Nu am mai abordat demult subiectul industriei auto în pofida faptului că este unul din domeniile pe care le urmăresc cu interes. Cu toate că s-au întâmplat destul de multe, evenimentele cred că erau previzibile şi, într-o oarecare măsură, lipsite de interes. Poate că cel mai interesant eveniment care ar fi trebuit abordat a fost incredibila creştere a Dacia, dar, cum sunt convins că acesta e de-abia începutul, cred că vom avea destul timp să dezbatem subiectul prin toamnă. Deocamdată prefer să vă prezint două ştiri pe care le consider foarte importante prin prisma impactului pe care cred că-l vor avea în viitorul apropiat.
Prima ştire vine de la legendara McLaren care, după întreruperea colaborării cu Mercedes pentru SLR, a decis să-şi ia destinul în mâini şi să producă o maşină mai pământească decât superexclusivistul F1. Cu numele de cod P11, bolidul care dezvoltă 550 CP va costa de aproximativ 10 ori mai puţin decât F1, fiind destinat unui segment extrem de aglomerat, acela al maşinilor sport de lux. Şi, pentru a nu lăsa nicio urmă de îndoială, Ron Dennis, şeful diviziei automotive de la McLaren, a arătat cu degetul către principalii concurenţi: Ferrari şi Lamborghini. Iar ca motivaţie în favoarea noului model, Dennis a aruncat performanţele excelente ale motorului, superioare popularelor F430, F450 sau Gallardo. M-a surprins această declaraţie întrucât transmite o mare superficialitate. De unde oare o fi dedus Dennis că publicul ţintă de Ferrari sau Lamborghini se uită la 10 CP în plus sau minus nu-mi dau seama. Probabil, dacă aceasta este ţinta celor de la McLaren, probabil vom avea parte de un rateu grandios şi extrem de costisitor. Nu de alta, dar şeicii sau sultanii care erau clienţii "tradiţionali" ai McLaren nu ştiu dacă vor mai fi atraşi de mărunţişuri de 150 000 EUR. Ceva mai cu picioarele pe pământ, cei de la Mercedes intenţionează să poziţioneze viitorul SLR ca un rival pentru Porsche, iar aici s-ar putea să lovească puternic întrucât "consumatorul" de Porsche este extrem de sensibil la detaliile tehnice.
Cea de-a doua ştire vine tot de pe continent unde Fiat îşi îndreaptă insistent ochii către Opel. Dacă deocamdată alianţa cu Chrysler pare pusă sub semnul întrebării din cauza unor încurcături cu mişcarea sindicală, la Opel, Marchionne ar putea beneficia de sprijinul statului german care caută cu disperare o soluţie de salvare a "copilului nedorit" al GM. O asemenea alianţă ar avea toate şansele să se transforme într-un succes dacă ţinem cont de colaborările extrem de reuşite din trecut. Cu toate că Fiat a înregistrat prima pierdere trimestrială din 2004, cred că va face o figură destul de frumoasă în viitorul apropiat. Nu este exclus ca, în urma negocierilor şi a flexibilităţii incredibile a lui Marchionne, să vedem în scurt timp o alianţă Fiat-Chrysler-Opel, cu o puternică deschidere către PSA Peugeot-Citroen(nici aici discuţile nu au fost stopate). Nu vreau să par exaltat, dar problemele majore nu pot fi rezolvate decât prin planuri pragmatice. Iar ceea ce propune Fiat, dincolo de prejudecăţile unora, este extrem de bine ancorat în realitate.
Un lucru cred că este clar. Industria auto va fi scena unor fuziuni şi achiziţii majore. Este posibil să vedem în scurt timp mega-constructori care vor avea ca principal scop eficientizarea la maxim a procesului de construcţie/proiectare, fenomen care le va lăsa un insignifiant spaţiu de manevră producătorilor mici şi medii. Oricum, pe zi ce trece, sunt din ce în ce mai convins că vremea investiţiilor hazardate şi a pionieratului sunt de mult apuse în această industrie. Eficienţa, optimizarea şi reducerea costurilor sunt singurele soluţii care pot repoziţiona un domeniu destul de înţepenit şi abandonat în ghearele crizei.
Prima ştire vine de la legendara McLaren care, după întreruperea colaborării cu Mercedes pentru SLR, a decis să-şi ia destinul în mâini şi să producă o maşină mai pământească decât superexclusivistul F1. Cu numele de cod P11, bolidul care dezvoltă 550 CP va costa de aproximativ 10 ori mai puţin decât F1, fiind destinat unui segment extrem de aglomerat, acela al maşinilor sport de lux. Şi, pentru a nu lăsa nicio urmă de îndoială, Ron Dennis, şeful diviziei automotive de la McLaren, a arătat cu degetul către principalii concurenţi: Ferrari şi Lamborghini. Iar ca motivaţie în favoarea noului model, Dennis a aruncat performanţele excelente ale motorului, superioare popularelor F430, F450 sau Gallardo. M-a surprins această declaraţie întrucât transmite o mare superficialitate. De unde oare o fi dedus Dennis că publicul ţintă de Ferrari sau Lamborghini se uită la 10 CP în plus sau minus nu-mi dau seama. Probabil, dacă aceasta este ţinta celor de la McLaren, probabil vom avea parte de un rateu grandios şi extrem de costisitor. Nu de alta, dar şeicii sau sultanii care erau clienţii "tradiţionali" ai McLaren nu ştiu dacă vor mai fi atraşi de mărunţişuri de 150 000 EUR. Ceva mai cu picioarele pe pământ, cei de la Mercedes intenţionează să poziţioneze viitorul SLR ca un rival pentru Porsche, iar aici s-ar putea să lovească puternic întrucât "consumatorul" de Porsche este extrem de sensibil la detaliile tehnice.
Cea de-a doua ştire vine tot de pe continent unde Fiat îşi îndreaptă insistent ochii către Opel. Dacă deocamdată alianţa cu Chrysler pare pusă sub semnul întrebării din cauza unor încurcături cu mişcarea sindicală, la Opel, Marchionne ar putea beneficia de sprijinul statului german care caută cu disperare o soluţie de salvare a "copilului nedorit" al GM. O asemenea alianţă ar avea toate şansele să se transforme într-un succes dacă ţinem cont de colaborările extrem de reuşite din trecut. Cu toate că Fiat a înregistrat prima pierdere trimestrială din 2004, cred că va face o figură destul de frumoasă în viitorul apropiat. Nu este exclus ca, în urma negocierilor şi a flexibilităţii incredibile a lui Marchionne, să vedem în scurt timp o alianţă Fiat-Chrysler-Opel, cu o puternică deschidere către PSA Peugeot-Citroen(nici aici discuţile nu au fost stopate). Nu vreau să par exaltat, dar problemele majore nu pot fi rezolvate decât prin planuri pragmatice. Iar ceea ce propune Fiat, dincolo de prejudecăţile unora, este extrem de bine ancorat în realitate.
Un lucru cred că este clar. Industria auto va fi scena unor fuziuni şi achiziţii majore. Este posibil să vedem în scurt timp mega-constructori care vor avea ca principal scop eficientizarea la maxim a procesului de construcţie/proiectare, fenomen care le va lăsa un insignifiant spaţiu de manevră producătorilor mici şi medii. Oricum, pe zi ce trece, sunt din ce în ce mai convins că vremea investiţiilor hazardate şi a pionieratului sunt de mult apuse în această industrie. Eficienţa, optimizarea şi reducerea costurilor sunt singurele soluţii care pot repoziţiona un domeniu destul de înţepenit şi abandonat în ghearele crizei.
you know something's wrong
RăspundețiȘtergerewith your country
when the only news
that isn't parody
is the parody news.
Elizabeth Warren Pt. 1
Ma deranjeaza atentia excesiva care se acorda industriei auto, incaputa pe mana strainilor care ar trebui sa se descurce din moment ce s-au bucurat sa puna mana pe "Dacia".
RăspundețiȘtergereIn schimb nu vad preocupari serioase, ba chiar exista tentative de a prabusi industria alimentara, agricultura si alte domenii care asigura siguranta alimetara si energetica a natiunii romane. Prea multa preocupare numai pentru patru roti si un volan. Nu tin nici de foame nici de frig.
Ruxandra are dreptate. Alte domenii ar trebui sustinute.
RăspundețiȘtergereMiscarile din industria auto nu arata decat ce risipa a existat in aceast domeniu, risipa bazata pe bula auto si a creditelor.
Nici eu nu inteleg de ce atitea discutii legate de industria auto si de scaderea puternica a vinzarilor de masini. 'Parca' acum ni se atrage tot mai mult atentia asupura faptului ca trebuie sa reducem poluarea urgent ca altfel o sa fie tragedie peste tot in lume. Si cum masinile contribuie substantial la poluare de ce atita cramponare ca au scazut vinzarile auto? Vreau sa vad ca o sa se inventeze masini nepoluante.
RăspundețiȘtergereIn plus cel putin in Romania s-au vindut masini in nestire iar infrastructura noastra nu era deloc pregatita pentru numarul imens de masini care exista acum. Deci practic sint si mai multe probleme...
Crearea de noi locuri de parcare si largirea citorva strazilor nu a rezolvat deloc problema. Pentru ca practic numarul masinilor s-a inmultit si noul loc creat s-a umplut imediat si am ajuns exact de unde am plecat.
Iar legat de poluare cred ca intr-adevar trebuie sa luam masuri urgente pentru reducerea ei pentru generatiile care vin dupa noi.
Industria auto este una dintre putinele industrii ramase in Vestul dezvoltat care implica o forta de munca semnificativa numeric (cu toata robotizarea din domeniu). Din acest punct de vedere mi se pare normala atentia acordata. Si nu ma refer doar la producatorii auto ci si la cei de componente.
RăspundețiȘtergereIntr-un stat occidental, numarul locurilor de munca din agricultura este net mai mic decat numarul locurilor de munca din industria auto (raportul este undeva de 1 la 10).
Industria auto are acum o mare problema cu investitiile in capacitati de productie supra-dimensionate. Personal, nu vad o solutie pe termen lung in premierea consumului (progamul Rabla cu variantele lui din Europa)in speranta ca va trece criza si productia va creste dupa aceea natural, fara stimulente. Daca producatorii nu vor veni cu noi tehnologii de propulsie mult mai economice decat cele actuale, trendul de scadere a productie se va mentine.
Daca va uitati la cifrele de consum (pentru un motor de capacitate cilindrica identica) ale primei variante a Seriei 3 veti vedea ca ele nu indica modificari majore fata de aceeasi motorizare ale versiunii actuale. Chiar daca motoarele actuale sunt mai eficiente, masina este mai grea si mai putin aerodinamica, fapt ce dezavantajeaza consumul. Intradevar varianta noua este mai sigura si mai bine echipata, dar mi se pare prea putin pentru gradul de tehnlogie pe care se presupune ca il include masina.
Am luat ca exemplu BMW deoarece ei reprezinta varful de tehnologie la motoarele diesel si benzina (excluzand hibridele) pentru consumatorul uzual. Nu cunosc cum este situatia in cazul autocamioanelor si al autobuzelor.
Fiat face doar exercitii de imagine, pentru a gasi aliante ieftine ce i-ar permite sa se vanda mai scump.
RăspundețiȘtergereSpectacolul de fum cu Chrysler a fost jenant; probabil ca Fiat vroia o alianta, dar fara bani.
BTW, (al 4lea) faliment al lui Chrysler este normal si ar fi bine sa se intample cat mai repede. E normal ca o companie fara niciun produs viitor "pe teava" sa se reorganizeze.
Ruxandra, Chrysthyan, IT: Va recomand opinia lui Costin intrucat este cel mai aproape de adevar.
RăspundețiȘtergereMihai Marcu: Fiat cauta sa iasa din criza, iar iesirea, in mod sigur, nu o va face cu exercitii de imagine.
Fac parte dintre cei care cred ca, pana la urma, se va semna atat alianta cu Chrysler cat si cu Opel. Iar in ceea ce priveste PSA, familia Agnelli are pregatiti banii pentru o majorare a capitalului social, astfel incat sa detina controlul noii entitati.
Marchionne cred ca este singurul individ lucid din industrie.
De Robert Kiyosaki si cartea sa Rich Dad Poor Dad au auzit probabil destul de multi. Aparuse si la noi intr-o vreme moda Cashflow, un fel de monopoly imbunatatit si propovaduitorii lui. Cu gandirea in stil amway mai periat, care promitea imbogatirea peste noapte fara sa faci mai nimic.
RăspundețiȘtergereLa prima lectura, Robert a impresionat prim modul simplu in care a reusit sa explice fenomenele economice. Ba chiar o parte din cei care au incercat sa-i urmeze sfaturile au si reusit sa le puna in practica. Sa creeze bani din speculatii, investitii si "afaceri". Fara munca. Pentru ca munca e pentru prosti. Iar lumea se invarte in jurul banilor. Sau cel putin asta ne explica Kiyosaki pana nu demult.
De aceea am fost placut surprins cand am aflat de noua sa carte Conspiracy of The RichDesi am intrat pe site fara prea multe sperante, am avut ocazia sa constat ca omul a reusit sa-si adapteze destul de bine discursul. Si chiar daca inca pune puternic accentul pe bani si cum sa faci totul pentru obtinerea lor, prezentarea evenimentelor este interesanta. Punctele de vedere in ce priveste evolutia economiei din ultimii 2 ani sunt in mare parte corecte si bine explicate in stilul simplu care il caracterizeaza.
Motiv pentru care am si hotarat sa recomand cartea sa. Care este in varianta live online si capitolele se adauga treptat, adica un fel de combinatie intre blog si carte. Pentru a citi articolele trebuie sa va inregistrati pe site AICI.
Flavian: In cartea aia nu am vazut decat aceleasi abureli ale lui Kiyosaki. Sunt curios cati in afara de K. au devenit milionari citindu-i cartile.
RăspundețiȘtergere>Industria auto este una dintre putinele industrii ramase in Vestul dezvoltat care implica o forta de munca semnificativa numeric (cu toata robotizarea din domeniu).
RăspundețiȘtergereA nu se uita că industria auto nu se reduce doar la producătorii ( deşi la ora actuală termenul corect ar fi mai degrabă "asamblatorii" ) de automobile ci şi la toată industria integrată - şi atunci ajungem la numere cu adevărat spectaculoase de angajaţi ... ;)
Un interviu interesant cu Gerald Celente, nu mai auzisem de el, dar spune lucrurilor pe nume. Cam pe acelasi ton cu Flavian :D.
RăspundețiȘtergerehttp://povestiri-nesfirsite.blogspot.com/2009/04/rt-america-lives-in-fascist-state.html
Dane, pe langa aburelile clasice tipice Kiyosaki m-au surprins in bine anumite explicatii, gen cele din capitolul despre Obama.
RăspundețiȘtergereSi n-am zis ca sunt 100% de acord cu ce zice nici in cartea noua. Ca nici pe vremuri nu ma omoram dupa cartile lui, desi le-am citit pentru cultura generala. Am apreciat insa in noua carte faptul ca stie sa sublinieze unele lucruri mai bine decat analistii lui peste prajit care nu-s in stare sa puna in evidenta greselile facute de baietii veseli.
Faptul ca multi analisti actuali nu reusesc sa intuiasca finalul acestui fenomen de acum, este datorat unui alt motiv. Acela ca fiecare se canalizeaza pe patratica lui: broker, analist, bancher, petrolist etc. Si nu arunca nici un ochi in gradina vecinului, ca sa puna nitzel cap la cap lucrurile. Sa coreleze problemele demografice, cu cele economice, cu resurse sau energie. Si apoi sa vada si niste solutii reale.
Nici Peter Schiff, nici Ron Paul, nici Nouriel Roubini sau altii care-s destul de priceputi in treaba asta n-au reusit sa iasa din patratelul lor de economisti. Cum nici Matthew Simmons n-a iesit din patratica de Peak Oil-ist.
De aceea il tot dadeam exemplu pe Chris Martenson, singurul care a reusit sa faca legaturi intre domenii atat de distincte. Din pacate si el s-a impotmolit inainte de gasirea unor solutii reale. Dar macar a ajuns un nivel mai sus decat altii...
Flavian: Eu unul il consider pe K un speculant de doi bani. E genul de baietel care scrie frumos numai pentru a te tapa de bani. Culmea e ca ceea ce scrie el s-a mai scris de cel putin cinci ori pana acum.
RăspundețiȘtergereNu stiu care e finalul pe care-l intuiesti, dar iti pun o intrebare: te-ai gandit vreodata ca lucrurile pot avea o finalitate total diferita decat cea pe care crezi tu ca o intuiesti? Pentru reusita unei predictii este foarte bine sa cauti continuu motive pentru care scenariul in care crezi nu se va indeplini. E o modalitate foarte buna de analiza. Puterea de a fi critic cu propriile idei este o modalitate simpla de a evita deraierea.
Dane - pentru cineva care a trecut prin cel putin 3 schimbari majore de conceptie in ultimul an, nu cred ca cele mai mari lipsuri le am la acceptarea schimbarii si a faptului ca asteptarile iti pot fi uneori inselate
RăspundețiȘtergereMomentan cred ca la capitolul rabdare mai am un pic de lucrat, dar incerc sa perseverez si acolo :)
In ce priveste K atata timp cat n-am dat nici un ban pe cartile si jocul vechi, iar noua carte-blog e gratuita, nu consider ca il sponsorizez. In rest, cu cat mai multe surse de infoemare pentru omul de rand, cu atat mai bine. Chiar daca repeta unele lucruri pe care unii poate le stim de multa vreme, altii abia acum le afla. Iar multi pricepe greu dar uita repede, asa ca nitzica repetitie nu strica... :)
P.S. Finalul pe care il intuiesc eu l-am mai explicat de n ori si aici si pe blog, fara prea multe ascunzisuri. Si chiar am insistat sa faci si tu acelasi lucru, dar ai preferat sa continui cu insinuarile. Si cu oscilatii intre atitudinea "totul va fi bine, continuam cu banii si cu bursele si cu bancile as usual". Si scenariile gen Orwell sau intoarcerea la barter.
RăspundețiȘtergereDeci in cazul asta vine si intrebarea din partea mea: dar daca finalul va fi altfel decat in intuiesti tu ce se intampla ? ;)
Flavian: Mi-ar placea sa am opinii atat de categorice, dar experienta m-a invatat sa fiu mai circumspect in special in ceea ce ma priveste. Legat de final, nu am opinii foarte clare intrucat "mecanismul" este extrem de complicat, iar deocamdata chiar nu cred ca se poate trage vreo concluzie.
RăspundețiȘtergereReferitor la burse, pot paria oricand ca nu vor disparea. Sunt sisteme esentiale in orice sistem economic dinamic. Daca, prin absurd, vor disparea, probabil imi voi lua o taraba in piata. Oricum tot din speculatii o sa traiesc :-))
Ca parere pur personală : în situaţii ca cea de faţă niciodată nu aş vorbi de o "variantă certă de final" ... unul din lucrurile cele mai de bun simţ în astfel de situaţii e enumerarea variantelor posibile şi încercarea de a estima un grad de probabilitate pentru fiecare ... ;)
RăspundețiȘtergereUn weekend plăcut !
Cred ca toti acei angajati din industria auto si a celor dependente de ea ar trebui sa aiba un acoperis deasupra capului, hrana si caldura, in primul rand.
RăspundețiȘtergereN-ar strica sa se reorienteze catre alte domenii, producatoare ale "articolelor" de mai sus daca tabla pe roti nu se mai vinde!Sau "economia de piata" este un slogan valabil numai pentru cei mici?!