Larry Ellison, pentru cei care nu ştiu, este un individ veşnic îmbrăcat la patru ace, are o faţă de nesuferit, un deosebit simţ al umorului şi când se plictiseşte face cumpărături extravagante(este celebră încercarea sa de a se dota cu un MIG). Dincolo de această introducere romanţată, Ellison este un individ care ştie să facă business şi-o face "al dracu'
" de bine. Mulţi tind să-l judece prin prisma bancurilor pe care le face la adresa Microsoft, prin temperamentul său dinamic, scandalos uneori. Evident, toţi aceştiu uită un "amănunt" esenţial: fără el Oracle n-ar fi fost ce este acum. Iar viitorul sună extrem de tentant!
La întrebarea cu ce se ocupă Oracle, probabil, automat, veţi spune că business-ul principal este reprezentat de bazele de date. Într-adevăr, numele firmei şi noţiunea de bază de date sunt similare, dar grosul veniturilor firmei este constituit în prezent din vânzarea de software de business(la care se adaugă şi consultanţa aferentă). Bazele de date, cu toate că reprezintă coloana vertebrală a companiei, deja se află în plan secund. De ce? Simplu, pentru că aceasta este o evoluţie naturală, intuită de Ellison încă de acum cinci ani(în mod sigur o intuise cu mai mult timp în urmă, dar atunci a început să iasă la atac). Probabil vă mai amintiţi de ianuarie 2005, data la care Oracle a achiziţionat People Soft, o afacere care a costat peste zece miliarde de dolari. Mulţi au fost şocaţi de nota de plată considerată uriaşă la acea vreme. Evident, Ellison nu a stat degeaba şi, un an mai târziu, a pus pe tapet o nouă achiziţie gigant: Siebel pentru aproape şase miliarde de dolari. Dacă încă vă întrebaţi care a fost scopul acestor cumpărături vă voi spune că nu a fost altceva decât cea mai simplă şi mai ieftină variantă a Oracle de a ocupa cât mai mult din extrem de profitabilul segment al aplicaţiilor de business(lista completă a achiziţiilor Oracle o găsiţi pe
site-ul firmei). Putem spune că, la momentul respectiv, Ellison a intuit că modelul de business orientat exclusiv în jurul vânzării de baze de date se perima, banii adevăraţi câştigându-se din vânzarea soluţiilor la cheie. Iar timpul i-a dat pe deplin dreptate.
Ei bine, acum ne aflăm într-un nou moment de cotitură, moment speculat de Ellison printr-o lovitură de maestru: achiziţia Sun. O nouă
cumpărătură cu un preţ ameţitor: aproximativ şaptemiliarde şi jumătate de dolari. Pe aceste vremuri de criză mişcarea Oracle pare a fi o greşeală. Într-adevăr, aşa cred cei mai mulţi observatori, dar în realitate este vorba de o nouă reinventare a firmei. Sun deţine trei lucruri esenţiale pentru viitorul Oracle. În primul rând Java, o tehnologie care există practic peste tot, de la frigidere şi maşini de spălat până la super-servere sau aplicaţii business critical. În al doilea rând, Solaris, sistemul de operare de la Sun care, în acest moment pare a fi intrat într-un con de umbră(atenţie, am spus
pare). Nu în ultimul rând, Oracle va prelua de la Sun un puternic know how în domeniul hardware-ului. Ok, poate pentru unii cele trei elemente nu înseamnă mare lucru, dar pentru viitor înseamnă extrem de mult.
Dacă vă întrebaţi unde vrea Ellison să ducă Oracle, răspunsul este simplu: către
cloud computing. Pentru unii noţiunea este necunocuscută, pentru alţii reprezintă o expresie de
bon ton, iar pentru cunoscători viitorul. Indiferent de ceea ce cred unii sau alţii,
cloud computing-ul este paradigma viitorului cu rădăcini extrem de puternice în prezent. Dacă nu credeţi, iată câteva exemple: Blogger, Wordpress, GoogleDocs, GoogleApps, Webmail(puneţi aici orice) s.a.m.d. În continuare sunteţi sceptici? Dacă vă spun că în scurt timp veţi înlocui consola video cu un dispozitiv hardware banal care va costa probabil câţiva zeci de dolari mă credeţi? Dacă nu, faceţi o vizită la
OnLive şi veţi înţelege mai multe. Din ce în ce mai multe aplicaţii se mută pe net, iar prinderea acestui val este esenţială. Este clar că Oracle nu va mai vinde nici măcar baze de date ci tranzacţii şi spaţiu. Nu va mai vinde aplicaţii de business, ci spaţiu virtual în care ai preinstalate ultimele versiuni. Cu alte cuvinte, va deveni un fel de furnizor de utilităţi, întrucât puterea de procesare se va vinde în viitorul apropiat precum apa sau energia electrică.
Este aproape hilar faptul că IBM, unul dintre cei care a intuit această dezvoltare(vă mai aduceţi aminte de mainframe?) devine, pe zi ce trece, un perdant. Dacă acum banii pe care-i scoate din consultanţă par mulţi, pe viitor această piaţă s-ar putea să nu mai existe sau să se restrângă.
Revenind la Oracle, voi spune doar că, prin cele trei tehnologii cheie la care are acces acum, devine un jucător categoric pe viitoarea piaţă. Glumind, nu vom mai aminti decât că, în scurt timp, bancurile lui Ellison la adresa Microsoft s-ar putea să fie desuete. Gigantul din Redmond ar putea rămâne doar o amintire în timp ce Larry ne va saluta jovial din spatele tarabei în care se or vinde tranzacţii la metru. Direcţia e una singură şi sigură!
P.S. Aşteptaţi-vă ca pe moment ORCL să scadă deoarece preţul plătit nu e unul care să nu fie de luat în seamă. Pe moment nu va recomand să vă apropiaţi de JAVA întrucât a crescut pe fond emoţional. După ce "se vor aşeza apele" puteţi intra liniştiţi pe ORCL. Probabil va fi unul dintre business-urile care vor creşte constant şi sigur.