astea, cu 500 Euro, la care am mai dat 150 Euro unei firme transportatoare, ca sa mi-o aduca acasa si am schimbat piesele defecte, singur... Exact acelasi lucru il poate face si Ford de exemplu, pentru a-si lua de pe piata libera cateva sute de mii de catalizatoare si calculatoare, ca sa-si vanda INTREGI masinile! Sigur, n-ar mai castiga cat castiga dar ar pierde mai putin decat pierd deja!

      Pe de alta parte, strict in domeniul autovehiculelor, cu cat unul e mai rar, cu atata e mai scump! Asa ca in cazul marilor producatori, pe termen mediu sau lung, ei au de castigat chiar daca pe moment vand mai putin.

      Ștergere
    6. Bă @Abonim

      De acord cu ce zici. E frumos stilul din comentariile tale. Dar, am un "dar" :
      România nicidecum nu are o poziție bună. Asta nu sunt de acord cu ce spui. Deloc.
      Chit ca o profețit cineva că trăim in buricul pământului.
      E tocmai o zonă (România) evitată din evul mediu întunecat.
      Era locul preferat al talharilor din Viena și Istanbul, și al vrăjitorilor care ucideau pisici și făceau experimente de iluzionism. Ca toți evitau țările Valahiei.
      Așa am învățat la școală din cărți scrise de propaganda ca România are de toate nu îi trebuie nimic. Si atunci de ce am făcut ca toate țările slabe, am plecat capul, dacă aveam de toate.
      Am învățat iar la școală ca România e in cea mai bună poziție in Europa fiind buricul Europei deci aștept din copilărie de când am citit la școală la geografie in clasa a III-a, pag. 78, despre România.
      Ucraina este cu mult, mult mai bine poziționată ca noi și are terenuri agricole cât 10 Baragan. . Ca dovadă ca americanii au investit in Ucraina cât n-o să investească nimeni neam de neamul lor in România.
      Eu încă aștept poziția extraordinară a României cu care mi-am spălat creierul in clasa a 3-a. Și tot întreb de ce ucrainienii stau mai bine ca noi deși îs in război și nici in UE.
      Oare era mai bine fără UE azi? Se băteau americanii pentru noi acuma? Că oricum veneau spre Europa de Est.


      România este de aproximativ 2,5 ori mai mică decât Ucraina.
      Ucraina are aproximativ 603.550 km pătrați, în timp ce România are aproximativ 238.391 km pătrați, ceea ce face ca România să aibă 39,5% dimensiunea Ucrainei.

      Ștergere
    7. Nu mai comentez ca vad aveti o gramada de partizani care isi dau cu parerea si vorbesc cite-n luna si-n stele. Azi iar a cazut bursa ca s-au anuntati cifrele inflatiei si coboara prea lent. 8.3% in august. Produsele se scumpesc intr-una sau lipsesc. Ce s-o mai lungim in America de Nord e alta lume in Europa e altfel. In orice caz cererea exista si nu e satisfacuta. Si sa mai stiti ca nu ne dorim nici masini de lux, nici modele sofisticate. Pentru o amarita de Kia Sorento astepti un an.

      Ștergere
    8. Pai bai pacaliciule apatrid, Romania n avea pana deunazi :
      numai ses ca Ungaria
      numai podis ca Cehoslov.
      numai paduri ca Germania
      numai stanci ca Anglia
      numai nimic ca Bulgaria

      N-avea boschetari si ciment ca Usa
      saracie foamete ca india China
      numai praf desert chiar daca petrol ca arabia
      numai vechitura precum Italia
      numai ape ca Olanda
      Si tot asa !
      Avea bucurie, fericire,siguranta;
      avea si mancare buna ca Ungurii, bere ca cehii, aur petrol gaze cat sa i ajunga; ce munti...
      ce mare...ce teren agricol...ce vin...ce mancare cu gust s.multe a.
      Pai tu compari starvurile majoritatii tarilor cu Romania ?
      Niste falsi, nefericiti, fara onoare morala, niste chinuiti terorizati abuzati de propriile state exact um am devenit si noi acum, ii compari cu oamenii liberi cdn Romania ?
      NEFERICITULE, astia ca tine au facut ,,Tara ca Afara''

      Ștergere
    9. @ Anonim 14 septembrie 2022, 11:30
      Da ce-ai patit nene de-ai ajuns in halul asta?
      Dimineata cand te dai jos din pat cazi in cap? Te piepteni cumva cu petarde? Sau esti asa defect si cu neuroni lipsa direct de la Mama Natura?

      Ștergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)