În timp ce oficialii europeni alături de cei americani se bat în declaraţii belicoase la adresa taxării băncilor, pe tăcute, pregătesc pachete substanţiale de sprijin a "inculpaților". Astfel, Irlanda este prima ţară care a anunţat crearea unei aşa-numite Bad Bank, o instituţie menită a recapitaliza sistemul bancar al ţării. "The National Asset Management Agency"(NAMA) va fi o instituţie care va cumpăra credite neperformante de la bănci şi se va ocupa de recuperarea acestora. Mai pe scurt, un fel AVAS pentru beneficiul băncilor particulare.
Injecţia totală estimată se situează la nivelul de 80 miliarde de euro. NAMA a achiziţionat în prima fază aproximativ 15 000 de credite neperformante. Evaluarea creditelor se face la valoarea actuală a garanţiilor, ponderată cu o valoare "pe termen lung" a garanţiei conform unei metode interne de calcul a NAMA. Din estimările oficiale rezultă că agenţia va plăti băncilor aproximativ 65% din valoarea creditului. Procentul nu este bătut în cuie, el depinzând de mai mulţi factori. De asemenea, oficialii au dat asigurări că fiecare achiziţie va fi analizată separat. Evident, aceasta nu este o garanţie. Dacă ne gândim numai la modul "ştiinţific" în care Paulson a împărţit în anul 2008 ajutoare băncilor americane, ne putem da lesne seama ce monstru se poate dezvolta.
Pentru ca lucrurile să arate bine pe hârtie, prima tranşă de 15 000 de credite(in valoare toatală de 18 mld. euro) a fost cumpărată cu 8.5 mld euro, adică la un discount de 47%. Evident, e vorba de prima tranșă, cea pe care o urmărește toată lumea.
Irlanda face parte din țările problemă ale Uniunii Europene și EMU. Cu un PIB de 227 mld. dolari și cu o datorie publică de aproximativ 64%, e greu de înțeles cum va suporta costul piperat de 80 mld EUR. Mai mult, are toate avizele necesare din partea UE. Situația e de-a dreptul ciudată și nu face altceva decât să confirme trendul general de transformare a datoriilor private în datorii publice. Este de fapt urmarea firească a crizei pe care ne grăbim să clamăm că am încheiat-o.
Acestea fiind datele problemei, nu ne rămâne decât să ne întrebăm când va veni și rândul nostru. În urmă cu aproximativ un an când vorbeam despre această posibilitate, toată lumea se uita strâmb la mine. Evident, era prea devreme pentru așa ceva. Între timp, lucrurile s-au mai calmat, iar acum se vorbește deschis de un nou credit de la FMI. Care credeți că va fi destinația lui? Eu cred că intuiesc!
Pentru ca lucrurile să arate bine pe hârtie, prima tranşă de 15 000 de credite(in valoare toatală de 18 mld. euro) a fost cumpărată cu 8.5 mld euro, adică la un discount de 47%. Evident, e vorba de prima tranșă, cea pe care o urmărește toată lumea.
Irlanda face parte din țările problemă ale Uniunii Europene și EMU. Cu un PIB de 227 mld. dolari și cu o datorie publică de aproximativ 64%, e greu de înțeles cum va suporta costul piperat de 80 mld EUR. Mai mult, are toate avizele necesare din partea UE. Situația e de-a dreptul ciudată și nu face altceva decât să confirme trendul general de transformare a datoriilor private în datorii publice. Este de fapt urmarea firească a crizei pe care ne grăbim să clamăm că am încheiat-o.
Acestea fiind datele problemei, nu ne rămâne decât să ne întrebăm când va veni și rândul nostru. În urmă cu aproximativ un an când vorbeam despre această posibilitate, toată lumea se uita strâmb la mine. Evident, era prea devreme pentru așa ceva. Între timp, lucrurile s-au mai calmat, iar acum se vorbește deschis de un nou credit de la FMI. Care credeți că va fi destinația lui? Eu cred că intuiesc!